Apple avtäcker nytt i november – trolig premiär för Apple Silicon

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är lightning till USB-C på nya så att man magiskt ska kunna använda den med alla gamla laddare är nonsens, räcker med att man kommer från X så krävs det en ny laddkloss.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är lightning till USB-C på nya så att man magiskt ska kunna använda den med alla gamla laddare är nonsens, räcker med att man kommer från X så krävs det en ny laddkloss.

...men kommer man från X så har man med all sannolikhet en äldre Lightning till USB-A-laddare liggandes

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

...men kommer man från X så har man med all sannolikhet en äldre Lightning till USB-A-laddare liggandes

Och Apple har bra kvalite så en X går sälja vidare med laddaren... Nå det finns fler företag som har insett att det finns pengar att tjäna genom att inte skicka med det som förr var standard. Det rycktas att Samsung kommer göra likadant: https://www.sammobile.com/news/samsung-galaxy-s21-box-not-inc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

...men kommer man från X så har man med all sannolikhet en äldre Lightning till USB-A-laddare liggandes

Kablarna går ju ständigt sönder... Klart det går men blir ju ingen snabbladdning då. Vad jag vill komma till är att det är uppenbart att Apple vill ha kunder till att köpa laddaren separat.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om det inte blir någon politisk dynga lär Nvidias köp av Arm gå igenom.

Men det blir garanterat politik av den affären. Kina har redan signalerat det, och britterna verkar rätt purkna de också. Dock kan väl NVidia integrera sina GPUer med ARM-kärnor även framöver?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Kablarna går ju ständigt sönder... Klart det går men blir ju ingen snabbladdning då. Vad jag vill komma till är att det är uppenbart att Apple vill ha kunder till att köpa laddaren separat.

Det vill EU-parlamentet också. De har t.o.m röstat igenom en resolution som kräver att det skall bli så. Android-tillverkarna kommer att gå över till detta, inte för att de vill utan för att politiken vill det.

Det är igen hemlighet att Apple vill sälja grejer, men de går knappast med massiv vinst på en laddare som kostar 25 kronor mer än IKEAs. Hade de gjort det, hade de inte sålt en massa laddare från andra företag i Apple Store. Det är andra skäl som driver detta. Dels är det resolutionen ovan, dels är det transportkostnaderna (de får plats med 70% fler telefoner på en pall genom att inte skicka med en laddare) och dels tror jag faktiskt att många Apple-anställda har lådan full med ouppackade iPhone-laddare. Jag vet att jag har ett gäng. De är alldeles utmärkta som nödladdare eftersom de är små och kan gömmas i en väska eller ficka, men även om jag gör det så har jag flera över.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Mycket snack om laddare. Jag har också uppfattningen att gemene man har för många. Det är 2020. Ingen tillverkare bör skicka med dem. Ja det betyder att vi initialt känner att vi betalar mer för "mindre" - fri marknad jämnar ut detta tids nog. Ja, Apple bör väl byta till USB-C på telefonen som ett sista klibbigt plåsterriv, men det är tråkigt många lightningkablar hemma som blir daterade då.

MEN GRYMT att få se AS-Macar snart! Kommer läsa varje artikel, recension och se alla youtubevideos tror jag. Det känns mer intressant än Intel och AMDs x86-kramande ärligt talat.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Mycket snack om laddare. Jag har också uppfattningen att gemene man har för många. Det är 2020. Ingen tillverkare bör skicka med dem. Ja det betyder att vi initialt känner att vi betalar mer för "mindre" - fri marknad jämnar ut detta tids nog. Ja, Apple bör väl byta till USB-C på telefonen som ett sista klibbigt plåsterriv, men det är tråkigt många lightningkablar hemma som blir daterade då.

MEN GRYMT att få se AS-Macar snart! Kommer läsa varje artikel, recension och se alla youtubevideos tror jag. Det känns mer intressant än Intel och AMDs x86-kramande ärligt talat.

