Värmeproblem i5 8600k m-itx SKYHÖGA temps.

Permalänk
Medlem

Värmeproblem i5 8600k m-itx SKYHÖGA temps.

Hej alla Ghost ägare.
Jag har ägt mitt ghost mkII sen April 2019.

sitter med en i5 8600K och tänkte att jag skulle klocka lite idag.
körde tt test i prime 95 på stock. alltså 3.6/4.3 temp gick upp till 100 grader efter ca 5 minuter.
det känns inte allt bra, då det ger 0 OC möjligheter.

luft kylning med noctuas L12

är detta normalt.???

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiqtR:

Hej alla Ghost ägare.
Jag har ägt mitt ghost mkII sen April 2019.

sitter med en i5 8600K och tänkte att jag skulle klocka lite idag.
körde tt test i prime 95 på stock. alltså 3.6/4.3 temp gick upp till 100 grader efter ca 5 minuter.
det känns inte allt bra, då det ger 0 OC möjligheter.

luft kylning med noctuas L12

är detta normalt.???

Ifall alla kärnor på CPU körs vid 4.3 GHz har du någon form av MCE påslaget och är då ganska normalt i ett mini itx chassi.

MCE är alltid sämre än manuell överklockning då tillverkare brukar lägga på ganska ordentligt med volt för att få garanterad stabil OC över alla processorer.

Edit Speciellt för 8600K som använder TIM istället för lödning

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ifall alla kärnor på CPU körs vid 4.3 GHz har du någon form av MCE påslaget och är då ganska normalt i ett mini itx chassi.

MCE är alltid sämre än manuell överklockning då tillverkare brukar lägga på ganska ordentligt med volt för att få garanterad stabil OC över alla processorer.

Edit Speciellt för 8600K som använder TIM istället för lödning

vet ej vad du menar med MCE!
har höjt ration till 45 nu, kör fixed mode, volt 1,25 får den stabil precis under 80 sträcket nu. xmp på minnerna så klart

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiqtR:

vet ej vad du menar med MCE!
har höjt ration till 45 nu, kör fixed mode, volt 1,25 får den stabil precis under 80 sträcket nu. xmp på minnerna så klart

MultiCore Enhancement är en funktion som är påslagen på ganska många moderkort den gör så att CPU kör högsta turbo boost på alla kärnor men det är egentligen en överklockning utan någon MultiCore Enhancement så ska en i5 8600K vid full load på alla kärnor ha 4.1 GHz Turbo boost som max men med MultiCore Enhancement körs alla kärnor vid 4.3 GHz.

Det är oftast inget större problem ifall man har tillräckligt kylning men då MultiCore Enhancement ska kunna funka till alla CPU så använder moderkorts tillverkarna mycket högre volt än vad CPU egentligen behöver.

Edit MCE=MultiCore Enhancement

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB