Permalänk
Medlem

mITX råd.

Hej,
Det har blivit dags för en ny maskin tänkte jag. Jag tänkte mig att jag skulle gå för ett mITX denna gång, men har inte någon erfarenhet av de komponenter som krävs.

Är ute efter en dator för cunt 15k (lite +- går bra) som är så tyst som det bara är möjligt när den är i idle.

Har kollat på följande:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13609524

Helst skulle jag vilja ja ett Ghost chassi, men där går jag helt bet på cpu kylare och om den skulle passa eller ej.

Grafikkortet vill jag ska vara ett ATI då jag har freesync i min skärm och jag är ute efter ett kort i GeForce 2070 / 1080 prestandan.

Ser paketet bra ut eller skulle ni gjort något annorlunda?

Permalänk

Hej.

Här får du ett förslag från mig.

Du kan köpa allt från ComputerSalg för 13 957:- i skrivande stund och lägga till valfritt chassi men jag tycker Lian Li PC-TU150(1 290:-) är väldigt fint. Lycka till.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Hej @timerx!
Här är vad jag hade rekomenderat.

Dett är varför jag hade rekomenderat det över det du valt.

Skrivet av timerx:

Grafikkortet vill jag ska vara ett ATI då jag har freesync i min skärm och jag är ute efter ett kort i GeForce 2070 / 1080 prestandan.

  • ATI:s grafikkort stödjer inte Freesync

  • ATI har aldrig gjort ett grafikkort med prestanda liknande RTX 2070 eller GTX 1080.

  • ATI gjorde sitt sista grafikkort 2006 och det säljs inte längre

Antar att du menar AMD?

Radeon RX 5700 XT VS RTX 2070 Super

SweClockers AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi"

Fördelar

  • Bra spelprestanda för klassen

  • Konkurrenskraftigt pris

  • Godkänd effektivitet

  • PCI Express 4.0

Radeon RX 5700 XT

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.
SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil delar på förstaplatsen med SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC om bäst kylning av AMD Radeon RX 5700 XT.

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil

Skrivet av Crozzfajor:

ASUS ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC

Bra AMD RX 5700 XT med utmärkt PCB men bekymmersam kylning.

Det har varit enorma problem med kylningen på ASUS RX5700XT ROG STRIX 8G. ASUS påstår sig ha fixat problemen, men vad jag vet har det inte gjorts några nya ordentliga tester efter det.

Hardware Unboxed har gjort en video efter det har fixats. Där klagar man mest bara på ASUS. Det enda som visas angående prestanda är

Skrivet av Hardware:

GPU Temp 72°C
GPU Hotspot 90°C
GPU Usage 99%
GPU Core Clock 2022 MHz
Memory Clock 1750 MHz
VRAM 6856 MB
GPU Fan 1817 RPM (där tidigare test var på 2000 RPM)
GPU Power 217W
Mem 82°C
VRM Temp 76°C

Medan man spelar F1 2019 en okänd lång tid. Inget som jag skulle kalla ett ordentligt test. Var är Furmark stresstest med tillhörande temperatursiffror? Var är 3D Mark Time Spy Extreme poängen?

Det är dock inget imponerande reultat och placerar ASUS ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC som ett mediokert AMD RX 5700 XT till ett grovt överpris.

SweClockers Asus Radeon RX 5700 XT ROG Strix OC
Fördelar

  • Bra spelprestanda

  • Bra kylare

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Nackdelar

  • Något dyr

  • Inte det självklara valet på marknaden

https://inetimg.se/img/awards/swec-bra-produkt.png

ASUS RX5700XT ROG STRIX 8G
Skrivet av timerx:

Jag har freesync i min skärm

Vad har du för skärm?
Även Nvidia G-Sync funkar på Freesync monitorer.

VRR justerar skärmens uppdateringsfrekvens, inom ett bestämt intervall, efter hur många bilder grafikkortet kan producera.
Synksoppan med G-Sync och Freesync – SweClockers reder ut begreppen artikel

G-Sync funkar i regel bättre än Freesync.
Det finns inget litet intervall inom vilket G-Sync funkar utan G-Sync funkar från 0FPS till skörmens högsta uppdateringsfrekvens.

