Bra hörlurar till min far!

Permalänk
Medlem

Bra hörlurar till min far!

Hej! Min pappa har använt mitt gamla trådlösa corsair gaming headset i några år nu och han vill uppgradera sina hörlurar till något bättre. Han sitter alltid med högsta volym men tycker att ljudet är lågt och dålig ljudkvalité. Han lyssnar på alla möjliga typer av musikgenrer förutom rap, mestadels 80-90tals hits.

Jag själv är ingen expert på hörlurar men har haft Sennheiser hd 650 och asus essence stx 2 som ljudkort i några år och är jättenöjd med det. Han har lyssnat på mitt ljud några gånger och är imponerad av ljudet men tycker ni att jag ska köpa exakt samma grejer till han eller finns det andra alternativ som kan vara mer intressant? Är det mer värt att köpa en dac istället för ett ljudkort som man kopplar in i datorn?

Jag glömde fråga hur mycket han var beredd på att betala tyvärr så har ingen aning om budget men han är medveten om att det kommer att kosta en del.

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD58X är trevliga Behöver inte lika mycket juice som HD 650.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

@hokko Sennheiser har nyligen släppt Sennheiser HD 560S som jag prövat och tyckt väldigt mycket om. Om man vill slippa gå via Massdrop, etc. Jag har inte prövat Sennheiser HD58X själv, men de är nog snäppet vassare än HD 560S.

Optimalt vore om du har någon bra ljudbutik i din stad där du kan pröva lite olika hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clibben:

Sennheiser HD58X är trevliga Behöver inte lika mycket juice som HD 650.

Skrivet av Landmark90:

@hokko Sennheiser har nyligen släppt Sennheiser HD 560S som jag prövat och tyckt väldigt mycket om. Om man vill slippa gå via Massdrop, etc. Jag har inte prövat Sennheiser HD58X själv, men de är nog snäppet vassare än HD 560S.

Optimalt vore om du har någon bra ljudbutik i din stad där du kan pröva lite olika hörlurar.

Verkar vara nice hörlurar kan nog bli hd58x. Har tyvärr ingen bra ljudbutik i min stad så får bli att beställa. Just nu är jag bara lite osäker på om han borde ha en dac eller om ett asus essence ljudkort fungerar lika bra

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hokko:

Verkar vara nice hörlurar kan nog bli hd58x. Har tyvärr ingen bra ljudbutik i min stad så får bli att beställa. Just nu är jag bara lite osäker på om han borde ha en dac eller om ett asus essence ljudkort fungerar lika bra

Ett ljudkort innehåller ju en DAC. DAC:en är ju den del som konverterar digital data till analogt ljud. Att ha en DAC som bor utanför datorchassit kan ha fördelar i att man får bättre avskärmning mot diverse störningar från datorns komponenter.
Utöver det måste ju hörlurarna drivas, med någon form av förstärkare. Många ljudkort/DAC:ar har en hörlursförstärkare inbyggd men det är inte alltid denna är superbra. Det kan variera en hel del och det är ganska olika vad olika hörlurar kräver.

HD58x är i sammanhanget en väldigt bra kompromiss. De har tillräckligt låg impedans för att det ska gå att driva dem till skapligt hög ljudnivå även med de flesta mobila enheter samtidigt har de inte superlåg impedans heller, så att hörlursförstärkaren behöver ha extremt låg utgångsimpedans.

Vad som blir tillräckligt bra för din far kan vi ju dock bara spekulera i. Har han inga behöv av att skicka in ljud i datorn eller om det inbyggda ljudkortet funkar för det kan det ju vara värt att överväga en extern DAC med inbyggd hörlursförstärkare.
Annars finns det ju externa ljudkort som tex Motu M2 som har bra hörlursdel och som har bra möjligheter att koppla in både det ena och det andra.