Hur många 65W mobilladdare har du? För de bättre mobiltelefonerna idag klarar av att laddas med denna effekt.
Argumentet att ej skicka med något är giltigt om gemene person redan har en motsvarande substitut hemma. När det gäller laddare, så är detta en pryl som på kort tid har tagit en rusning i utveckling. Där de snart troligen kommer att stanna upp och då kan man prata om att ej skicka med. Att köpa en svindyr mobil och köra med gamla b-laddare, vem tusan vill det? Så för en 15 000kr iPhone, så självklart vill folk ha den bästa laddaren till denna. Det kvittar om de redan har en 5W laddare liggande i ett låda hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Kablarna går ju ständigt sönder... Klart det går men blir ju ingen snabbladdning då. Vad jag vill komma till är att det är uppenbart att Apple vill ha kunder till att köpa laddaren separat.

Nej, Apple lutar sig på det faktum att majoriteten av deras konsumenter har en laddare sen innan. Den 5W-laddaren som följde med till min iPhone 5 används hemma hos mig än idag, nästan 8 år senare. Det finns ingen anledning att leverera onödig elektronik i 100% av alla mobilförpackningar när det är så få förstagångsköpare. Apple var bara först ut, inom ett år eller två kommer laddaren vara borttagen hos konkurrenterna också.

Om kabeln sjunger på sista versen efter 3 års användning med en iPhone X kanske man ska ta tillfället i akt att byta ut laddaren i samma veva. Åtminstone laddaren håller ett bra tag

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det vill EU-parlamentet också. De har t.o.m röstat igenom en resolution som kräver att det skall bli så. Android-tillverkarna kommer att gå över till detta, inte för att de vill utan för att politiken vill det.

Det är igen hemlighet att Apple vill sälja grejer, men de går knappast med massiv vinst på en laddare som kostar 25 kronor mer än IKEAs. Hade de gjort det, hade de inte sålt en massa laddare från andra företag i Apple Store. Det är andra skäl som driver detta. Dels är det resolutionen ovan, dels är det transportkostnaderna (de får plats med 70% fler telefoner på en pall genom att inte skicka med en laddare) och dels tror jag faktiskt att många Apple-anställda har lådan full med ouppackade iPhone-laddare. Jag vet att jag har ett gäng. De är alldeles utmärkta som nödladdare eftersom de är små och kan gömmas i en väska eller ficka, men även om jag gör det så har jag flera över.

Skrivet av Afrasbaba:

Nej, Apple lutar sig på det faktum att majoriteten av deras konsumenter har en laddare sen innan. Den 5W-laddaren som följde med till min iPhone 5 används hemma hos mig än idag, nästan 8 år senare. Det finns ingen anledning att leverera onödig elektronik i 100% av alla mobilförpackningar när det är så få förstagångsköpare. Apple var bara först ut, inom ett år eller två kommer laddaren vara borttagen hos konkurrenterna också.

Om kabeln sjunger på sista versen efter 3 års användning med en iPhone X kanske man ska ta tillfället i akt att byta ut laddaren i samma veva. Åtminstone laddaren håller ett bra tag

Det var mer än jag visste gällande EU. Är väl i övrigt jag som har dålig koll på andras konsumtionsvanor, jag går inte och spontanköper laddare och har för vana att sälja vidare den som följde med när jag byter telefon. Är utifrån det jag resonerar och då känns det spontant bara som att det tillkommer massa extrakostnader för kunden när en ny inte följer med.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur många 65W mobilladdare har du? För de bättre mobiltelefonerna idag klarar av att laddas med denna effekt.
Argumentet att ej skicka med något är giltigt om gemene person redan har en motsvarande substitut hemma. När det gäller laddare, så är detta en pryl som på kort tid har tagit en rusning i utveckling. Där de snart troligen kommer att stanna upp och då kan man prata om att ej skicka med. Att köpa en svindyr mobil och köra med gamla b-laddare, vem tusan vill det? Så för en 15 000kr iPhone, så självklart vill folk ha den bästa laddaren till denna. Det kvittar om de redan har en 5W laddare liggande i ett låda hemma.