G-Sync VS Freesync
Freesync
G-Sync

Man kan aktivera Gsync på en Freesync skärm med VESA Adaptive Sync.
Det funkar bättre på vissa skärmar än på andra. Vissa funkar lika bra med G-sync som Freesync
Nvidia har certifierat ett par skärmar som de tycker fu kar tillräckligt bra som G-Sync Compatible.

Gsync på Freesync skärm med VESA Adaptive Sync på specifika skärmar.

G-Sync Compatible
G-sync på Freesync skärm med VESA Adaptive Sync
VRR Input lag

Nvidia Fast Sync har lägre input lag än V-Sync, Freesync & Gsync. Nvidia Fast Sync lägger till en Last Rendered Buffer istället för att ändra uppdateringsfrekvensen på skärmen, så det funkar med alla skärmar. Det är egentligen tänkt att användas i kombination med G-Sync när grafikkortet renderar bilder i en högre takt än skärmens uppdateringsfrekvens.

Nvidia Fast Sync
VRR: VESA Adaptive Sync, HDMI VRR, Freesync & G-Sync

Skrivet av timerx:

Fractal Design Define Nano S

Fractal Design Define Nano S har dåligt luftflöde till grafikkortet. De billigare grafikkortskylarna med radialfläktar presterar bättre i det här chassit.

Skrivet av timerx:

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI

Någon speciell anledning till at du funderar på X470/X570? Någon speciell funktion du är ute efter? Planerar du att köpa en PCIe 4.0 NVMe SSD? Planerar du använda två NVMe SSD:er? Finns bra B450 moderkort annars.

AMD AM4 Chipsets

Specifika B450, X470 & X570 moderkort.

PCIe 4.0 SSD:er är knappt snabbare än PCIe 3.0 SSD:er vid vanlig användning.

I spel är skillnaden ingen

PCIe 4.0 SSD
AMD X570 X470 B450
Best ITX Ryzen Motherboards - B450 VS X570

Skrivet av timerx:

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD

Jättedyrt för klockfrekvensen.

3200MHz är sweetspot. 3600MHz kan ge en liten boost.
Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

I redigering kan man se en viss förbättring med snabbare RAM.

RAM Speed Editing

Har man långsamt RAM som inte går att överklocka så kan man överklocka infinity fabric.

RAM Infinity Fabric
RAM Speed & Latency

Skrivet av timerx:

Seasonic FOCUS GX 750W

Bra nätaggregat, men man vill ha ett SFX nätaggregat i det här chassit för att få bättre luftflöde. Då behöver man å andra sidan en ATX till SFX addapter och extra långa kablar då de som kommer med SFX nätaggregat är för korta för det här chassit.

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX

Wraith Prism som kommer med Ryzen 7 3700X är bra.

Wraith Prism
Skrivet av Crozzfajor:

Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Dyrare än be quiet! Pure Rock men med sämre kylningsprestanda.

SweClockers datorbyggarguide

Känner du dig osäker kan någon på forumet hjälpa dig! Jag står personligen uppskriven ifall du bor i Västra Götaland eller om du vill ha hjälp på telefon eller videosamtal. Men det finns andra över nästan hela landet!
SweClockers Gratis hjälp vid montering av datorer

  1. Skapa installationsmedia för Windows 10 på ett USB minne

  2. Installerara Windows

  3. Köp en produktnyckel från Ebay eller en CD Keys sida.

  4. Aktivera Windows med en produktnyckel

  5. Installera drivrutiner till moderkortet från moderkortstillverkarens hemsida

  6. Installera AMD Radeon Software Adrenalin/NVIDIA GeForce Experience och låt programmet installera grafikkortets drivrutiner

Windows Installation
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att lian li tu150 saknar chassifläktar helt så minst en 120mm intake är att rekommendera för att låta ett rx 5700 xt andas. Kika på mitt galleri ifall du är intresserad av chassit, har liknande komponenter. Ska uppdatera med bilder på 5700xt.

https://www.sweclockers.com/galleri/15136-ett-steg-mot-sff

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Tack för detta helt fenomenala svar. Uppskattas verkligen

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Antar att du menar AMD?

