Macbook visar fel diskutrymme

Permalänk

Macbook visar fel diskutrymme

Vet inte om det har ett samband att jag bytt disk i min laptop men säg att jag packar upp en stor fil och sen tar bort zip eller rarfilen. Då visar datorn ändå samma gb som förut. Måste starta om datorn för den ska förstå vad som hänt.

Sjukt störande. Någon med tips? Något i diskutil man kan resetta?

Permalänk
Medlem

Vilken MacBook har du? Vilken version av macOS kör du? Vilken disk har du bytt till? Använder du en adapter, och i så fall vilken?
Jag har en MacBook Pro 15" från 2015 och har bytt till en Intel 660p, där uppdateras diskutrymmet direkt när jag tömmer papperskorgen. På den kör jag macOS Big Sur.
Om det är en MacBook från 2013 – 2015 det gäller så finns det en tråd på Macrumors med lite blandade tips. Stödet på äldre modeller verkar vara lite skakigt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Tömmer du papperskorgen?

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Tömmer du papperskorgen?

Haha självklart

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Vilken MacBook har du? Vilken version av macOS kör du? Vilken disk har du bytt till? Använder du en adapter, och i så fall vilken?
Jag har en MacBook Pro 15" från 2015 och har bytt till en Intel 660p, där uppdateras diskutrymmet direkt när jag tömmer papperskorgen. På den kör jag macOS Big Sur.
Om det är en MacBook från 2013 – 2015 det gäller så finns det en tråd på Macrumors med lite blandade tips. Stödet på äldre modeller verkar vara lite skakigt.

Jag har en Macbook Air late 2013 11" satt in en Samsung 860 500gb tack vare en nvme m2 adapter. Kör Mojave nu. Vart inte imponerad av Catalina. Försökte nönligen få in bootcamp men var tvungen å ge upp så har stannat kvar på detta OS nu ihop om att det skulle gå bättre men icke

Permalänk
Medlem

Är det Apple-ikon -> Om den här datorn -> Lagring du går efter för att bedöma ledigt utrymme? Eller hur gör du? Den uppdateras inte nödvändigtvis i realtid, nämligen.

Enligt den här posten så rensas också swapfilen i samband med reboot, och swap kan vara lika stor som mängden RAM du har installerat i datorn, så att du ser något större ledigt utrymme efter reboot är inte nödvändigtvis anmärkningsvärt:
https://discussions.apple.com/thread/7182963?answerId=2877077...

I det stora hela: är detta något som faktiskt leder till problem, eller bara något du irriterar dig på?

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Är det Apple-ikon -> Om den här datorn -> Lagring du går efter för att bedöma ledigt utrymme? Eller hur gör du? Den uppdateras inte nödvändigtvis i realtid, nämligen.

Enligt den här posten så rensas också swapfilen i samband med reboot, och swap kan vara lika stor som mängden RAM du har installerat i datorn, så att du ser något större ledigt utrymme efter reboot är inte nödvändigtvis anmärkningsvärt:
https://discussions.apple.com/thread/7182963?answerId=2877077...

I det stora hela: är detta något som faktiskt leder till problem, eller bara något du irriterar dig på?

Nää brukar bara kika på info-raden i nederkant i finder, den visar ju hur mycket gb som är kvar på disken.

Blir samma information om jag högerklickar på aktuell hårdisk å väljer "visa info" för att se hur mycket som är kvar. Tills jag startar om. Då kan det diffa massor beroende på vad jag gjort. Kan till och med få varning att diskutrymme är låg. Sen efter omstart visar den korrekta å jag har 150gb tex