World of Warcraft: Shadowlands försenas till senare i år

Permalänk
Medlem

Helt klar rätt beslut av Blizzard! För min del får dom gärna försena spelet ytterligare till någon gång i början av nästa år.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Det är 2 spel jag sett fram emot i år: CP77 och Shadowlands.

Antar att jag kommer ha en hel del att lira i November/December nu iaf
Spelet är fortfarande mycket väl i liv med ett par miljoner aktiva spelare. Det är inte alls samma nummer som under WotLK (i väst iaf), men det är fortfarande ett utav dom största MMO spelen (om inte största i väst). Final Fantasy är nog enda rivalen om man kollar på MMO spel utanför Kina faktiskt.

I väst är mig veterligen Elder Scrolls online den verkliga utmanaren till WoW, åtminstone om man ser till antalet spelare

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

WoW Classic TBC är på tapeten! (Men inget är spikat än)

TBC till Classic och det frångår att vara Classic. Det borde då kallas WoW historical eller något sånt eftersom man inte bara återupplever "vanilla"/classic utan går in på expansionerna som ändrade spelmekaniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belieber:

TBC till Classic och det frångår att vara Classic. Det borde då kallas WoW historical eller något sånt eftersom man inte bara återupplever "vanilla"/classic utan går in på expansionerna som ändrade spelmekaniken.

Vem bestämmer att Classic bara kan vara Vanilla? Enligt mig kan Classic vara allt som man inte direkt kan uppleva "som det var" längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Detta säger väl knappast så mycket för det brukar tunnas ut rätt fort. Ä väl första dagarna eller veckan som alla vill testa det nya, sen inser folk att njae det var inte så kul nu heller.

Kommer sakna BFA season 4. Kommer sakna M+. Tråkigt att Blizzard väljer att ta död på det för att insistera att det ska raidas HC..
https://raider.io/bfa-review/mw4PsZJUjP

Dom tar inte död på m+... du kommer kunna spela dom på exakt samma sätt som i BFA dock kommer du inte kunna geara upp till items bättre än mythic raids.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belieber:

TBC till Classic och det frångår att vara Classic. Det borde då kallas WoW historical eller något sånt eftersom man inte bara återupplever "vanilla"/classic utan går in på expansionerna som ändrade spelmekaniken.

WoW Classic är i mina ögon allt upp till Cataclysm när de gjorde om den gamla världen och skrotade massvis av äldre delar av spelet, Cataclysm kallas ofta för WoW 2.0 också.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Spelar Classic. Någon gång per expansion hoppar jag in i retail också, men det blir alltid kortvarigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

WoW Classic är i mina ögon allt upp till Cataclysm när de gjorde om den gamla världen och skrotade massvis av äldre delar av spelet, Cataclysm kallas ofta för WoW 2.0 också.

När dom ändrade talent trädet då anser jag att det är ett nytt spel. Minns inte när det var, efter mop ?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

World of botcraft, dom borde rensa alla dessa bots men eftersom dom också betalar per månad så verkar blizz inte bry sig.
Polaren har kört farmar bottar i snart tre DLC och är inte bannad, så tragiskt är det.

Jag väntar gärna på SL om dom tänker om och rensar upp lite.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Jag kanske ska göra ett tillägg till mitt föregående inlägg; Allt med Wow handlar förstås inte bara om min missbruksproblematik.

Jag tycker att det har blivit väldigt tilltalande som casualspelare.
Jag kan inte tala för reguljära raiders då jag inte har raidat i guild på över 3-4 år, men det gick superfort att bara hoppa in på sin gamla 120, göra några HC, och så var man redo för att heala mythicdungeons på 5+ igen.

Det finns tonvis av quests, en massa achievments att uppnå, en uppsjö av transmogs och mounts att samla.
Man kan för all del sitta aktiv tid 10 timmar om dagen i flera månader och fortfarande ha en massa kvar att göra, och då är det om man inte ens rör raiding och PvP.

Bara det att det var ett så helt otroligt brett utbud på saker att göra gör WoW till just det som det är: Den för närvarande obestridliga kungen av MMORPG-genren.
Mellan Cataclysm och Legion var det kanske lite diskutabelt, men i sitt nuvarande tillstånd vill jag påstå att det helt enkelt inte existerar ett spel som har samma potential att tilltala en lika bred skara av entusiasm.

Vill man ta det lugnt och questa eller RPa kan man göra det, vill man stånga sig blodig i mythic 20+ och slipa på ledarskapsförmågorna kan man göra det.