Du kan inte ladda en iPhone med 65W, de skulle om så skicka med sin 18W-laddare. Men jag förstår att det är ett stort problem för dig att människor du inte känner köper en telefon och en laddare separat. Inte alls konstigt att haka upp sig på det.

Galen halmgubbe och skriva 15000 kronor också. Släpp det här bara, det är inte sunt att vara så pass engagerad i vad andra människor har för laddare hemma...

Permalänk
Skrivet av rikerik:

Du kan inte ladda en iPhone med 65W, de skulle om så skicka med sin 18W-laddare. Men jag förstår att det är ett stort problem för dig att människor du inte känner köper en telefon och en laddare separat. Inte alls konstigt att haka upp sig på det.

Galen halmgubbe och skriva 15000 kronor också. Släpp det här bara, det är inte sunt att vara så pass engagerad i vad andra människor har för laddare hemma...

Nu skrev personen jag citerade att ingen mobiltillverkare borde skicka med laddare, alltså ett generellt påstående.

Lättkränkt? Jag argumenterar bara för att utvecklingen av mobilladdare på senare tid har gått väldigt fort, vilket innebär att trots att man har usb laddare ändå bak från slutet av 90 talet. Så är det inte de laddarna som man redan har ofta de som man vill ha som primär laddare till sina svindyra mobiltelefoner.
Men utvecklingen av laddare lär stagnera, så om något år sitter vi alla troligtvis med tillräckligt bra laddare och det blir vansinne att skicka med dem till varenda mobiltelefon. Lite som de där trådbunda hörlurar redan har blivit.

*edit*
När nu de nya arm datorerna kommer. Så kommer de säkert laddas med usb c, kanske blir det Apples 96W charger?
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/s...

Ska de skicka med denna laddare eller ej? Det blir lite samma sak. En gång i framtiden, kanske vi alla kan vara överens om att laddaren ej bör skickas med. Men det dröjer många år. Mobiltelefoner, så gissar jag på endast runt 2-3år innan folk har mängder av snabbladdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur många 65W mobilladdare har du? För de bättre mobiltelefonerna idag klarar av att laddas med denna effekt.
Argumentet att ej skicka med något är giltigt om gemene person redan har en motsvarande substitut hemma. När det gäller laddare, så är detta en pryl som på kort tid har tagit en rusning i utveckling. Där de snart troligen kommer att stanna upp och då kan man prata om att ej skicka med. Att köpa en svindyr mobil och köra med gamla b-laddare, vem tusan vill det? Så för en 15 000kr iPhone, så självklart vill folk ha den bästa laddaren till denna. Det kvittar om de redan har en 5W laddare liggande i ett låda hemma.

Glad att andra svarade åt mig för jag garvade bara

(Jag har två USB-C laddare som pallar 96+W för den delen. Men mobilen väljer jag aktivt att ladda med 5W-klossar. Lite bonus-kuriosa eftersom det efterfrågades.)

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Men varför? Säljer du inte dina gamla enheter när du har ersatt dem? Spelar ju ingen roll med den nya iPhonen då den har annan kontakt och med nya modernare snabbladdare drar man inte full nytta av sin nya enhet.

Varför skulle jag sälja mina gamla telefoner för en billig peng? Sparar de hellre som reserv eller låter de ligga tills de kan kastas på återvinningen om 15 år för jag tänker inte skänka bort de. Jag har till och med kvar mina Nokia 3310or som jag inte kastar, bättre fungerande tegelsten får man leta efter.
Sen visst är det bara iPhone 11 laddare som har den nya kontakten men jag kör ju med trådlös laddplatta för det är så mycket smidigare enligt mig. Slutade köra med vanlig laddare när jag skaffade min Samsung Galaxy S8/Note 8 och laddar min 11 pro max på samma sätt.

