Det här är AMD Ryzen 5000 "Vermeer" och Zen 3

Permalänk
Medlem

Ursäkta min bristfälliga kunskap, men visst går det att knåpa ihop en dator redan nu och sedan välja CPU senare? Det verkar inte som att det inte är någon pc-del som inte skulle kunna utnyttjas optimalt på t.ex. 5800X, men skulle göra det på 5900X. Eller är jag ute och cyklar? Tänkte göra ett helt nytt bygge med RTX 3080, samt någon av de nya Ryzen, så skulle vara skönt att kunna sätta sig med det redan nu innan benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nieko:

Ursäkta min bristfälliga kunskap, men visst går det att knåpa ihop en dator redan nu och sedan välja CPU senare? Det verkar inte som att det inte är någon pc-del som inte skulle kunna utnyttjas optimalt på t.ex. 5800X, men skulle göra det på 5900X. Eller är jag ute och cyklar? Tänkte göra ett helt nytt bygge med RTX 3080, samt någon av de nya Ryzen, så skulle vara skönt att kunna sätta sig med det redan nu innan benchmarks.

Det ska nog inte vara några problem då det enda nya är CPUn och inget nytt chipset för moderkorten.
Däremot får man tänka på att existerande moderkort kommer behöva ett nytt BIOS för att kunna stödja Zen 3. Dock flera lite mellan till high-end moderkort har någon form av USB flashback funktion som låter dom flasha moderkortet utan CPU. Annars så kommer ny batch av moderkort släppas med senaste BIOS förinstallerat om man väntar tills efter Zen 3 släpps.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nieko:

Ursäkta min bristfälliga kunskap, men visst går det att knåpa ihop en dator redan nu och sedan välja CPU senare? Det verkar inte som att det inte är någon pc-del som inte skulle kunna utnyttjas optimalt på t.ex. 5800X, men skulle göra det på 5900X. Eller är jag ute och cyklar? Tänkte göra ett helt nytt bygge med RTX 3080, samt någon av de nya Ryzen, så skulle vara skönt att kunna sätta sig med det redan nu innan benchmarks.

CPU är väldigt enkelt att byta, kan vara lite läskigt första gången däremot. Om du inte ens tänkt byta processor och enbart vill börja skruva ihop de övriga delarna så kan du även rentav bygga färdigt datorn och montera processorn sist utan problem.

Köpte själv ett dyrt X570 moderkort för ett tag sen och en "billig" Ryzen 3600 med planen att uppgradera ny till 5000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Borde jag använda öppet köp på min 10900k som ligger här i en obruten förpackning och köpa en 5900x ist? Det är någpt jag verkligen vill ha hjälp att avgöra har byggt helt ny rigg och väntar på 3090. Skicka gärna PM

Om du fortfarande sitter på öppetköp så definitivt utan tvekan. Är så pass kort väntan tills nya Ryzen släpps. Och du lär nog vänta ett par månader på 3090 oavsett....

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ParasiteX:

Om du fortfarande sitter på öppetköp så definitivt utan tvekan. Är så pass kort väntan tills nya Ryzen släpps. Och du lär nog vänta ett par månader på 3090 oavsett....

Låter dock som om man kan få vänta på Ryzen också; Inet rekommenderar att man beställer ASAP vid release för att se till att man hamnar tidigt i kö. Lite 3080-flashbacks på det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Låter dock som om man kan få vänta på Ryzen också; Inet rekommenderar att man beställer ASAP vid release för att se till att man hamnar tidigt i kö. Lite 3080-flashbacks på det.

Lite småjobbig tanke om det blir att antingen hänga på låset eller tvingas vänta till efter nyår med tanke på att BF ligger runt hörnet. Får man inget ex så är det kanske ingen ide att haka på eventuella kampanjer på moderkort m.m. utan då kanske man skall invänta BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Låter dock som om man kan få vänta på Ryzen också; Inet rekommenderar att man beställer ASAP vid release för att se till att man hamnar tidigt i kö. Lite 3080-flashbacks på det.

