AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av aagii247:

Fast nu slår både 6800 6800xt 3090 med hästlängder med ryzen 5900 eller 5950 cpu samt rätt ramminne. Enda gångerna nvidia slår amd är raytraycing.

Nja, våra tester säger annorlunda. Korten blir ju snabbare såklart men skulle inte säga att båda slår 3090 med hästlängder.
https://www.sweclockers.com/test/30790-amd-radeon-rx-6800-och...

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Som sagt, du måste nog prova DLSS innan du uttalar dig. Du har målat upp någon bild som inte infinner sig när man spelar en hygglig DLSS implementation, det enda man normalt märker är att man får högre framerate.

Men sen kan ju både du och jag tycka precis vad vi vill utan att det spelar någon roll. Det viktiga i det här fallet är vad Nvidias kunder tycker, och det verkar som att DLSS accepteras som lösning för mer FPS och ögongodis.

Ja, Om du inte bryr dig om en sämre bild för högre fps så är det väl jättebra så. Det är ju poängen med en PC, att kunna ställa ned settings för att få tillräcklig prestanda. Tråkigt bara att behöva göra det med ett fabriksnytt, modernt high end-kort för en hel hög med tusenlappar.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av aagii247:

Fast nu slår både 6800 6800xt 3090 med hästlängder med ryzen 5900 eller 5950 cpu samt rätt ramminne. Enda gångerna nvidia slår amd är raytraycing.

Skrivet av Kenneth:

Nja, våra tester säger annorlunda. Korten blir ju snabbare såklart men skulle inte säga att båda slår 3090 med hästlängder.
https://www.sweclockers.com/test/30790-amd-radeon-rx-6800-och...

Det verkar vara någon "trollbot" det där.
Postade samma inlägg högre upp på sidan..

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Precis hämtat ut mitt 5900x och 6800XT, tack Inet för en superleverans!.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag vet fortfarande inte vad jag skrivit som retat upp dig så mycket. Kom gärna med fakta/synpunkter om jag har fel, har inte sagt att du inte får citera mig. Du kommer med påhopp om att jag trollar, har fel och inte ska/få svara på folk, men du kan inte skriva vad jag gjort för fel? Anmäl gärna mina inlägg så kan moderatorer ta bort om de tycker att jag gör något fel istället för att leka moderator själv.

Jag har förklarat varför. Vi har förstått att många har fått sina RTX 3000-kort. Jag kanske låter lite väl hård, ber om ursäkt för det. Men du låter väldigt ofta som en repig skiva i dessa trådar i frågan som rör hur många kort Nvidia har fått ut till sina svenska kunder. Jag vet inte om jag orkar gå igenom din historik och hitta alla dessa inlägg, egentligen borde jag ju göra det innan jag går på dig såhär.

Men vet du vad? Folk kanske vill diskutera grafikkort och hur de presterar istället. Tror du inte det?

En moderator får gärna plocka bort mina "påhopp" på dig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Jag tycker nog att man absolut bör ta med pris i utmärkelser och eventuell rankning. Däremot bör man naturligtvis ha flera prestandaindex, dels för rå prestanda men även för prestanda per krona och en eventuell utmärkelse bör ta med allt i beräkningen. Kommer ett 3090TI och bräcker allt med några procent men kostar 30kkr så skulle det toppa indexet och kanske även få en utmärkelse. Hade RX6800-kortet gått att köpa för 4000kr hade det inte blivit så högt rankat eftersom det inte är lika snabbt som RTX3090. Prissättning är oerhört viktig och man måste ta med det när man utvärderar produkter, oavsett vad det rör sig om.

Fast utmärkelser blir lite som rekommendationer. De är generella och får ett kort TOPPKLASS blir det lite som att säga "köp kortet, det kan inte gå fel". Och för företaget kanske ett 3090 ti som är 3% snabbare än 3090 för 30kkr är det bästa valet. Men för studenten kanske ett 3080 är den bästa dealen, och denne tycker kanske att ett 3090 ti för 30kkr inte alls är toppklass utan helt värdelöst.

6800 tycker jag inte alls hamnar så långt ned om man kollar på prestanda index.

Hade man även haft priser i en kolumn bredvid där 6800 kostar 4000kr och 3090 kostar 15kkr kan man direkt jämföra om man tycker de 35 FPS är värda det, vissa gör det andra gör det inte.

