Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Som Thomas skrev, offset är fnv borta om man stoppar i en Zen 3

Som sagt, därför jag frågar, då det låter som en del pillat på manuell vcore, vilket är en big nono om man samtidigt har auto frekvens genom precision boost (stock frekvens alltså)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Som sagt, därför jag frågar, då det låter som en del pillat på manuell vcore, vilket är en big nono om man samtidigt har auto frekvens genom precision boost (stock frekvens alltså)

Det är sant, om man vill ha kvar boost finns det bara Auto att välja på. Ett lätt val mao

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är sant, om man vill ha kvar boost finns det bara Auto att välja på. Ett lätt val mao

Precis, tills offset finns tillgängligt är det auto som gäller eller manuell frekvens med manuell vcore. Som Karate Taco skriver nedan om att ha sänkt spänning med 0.15v så gör det mig väldigt frågande hur just detta har gått till

Skrivet av Karate Taco:

Släppte min 5900x med tidig köplats för jag knep en 5800x. Var en av de första. Men denna är på tok för varm och brunstig för mitt tycke och smak. Minsta lilla så revvar fläktarna upp i 100% då ”critical temp” är 75C och den når lätt 87C. Sänkt spänningen med 0.15V och stängt av PBO (var aldrig ens på) samt av med alla Asus optimeringar och höjt critical till 85C. Men prestandan lider därefter. Så nu ligger man sist på 5900x igen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Se https://imgur.com/a/qIb7gUi

Nu ställde jag den till auto och får åter igen 89C i Cinebench samt "normala" scores.

Vad står på här egentligen när settingen inte ska fungera? Eller har jag petat på fel inställning?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Se https://imgur.com/a/qIb7gUi

Nu ställde jag den till auto och får åter igen 89C i Cinebench samt "normala" scores.

Vad står på här egentligen när settingen inte ska fungera? Eller har jag petat på fel inställning?

Ja enligt AMD själva finns inte fungerande offset i någon agesa just nu utan släpps i kommande versioner, därav min & andras förundran över när någon pratar om att de kör offset, i din bios finns det uppenbarligen som synligt val men frågan är vilken agesa den då kör? Är det en dold beta bios direkt från ASUS support du använder? Det borde vara V2 PI 1.1.0.0 Patch C av agesan som finns tillgänglig (bios 1212 till strix-f) och den ska enligt AMD själva inte stödja offset med den SMU som bundlas med den, frågan är om mobo tillverkarn gjort en fuling här & blandat ihop en egen variant av SMU & övriga agesa delar och på så vis fått fram offset, det skulle i så fall kunna förklara lite underligt beteende gällande temp & vcore.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Karate Taco:

Inte enligt mina öron och med all min kylning. Dessutom, kolla Reddit. Noctua NH-D15/14 och Cinebench på en 5900X ligger på runt 76C istället för 90C. Min varvar upp bara under något som en Windowsinstallation eller spelnedladdning. Hur kan det möjligen motsvara en Cinebench load?

Jag tror att jag blir mer nöjd i överlag av en 5900X hur som helst. Kallare och funkar bättre med alla parallella virtuella maskiner jag måste ha snurrandes i jobbet.

Edit: har en månads öppet köp på denna så förhoppningsvis har kön lossnat tills dess. Annars blir det ett panikköp av billigaste möjliga AM4 emellan.

Det är intressant. Jag körde precis igenom en vända Cinebench med 5900X och Noctua NH-D15, och maxade på 73 grader. 19035 poäng (kanske lite lågt, men jag surfade samtidigt).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ja enligt AMD själva finns inte fungerande offset i någon agesa just nu utan släpps i kommande versioner, därav min & andras förundran över när någon pratar om att de kör offset, i din bios finns det uppenbarligen som synligt val men frågan är vilken agesa den då kör? Är det en dold beta bios direkt från ASUS support du använder? Det borde vara V2 PI 1.1.0.0 Patch C av agesan som finns tillgänglig och den ska enligt AMD själva inte stödja offset med den SMU som bundlas med den, frågan är om mobo tillverkarn gjort en fuling här & blandat ihop en egen variant av SMU & övriga agesa delar och på så vis fått fram offset, det skulle i så fall kunna förklara lite underligt beteende gällande temp & vcore.

Det fungerar bevisligen så jag gissar att Asus hittat på något.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Det fungerar bevisligen så jag gissar att Asus hittat på något.