Gäller nog främst för 5900X och 5950X.

5800X känns väl inte jätte prisvärd när man får 10850K 10c/20t för samma pris prestandan är nog ganska snarlik då 10850K har 2 extra kärnor dock är strömförbrukning och PCI-e 4.0 fördel för AMD

5600X ligger lite för högt i pris 10600K var hyfsat enkelt att få tag på vid lansering ifall jag inte kommer ihåg fel och 5600X verkar ha ungefär samma pris skillnad som 3600 och 10600K samt ungefär samma prestanda skillnad också i spel för produktivitet finns 3700X för 300 kr extra.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hum... De pratade ju nämnvärt om energieffektivitet.
https://www.youtube.com/watch?v=iuiO6rqYV4o&t=11m41s

Jag måste missat det i spec-hypen... 20% är ju ändå en del...

Permalänk
Medlem

Sitter kvar på 10900k och skippar att utnytja öppetköp. Förmodligen får jag mitt 3090 innan jag kan få hem en 5900x.
Och blir väntan på 5900x förlång så kan man lika gärna vänta på rocket lake. Och då är man tillbaka i den eviga spiralen att vänta på nästa grej. Nästa stora uppgradering får helt enkelt bli när ddr5 dyker upp. Eller om Rocket lake är jätte bra, då det passar i 1200 sockel. Tack för feedback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Precis det jag befarade inträffade. Om AMD slår intel, om än marginellt så kommer prissättningen landa därefter. Priset i förhållande till prestandan ligger på en sådan nivå att man i princip kan behålla prissättningen för Zen 2 så som den der ut idag. Vad det innebär är att AMD möjligen kan låta Zen 2 och 3 samexistra och behöver då heller inte introducera några "icke-X-varianter" i närtid. Tycker du Ryzen 5 5600X är för dyr? Varsågod... Du har Ryzen 5 3600, 3600X och 3600XT att välja mellan. På så sätt lär det heller inte påverka begagnatmarknaden och butikerna behöver alltså inte rea ut Zen 2. Zen 2 produktionen lär även den fortsätta med tanke på att konsolerna kommer husera dessa.

3500 kr-ish för en processor med 6 kärnor 12 trådar 2020-2021 tycker jag personligen är för mycket oavsett om de presterar lite bättre än intels motsvarigheter. Med denna vetskap hade man lika gärna kunnat köpt intel i5 10600K för länge sen. Eller varför inte en i7 8700K när det begav sig. Visst... lite dyrare ändå, men släpptes för 3 år sedan och står sig tillräckligt bra än idag. Men jag är inte intresserad av detta prissegment överhuvudtaget. Hade jag varit det så hade jag som sagt redan uppgraderat vid det här laget.

Omkring 2500:- skulle vara min absoluta smärtgräns för en cpu till en speldator, och då är det fortfarande högre pris än vad mina cpu-inköp tidigare behövt landa på. Med denna prissättning blir å andra sidan nästa generations spelkonsoler än mer attraktiva. Men jag skulle verkligen behöva uppgradera från min i7 2600K snart. Helst igår egentligen.

Du borde kanske ha köpt R5 3600 när den fanns för 1700 kr! Jag köpte den för 2250. Den kostade 2000 under en ganska lång tid på Komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@arowe17

Runt 5000 kr att görs en konsol.

Jag skulle tro att de knappt går plus på försäljning av själva konsolen men alla spel och prenumerationer istället och tillbehör!

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Hur kommer 5900X vara uppdelad, 8+4 eller 6+6. 5800X kör ju alla (8)kärnor mot L3 cache. Kommer 5900X köra lika 8kärnor i ett kluster och sedan 4, eller blir det 6+6, sex kärnor mot L3 i ena kluster och sedan 6 i andra. Skapar detta högre latens? Vad skiljer denna design i så fall mot Zen 2 just för 5900X, då den blir uppdelad på samma sätt?