Jag tycker förutsättningarna påverkar viktningen av priset för mycket för att det ska ingå i en generell rekommendation. För alla kort kan vara toppklass för rätt köpare då slutar det med att alla kort får toppklass. Har köparen en målnivå att man ska ha X FPS i spel Y samtidigt som man vill komma undan så billigt som möjligt kan ett kort räknas som toppklass för med dessa förutsättningar är det kortet toppklass. medans för en annan är det ett skitkort då du får 50% mer prestanda för 10% mer i pris.

Ett extra prestandaindex som rankar efter PPK håller jag absolut med om. Ett som rankar ren prestanda där man kan se tillhörande pris och ett som rankar prestanda per krona. Men jag tycker generella rekommendationer kan man stryka, redaktionen kan fortsätta att ta fram en sammanfattning med för och nackdelar och sin syn på kortet baserat på deras subjektiva bedömning, men gärna utan utmärkelser.

Permalänk
Medlem

https://www.tradera.com/item/341372/430540046/powercolor-rade... vilken stolle!
"Köp nu 15000:-" hahaha
Sorry om det inte är tillåtet att länka sådana här heelt galna försök att lura av folk pengar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

https://www.tradera.com/item/341372/430540046/powercolor-rade... vilken stolle!
"Köp nu 15000:-" hahaha
Sorry om det inte är tillåtet att länka sådana här heelt galna försök att lura av folk pengar.

Vadå stolle ? Det är ju gratis frakt!

Permalänk
Medlem

Hämta ett 6800XT på Webhallen någon som vet ifall det finns något sätt att sneaka till sig Godfall likt driven AMD har med 5000 serien? @webhallen har du koll?

https://www.amd.com/en/gaming/raise-the-game

Permalänk

Är det någon som sett nån sida eller kanal som testar i 3440*1440? Vet att jag skulle kunna försöka räkna om hur mycket fps det *borde* vara, men är ju ganska mycket lättare att bara kolla på färdiga resultat.

Permalänk
Skrivet av Adrenochrome:

Är det någon som sett nån sida eller kanal som testar i 3440*1440? Vet att jag skulle kunna försöka räkna om hur mycket fps det *borde* vara, men är ju ganska mycket lättare att bara kolla på färdiga resultat.

https://www.youtube.com/watch?v=U6EwDFuqzF8

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Adrenochrome:

Är det någon som sett nån sida eller kanal som testar i 3440*1440? Vet att jag skulle kunna försöka räkna om hur mycket fps det *borde* vara, men är ju ganska mycket lättare att bara kolla på färdiga resultat.

FPS:en hamnar nästan exakt mellan 2560x1440 och 3840x2160. Gjorde ett litet snabbtest på det tidigare i år https://www.sweclockers.com/test/29428-snabbtest-spelprestand...

Permalänk

Skulle vara kul att se korten benchade i VR också, HL:3Alyx först och främst.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Ja, Om du inte bryr dig om en sämre bild för högre fps så är det väl jättebra så. Det är ju poängen med en PC, att kunna ställa ned settings för att få tillräcklig prestanda. Tråkigt bara att behöva göra det med ett fabriksnytt, modernt high end-kort för en hel hög med tusenlappar.

Skall du fortsätta uttala dig om något du så uppenbart aldrig använt eller förstår dig på. Vill man spela i högre upplösningar med allt ögongodis på fungerar DLSS superbra, eller om man bara vill öka sin framerate, den totala grafiska upplevelsen blir bättre än DLLS off och lägre upplösning/lägre framerate.

Men tydligen inte för dig då, men för många andra är det så. Du tycker tydligen att 1440p eller t.o.m 1080p native ser bättre ut än 4k DLSS med samma framerate, givet att det är något nyare spel med bra implementation. Försök inte uttala detta som någon sanning bara för det är din åsikt som inte verkar ha speciellt mycket stöd bland pc gamers eller dom som faktiskt testat detta.

Jag sitter på en 5120x1440p skärm t.ex. Skulle ju inte se sådär skitbra ut om jag slängde upp ett spel i 1080p på den, det blir supersuddigt. 1440p DLSS som också renderar 1080p däremot ser ut som native. varför, enligt dig är det inte DLSS iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gissar att det är något liknande detta du vill ha?
https://www.sweclockers.com/test/28395-sweclockers-nya-testsv...

Finns också en video som pratar om nya riggen och hur de valde ut spelen för 2020

Nej, jag hittade den. Där står inte det jag frågade efter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag har förklarat varför. Vi har förstått att många har fått sina RTX 3000-kort. Jag kanske låter lite väl hård, ber om ursäkt för det. Men du låter väldigt ofta som en repig skiva i dessa trådar i frågan som rör hur många kort Nvidia har fått ut till sina svenska kunder. Jag vet inte om jag orkar gå igenom din historik och hitta alla dessa inlägg, egentligen borde jag ju göra det innan jag går på dig såhär.