Skrivet av Karate Taco:

Cinebench R23, 14562, låg ganska stabilt på 88.9C med fläktarna på max.

PBO avstängd och surfade samtidigt, kan förklara den något låga scoren. Dock har jag ganska kassa minnen också.

Din upplevelse och resten av världens är anledningen till att jag suktar efter en 5900X med "normala" temps.

Ditt resultat är lite märkligt gällande temp, det är helt klart, även om högre temp på 5000/vermeer är normalt så är din temp väl hög faktiskt, vad som orsakar det är däremot inte fullt lika glasklart, det är inte en garanti att du i ditt fall skulle se så mycket lägre temp med en 5900x då det kan vara ett flertal andra orsaker till att du ser så pass hög temp, jag skulle försöka kika på hur hög SVi2 vcore i HWiNFO ligger under full load i exempelvis CB23 och börja där, skulle den vara extremt för hög så kan du mer eller mindre vara säker på att moderkortet pesar ur vcore. Skulle vcore ligga normalt så har du ett par andra alternativ, ett är dålig kontakt mellan kylarn & IHS, har du kikat på hur kontakten mellan kylarn & IHS ser ut? Det andra alternativet är lite värre och det är om du fått en dåligt lödd processor, det händer ibland att de har dålig kontakt mellan ihs & kisel pga det och då är det inte mycket annat att göra än en RMA, kan man påvisa allt för galna temps brukar inte RMA vara ett problem.

90 grader är nämligen den temp där processorn börjar frekvens throttla ordentligt för att förhindra skada på kisel.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Redan varit avhandlat en del, men jag tvekar fortfarande på om jag ska beställa 5600X eller 5900X till en 1440p 144Hz skärm parat med ett 6800XT.. Vet att 5600X inte lär flaska det här systemet idag, men tänk om 2-3 år o man uppgraderar GPU? Men kanske är kul att även byta till Zen4 med ny arkitektur eller vad som nu finns då ändå.. Tips någon?

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Ser ut på detta vis,
https://imgur.com/a/27wZpOz

Ny på AMD Ryzen, så vet inte vad jag tittar efter. Vad är "hög" SVi2? Nästa steg är isåfall att montera om min kylare, men jag tvivlar på att det gör skillnad, gjorde inget misstag direkt när jag monterade den. Men efter att ha läst på Reddit en del tror jag faktiskt inte detta är så ovanliga temps, varierar kanske mellan olika exemplar och detta är förmodligen ett sämre.

Power Reporting Deviation 52,7% som lägstanivå (rödmarkerad i bilden) är inte ett bra tecken. Det innebär att moderkortet underrapporterar strömmatningen till processorn, ganska rejält i ditt fall, vilket kan få den att dra onödigt mycket kräm och i sin tur gå onödigt varm. Detta brukar gå att stänga av eller ändra men kan vara "gömt" bakom konstiga namn och liknande. Du får söka efter detta. Jag hade ett liknande problem med ett tidigare moderkort där det tyvärr inte gick att stänga av (kan ha varit defekt moderkort också), bytte moderkort och vips så gick processorn ~10 grader svalare vid samma belastning och med högre boost ovanpå det. Så det är värt att undersöka.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Ser ut på detta vis,
https://imgur.com/a/27wZpOz

Ny på AMD Ryzen, så vet inte vad jag tittar efter. Vad är "hög" SVi2? Nästa steg är isåfall att montera om min kylare, men jag tvivlar på att det gör skillnad, gjorde inget misstag direkt när jag monterade den. Men efter att ha läst på Reddit en del tror jag faktiskt inte detta är så ovanliga temps, varierar kanske mellan olika exemplar och detta är förmodligen ett sämre.