Helt rätt. Blev fel av mig där. Menar AMD.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vad har du för skärm?
Även Nvidia G-Sync funkar på Freesync monitorer.

Ofan. Detta var helt nytt för mig. Jag har en ASUS 27" MG278Q och om jag ser rätt så ska denna funka med GeForce. Då kommer jag satsa på ett Geforce istället då jag har varit lite rädd för temperaturerspikarna som jag sett att AMD's 5600 och 5700 verkar lida av. För spis har jag redan så behöver ingen ny ännu

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Fractal Design Define Nano S har dåligt luftflöde till grafikkortet. De billigare grafikkortskylarna med radialfläktar presterar bättre i det här chassit.

Såg på sweclockers genomgång av chassit i helgen https://www.sweclockers.com/test/21869-fractal-design-define-... och blev inte direkt impad över missen med nätagget så har fått börja tänka om. Lian Li TU 150 är en av dem som jag sneglat på och som verkar vara snarlik Nano S.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Wraith Prism som kommer med Ryzen 7 3700X är bra.

Om jag tolkar det rätt så menar du att det kan räcka med stockkylaren som kommer med 3700x?
Anledningen till valet av Cooler Master Hyper 212 EVO var just ljudnivån, satte denna på farsans dator som jag byggde för typ 3 år sedan och blev sjukt impad av den låga ljudnivån.

Att få en tyst dator som möjligt i idle läge, utan att behöva blanda in vattenkylning, är en av de saker jag försöker uppnå. Att det sen låter när cpun eller gpun får jobbar det bryr jag mig inte om.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Någon speciell anledning till at du funderar på X470/X570? Någon speciell funktion du är ute efter? Planerar du att köpa en PCIe 4.0 NVMe SSD? Planerar du använda två NVMe SSD:er? Finns bra B450 moderkort annars.

Jag hade 2 NVMe ssd:er från början, men tog bort det sen. Så 1 NVM:e duger bra. Blir en ~500gb disk så jag kan ha minst 100gb dedikerat till Linux och resten till win 10 och spel.
Vill även minnas att jag fick någon varning på B450I moderkortet om att det inte var säkert att det var kompoatibelt med Ryzen 3000 serien och att man kanske behövde updatera biosen för att det skulle funka. Men kanske inte är någora större problem då? Är ju ändå mer än 1000,- i onödan på ett 570 kort som jag förmodligen inte behöver

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Bra nätaggregat, men man vill ha ett SFX nätaggregat i det här chassit för att få bättre luftflöde. Då behöver man å andra sidan en ATX till SFX addapter och extra långa kablar då de som kommer med SFX nätaggregat är för korta för det här chassit.

Skulle man klara sig med SFX i Lian Li chassit tror du? Så behöver jag bara en ATX till SFX converter då.

Sen gällande att bygga datorn så är et lugnt, har byggt lite datorer i mitt liv. Men aldrig en mITX och det var ca 9,5år sedan jag byggde min nuvarande i7 2500k och har sedan dess inte hängt med i komponentsvängen alls.

Återigen tackar jag för den feedback du har gett. Ska titta igenom de relevanta filmerna du postade senare ikväll.

Har updaterat min kundvagn till följande:
3700x

alternativt med 3600

Skrivet av tJev:

Värt att notera är att lian li tu150 saknar chassifläktar helt så minst en 120mm intake är att rekommendera för att låta ett rx 5700 xt andas. Kika på mitt galleri ifall du är intresserad av chassit, har liknande komponenter. Ska uppdatera med bilder på 5700xt.

https://www.sweclockers.com/galleri/15136-ett-steg-mot-sff

Riktigt stiligt. Var det svårt att få ihopa datorn i det chassit och är du nöjd med det?

Permalänk
Medlem

Kör på sfx-psu och ännu mindre case om du ändå ska gå mitx, det är min synpunkt iaf Nano S är ju ungefär lika stort som ett matx case

Permalänk
Medlem

@timerx: Det var väldigt lättarbetat om man bortser från att min koloss luftkylare tar upp hela moderkortet till ytan, är nog mycket enklare med noctuas motsvarighet då man inte behöver trä in mitten fläkten underifrån utan kan droppa in den mellan kylflänstornen.