Men vet du vad? Folk kanske vill diskutera grafikkort och hur de presterar istället. Tror du inte det?

En moderator får gärna plocka bort mina "påhopp" på dig också.

I detta sammanhang har jag ju inte ens skrivit om antalet kort. Jag bara skrev vad redaktionen skrivit och backade upp detta med fakta hur dessa två situationer skiljde sig åt. Och detta handlade inte om prestanda eller så, utan om hur två situationer såg ut.

Jag tror inte att du vill vara hård eller elak mot mig, och jag försöker inte trolla eller missvisa något. Jag tycker som sagt inte att min input är mindre värd en någon annans. Du får som sagt gärna ifrågasätta mig och komma med synpunkter och/eller fakta. Anledningen till att jag låter som en repig skiva är för att det gång på gång på gång skrivs samma frågor och påståenden som är fel eller besvarats innan. Ska man inte då svara/korrigera på dessa? Ibland vet man inte om folk trollar, kör hyperbole/sarkastiska, eller bara har fel information.

Det jag inte tycker är schysst är att du inte tycker jag ska få yttra mig. Folk får gärna prata grafikkort och prestanda, har inget emot det. Så jag uppskattar gärna att diskuterar med mig än ber mig vara tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntiselle:

Var väldigt snabb på Inet men fick inget mail idag om jag får ett 6800XT eller inte då de skulle fortsätta med det imon, så troligen inte

På komplett sket det då jag fick mail som sa att jag inte är en av dem som kommer få ett

Det enda positiva idag är att Inet skickade min Ryzen 9 5900x, lagom till min födelsedag imon 😊

Får väl bli en 6900x den 8:e december då om man har tur, riktigt tråkiga lanseringar i år

Grattis på födelsedagen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det jag inte tycker är schysst är att du inte tycker jag ska få yttra mig. Folk får gärna prata grafikkort och prestanda, har inget emot det.

Om jag uttryckt mig så att du känner så så är jag ledsen, inte min mening. Så förlåt för det. Förstår att "lägg ner" kan tolkas så, men det gäller bara vad jag tycker om just detta som tenderar till att trigga ett fanboi-krig.

Var fri och diskutera och uttala dig, jag har ingen makt här och aspirerar inte på det heller.

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Skall du fortsätta uttala dig om något du så uppenbart aldrig använt eller förstår dig på. Vill man spela i högre upplösningar med allt ögongodis på fungerar DLSS superbra, eller om man bara vill öka sin framerate, den totala grafiska upplevelsen blir bättre än DLLS off och lägre upplösning/lägre framerate.

Men tydligen inte för dig då, men för många andra är det så. Du tycker tydligen att 1440p eller t.o.m 1080p native ser bättre ut än 4k DLSS med samma framerate, givet att det är något nyare spel med bra implementation. Försök inte uttala detta som någon sanning bara för det är din åsikt som inte verkar ha speciellt mycket stöd bland pc gamers eller dom som faktiskt testat detta.

Jag sitter på en 5120x1440p skärm t.ex. Skulle ju inte se sådär skitbra ut om jag slängde upp ett spel i 1080p på den, det blir supersuddigt. 1440p DLSS som också renderar 1080p däremot ser ut som native. varför, enligt dig är det inte DLSS iallafall.

Som jag skrev:
Ja, Om du inte bryr dig om en sämre bild för högre fps så är det väl jättebra så. Det är ju poängen med en PC, att kunna ställa ned settings för att få tillräcklig prestanda. Tråkigt bara att behöva göra det med ett fabriksnytt, modernt high end-kort för en hel hög med tusenlappar.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Dåligt val av testsystem i flera tester, helt andra resultat än andra recensioner, konstiga val av tester när man hoppar över upplösningar etc, click bait thumbnail/rubrik, han har en relativt stor kanal och har ursäktat sig med att det kommer ta extra lång tid innan han gör recension för att han har jobb och familj, enligt mig handlar det om prioriteringar som med allt i livet... Säker fler saker jag stört mig på med honom, men det jag kom på nu

Jag undrar verkligen om du tittat så noga på deras tester då. Vilka upplösningar hoppar han över menar du?

Hur många andra testar 28 spel t.ex, vilket han ofta gör. Det om något borde ju visa mer representativa resultat. Sedan testar han nog mer än många andra i slutändan, trots familj, så det argumentet håller inte heller. Jag köper inte dina argument, tyvärr.