Nej din temp är inte normal eller vanlig, i alla tester som gjorts av 5800x jag läst så landar temp på mellan 65 och 75 som mest, där ska temp landa med high end kylning. När du hamnar på throttlingstemp är något fel, där ska den inte ligga som normalt, throttlingstemp är något som du inte ska springa in i med en D15 utan anledning, speciellt inte i stock. Din vcore ser rätt normal ut vad jag kan se men det beror på om bilden är tagen under pågående all core load, den ser ut att vara det. Som en annan skriver så kan power deviation påverka en hel del men där behöver man vara rätt noga med när man kollar avvikningsvärdet, får du något annat än 100% under full all core last så då ska man bli lite misstänksam, speciellt med mindre än 100%. Power deviation kommer dock visa lägre värden i idle och last på en kärna eller delvis last, det är helt normalt, under full all core load ska det däremot landa på 100% eller iaf nära 100%.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av marukusu:

Redan varit avhandlat en del, men jag tvekar fortfarande på om jag ska beställa 5600X eller 5900X till en 1440p 144Hz skärm parat med ett 6800XT.. Vet att 5600X inte lär flaska det här systemet idag, men tänk om 2-3 år o man uppgraderar GPU? Men kanske är kul att även byta till Zen4 med ny arkitektur eller vad som nu finns då ändå.. Tips någon?

Sweetspot för 1440P-gaming sett till pris/prestanda lär ligga närmare 5600/5600X än 5900X, om det bara är gaming du tänker. Om 2-3 år tror jag mer på att du tar nästa kliv till DDR5 med mera med hjälp av de sparade tusenlapparna.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Det var väl snack om en batch just 5800X med dåligt lödd IHS, kan vara värt att undersöka närmare

Häpnar ständigt över hur sval min 3700X är jämfört med 2700X, man måste provocera den för att dra en miliwatt över 65W och då är den bra mycket snabbare än 2700X som drar exakt lika mycket som 3900X. Svårt att tro att 5800X skulle dra så mycket mer på samma process, kanske kan vara värt att leka med PPT/TDC/EDC och strypa strömförbrukningen lite. Lär vara redigt snabbt ändå och påverkar inte boost.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Kan nästan med all säkerhet släppa att power deviation var röd som minsta värde. I load är den stadiga 100%, endast i afk/idle går den ner till under 100%. Så problemet, om det finns ett problem, ligger inte där.

Bra, då är det inte fusk med strömrapportering, vcore såg heller inte ut att vara åt skogen direkt, då finns det några alternativ kvar, de uppenbara vore kontakt med IHS, antingen med kylarn eller med kisel, ett annat vore om moderkortet kör någon form av performance bias som tweakar hur precision boost jobbar men jag tror mer på dåligt kontakt med IHS faktiskt.

Angående google docs sammanställningen så blir det alltid extremt vanskligt & peka på då vem som helst kan addera data som från början kan bero på totalt olika orsaker, det kan även fyllas i av någon som gillar att driva med folk så jag skulle ta den listan med en lastbil salt. Jag säger inte att det inte finns problem med värme för en del 5800x (och andra zen3) men när det kommer till sådana listor har jag inte någon vidare erfarenhet av dess tillförlitlighet. En del av inläggen där pekar på direkt felaktig setup, en del andra pekar på felaktigt montage eller defekt HW, speciellt när de som låst processorn till 65w ändå ser över 90 grader som några antecknade.

Men som sagt, 90 grader är inte OK för där börjar throttling inträffa med sänkt frekvens & prestanda som följd

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Just de här problemen gör att jag funderar på att avboka min beställda 5800x (15:07) och sikta på en billig 3700x på BF istället.

Som visades i spreadsheeten ovan (från en av många trådar om höga temps på reddit antar jag) finns ingen röd tråd direkt, och vissa har problemet med höga temperaturer trots att använder väldigt kompetenta kylare, kylpasta etc., andra inte. Är ju inga duvungar direkt som hänger i de trådarna så användarproblem kan vi nog bortse ifrån. Kvar är som nämnts problem med bios alt. IHS.

5600x verkar överlag inte ha dessa problem och inte heller så många 5900x. Men man vill ju inte sitta sist i kön på dessa, då blir det väl leverans i feb/mars någon gång och tills dess vill jag ha släppt taget om min 2500k

Så har man som jag önskemål om en tyst (sval) burk så är det alltså lite prekärt läge just nu.

Edit: Att folk sänker volten alt. sätter ECO-mode är mer eller mindre i ren desperation för att få ner temperaturerna tolkar jag det som. Tills en annan lösning kommer. Ändring av PBO skall tydligen inte göra någon skillnad om man har dessa höga temperaturer som visas i spreadsheeten. Rätta mig om jag ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Sweetspot för 1440P-gaming sett till pris/prestanda lär ligga närmare 5600/5600X än 5900X, om det bara är gaming du tänker. Om 2-3 år tror jag mer på att du tar nästa kliv till DDR5 med mera med hjälp av de sparade tusenlapparna.