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Hur är läget med AM4? Är 5000 serien sista innan ny sockel? Tänker om man ska vänta tills nästa för att senare kunna uppgradera utan nytt mobo igen? Vet int vart jag hört det, men stämmer det? Usch, jobbigt när det nya alltid är runt hörnet, haha 😂

Allt pekar på det ja.

Skrivet av jnsson:

Om man, som jag har ett 1060 som GPU och bara spelar i 1080p 60Hz, finns det någon mening då, eller klarar min 3600 av allt utan problem?

Den skulle nog klara det utan problem faktiskt.

Skrivet av arowe17:

Intressant reflektion. Men precis som du säger så är det 8 kärnor Zen 2.
Plus RDNA 2-grafik.
Plus 800-1000 GB SSD.
Plus Bluray läsare.
Plus 16 GB (?) RAM
Plus en asfet heatsink (PS5).
Plus moderkort.
Plus en PSU.
Plus en handkontroll.
Plus lite fläktar.
Ett chassi.

Sony/Microsoft måste verkligen subventionera konsolerna duktigt. Finns några beräkningar på konsolerna verkliga produktionskostnad?

Inte utan att fått reda på hur mycket subventionering som Microsoft/Sony fått när de köpt in pallar med hårdvara. För företagen betalar garanterat inte ens företagspris för produkterna om jag säger så utan får mängdrabbat i drivor bara för att de beställer typ 7-10 miljoner exemplar till att börja med.

Skrivet av anon298854:

@arowe17

Runt 5000 kr att görs en konsol.

Har du någon källa på det? Hade faktiskt varit intressant att läsa.

Skrivet av Nieko:

Ursäkta min bristfälliga kunskap, men visst går det att knåpa ihop en dator redan nu och sedan välja CPU senare? Det verkar inte som att det inte är någon pc-del som inte skulle kunna utnyttjas optimalt på t.ex. 5800X, men skulle göra det på 5900X. Eller är jag ute och cyklar? Tänkte göra ett helt nytt bygge med RTX 3080, samt någon av de nya Ryzen, så skulle vara skönt att kunna sätta sig med det redan nu innan benchmarks.

Går väl fin-fint? 500-serien kommer att stödja Zen 3. Det enda som är fördel med 5900X gentemot 5800X är antalet kärnor, något högre boostfrekvens (4,7 vs 4,8 GHz) samt dubbelt cacheminne (32 vs 64 MB). I just spel så tvivlar jag att skillnaden blir allt för stor men om du tvekar så är det bara att vänta på tredjeparts-reviews.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kul att AMD levererar igen! Någonstans känns det lite bra efter att nvidia och Intel i min mening blivit en smula arroganta i sin roll som relativt ohotade marknadsledare. Efter tre Intel cpuer och tre nvidia gpuer i rad blir det antagligen återigen AMD för hela slanten i nästa bygge. Är dock sugen på att invänta 5nm... Om inte väntan blir för lång.

Trevliga tider för hårdvaruentusiasten i mig.

Permalänk
Medlem

@ParasiteX @4.0 @Xinpei

Tack för svar! Jag är lite onödigt på hugget då min stationära dator efter 9-10 års tjänst fått problem (och då jag ändå planerade nybygge så tänker jag inte lägga ut pengar på att fixa - länge leve laptop!), så jag vill försöka kunna få ihop grejer utan att stå utan en smärre evighet (särskilt ifall det blir slutsålt på fem sekunder)! Så dåså, då är det bara att vänta på att de svenska priserna kommer och snacka med lokalbutiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Låter dock som om man kan få vänta på Ryzen också; Inet rekommenderar att man beställer ASAP vid release för att se till att man hamnar tidigt i kö. Lite 3080-flashbacks på det.

Får liten känsla det inte kommer bli lika extrem pappers lansering som med RTX 30XX. En stor fördel är att de använder exakt samma IO chip och layout som Zen 2. Så hela produktions kedjan är redan redo för det. Sen använder dom samma 7nm tillverknings teknik, som de nu har en del erfarenhet med och borde få bättre yields.
Men som sagt, det kommer bli en rätt extrem efterfråga för dem. Men jag skulle starkt gissa på att de kommer kunna fylla upp lagren mycket fortare än skämtet nVidia håller på med just nu....