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Glad att andra svarade åt mig för jag garvade bara

(Jag har två USB-C laddare som pallar 96+W för den delen. Men mobilen väljer jag aktivt att ladda med 5W-klossar. Lite bonus-kuriosa eftersom det efterfrågades.)

Apple har alltid varit före sin tid. Där de har gjort saker som "alla" har vetat att det i framtiden är rätt, folk har dock olika åsikter om vilka problem det ställer till nu.
Steve Jobs som tvingade Steve Wozniak gå med på att dra ner på antalet fysiska comportar på deras första macar, Apple g3 imac utan diskettstation. (vem hade usb minne 1998, ja inte många av de som köpte en imac)
Cd/dvd romspelaren på macbook air 2008, iphone utan hörlurskabel. Och nu ingen snabbladdare med till deras mycket dyra mobiler.
Allt detta är som sagt rätt val i framtiden, men vissa som mig anser för tidigt. Jag personligen tycker inte ens bluetooth 5.1 är okej än idag, då det är för mycket störningar vid olika elektriska stationer och annat.

Apples övergång till Arm är däremot rätt i tiden enligt mig. Ja de har en väldigt kraftig cpu, deras användarnas av mjukvara är mer av typen svenssons. (hur jag ska utrycka det) Det är inte många macar som sitter i produktionslinjer på fabriker och liknande utan mer vanliga användare. Så övergången blir otroligt mycket enklare än för windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Steve Jobs som tvingade Steve Wozniak gå med på att dra ner på antalet fysiska comportar på deras första macar,

OK för de andra exemplen, men inte den. Wozniak var inte aktiv i utvecklingen av den första Macen (han ådrog sig en allvarlig hjärnskada i en flygkrasch 1980 och höll fortfarande på med rehab), och det var inte speciellt Jobs som förbjöd expansionsplatser på Macen. Den idén kom från Jef Raskin, som gjorde upp planen för Macen som en speciell maskin utan kortplatser när allt annat Apple hade kom med dem. Jobs stödde dock planen, och såg till att den följdes även efter att Raskin lämnade.

Den som i själva verket försökte få in en kortplats var Burrell Smith, som försökte lura ledningen genom att designa in en diagnos-port. Han blev dock påkommen (av Rod Holt, inte av Jobs) och porten togs bort. Burrell Smith lyckades dock ordna så att det gick att uppgradera minnet på den första Macen genom att helt enkelt designa moderkortet så att det gick och inte säga något om det förrän det var för sent:

https://www.folklore.org/StoryView.py?project=Macintosh&story...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

Varför skulle jag sälja mina gamla telefoner för en billig peng? Sparar de hellre som reserv eller låter de ligga tills de kan kastas på återvinningen om 15 år för jag tänker inte skänka bort de. Jag har till och med kvar mina Nokia 3310or som jag inte kastar, bättre fungerande tegelsten får man leta efter.
Sen visst är det bara iPhone 11 laddare som har den nya kontakten men jag kör ju med trådlös laddplatta för det är så mycket smidigare enligt mig. Slutade köra med vanlig laddare när jag skaffade min Samsung Galaxy S8/Note 8 och laddar min 11 pro max på samma sätt.

Varför? Vad är poängen med att låta telefonerna ligga i en garderob tills de blir totalt värdelösa än att de ska få återanvändas av nån bättre behövande och du får en slant?

Permalänk
Skrivet av mpat:

OK för de andra exemplen, men inte den. Wozniak var inte aktiv i utvecklingen av den första Macen (han ådrog sig en allvarlig hjärnskada i en flygkrasch 1980 och höll fortfarande på med rehab), och det var inte speciellt Jobs som förbjöd expansionsplatser på Macen. Den idén kom från Jef Raskin, som gjorde upp planen för Macen som en speciell maskin utan kortplatser när allt annat Apple hade kom med dem. Jobs stödde dock planen, och såg till att den följdes även efter att Raskin lämnade.