Tack! Ja det är enbart gaming, och ja som du säger, kul att gå över till DDR5 om nåt år. Mest vill ha begäret som alltid vill ha lite bättre..

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av binne71:

Just de här problemen gör att jag funderar på att avboka min beställda 5800x (15:07) och sikta på en billig 3700x på BF istället.

Som visades i spreadsheeten ovan (från en av många trådar om höga temps på reddit antar jag) finns ingen röd tråd direkt, och vissa har problemet med höga temperaturer trots att använder väldigt kompetenta kylare, kylpasta etc., andra inte. Är ju inga duvungar direkt som hänger i de trådarna så användarproblem kan vi nog bortse ifrån. Kvar är som nämnts problem med bios alt. IHS.

5600x verkar överlag inte ha dessa problem och inte heller så många 5900x. Men man vill ju inte sitta sist i kön på dessa, då blir det väl leverans i feb/mars någon gång och tills dess vill jag ha släppt taget om min 2500k

Så har man som jag önskemål om en tyst (sval) burk så är det alltså lite prekärt läge just nu.

Edit: Att folk sänker volten alt. sätter ECO-mode är mer eller mindre i ren desperation för att få ner temperaturerna tolkar jag det som. Tills en annan lösning kommer. Ändring av PBO skall tydligen inte göra någon skillnad om man har dessa höga temperaturer som visas i spreadsheeten. Rätta mig om jag ha fel.

Om man når 90 grader med 65w förbrukning så är det garanterat ett fel i kontakt antingen under eller ovan ihs eller kombo av de två, med 65w så skulle en 5800x gå svalare än en 5600x rent tekniskt då du sprider samma effekt över 2 till kärnor.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

I eco mode (65w) ligger jag närmare 70C. Monterade just om kylaren, lade en fetare klick kylpasta och sänkte tempen med ... en hel grad. Ligger på 87.5 C nu i Cinebench, så det är fortfarande totalt underkänt. Kan i alla fall utesluta kontakten mellan kyl och ihs, men hur undersöker man kontakten under IHS? Delidda processorn är ju inte aktuellt, garanti osv.

Vet inte om den gamla klickmetoden är den bästa när det gäller Zen 2/3, chipleten är ju utspridda, jag skulle säga att manuellt smeta ut pastan jämnt över hela IHS är det bästa

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

I eco mode (65w) ligger jag närmare 70C. Monterade just om kylaren, lade en fetare klick kylpasta och sänkte tempen med ... en hel grad. Ligger på 87.5 C nu i Cinebench, så det är fortfarande totalt underkänt. Kan i alla fall utesluta kontakten mellan kyl och ihs, men hur undersöker man kontakten under IHS? Delidda processorn är ju inte aktuellt, garanti osv.

Det enklaste är om du har tillgång till en annan kylare som du vet presterar avsevärt bättre eller sämre än din D14. Får du ungefär samma temperaturer och boost/throttle-beteende med en kylare som ligger i ett annat prestandasegment så kan det vara en indikation på dålig kontakt mellan kisel-IHS.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Inte enligt mina öron och med all min kylning. Dessutom, kolla Reddit. Noctua NH-D15/14 och Cinebench på en 5900X ligger på runt 76C istället för 90C. Min varvar upp bara under något som en Windowsinstallation eller spelnedladdning. Hur kan det möjligen motsvara en Cinebench load?

Jag tror att jag blir mer nöjd i överlag av en 5900X hur som helst. Kallare och funkar bättre med alla parallella virtuella maskiner jag måste ha snurrandes i jobbet.

Edit: har en månads öppet köp på denna så förhoppningsvis har kön lossnat tills dess. Annars blir det ett panikköp av billigaste möjliga AM4 emellan.

Jag sitter på ITX, se signatur för specc.

Jag får ca 71c i cinebench 30 min test, däremot så hoppar min dator upp i 68c när jag bara installerar någon random windows software också. Så att den hoppar upp i temp så fort man installerar något eller startar något händer för mig också. ligger mellan 38-43 i idle.

Ville bara påpeka att jag med 5900x också får temp höjningar så fort jag startar ett program, installerar något, flyttar filer eller liknande. Tempraturerna är uppmätta med väldigt många olika program i olika tester, då ryzen master visar ca 5c kallare än argus monitor osv.