Skrivet av Daemon85:

Så han har inget neutralt system alltså som kan reflektera den vanliga konsumenten....

Haha va, skojar du eller? Vad tycker du han skulle använda för system för att testa grafikkort med? För att få fram hur korten presterar måste man ju använda ett system som låter korten prestera maximalt, minimera risken för att processorn flaskhalsar. Sweclockers använder ju det bästa Intel har att erbjuda så de gör ju likadant men du kritiserar inte dem för samma sak.

Att du gör ner en recensent för att du inte gillar honom håller liksom inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

FPS:en hamnar nästan exakt mellan 2560x1440 och 3840x2160. Gjorde ett litet snabbtest på det tidigare i år https://www.sweclockers.com/test/29428-snabbtest-spelprestand...

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Skulle vara kul att se korten benchade i VR också, HL:3Alyx först och främst.

Alyx är så väloptimerat att det går att köra på en potatis Och det är inte det lättaste spelet att köra benchmarks med.

Hade dock inte sagt nej till lite tester med OpenVr Benchmark och VRMark.

FCAT VR är bästa verktyget för att faktiskt mäta vr prestanda i spel. Men tyvärr är det nog enbart för nvidia kort.

Annars får man väll bencha vanliga spel, och sedan sortera resultaten på det som är viktigast för vr. 0.1% low. 1% low och 10% low. I vr så är snitt fps totalt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Fast DLSS get ju både bättre bild och extremt mycket högre fps.

Du skojar? Tror du verkligen på det där? Högre FPS ja men bättre bild blir det sannerligen inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Om jag uttryckt mig så att du känner så så är jag ledsen, inte min mening. Så förlåt för det. Förstår att "lägg ner" kan tolkas så, men det gäller bara vad jag tycker om just detta som tenderar till att trigga ett fanboi-krig.

Var fri och diskutera och uttala dig, jag har ingen makt här och aspirerar inte på det heller.

Ursäkten godtagen. Jag låter kanske som en fanboi ibland, men försöker inte göra det, och försöker inte att skapa krig eller så. Jag ska försöka argumentera bättre så att det inte ser ut som jag trollar eller är en fanboi.

Alla företag gör skit, AMD, Intel, Nvidia, Google, Apple etc. Tycker själv AMD gjort trevliga kort och kul att se dem vara med i leken, men tycker de gjort en dålig lansering nu initialt, vi får se hur nästa vecka och kommande månaderna. Kan definitivt tänka mig dem i framtiden och försökte få tag på ett 6800XT men det sket sig, kanske tur ändå och avvaktar mitt beställda 3080 till MSRP (7825:-) :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av aagii247:

Fast nu slår både 6800 6800xt 3090 med hästlängder med ryzen 5900 eller 5950 cpu samt rätt ramminne. Enda gångerna nvidia slår amd är raytraycing.

Undrar vart du tittar då, kolla swectester igen, när jag kollar testarna så med 5900 cpu och SAM på så slår 6800xt RTX3080 endast i 4/12 tester 1440p och 1/12 test i 4k

Skrivet av Alphahanne:

Jag undrar verkligen om du tittat så noga på deras tester då. Vilka upplösningar hoppar han över menar du?

Hur många andra testar 28 spel t.ex, vilket han ofta gör. Det om något borde ju visa mer representativa resultat. Sedan testar han nog mer än många andra i slutändan, trots familj, så det argumentet håller inte heller. Jag köper inte dina argument, tyvärr

Han kanske är detaljerad på vissa saker, men de faller på saker som de missar eller väljer bort att göra

Skrivet av Alphahanne:

Haha va, skojar du eller? Vad tycker du han skulle använda för system för att testa grafikkort med?

3950 är en motsatsen till optimal cpu för att göra speltester, det borde han vara införstådd med.

Skrivet av Alphahanne:

Att du gör ner en recensent för. att du inte gillar honom håller liksom inte.

Jag skrev exakt I ett inlägg vad jag tyckte illa om, det är inga subjektiva saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

De senaste generationerna har ju ballat ur fullständigt. ... 1440p-skärmar har hängt med i typ 10 år vid det här laget, ändå är det typ omöjligt att hitta ett kort som matchar den upplösningen till ett vettigt pris.