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Jag fattar inte riktigt vad det är som gör att en cpu som är snabbare i både single och multi core fortfarande kan vara långsammare i t.ex Battlefield? :/

Hur går det till? Är det nåt slags mellanting som ingen pratar om, som Battlefield använder väldigt mycket av, som Intel fortfarande gör snabbare? Eller? Vad? Varför?

Eller är frekvensen så viktig av nån anledning?

Det är många saker. Många spel och program lastar fortfarande en kärna/tråd mycket.
Men generellt om man kan lägga ut mycket jobb på många trådar, desto bättre.
Kanske lastar Battlefield så många trådar att kärnorna blir tvungna att klocka ner sig.
Kanske används instruktioner som intel presterar bättre med.

Nu är ju battlefield inte ospelbart på 5000-serien så tycker inte det är en big deal.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det är många saker. Många spel och program lastar fortfarande en kärna/tråd mycket.
Men generellt om man kan lägga ut mycket jobb på många trådar, desto bättre.
Kanske lastar Battlefield så många trådar att kärnorna blir tvungna att klocka ner sig.
Kanske används instruktioner som intel presterar bättre med.

Nu är ju battlefield inte ospelbart på 5000-serien så tycker inte det är en big deal.

Skillnaden (om man ska tro AMDs siffror) är dock inom felmarginalen. Så man kan ju säga att AMD matchar Intels prestanda i just BF V.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det är många saker. Många spel och program lastar fortfarande en kärna/tråd mycket.
Men generellt om man kan lägga ut mycket jobb på många trådar, desto bättre.
Kanske lastar Battlefield så många trådar att kärnorna blir tvungna att klocka ner sig.
Kanske används instruktioner som intel presterar bättre med.

Nu är ju battlefield inte ospelbart på 5000-serien så tycker inte det är en big deal.

Antagligen är BFV mer känsligt för latenser något som snabbare kärnor i sig inte kan dölja och något som chiplets kommer ha som problem. Bättre med ett ccx/chiplet, men fortfarande extra steg på vägen till ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Precis det jag befarade inträffade. Om AMD slår intel, om än marginellt så kommer prissättningen landa därefter. Priset i förhållande till prestandan ligger på en sådan nivå att man i princip kan behålla prissättningen för Zen 2 så som den der ut idag. Vad det innebär är att AMD möjligen kan låta Zen 2 och 3 samexistra och behöver då heller inte introducera några "icke-X-varianter" i närtid. Tycker du Ryzen 5 5600X är för dyr? Varsågod... Du har Ryzen 5 3600, 3600X och 3600XT att välja mellan. På så sätt lär det heller inte påverka begagnatmarknaden och butikerna behöver alltså inte rea ut Zen 2. Zen 2 produktionen lär även den fortsätta med tanke på att konsolerna kommer husera dessa.

3500 kr-ish för en processor med 6 kärnor 12 trådar 2020-2021 tycker jag personligen är för mycket oavsett om de presterar lite bättre än intels motsvarigheter. Med denna vetskap hade man lika gärna kunnat köpt intel i5 10600K för länge sen. Eller varför inte en i7 8700K när det begav sig. Visst... lite dyrare ändå, men släpptes för 3 år sedan och står sig tillräckligt bra än idag. Men jag är inte intresserad av detta prissegment överhuvudtaget. Hade jag varit det så hade jag som sagt redan uppgraderat vid det här laget.

Omkring 2500:- skulle vara min absoluta smärtgräns för en cpu till en speldator, och då är det fortfarande högre pris än vad mina cpu-inköp tidigare behövt landa på. Med denna prissättning blir å andra sidan nästa generations spelkonsoler än mer attraktiva. Men jag skulle verkligen behöva uppgradera från min i7 2600K snart. Helst igår egentligen.

