En till m2 eller vanlig SSD?

Permalänk
Medlem

En till m2 eller vanlig SSD?

Hejsan!

Nu har jag fixat och trixat och gjort min dator mer fungerande från massa bekymmer.
Har tänkt på att jag har bara 500GB m2 för OS och lagring.
Har en Seagate BarraCuda 510, Webhallen , som jag höpte för halva priset under mellandags rean.

Inser att jag snabbt måste avinstallera spel för får ont om plats, har redan nu efter att ha tagit bort massa enbart 100gb ledigt.
Vill därför utöka och undrar med vad?

Har plats för en till m2 under grafikkortet men undrar om jag ska ha det eller ta en vanlig SSD.
Vill ha helst 1TB i storlek, och pris gärna åt det billigare hållet.

Kommer det påverka mycket ifall jag tar en vanlig ssd?

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: AMD Ryzen 5 3600X | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Moderkort: ASUS PRIME X570-P | Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB | Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W | Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en hårddisk för lagring? Köpte en 4TB extern till morsan förra året, galet hur mycket plats man får nuförtiden för en liten slant. Lär ju få en intern 6TB eller något för samma pris.

Om jag tolkar dig rätt är det OS+spel+lagring som tar all plats, och OS+spel får ju lätt plats på 500gb. Om det är så att du har 30+ spel installerade borde väl billigaste alternativet att helt enkelt bara avinstallera spel du inte spelar. Ha en 6-månadersregel eller något.

Och ta bort bloatware. Sjukt hur mycket plats man kan spara att ha en lightweight version av de program man använder. Samma med drivrutiner. Du behöver inte kontrollpanel och allt tjofräs på 1GB för att använda tangentbordet, som ett ex.

För att svara på din sista fråga, jag tror inte du märker något prestandaskillnad mellan M2 och SATA, om du nu väljer att köpa en till SSD.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaret.

Spel är inte det som tar mest plats.
Utvecklar spel på både Unity och Unreal Engine, och dessa + assets tar en massa plats.
Jag vill kunna arbeta snabbt utan att behöva vänta på hårddisken.
Har dåliga minnen från min förra dator(förra året) där alla program/grejer jag försökta komma åt som fanns på HDD tog en märkbar tid på sig.

Exempel:
HDD: https://www.youtube.com/watch?v=puII3y-IiTI
SSD: https://www.youtube.com/watch?v=fpk3MCkS2GI

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: AMD Ryzen 5 3600X | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Moderkort: ASUS PRIME X570-P | Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB | Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W | Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem

Kör på en 1tb/2tb sata ssd med dram. Blir snabbt dyrt ifall man ska köpa en bra nvme eller pci express ssd.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Inaktiv

Ifall du nöjer dig med 1tb hade jag nog köp en till m.2. Man fyller tyvärr 1tb ganska snabbt med spel som nya COD t.ex. som är ca. 200gb.

Permalänk
Medlem

Jag röstar på billigaste 1TB m.2 disken du kan komma över. Det är skönt att slippa alla kablar!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tackar mycket för era svar.

Blir nog denna:https://www.inet.se/produkt/4301689/gigabyte-nvme-gen3-ssd-1tb

Inte så dyr och tillräcklig snabb

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: AMD Ryzen 5 3600X | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Moderkort: ASUS PRIME X570-P | Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB | Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W | Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan