Har någon slagit till på Asrock Rack x570d4u? (Ryzen server mb)

Permalänk
Medlem

Har någon slagit till på Asrock Rack x570d4u? (Ryzen server mb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandgren:

https://www.computersalg.se/i/6736138/asrock-rack-x570d4u-2l2...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Off topic, men kan inte låta bli att fråga.

Vad är det som gör den brädan så dyr? Den ser riktigt dassig ut för priset 😝

On topic: Hittade X470 varianten på ProShop: https://www.proshop.dk/Bundkort/ASRock-Rack-X470D4U-Bundkort-...

Det är väl bara pice4 i princip som skiljer X570 och X470 åt efter att biosuppdateringen för x470 är klirrad?

Ursäkta mig i förskott, jag har noll koll eftersom jag är gammal intel fanboi som har bytt lag för första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Off topic, men kan inte låta bli att fråga.

Vad är det som gör den brädan så dyr? Den ser riktigt dassig ut för priset 😝

On topic: Hittade X470 varianten på ProShop: https://www.proshop.dk/Bundkort/ASRock-Rack-X470D4U-Bundkort-...

Det är väl bara pice4 i princip som skiljer X570 och X470 åt efter att biosuppdateringen för x470 är klirrad?

Ursäkta mig i förskott, jag har noll koll eftersom jag är gammal intel fanboi som har bytt lag för första gången.

Jag har inte jämfört kortens specs, men grundat på insikter i chipset'en så... japp!

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Off topic, men kan inte låta bli att fråga.

Vad är det som gör den brädan så dyr? Den ser riktigt dassig ut för priset 😝

On topic: Hittade X470 varianten på ProShop: https://www.proshop.dk/Bundkort/ASRock-Rack-X470D4U-Bundkort-...

Det är väl bara pice4 i princip som skiljer X570 och X470 åt efter att biosuppdateringen för x470 är klirrad?

Ursäkta mig i förskott, jag har noll koll eftersom jag är gammal intel fanboi som har bytt lag för första gången.

Detta är ett ASRock Rack "server-grade" moderkort för Ryzen CPU:er, vilket innebär en mängd tekniker som inte finns på vanliga konsument moderkort, t.ex. IPMI, 2x10GBit nätverkskort osv.

Då AMD har en lång historia av att inte blockera stödet för ECC-minne på konsument CPU:er (Ryzen 3, 5, 7, 9, men även tillbaka till Phenom tiden), till skillnad från Intels diton så kan man bygga en ganska kraftig mini-server på detta kort.

Man kommer ganska långt på spec:sen:
128GB ECC RAM (UDIMM), Ryzen 9 5950X (lär behöva BIOS uppdatering innan den CPU:n stöds) alt. Ryzen 9 3950X, 8 SATA III portar, 2x10Gigabit nätverksportar (RJ45) + 2x1 Gbit/s Nätverksportar + 1 IPMI port för remote management. PCI-E 4.0 stöd är heller inte fel när det kommer till tyngre belastningar. Den lär kunna skyffla data med besked för något med mini-ATX format.

Sedan sett till priset så justeras det nog lite emellanåt, för någon vecka sedan låg det på 8700:- vill jag minnas. (inte helt säker)
Det var ganska nyligen som kortet dök upp i lager, innan dess har det bara stått "coming soon" i c:a 5-6 månader på ASRock Rack's hemsida.

Så det är inget vanligt moderkort i den meningen.
Skall du enbart spela så skall du inte köpa detta kortet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Ja det var väl en rätt lysande summering. ECC-stöd, 2x10Gbit a la Intel och IPMI. Allt man kan önska sig till hemmalabbet. Bara nätverkskortet kostar runt 4000 ex moms om man skall köpa ett likvärdigt instickskort.

Jämför man totalpriset för en lika kraftig Xeon-burk (mot valfri Ryzen 9) så är det väldigt attraktivt.

Permalänk
Medlem

Just gällande x470 vs x570 så är den stora diffen länken mellan CPU och Chipset, och hur många tillbehör som går att koppla på. Detta gör att på x470-brädan så kan man inte använda allt samtidigt. Dvs M2-platserna, PCIe-platserna och SATA-portarna.

Denna flaskhals gäller givetvis alla andra moderkort med, vilket tillverkarna väldigt sällan skyltar med. Oftast använder man ju inte allt samtidigt, men på vissa b550-moderkort så är ganska överfullt med PCIe-portar och M2.

Bra läsning på ämnet:
https://www.gamersnexus.net/guides/3582-amd-chipset-differenc...

Permalänk
Medlem

Där ser man, skenet bedrar.

Tusen tack för de utomordentliga summeringarna!