Om nu AMD slår intel så är det ju upp till Intel att svara på det och sänka sina priser. Vilket då innebär att AMD borde svara på de sänkningarna. Det är inte upp till AMD att både sälja en bättre OCH billigare billigare än intel. AMD existerar inte för att de som bara och alltid köper intel skall få sina processorer billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Antagligen är BFV mer känsligt för latenser något som snabbare kärnor i sig inte kan dölja och något som chiplets kommer ha som problem. Bättre med ett ccx/chiplet, men fortfarande extra steg på vägen till ram

Kom på det också efter jag skrivit. Eftersom det var 5900X de jämförde mot intel så har den ju två chiplets.
5900X och 5950X (och alla andra varianter med flera chiplets) kommer ju fortfarande likt de äldre Zen lida av denna latency när de ska dela jobb och data mellan chiplets medans 5800X och 5600X inte kommer göra det. Hade varit kul att se hur 5800X presterade i BF

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kom på det också efter jag skrivit. Eftersom det var 5900X de jämförde mot intel så har den ju två chiplets.
5900X och 5950X (och alla andra varianter med flera chiplets) kommer ju fortfarande likt de äldre Zen lida av denna latency när de ska dela jobb och data mellan chiplets medans 5800X och 5600X inte kommer göra det. Hade varit kul att se hur 5800X presterade i BF

Det kommer hänga väldigt mycket på hur stor kommunikationen mellan kärnor är, ju mer det behöver förflyttas data mellan kärnor ju mer kommer multi chiplet vara en akilleshäl, vad gäller latens mot minneskontroller så är det inte ett lika stort problem då AMD redan fått ner den latensen ganska ordentligt, den påverkar fortsatt men inte i samma utsträckning som 1 & 2000 serien. I spel som kan nyttja många kärnor och som inte har så stor kommunikation mellan kärnor och som dessutom inte är så latenskänsligt så kan en 5900x prestera bättre än en 5800x, hur många spel det blir i slutändan vete fasen, därför killgissar jag mig till att 5800x kommer vara perfekt för gaming, speciellt som nya konsollerna går all in på 8c/16t.

Kommer det finnas något eller några spel som kanske presterar lite bättre på en 5900x i slutändan, ja det tror jag, men jag tror att för merparten av spel så kommer 5800x prestera lika bra eller till och med bättre tack vare en ensam CCX/CCD, skulle AMD vara så tokiga att de ger 5800x två ccd med två gimpade ccx'er så kommer såklart 5900x vara det bättre valet tills vi får en 8c/16t Zen3 med ensam CCD. Tror inte att AMD skulle gimpa 5800x på det viset men en anledning för dem att göra det vore att ta hand om ännu fler CCD's och samtidigt få den dyrare 5900x att se bättre ut i produktstacken till de släpper en 5800XT med ensam CCD. Jag hoppas att de inte gör på det viset utan släpper 5800x med ensam CCD från start, likaså med 5600x.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det kommer hänga väldigt mycket på hur stor kommunikationen mellan kärnor är, ju mer det behöver förflyttas data mellan kärnor ju mer kommer multi chiplet vara en akilleshäl, vad gäller latens mot minneskontroller så är det inte ett lika stort problem då AMD redan fått ner den latensen ganska ordentligt, den påverkar fortsatt men inte i samma utsträckning som 1 & 2000 serien. I spel som kan nyttja många kärnor och som inte har så stor kommunikation mellan kärnor och som dessutom inte är så latenskänsligt så kan en 5900x prestera bättre än en 5800x, hur många spel det blir i slutändan vete fasen, därför killgissar jag mig till att 5800x kommer vara perfekt för gaming, speciellt som nya konsollerna går all in på 8c/16t.