Kör väldigt silent fläktkurvor på under 50% om jag inte är uppe i 72c, vilket jag inte nått ännu. Inte gjort några ändringar i bios förutom docp och ändrat timings på ram.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karate Taco:

Det är en möjlighet, men också en osannolikhet då det är en återanvänd kylare från förra bygget och där fungerade den ypperligt... Nu har jag förvisso börjat snegla på att uppgradera till en NH-D15 istället för min NH-D14, där vinner man ett par grader, men jag tror inte det kommer göra den skillnad som krävs i detta fall.

Om problemet är mellan kisel och IHS så spelar det ju ingen roll att kylaren har fungerat förr, iom att CPU:n isåfall är defekt (eller åtminstone en bra bit från optimal).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Vet inte om den gamla klickmetoden är den bästa när det gäller Zen 2/3, chipleten är ju utspridda, jag skulle säga att manuellt smeta ut pastan jämnt över hela IHS är det bästa

Har gjort så i typ 15 år nu, jämnt smet ut på hela IHS.
Alltid bra temps och jag har aldrig problem med att behöva sätta om kylaren på nytt pga konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Har gjort så i typ 15 år nu, jämnt smet ut på hela IHS.
Alltid bra temps och jag har aldrig problem med att behöva sätta om kylaren på nytt pga konstigheter.

Indeed, det är en underlig trend att lägga i en klick som ett riskorn eller skriva ett X osv osv... Det tar typ nån minut extra att sprida ut det manuellt så man vet att det finns överallt på hela IHSen för en komponent som ska köras i hundratals, om inte tusentals, timmar.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Indeed, det är en underlig trend att lägga i en klick som ett riskorn eller skriva ett X osv osv... Det tar typ nån minut extra att sprida ut det manuellt så man vet att det finns överallt på hela IHSen för en komponent som ska köras i hundratals, om inte tusentals, timmar.

Fast en ganska rimlig tanke bakom? Vill minnas att det handlade om att när kylpastan pressas ut från mitten så fastnar inte några luftbubblor där i heller, vilket kunde hända om man sprider ut allt och sen sätter rakt på.
I slutändan var det väl i stort inte några skillnader mellan metod, hänvisar till specifikt det testet just jag läste, en gång någonstans.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Fast en ganska rimlig tanke bakom? Vill minnas att det handlade om att när kylpastan pressas ut från mitten så fastnar inte några luftbubblor där i heller, vilket kunde hända om man sprider ut allt och sen sätter rakt på.
I slutändan var det väl i stort inte några skillnader mellan metod, hänvisar till specifikt det testet just jag läste, en gång någonstans.

True, fick googla. Hittade en gammal tråd: https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Thermal-Paste-Appl...

X verkar bäst, även fast de nämner att en perfekt utsmetning kanske vore bättre men svårt att bevisa och få till.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Webhallen
Skrivet av highspeed:

@Webhallen Kan du säga ungefär hur många bundles som kommer snå åt sig 5900x vid nästa leverans För dem hade prio eller hur var det?

De är ej prio bara för att de har ett moderkort i samma order, allt går efter kötid där.

Proppen (no pun intended) ser ut att släppa i slutet av November/början på December för samtliga proppar.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

True, fick googla. Hittade en gammal tråd: https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Thermal-Paste-Appl...

X verkar bäst, även fast de nämner att en perfekt utsmetning kanske vore bättre men svårt att bevisa och få till.

Det intressanta med den är att riskornet är riktigt bra när man talar om temperaturen - bättre idle och en halv grad över det bästa vid belastning. Jag har personligen tänkt att det är dags att fundera ut något annat nu när vi har chiplets, men jag har inte riktigt sett något bra alternativ. Sätta ett riskorn över varje chiplet och ett över memory controllern?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tänkte själv testa denna metod när min 5900x dyker upp

https://level1techs.com/video/dotting-better-ryzen-3000-therm...

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Nytt svar (ytterligare ett besked)

Skrivet av Xarvaz:

Frågade Webbis igår om X570 Tomahawk och de sa att de "tror" att de kommer en leverans om 1-2veckor, men fortfarande ingen bekräftad leverans. Så fortsatt osäkert.

Webhallen svarade nu att de har ett prel (alltså inte bekräftat) datum som är den 18/11, dvs på onsdag. Håller tummarna.

bara om x590
Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Har fått leverasdatum 27/11-20 från inet på min ryzen 9 5900x