Permalänk

Felsökning

Socket 1151: 9700k
Dominator minnen 16gib 3200mhz
inno3d 1080ti x4 ultra
PSU: Super flower leadex 1300W Golden
2st Hårddiskar
2St SSD
Vattenkylning.

Har en längre tid haft problem med datorn men aldrig fattat vad det kan vara för fel.
Datorn går lite upp och ner flyter inte riktigt som det skall i spelen, både temp och sådant ligger bra 60 grader på cpun samt grafikkort 65-75 grader.
hade Asus rog asus xi hero innan men felet kvar stod efter jag byte moderkortet, installerat om windows testa både win 7 och win 10 men ingen skillnad. testat nätagget hur volten ligger på men ser också bra ut vad jag kan se.

det man inte har nån aning om vad grafikkortet kan få för problem om det skulle vara hårdvaru fel där ? eller något annat som nätagget.

Har ni några bra tips där ute ?=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sly_Stupid:

Socket 1151: 9700k
Dominator minnen 16gib 3200mhz
inno3d 1080ti x4 ultra
PSU: Super flower leadex 1300W Golden
2st Hårddiskar
2St SSD
Vattenkylning.

Har en längre tid haft problem med datorn men aldrig fattat vad det kan vara för fel.
Datorn går lite upp och ner flyter inte riktigt som det skall i spelen, både temp och sådant ligger bra 60 grader på cpun samt grafikkort 65-75 grader.
hade Asus rog asus xi hero innan men felet kvar stod efter jag byte moderkortet, installerat om windows testa både win 7 och win 10 men ingen skillnad. testat nätagget hur volten ligger på men ser också bra ut vad jag kan se.

det man inte har nån aning om vad grafikkortet kan få för problem om det skulle vara hårdvaru fel där ? eller något annat som nätagget.

Har ni några bra tips där ute ?=)

ta bort det som inte behövs

Socket 1151: 9700k
Dominator minnen 16gib 3200mhz ..............1 minnes-sticka
inno3d 1080ti x4 ultra................................har du något annat grafikkort som du kan testköra med?
PSU: Super flower leadex 1300W Golden.......samma sak med nätagg men behöver bara vara basic.
2st Hårddiskar............................................bort
2St SSD.....................................................bara Windows disken kvar & något spel som du har haft problem med.
Vattenkylning..............................................luftkylning om det går

japp nätagget var jättedyrt 2016 men även dyra prylar kan gå sönder. att du mätt volten visar inte vad den gör under "load"
kan du testa alla hårddiskar & ssd i nån annan dator.. köra chkdsk ?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är så klart misstänkt och kan ju ha något lurt med strömförsörjningen ex kass kondensator eller minnesfel. Vore toppen om du kunde testa med ett annat alternativt testa ditt grafikkort i en annan dator.

Minnen och nätagg skulle annars ligga högst på min lista av misstänkta. I väldigt många fall när jag felsökt datorer har mystiska fel som är svåra att härleda berott på just en av dessa.
Att det går lite upp och ned gör för mig att nätagg ligger närmast till hands. Det brukar även kunna bli värre och värre - ex högre frekvens av fel över tid.
När det gäller minnesfel tycker jag det brukar vara mer digitalt/konstant.

Kör något bra minnestest, testa ha i en minnessticka i taget, testa med annat nätagg om du har möjlighet.

Edit: en stor fördel om du lyckas pinpointa när det uppstår så du kan återskapa det. Men om det är diffust så är det såklart en utmaning.

Visa signatur

Fractal Design R4, Win 10, Asus Z97-A, Core i7 4770k + Noctua NH-U14S, Samsung 840 EVO 250GB SSD, Hitachi deskstar 7k 4TB, 2x8GB Kingston hyperX 1866MHz, Be Quiet Pure Power L8 630W

Permalänk

@malbeat: sorry för sent svar! har testat sänkt upplösning går bättre då men det går lite upp och ner som du säger tycker jag ena sekunden går det bra sen andra tvärtom

Permalänk

@Xcalibur: volten ligger på 11.89-11.90v vid load mätt med multimeter visar bra där tycker jag men sänkt upplösningen gick det bättre men känns som det är något värme fel på grafikkortet på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sly_Stupid:

@Xcalibur: volten ligger på 11.89-11.90v vid load mätt med multimeter visar bra där tycker jag men sänkt upplösningen gick det bättre men känns som det är något värme fel på grafikkortet på något sätt.

så testa grafikkortet i nån annan dator. känner du nån med tillräckligt bra stationär dator som bor nära, sätt in den där och testa igen.

Permalänk

@Xcalibur: får göra det ! men testa igår att ändra från eco läget på nätdelen så rulla quake på bättre än innan så känns väldigt skumt fel men är det strömdelen som jiddrar med strömen så känns det inge vidare -.- haft ett Q-tec nätagg förut för många årsen av en slump så börja man lyssna på fläktarna dom gick som systemet upp och ner haha sen byte man nätdelen sågick allt bra igen. Men då var det extremt fall detta är ju iaf kvalite men några år på nacken man vet ju aldrig med el heller :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sly_Stupid:

@Xcalibur: får göra det ! men testa igår att ändra från eco läget på nätdelen så rulla quake på bättre än innan så känns väldigt skumt fel men är det strömdelen som jiddrar med strömen så känns det inge vidare -.- haft ett Q-tec nätagg förut för många årsen av en slump så börja man lyssna på fläktarna dom gick som systemet upp och ner haha sen byte man nätdelen sågick allt bra igen. Men då var det extremt fall detta är ju iaf kvalite men några år på nacken man vet ju aldrig med el heller :/

varför ha 1300W nätagg?
har du många datorer så kan det vara värt ha ett billigt 500-600W i reserv finns ju bra från Fractal Design, Be Quiet!.. samma sak med grafikkort. nånting basic för att få bild.

Permalänk

@Xcalibur: köpte nätagget för det var billigaste på marknaden när jag köpte den. Men testat grafikkortet hos kompisen idag verkar vara helt ok där, men märkte även att space svarade bättre på hans tangentbord för ibland när jag spelar så händer det inget när man ska hoppa mellan åt. Känns som nätdelen är lite svajig ändå i tanke på att det blir skillnad när jag ändra från eco till normal läget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sly_Stupid:

@Xcalibur: köpte nätagget för det var billigaste på marknaden när jag köpte den. Men testat grafikkortet hos kompisen idag verkar vara helt ok där, men märkte även att space svarade bättre på hans tangentbord för ibland när jag spelar så händer det inget när man ska hoppa mellan åt. Känns som nätdelen är lite svajig ändå i tanke på att det blir skillnad när jag ändra från eco till normal läget

kan du låna nåt nätagg från kompisen ? testa inte ditt i hans dator.

Permalänk

Har testat nytt nätagg, men här om dagen dog grafikkortet så känns som man hittade felet 🙈