Kommer det finnas något eller några spel som kanske presterar lite bättre på en 5900x i slutändan, ja det tror jag, men jag tror att för merparten av spel så kommer 5800x prestera lika bra eller till och med bättre tack vare en ensam CCX/CCD, skulle AMD vara så tokiga att de ger 5800x två ccd med två gimpade ccx'er så kommer såklart 5900x vara det bättre valet tills vi får en 8c/16t Zen3 med ensam CCD. Tror inte att AMD skulle gimpa 5800x på det viset men en anledning för dem att göra det vore att ta hand om ännu fler CCD's och samtidigt få den dyrare 5900x att se bättre ut i produktstacken till de släpper en 5800XT med ensam CCD. Jag hoppas att de inte gör på det viset utan släpper 5800x med ensam CCD från start, likaså med 5600x.

En vidare fundering på detta:

I och med att Zen 3 arkitekturen bygger på 8 kärnor per CCX, vore det inte möjligt att 5900X får en CCD med 8 hela kärnor och den andra med 4 hela kärnor?

Jag kan tänka mig att det inte blir så i och med att de behöver CCD:n med fullt fungerande kärnor för 5800X och 5950X (samt för framtida Threadripper), men om jag får gripa efter varje halmstrå som finns så verkade det under presentationen att de fokuserade väldigt mycket på gaming med 5900X:

5900X vs. 3900XT

En uppsättning av 8 + 4 kärnor vore väl bättre för spel som kan dra nytta upp till 8 kärnor (i och med att de nya konsollerna som släpps byggs med 8-kärniga CPU:er osv osv) än 6 + 6 kärnor?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@tellus82 en del av 5900X och 5950X högre prestanda beror ju på den högre enkärnsfrekvensen. Synd att 5800X inte fick köra samma klock. MEN de måste väl antagligen ha det för att motivera de högre priserna för 5900X och 5950X. Det är lätt för folk att förstå om B är bättre än A i alla scenarion och inte varför A = B i vissa

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

@tellus82 en del av 5900X och 5950X högre prestanda beror ju på den högre enkärnsfrekvensen. Synd att 5800X inte fick köra samma klock. MEN de måste väl antagligen ha det för att motivera de högre priserna för 5900X och 5950X. Det är lätt för folk att förstå om B är bättre än A i alla scenarion och inte varför A = B i vissa

Ja visst gör frekvens en del men av eget testande så gör 100MHz hit eller dit extremt lite i spelprestanda, för Zen3 kan dessa 100-200MHz göra lite mer skillnad än på Zen2, det som är flaskhalsen på Zen2 är inte primärt frekvens i spel utan latens och den påverkas inte nämnvärt med ökad core frekvens, IF frekvens däremot förbättrar den. Med Zen3 så kanske dess sänkta latens faktiskt gör att frekvens också kan ge lite mer än det gör med Zen2 men det vet vi ännu inte.

Jag misstänker att latensförlusten med dubbla CCD'er ändå kommer vara större än vinsten av cache samt frekvens, som sagt, kika på 3100 vs 3300x, 3300X kan vid samma frekvens prestera uppemot ~25% snabbare i spel trots samma antal kärnor och frekvens och typ av kärnor, enda skillnaden är att ena har en CCX (4+0) & andra har 2 (2+2). Men 3300x får inte något speciellt i prestanda med ökad core clock.

Här syns 3100 vs 3300x i stock men det intressanta är när bägge körs i 4.4GHz, rätt markant skillnad. 99,4 mot 124,4 fps

Med dubbel CCD så har man ännu värre latens straff än med dubbla CCX då inter CCX latens är lägre än inter CCD så om inte AMD polerat ner inter CCD till CCD latens ordentligt så kommer skillnad mellan single CCD/CCX mot dubbel CCD/CCX vara ännu värre än den skillnad vi ser mellan 3100 & 3300x. Nu kommer såklart fler kärnor väga upp kostnaden men det hänger då på att spelet i fråga faktiskt kan dra nytta av fler kärnor utan allt för stor overhead.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

En vidare fundering på detta:

I och med att Zen 3 arkitekturen bygger på 8 kärnor per CCX, vore det inte möjligt att 5900X får en CCD med 8 hela kärnor och den andra med 4 hela kärnor?