Är nöjd med chassit, känns riktigt genomtänkt och stabilt. Lite ovan med luftkylning så störde mig en del på fläktljud som fortplantade sig i chassit men har börjat vänja mig. Kul att få plats med värstingprylar i en liten låda.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Kör på sfx-psu och ännu mindre case om du ändå ska gå mitx, det är min synpunkt iaf Nano S är ju ungefär lika stort som ett matx case

Ja jag är ju lite sugen på att slänga in Ghost som chassi istället. Nu när jag fått ner priset endel.

Skrivet av tJev:

@timerx: Det var väldigt lättarbetat om man bortser från att min koloss luftkylare tar upp hela moderkortet till ytan, är nog mycket enklare med noctuas motsvarighet då man inte behöver trä in mitten fläkten underifrån utan kan droppa in den mellan kylflänstornen.

Är nöjd med chassit, känns riktigt genomtänkt och stabilt. Lite ovan med luftkylning så störde mig en del på fläktljud som fortplantade sig i chassit men har börjat vänja mig. Kul att få plats med värstingprylar i en liten låda.

Ja en liten låda är så lockande att få till. Trött på fullstorlek burkar som bara tar onödig stor plats och jobbiga att ta med till lan. Även om jag bara lanar 1-2 gånger om året så är det jobbigt

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av timerx:

Om jag tolkar det rätt så menar du att det kan räcka med stockkylaren som kommer med 3700x?

Att få en tyst dator som möjligt i idle läge, utan att behöva blanda in vattenkylning, är en av de saker jag försöker uppnå.

Det beror på hur tyst det måste vara. Den är nästan lika bra som Cooler Master Hyper 212.

Skrivet av timerx:

Anledningen till valet av Cooler Master Hyper 212 EVO var just ljudnivån, satte denna på farsans dator som jag byggde för typ 3 år sedan och blev sjukt impad av den låga ljudnivån.

be quiet! Pure Rock är en aning tystare men också lite dyrare, fundera på om det kanske kan vara värt.

Skrivet av timerx:

Vill även minnas att jag fick någon varning på B450I moderkortet om att det inte var säkert att det var kompoatibelt med Ryzen 3000 serien och att man kanske behövde updatera biosen för att det skulle funka. Men kanske inte är någora större problem då?

Ryzen 3000 serien släpptes i Augusti så moderkort tillverkade i år borde definitivt komma med tillräckligt nytt BIOS för Ryzen 3000.
Om moderkortet mot förmodan inte skulle ha uppdaterat BIOS för Ryzen 3000 kan man låna en APU av AMD.
Short Term Processor Loan Boot Kit

Skrivet av timerx:

Skulle man klara sig med SFX i Lian Li chassit tror du? Så behöver jag bara en ATX till SFX converter då.

Det krävs. Ingen addapter behövs.

Skrivet av timerx:

3700x alternativt med 3600

Optimum tech kom ut med en spännande video om det igår!

AMD Ryzen 5 3600 VS AMD Ryzen 7 3700X
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det beror på hur tyst det måste vara. Den är nästan lika bra som Cooler Master Hyper 212.

be quiet! Pure Rock är en aning tystare men också lite dyrare, fundera på om det kanske kan vara värt.

Ryzen 3000 serien släpptes i Augusti så moderkort tillverkade i år borde definitivt komma med tillräckligt nytt BIOS för Ryzen 3000.
Om moderkortet mot förmodan inte skulle ha uppdaterat BIOS för Ryzen 3000 kan man låna en APU av AMD.
Short Term Processor Loan Boot Kit

Det krävs. Ingen addapter behövs.

Optimum tech kom ut med en spännande video om det igår!

Mycket intressant video gällande 3600 och 3700x. Den övertygade mig mer om att köra på 3600.
Så jag kommer landa på följande setup efter att ha kollat igenom filmer och funderat ett tag.
Med ett Nano S eller Lian Li så känner jag att jag inte riktigt når SFF som var min tanke med denna dator. Så det får bli ett Ghost S1(trots det dubbla priset) och med ändringar i komponenter så håller jag min satta budget ändå.