Såvitt jag vet finns det inget annat spel som har ett så brett utbud av ändå ganska givande slöaktiviteter, samtidigt som det kan tillhandahålla en helt sinnessjukt hög grad av svårigheter att utmana sig med.
Och det här är inget jag insåg efter att ha fastnad lite för mycket senaste vändan, som inte ens höll sig en månad. I Lich King och Cataclysm satt var jag en sådan som satt 10-14 timmar om dagen, och ändå vart jag aldrig riktigt med i någon bra raidinggrupp eller blev superengagerad i att samla eller klara av grejer. Jag blev så fast, fastän jag inte ens avnjöt de allra roligaste delarna med det, med engagerat socialt umgänge.

Och det var därför jag slutade spela.

Det är helt enkelt för bra, även när det inte ens är bra för mig.

Permalänk
Medlem

Tror det blir första gången jag inte ens orkar bry mig om att köpa expansionen. Bfa, legion och wod var alla meh. För mycket nya system som kom och försvann, massor av grejer där det blir drygt att spela flera gubbar osv.

Tbc och wotlk är favoriterna, så blir wotlk private server om något.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

När dom ändrade talent trädet då anser jag att det är ett nytt spel. Minns inte när det var, efter mop ?

Wow vanilla - wotlk, gamla talentsystemet, äkta mmorpg, för att vara en bra spelare gällde det att raida mycket eller pvpa mycket med bra belöningar tillbaka, folk visste vilka som var "bäst" inom de olika kategorierna och guilder var viktigt.

Cata-wod (wow 2.0) nya talent systemet, fortfarande ett mmorpg, gearing skedde i raids & pvp samt gearen var lite unik, guilder började bli mindre viktigt och massa mer gick att pugga + LFR i sent cata.

Legion - nuvarande (wow 3.0) world of diablo, borrowed power och daily/weekly upprepande content som måste göras, gearing sker överallt men bäst i m+ aka world of "diablo". Ingen gear känns unik och allt som gör ett bra mmorpg är som bortblåst.

Legion var ändå "ok" eftersom de flesta rpg elementen fanns där men just mmo delen och samspelet mellan guilder på servern fanns knappt pga för mycket crossrealm content.

Spelar ändå retail men har sen WoD bara farmat reputation, mounts, battle pets och achievements i den ordningen

Vi får hoppas att shadowlands är bättre än bfa iallafall.

glansdagarna var lätt vanilla - wotlk, spelet var enklare och mer casualvänligt även högre upp i raidingen eftersom de gamla tiers av raids höll sig aktuella längre samt att de nerfades så fler fick tillgång till det, kolla bara i classic hur många som har tillgång till både ony, mc, zg, bwl och aq20 där den första lite mer komplicerade raiden är aq40 samt vissa bossar i bwl.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Provade WoW igen (har spelat av och till från strax före TBC fram till WoD) i våras och hjälp vad ledsen jag blev. Det kändes som att de tagit de sämsta delarna från WoD och gått vidare med dem, efter typ fyra timmar la jag ner helt. Hur är expansionen som kom efter Legion?

Mycket mycket sämre.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Classic är det enda som gäller!

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Återkommer lite då och då för att spela med kompisar som man träffat i spelet under årenslopp. Men generellt är jag väldigt trött på deras lvl reset och att börja om från noll vid varje expansion.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Jag slutade spela WoW efter Cataclysm och jag är inte intresserad av Shadowlands.

Började igen när Classic släpptes och väntar på Classic TBC.

Permalänk

Som lore-nörd så är det spännande tider!
trots en del "fuckups" i nån expansion är loren i wow episk!

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreyas86:

Som lore-nörd så är det spännande tider!
trots en del "fuckups" i nån expansion är loren i wow episk!

Loren är en cluster F! allt ifrån tidsresande till rymdskepp i ett fantasy spel har fått wow att mer likna en space opera än ett fantasy spel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Orkar inte med retail längre för det känns inte som MMORPG sedan länge. Shadowlands blir första expansionen som jag inte kommer att köpa. BfA var ju katastrof och det verkar inte som att det har hänt speciellt mycket sedan dess. Spelar däremot fortfarande Classic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Loren är en cluster F! allt ifrån tidsresande till rymdskepp i ett fantasy spel har fått wow att mer likna en space opera än ett fantasy spel.

TBC var alltså också ett clusterfuck?

Skrivet av okkivas:

Orkar inte med retail längre för det känns inte som en MMORPG sedan länge. Shadowlands blir första expansionen som jag inte kommer att köpa. BfA var ju katastrof och det verkar inte som att det har hänt speciellt mycket sedan dess. Spelar däremot fortfarande Classic.