Jag kan tänka mig att det inte blir så i och med att de behöver CCD:n med fullt fungerande kärnor för 5800X och 5950X (samt för framtida Threadripper), men om jag får gripa efter varje halmstrå som finns så verkade det under presentationen att de fokuserade väldigt mycket på gaming med 5900X:

En uppsättning av 8 + 4 kärnor vore väl bättre för spel som kan dra nytta upp till 8 kärnor (i och med att de nya konsollerna som släpps byggs med 8-kärniga CPU:er osv osv) än 6 + 6 kärnor?

8+4 låter väldigt konstigt... kommer ju påverka en hel del med så obalanserade resurser, vissa trådar kör fortare, ena ccd blir värmebegränsad...

Nej inte alls troligt...

Permalänk
Medlem

Finns det någon information om när NDA för processorerna lyfts?

Ser fram emot "unbiased" 🙄 benchmarks

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cosplay:

Finns det någon information om när NDA för processorerna lyfts?

Ser fram emot "unbiased" 🙄 benchmarks

På releasedagen, tyvärr, som senast. Däremot så vet jag inte om de sagt om det blir midnatt eller om det är kl 15 som det ofta är.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

En vidare fundering på detta:

I och med att Zen 3 arkitekturen bygger på 8 kärnor per CCX, vore det inte möjligt att 5900X får en CCD med 8 hela kärnor och den andra med 4 hela kärnor?

Jag kan tänka mig att det inte blir så i och med att de behöver CCD:n med fullt fungerande kärnor för 5800X och 5950X (samt för framtida Threadripper), men om jag får gripa efter varje halmstrå som finns så verkade det under presentationen att de fokuserade väldigt mycket på gaming med 5900X:

En uppsättning av 8 + 4 kärnor vore väl bättre för spel som kan dra nytta upp till 8 kärnor (i och med att de nya konsollerna som släpps byggs med 8-kärniga CPU:er osv osv) än 6 + 6 kärnor?

Om jag ska vara ärlig så tror jag inte på att 5900x kommer få något annat än 6+6, visst det skulle såklart kunna ske att de använder 8+4 men det som talar emot de är att de då kanibaliserar de CCDer med 8 fullt fungerande kärnor som då skulle gått till 5950x istället för att tagit reda på de CCD'er som har 6 fungerande kärnor. Så mycket troligtvis kommer det bli 6+6 istället för 8+4, i vart fall vad jag tror.

Sen är extremt få spel medvetna om CCD layout och antingen bara nyttja alla tillgängliga kärnor oavsett var de är eller så kan de ibland låsas in av schedulern på en & samma CCD, vissa spel kan också vara programmerade att nyttja kärna 0-4 eller liknande och de kan inte schedulern styra om, inte heller de som använder alla tillgängliga kärnor. Av de jag sett hitintills så är det bäst att inte förlita sig på att mjukvara reder ut vilka kärnor som ska nyttjas eller inte, det funkar inte superbra. På så vis inbillar jag mig att en ensam CCX/CCD kommer vara bästa lösningen för just spel, det ser vi praktiskt taget redan med tillgängliga Intel processorer av monolitisk karaktär.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Om jag ska vara ärlig så tror jag inte på att 5900x kommer få något annat än 6+6, visst det skulle såklart kunna ske att de använder 8+4 men det som talar emot de är att de då kanibaliserar de CCDer med 8 fullt fungerande kärnor som då skulle gått till 5950x istället för att tagit reda på de CCD'er som har 6 fungerande kärnor. Så mycket troligtvis kommer det bli 6+6 istället för 8+4, i vart fall vad jag tror.

Hur har det sett ut med nedskurna kretsar nu för tiden förresten? Kommer ihåg phenom 2 och en hel del grafikkort (6950 t.ex) gick ju att låsa upp.

Har för mig att jag hörde att man kunde aktivera fler kärnor på Zen2, men kanske har drömt det?