Ramet bytte jag för att kunna ta alla delar från Inet och eventuellt även be dem montera allt. Så fixar även de updateringen av biosen till mig så slipper jag det.
Tack för all din info som du gav mig, den hjälpte mig mycket. <3

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@timerx: Noctua NH-L12S rymms inte. Bara Noctua NH-L12.
Kolla Loque HEATSINK TEST GHOST S1 för kylare.

Louqe Ghost S1 får skräddarsydd kylare från Noctua

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Om du ska köra på ett Ghost så kan jag rekommendera Alpenföhn Black ridge som kylare och köpa till en noctua slim 120mm fläkt. Körde först på en Noctua L12 (inte S) för att kyla min AMD 2600X vilket Louqe rekommenderar men kylde dåligt och lät för mycket. Pengar i sjön på Noctua kylaren tyvärr.

Blev nästan 10 grader svalare när jag bytte kylare till Alpenföhn och mycket tystare, fast då lade jag även in en fläkt i botten.

Här finns ett galleri som hjälpte mig mycket. https://www.sweclockers.com/galleri/15043-optimerad-louqe-gho...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crisis:

Om du ska köra på ett Ghost så kan jag rekommendera Alpenföhn Black ridge som kylare och köpa till en noctua slim 120mm fläkt. Körde först på en Noctua L12 (inte S) för att kyla min AMD 2600X vilket Louqe rekommenderar men kylde dåligt och lät för mycket. Pengar i sjön på Noctua kylaren tyvärr.

Blev nästan 10 grader svalare när jag bytte kylare till Alpenföhn och mycket tystare, fast då lade jag även in en fläkt i botten.

Här finns ett galleri som hjälpte mig mycket. https://www.sweclockers.com/galleri/15043-optimerad-louqe-gho...

Nice bygge och tack för avrådan av valda kylare! Då blir det en Alpenföhn med en 120mm från Noctua.

Permalänk
Medlem

@timerx: Kolla första så den passar med modekortet du valt. Alpenföhn är inte kompatibel med alla modekort.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

@timerx: Kolla första så den passar med modekortet du valt. Alpenföhn är inte kompatibel med alla modekort.

Läste precis det. Verkar inte som de funkade utan att modda kylaren lite. Så blir att hitta annat moderkort eller ny kylare.. Ska tydligen inte vara lätt med SFF

Permalänk
Medlem
Skrivet av timerx:

Nice bygge och tack för avrådan av valda kylare! Då blir det en Alpenföhn med en 120mm från Noctua.

Jag kör med ett Asus strix B450i, så det funkar iaf. Annars tror jag att L12S skulle va på samma nivå som Alpenföhnen, men att man får använda lite våld och böja kylaren för att den ska få plats. Inget jag ville ge mig på men finns ju flera som lyckats med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timerx:

Läste precis det. Verkar inte som de funkade utan att modda kylaren lite. Så blir att hitta annat moderkort eller ny kylare.. Ska tydligen inte vara lätt med SFF

Artikel idag på Sweclockers: NH-L12 (utan S) släpps igen, men orginalet hade bara 90mm-fläkt så den låter en hel del när man drar på Prime95. Jag kör den med 3700X och är inte jättenöjd. I lättare last är den dock i princip tyst om man justerar fläktkurvan lite.

Om jag hade börjat om med min Ghost hade jag köpt NH-L12S och böjt den tills den gått in. Det finns en hel del videor på nätet om folk som gör det. Alpenföhn är säkert också ett bra alternativ om man har tillräckligt låga minnen och moderkort som fungerar med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crisis:

Jag kör med ett Asus strix B450i, så det funkar iaf. Annars tror jag att L12S skulle va på samma nivå som Alpenföhnen, men att man får använda lite våld och böja kylaren för att den ska få plats. Inget jag ville ge mig på men finns ju flera som lyckats med det.

Är det https://www.inet.se/produkt/1901246/asus-rog-strix-b450-i-gam... ? Isf så tar jag bara och byter till det moderkortet så borde min setup vara klappad och klar!