För 10 år sedan var FHD i 60 Hz norm. Det är det i någon mån fortfarande, sett till använda skärmar. Grafikprestandan som krävs för att klara att driva den har ökat en hel del, men priset har inte gått upp nämnvärt.
Vill du sedan gå upp till 1440p (60Hz) krävs dubblerad prestanda.
Vill du gå upp till 120Hz? Dubblera prestandabehovet en gång till!
Lägga på raytracing? Öka prestandakravet ytterligare en faktor "mycket"!
Du efterlyser alltså en utveckling där grafikkorten på tio utöver normal prestandaökning för att möta mer komplex grafik i spelen dessutom ska ha "sprungit ifrån" spelutvecklarnas krav med en faktor 6-8, utan att (det inflationsanpassade) priset gått upp?
Jag hade gärna sett kort med denna prestanda prissatta runt 2500kr, men det känns inte riktigt rimligt...

Skrivet av Yoshman:

Till alla som hävdar att SweClockers resultat är "fel" och sedan pekar på Hardware Unboxed. Tycker det är HU som är det avvikande värdet här och för att kolla lite om det bara var mer än en känsla jämförde jag fyra webbplatser som alla sammanställer ett "prestandaindex" över alla spel man testat

SweClockers

ComputerBase

HardwareUnboxed

TechPowerUp

...

...

...

...

...

Endera har de andra gjort samma misstag, eller så är det (än en gång, det har hänt tidigare att HU väsentligt skilt sig från de andra) något som inte står helt rätt till med HU siffror.

Skrivet av Novdid:

HU kör med en 3950X så det är väl på något sätt väntat att det diffar...

Största skillnaden är nog att SC genomgående använder inställningen "Ultra" medan HU använder "High". (Har inte kollat de övriga, men misstänker att de också kör "Ultra".)
Borde påverka mer än valet av CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Detaljer kring vilka sekvenser som används finns presenterade i recensionen av Geforce RTX 3080. Den är inlänkad längst upp på spelsidan, men är lätt att missa!

Måste vara extremt lätt missa för jag hittar den ändå inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Alphahanne:

Måste vara extremt lätt missa för jag hittar den ändå inte.

Längst upp på denna sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ursäkten godtagen. Jag låter kanske som en fanboi ibland, men försöker inte göra det, och försöker inte att skapa krig eller så. Jag ska försöka argumentera bättre så att det inte ser ut som jag trollar eller är en fanboi.

Alla företag gör skit, AMD, Intel, Nvidia, Google, Apple etc. Tycker själv AMD gjort trevliga kort och kul att se dem vara med i leken, men tycker de gjort en dålig lansering nu initialt, vi får se hur nästa vecka och kommande månaderna. Kan definitivt tänka mig dem i framtiden och försökte få tag på ett 6800XT men det sket sig, kanske tur ändå och avvaktar mitt beställda 3080 till MSRP (7825:-) :).

Det är svårigheten med sådan här diskussion- jag hade själv i princip bestämt mig för att köra AMD denna generation även om de presterade sämre både i absolut prestanda och prestanda/krona mest för att jag helt enkelt har varit väldigt besviken med mitt 2080S.

Dock tycker jag att AMD lyckas överträffa alla förväntningar för just hur dåligt man kan sköta en lansering denna gång. Samtidigt tycker jag att korten ser bra ut (för mina behov) men håller med om saker sol att 3950X inte är lika vettig benchmark processor som en 5950X eller 10900K osv.

Man kan ha starka åsikter om vad en tillverkare gör och man kan även fatta beslut grundade i annat än ren rationalitet utan att vara en fanboy. Jag "hejar på" amd rätt mycket på sistone men har under den tid jag köpt två ryzen processorer köp in två laptops med Intel, köpt två xeonprocessorer, en Intel NUC och ett devboard med Intel på.
Sedan jag sist köpte ett AMD grafikkort (var iofs 2 st jag köpte) har jag köpt fyra nvidia GPU's...

Finns ingen rak linje att gå precis, och man kan både kritisera och hylla utan att ha bias likaväl som man kan köpa huvudsakligen av en tillverkare men ä då vara biased mot en annan. Jag är av åsikten att den sits där man ska se absolut mest kritiskt mot något är när man betalat pengar för det och måste leva med det beslutet.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

0.01% av spelen har RT så gör ingen skillnad.

Det gör det för mig.
Har flera stycken spel som jag skjutit upp att spela pga att jag inte har ett grafikkort med RT ännu.
Dessutom så kommer det helt säkert fler spel de närmsta åren med stöd för RT.
Din logik kan man applicera på alla nya funktioner. I början är det inte många spel som har funktionen, men med tiden så blir det vanligare och vanligare.