Shadowlands verkar bli bra mycket bättre än BFA var, men man vet ju aldrig. Har du inget sug så behöver du inte köpa det. Var nära att skippa jag också, men jag håller hoppet för högt för att lägga av..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefolsson:

I väst är mig veterligen Elder Scrolls online den verkliga utmanaren till WoW, åtminstone om man ser till antalet spelare

Har inte final fantasy fler spelare än WoW sen typ ett år tillbaka?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har inte final fantasy fler spelare än WoW sen typ ett år tillbaka?

Väldigt svårt att veta, speciellt eftersom Blizzard inte ger ut siffror längre. Men jag skulle tro att just nu ligger dom ganska lika. Kan inte tänka mig att FFXIV är större än WoW vid WoWs höjdpunkter, men såhär när folk är trötta på expansionen så kan jag klart ser det.

Permalänk
Medlem

Köpte speltid till WoW Classic igår, efter att ha varit inaktiv nästan ett år sen release!
Dock har alla polare redan givit upp, så vilken server spelar alla på? Har för mig att det fanns en horde Swec-guild? Kan transferra
Snart lvl 60 tauren druid.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Väldigt svårt att veta, speciellt eftersom Blizzard inte ger ut siffror längre. Men jag skulle tro att just nu ligger dom ganska lika. Kan inte tänka mig att FFXIV är större än WoW vid WoWs höjdpunkter, men såhär när folk är trötta på expansionen så kan jag klart ser det.

Är säkert så att dom ligger lika I spelar basen dock så tycker jag att WoW mellan varven känns tomt, Questar man så ser man nästan bara folk från andra servrar, sök BGS kan ta allt från 30 sec till 30 mins + beroende på server.
Hade det varit så många som spelade så hade väl knappast blizzard behövt sätta ihop alla servrar?

Men är ju det minsta problemet då det jag stör mig mest på är att jag vill kunna välja BG karta och inte sitta PÅ Ashran , Isle of Conquest eller Wintergrasp. Är ju nästan de enda kartorna man får köra. Tycker det var bättre innan när man fick välja, typ därför jag spelar så mycket Classic pvp istället.

Fixade bokstaven N som blev fel via Edge "auto correct" eller vad det nu är....
Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Väldigt svårt att veta, speciellt eftersom Blizzard inte ger ut siffror längre. Men jag skulle tro att just nu ligger dom ganska lika. Kan inte tänka mig att FFXIV är större än WoW vid WoWs höjdpunkter, men såhär när folk är trötta på expansionen så kan jag klart ser det.

Vid sina toppar har wow helt klart mer. Men kollar man på t.ex BFA så var de flesta servrar ganska tomma redan efter andra månaden. Ett halvår efter BFA kom ut uppskattade folk att FFXIV hade gått om eller var nära att göra det (genom data från tredjeparts sidor).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag var besatt av spelet när jag började spela. Jag började ett par veckor efter att wotlk hade släppts. Körde på till slutet av cataclysm, sen la jag ner det av 2 anledningar. 1. Gillade inte cataclysm 2. Det tog över mitt liv.
Nu är jag 35 år och spelade en del bfa då jag blev sugen igen. Men den här gången var det på ett mer hållbart sätt. Spelade lite ibland för att det är ett mysigt spel. Och det enda jag gjorde var att levla, och då inte snabbt, utan questa igenom områden som jag missade under uppehållet på 4 expansioner.
Nu har jag haft ett uppehåll på ca 6-8 månader. Men har förbokat shadowlands. Nu är tanken att jag ska ta bort alla mina gubbar och levla upp 1 för varje Expansion.

Permalänk

Kör endast classic wow och längtar efter tbc. Det nya, wow gillar jag inte ens.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat till och från sedan vanilla, där jag nog har varit som mest aktiv i raiding mellan vanilla till och med wotlk - sedan tog jag upp det nu igen i BfA. Spelet blir så mycket roligare när man går med i en guild med folk man gillar att prata med och spela andra spel med.

Vad jag har hört så undgår blizzard genom en senareläggning av release en garanterad flopp, och givet att de åtgärdar de brister och så som har observerats i SL så kan det nog bli rätt bra, definitivt bättre än BfA. Återstår att se!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

TBC var alltså också ett clusterfuck?

ja det började gå ut för redan där. Wotlk hade okej lore.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Velar fram och tillbaka om jag ska köra Shadowlands, har ju som tradition att testa varje ny expansion men nu känner jag inget sug
Något speciellt ni ser framemot i Shadowlands?

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2