Crashar när jag öppnar inställningar

Permalänk
Medlem

Crashar när jag öppnar inställningar

(windows 10) Så, jag har ett väldigt skumt problem som började hända igår. Jag kan alltså inte använda sök baren nere till vänster
om jag försöker öppna kontroll panelen som exempel så krashar den direkt, detta händer alltså med allt jag försöker göra. Kan även inte högerklicka på något innuti utforskaren utan att det krashar. Dock kan jag spela spel som vanligt å surfa internet som vanligt. kan inte öppna inställningarna för att felsöka heller, vet inte riktigt vad jag ska göra. otroligt svårt att beskriva det.
hoppas att någon förstår vad jag menar och möjligtvis har något förslag.
Försökte googla runt massor men hittade inget som liknade detta problem.

Tack i förväg!

-Nixxen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kev11:

(windows 10) Så, jag har ett väldigt skumt problem som började hända igår. Jag kan alltså inte använda sök baren nere till vänster
om jag försöker öppna kontroll panelen som exempel så krashar den direkt, detta händer alltså med allt jag försöker göra. Kan även inte högerklicka på något innuti utforskaren utan att det krashar. Dock kan jag spela spel som vanligt å surfa internet som vanligt. kan inte öppna inställningarna för att felsöka heller, vet inte riktigt vad jag ska göra. otroligt svårt att beskriva det.
hoppas att någon förstår vad jag menar och möjligtvis har något förslag.
Försökte googla runt massor men hittade inget som liknade detta problem.

Tack i förväg!

-Nixxen

Pröva detta, starta en kommandoprompt med adminrättigheter och skriv sedan:

sfc /scannow

Du kan behöva köra detta kommando upp till tre gånger för att fixa alla problem. När det är gjort skriver du följande:

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth && DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Efter detta kan det vara en bra idé att köra SFC /Scannow igen för att säkerställa att alla fel är reparerade.

Källa: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det inte hjälper kan du pröva med en systemåterställning till en dag när allt fungerade.