Skrivet av KAD:

Artikel idag på Sweclockers: NH-L12 (utan S) släpps igen, men orginalet hade bara 90mm-fläkt så den låter en hel del när man drar på Prime95. Jag kör den med 3700X och är inte jättenöjd. I lättare last är den dock i princip tyst om man justerar fläktkurvan lite.

Om jag hade börjat om med min Ghost hade jag köpt NH-L12S och böjt den tills den gått in. Det finns en hel del videor på nätet om folk som gör det. Alpenföhn är säkert också ett bra alternativ om man har tillräckligt låga minnen och moderkort som fungerar med den.

Läste den i går. Men framgår inget om release dag och ingen aning om hur den presterar. Så lång väntan för något okänt

Permalänk
Medlem

@timerx: Yes, det var den jag har.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av crisis:

Jag kör med ett Asus strix B450i, så det funkar iaf. Annars tror jag att L12S skulle va på samma nivå som Alpenföhnen, men att man får använda lite våld och böja kylaren för att den ska få plats. Inget jag ville ge mig på men finns ju flera som lyckats med det.

Skrivet av timerx:

Nice bygge och tack för avrådan av valda kylare! Då blir det en Alpenföhn med en 120mm från Noctua.

Frågan är om Inet monterar Alpenföhn Black Ridge på ASUS ROG STRIX B450-I GAMING, i och med att man måste skruva bort M.2 heatsinken och så. Jag hade skrivit till Inets kundservice och kollat för säkerhets skull!
Louqe Ghost S1, Alpenföhn Black Ridge

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Jag tror att TS ville bygga själv faktiskt.

Jag har använt båda mina M2 slots på det moderkortet och kan inte komma ihåg att jag behövde skruva bort någon heatsink men så kanske det var. Däremot så nuddade och tryckte PCIE riser-kabeln på kylaren lite grann för mig.

Om man kollar recensioner där på inet så var det ju en som byggt med black ridgen i ett Ghost. Då var det tydligen med nytt bios fixat för Ryzen3xxx också så det var ju najs. Dock verkade det ju slut i lager där.

EDIT:
Missade visst bilderna du länkade. Gäller kanske bara om man använder originalfläkten? Det var ganska dålig/högljudd och man bör köra med Noctuas 120 slim som då går utanpå/ovanför kylaren, inte under som original fläkten.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av crisis:

Jag tror att TS ville bygga själv faktiskt.

Ställer mig tveksam till det...

Skrivet av timerx:

Ramet bytte jag för att kunna ta alla delar från Inet och eventuellt även be dem montera allt.

Skrivet av crisis:

Missade visst bilderna du länkade. Gäller kanske bara om man använder originalfläkten? Det var ganska dålig/högljudd och man bör köra med Noctuas 120 slim som då går utanpå/ovanför kylaren, inte under som original fläkten.

Ingen aning hur det är med Noctua fläkt faktiskt. Oavsett är det nog bra att ta kontakt med kundtjänst innan man låter Inet bygga i Ghost.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Ställer mig tveksam till det...

Ingen aning hur det är med Noctua fläkt faktiskt. Oavsett är det nog bra att ta kontakt med kundtjänst innan man låter Inet bygga i Ghost.

Tanke från början var ju att fixa det själv. Men ändrade sen det till att det hade varit nice om någon gör det åt mig. Så blir det gjort

Jag har faktiskt mailat dem för att kolla om de kan utför installation i detta chassin och med Alpenföhn och de moderkort som varit på tapeten (MSI och ASUS B450 I). Båda ska vara lite problematiska med den kylaren vad jag har läst, men inte vara helt omöjligt. Så får se vad de säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av timerx:

Tanke från början var ju att fixa det själv. Men ändrade sen det till att det hade varit nice om någon gör det åt mig. Så blir det gjort

Jag har faktiskt mailat dem för att kolla om de kan utför installation i detta chassin och med Alpenföhn och de moderkort som varit på tapeten (MSI och ASUS B450 I). Båda ska vara lite problematiska med den kylaren vad jag har läst, men inte vara helt omöjligt. Så får se vad de säger

ah, det missade jag.