Mycket intressant läsning angående specialiteterna på server sidan. Hade ingen aning innan om ECC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snill3t:

Off topic, men kan inte låta bli att fråga.

Vad är det som gör den brädan så dyr? Den ser riktigt dassig ut för priset 😝

On topic: Hittade X470 varianten på ProShop: https://www.proshop.dk/Bundkort/ASRock-Rack-X470D4U-Bundkort-...

Det är väl bara pice4 i princip som skiljer X570 och X470 åt efter att biosuppdateringen för x470 är klirrad?

Ursäkta mig i förskott, jag har noll koll eftersom jag är gammal intel fanboi som har bytt lag för första gången.

Har en kompis som spelar för båda lagen ibland

Permalänk
Inaktiv

Hej! Jag är på jakt efter X570D4U-2L2T, någon som vet vart man får tag på ett inom Europa? Missade tyvärr att handla för några dagar sedan när mindfactory.de hade den i lager, och nu verkar den vara slut överallt? Skrev till Mindfactory också och frågade, det här var deras svar:

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Uppdatering: Lyckades tillslut få tag på en X570D4U-2L2T bräda från en tysk webbutik

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Hej! Jag är på jakt efter X570D4U-2L2T, någon som vet vart man får tag på ett inom Europa? Missade tyvärr att handla för några dagar sedan när mindfactory.de hade den i lager, och nu verkar den vara slut överallt? Skrev till Mindfactory också och frågade, det här var deras svar:

Har Du företag? Trodde mindfactory inte skickade till konsumenter utanför Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Uppdatering: Lyckades tillslut få tag på en X570D4U-2L2T bräda från en tysk webbutik

Vad blev det för pris om en får fråga?
Det är ju en väldigt läcker bräda, sett till det som räknas alltså dvs. features.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Vad blev det för pris om en får fråga?
Det är ju en väldigt läcker bräda, sett till det som räknas alltså dvs. features.

För köp i Tyskland och Österrike rekommenderar jag följande söksida för bäst pris.
https://geizhals.eu/

Köpte själv modellen ASRock Rack X570D4U då jag ville ha ett nätverkskort med SFP+ portar. Jag beställde hos Jacob de har ett porto på 9,99 Euro till Sverige och levererar med DHL till dörren.
Ser att de också har ASRock Rack X570D4U-2L2T för just nu 469,99 Euro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b-earl:

Har Du företag? Trodde mindfactory inte skickade till konsumenter utanför Tyskland.

Ja, det har Jag. Det stämmer, Mindfactory skickar inte till konsumenter utanför Tyskland.

Skrivet av tuomi:

Vad blev det för pris om en får fråga?
Det är ju en väldigt läcker bräda, sett till det som räknas alltså dvs. features.

Det blev kring 400 € ex moms + frakt.
Verkligen! Har fungerat mycket bra hittills. Väldigt mycket kraft för så små pengar, samt även väldigt strömsnål

Skrivet av b-earl:

För köp i Tyskland och Österrike rekommenderar jag följande söksida för bäst pris.
https://geizhals.eu/

Köpte själv modellen ASRock Rack X570D4U då jag ville ha ett nätverkskort med SFP+ portar. Jag beställde hos Jacob de har ett porto på 9,99 Euro till Sverige och levererar med DHL till dörren.
Ser att de också har ASRock Rack X570D4U-2L2T för just nu 469,99 Euro

Mycket bra rekommendation! Det var faktiskt på Geizhals jag kikade på och hittade denna i lager hos en tysk webbutik vid köp.

Permalänk
Medlem

Hittade kortet hos ett par holländska siter också:

https://azerty.nl/product/asrock/4419503/rack-x570d4u-2l2t-mo...

https://www.serverdirect.nl/en/product/asrock-matx-motherboar...

Är dock osäker på om de säljer till privatpersoner.
Den som är intresserad kan ju prova.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Ni som har / haft detta moderkort, har ni fått SATA hot-swap/plug att funka?
Hittar verkligen ingen inställning för detta i bios.

@krigelkorren, @anon265474, @b-earl, @Sandgren

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Ni som har / haft detta moderkort, har ni fått SATA hot-swap/plug att funka?
Hittar verkligen ingen inställning för detta i bios.

@krigelkorren, @anon265474, @b-earl, @Sandgren

Använder tyvärr inte Sataportarna på moderkortet förutom en DVD-Rom enhet. Alla hårddiska går via extra controller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Använder tyvärr inte Sataportarna på moderkortet förutom en DVD-Rom enhet. Alla hårddiska går via extra controller.

Ok, ingen showstopper men segt och onödigt att behöva starta om vid byte av diskar.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com