Han skrev "comportar". Tolkar det som skrivarport/modemport/joystickport/SCSI-portar (om Mac). Kan det vara portar på Apple I/Apple II som det syftades på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är lightning till USB-C på nya så att man magiskt ska kunna använda den med alla gamla laddare är nonsens, räcker med att man kommer från X så krävs det en ny laddkloss.

Jag känner till detta. Jag förstod bara inte vad du menade med ditt svar.

Permalänk
Medlem

Kan ni bryta ut _mobilladdar_ diskussionen i en annan tråd? Vi fattar att ni hatar apple av någon anledning, men ta det i en annan tråd.

Nog för att jag svarar OT emellanåt, men det börjar bli löjligt i en tråd om Apples ARM baserade _datorer_.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Inaktiv

Spännande tid med ARM on a Mac x86 börja nå vägens ände. ISAn är så pass gammal att det är svårt att optimera längre. Personligen bryr jag mig bara i att de appar jag använder fungerar oavsett hårdvara under huven.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot att se vad dom kan tänkas hitta på. Jag är ingen Apple-fanboy direkt men tvingas använda deras maskiner på jobbet. Hade vart gött med en vettig 16-tummare som inte ligger på 99.8 grader så fort man belastar den lite, och om man ska utgå ifrån hur ipad pro presterar så ser det ljust ut! Sen ska man hitta en vettig dongel så att det faktiskt går att interagera med maskinen också, men där finns det ju några tredjepartstillverkare som gör helt okej prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Apple håller hov i november och det mesta pekar mot de utlovade Mac-datorerna med egenskapta ARM-processorer under huven.

Läs hela artikeln här

Varför "svengelska" i titeln?

Permalänk
Medlem

Min MacBook (late 2009) sjunger av förklarliga skäl på sista versen. Den agerar numera bara ProPresenter-dator. Fruns Mac Book Pro (2012) används dock fortfarande dagligen. Vi inväntar släpp av nya MacBook Air för att ersätta hennes MBP.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Varför "svengelska" i titeln?

Är det "Silicon" du tänker på? Apple har valt att kalla sin egenutvecklade cpu för Apple Silicon.

Permalänk

Jag önskar mig en Mac Mini med en A14X eller en A14T. Gärna med HDMI 2.1. Det är min absoluta drömdator just nu.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det blir en ny Ipad Pro också. Tidigare i år var det rykten om att ytterligare en ny modell skulle presenteras i år och sen hette det att den blivit försenad pga Covid. Jag kan tycka det här vore ett bra tillfälle att även presentera nästa Ipad Pro.

Permalänk
Medlem

Bloomberg rapporterar att Apple offentliggör 1 Macbook Air och 2 Macbook Pro nästa vecka.
https://www.engadget.com/apple-one-more-thing-report-23175707...

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Bloomberg rapporterar att Apple offentliggör 1 Macbook Air och 2 Macbook Pro nästa vecka.
https://www.engadget.com/apple-one-more-thing-report-23175707...

Läste precis det här: https://www.macrumors.com/2020/11/02/apple-event-two-macbook-...

Macbok Pro 13 hade varit intressant för mig! Det enda jag saknar är bekräftelse till 100% att Parallels Desktop stödjer Windows 10 VM från dag 1.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Skrivet av clnr:

Bloomberg rapporterar att Apple offentliggör 1 Macbook Air och 2 Macbook Pro nästa vecka.
https://www.engadget.com/apple-one-more-thing-report-23175707...

Så tidigt. Ofta säger man att man ska undvika första versionen av en ny produkt då de innehåller småproblem, detta oavsett vad produkten är. Men när det gäller Arm baserade macar så har Apple så länge använt deras cpuer, så den enda egentliga risk jag kan se är lite buggar i mjukvaran.
16" laptopen hade för mig känns rolig, en perfekt dator att ha att remota in på det ena och andra. Det som avskräcker mig är om priset blir norr om 20 000kr. Den är säkerligen värt pengarna, men det är för mycket pengar för mig på datorteknik just nu.