Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Huh? Vad är vitsen innan där finns vaccin tro? Då var väl själva nedstängningen helt meningslös?

Skrivet av sAAb:

Skulle tro att man stängde ner för att stoppa den akuta spridningen i starten. Sedan planerar man nu att öppna gradvis för att hitta en vettig balans mellan nedstängning och öppet samhälle. Man ville helt enkelt undvika den första puckeln där man löper störst risk att vården överbelastas. Öppnar man samhället gradvis så kommer smittspridningen att gå betydligt långsammare än det man exempelvis råkade ut för i Italien där det blev totalt kaos på många sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Skulle tro att man stängde ner för att stoppa den akuta spridningen i starten. Sedan planerar man nu att öppna gradvis för att hitta en vettig balans mellan nedstängning och öppet samhälle. Man ville helt enkelt undvika den första puckeln där man löper störst risk att vården överbelastas. Öppnar man samhället gradvis så kommer smittspridningen att gå betydligt långsammare än det man exempelvis råkade ut för i Italien där det blev totalt kaos på många sätt.

Det låter rimligt, samt att man nu haft lite andrum för mobilisering kanske.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag sitter inte på Regeringens övervakningsverktyg, så jag måste lita på artiklar som denna :

https://www.expressen.se/gt/tegnell-boende-ska-inte-behova-la...

Det står inte någonting öht om Stockholmare i den artikeln.

Så vänligen lägg ner tramset om att det alltid är Stockholmare som sprider runt, så onödigt och larvigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har undrar samma sak. Den bästa info jag hittar om läget är detta:
https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-maste-sluta-hem...

Mao så är det fler som reagerat på det men det verkar alltså inte finnas tillgängligt.

Av den enkla anledningen att det skulle blotta dem fullständigt. De kanske har en riskanalys och lite anteckningar på en whiteboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Det står inte någonting öht om Stockholmare i den artikeln.

Så vänligen lägg ner tramset om att det alltid är Stockholmare som sprider runt, så onödigt och larvigt.

Det var inte riktigt menat så, men att tro att Stockholmare stannade hemma över påsk rent generellt är nog att tro för mycket.

Permalänk
Medlem

Brukar inte länka till artiklar från Aftonbladet, men känns som att denna typen av "glada" historier bör lyftas fram mer; Walter 99 överlevde Corona.

Gubben är alltså 99, har KOL och har överlevt både cancer och hjärtinfarkt, och blev inlagd för Covid 19 men överlevde det med. Hoppas han får uppleva sin 100års-dag.

Bara för att man är äldre och har någon bakomliggande sjukdom är det inte kört.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Det var inte riktigt menat så, men att tro att Stockholmare stannade hemma över påsk rent generellt är nog att tro för mycket.

Du skrev att specifikt Stockholmare var på andra orter och hänvisar till en tidningsartikel som inte nämner Stockholm öht.

Och nu detta svar?

Hade iofs inte förväntat mig högre nivå från just Dig...

Permalänk
Medlem

Det kommer nog spöka rejält med statistiken framöver pga påskhelgen. Här är därför en skattning om hur det ser ut om två veckor (ja, lite djärvt...), baserad på enkel statistik, ett polynom av andra graden, direkt ur Google Kalkylark. Siffrorna är för de senaste två veckorna och kommer från och Worldometer och Folkhälsomyndigheten; notera att USA och Sverige är de enda som uppdaterat sina siffror under den här perioden med avseende på eftersläpande rapporteringar.

Notera att lutningen för de nordiska länderna är väldigt lika, men att avståendet i höjdled är nästan oförändrat såväl framåt som bakåt i tid. Det kan betyda att vi har samma typ av spridning, men att vi är i olika tidsskeden.

Fance och UK har sinsemellan ungefär samma lutning vilket betyder att där sprider det sig på ungefär samma sätt.

Italiens dödsfall håller på att klinga av, enligt den här tolkningen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Vill även peka på följande artikel som tyder på att jag hade rätt om att FMH var ute och för tidigt ute (igen) att annonsera att nya fall nu har planat ut :

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRKdel/region-stockholm-...

Även om jag har haft chansen och peka på saker och säga "i told you so" så har jag hittils inte gjort det, men jag känner att denna gång så måste jag göra det.

Citat:

Under onsdagens presskonferens sa statsepidemiolog Anders Tegnell att man kunde se en ”väldigt tydlig” avplaning i Stockholm, och att ”R” ligger nära ”1”. Det innebär att en person med infektion smittar i snitt en annan person.

Samma dag kommunicerade Region Stockholm den största ökningen hittills, 298 nya fall, vilket väckt en del frågor.

– Just när Folkhälsomyndigheten gick ut med detta i onsdags, då kände jag inte riktigt att jag hade samma bild. På onsdagen hade vi det högsta antalet fall anmälda på ett dygn. Jag tror att det var lite tidigt, vi skulle nog vilja vänta kanske en vecka och se vart det har tagit vägen. Det är möjligt att vi har uppnått en platåfas, men vi har inte riktigt sett den än, säger Per Follin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här är en tabell och ett diagram som visar hur Folkhälsomyndigeten uppdaterar sina siffror successivt. Det krävs en stark organisation för att klara av det, i motvind. Jag var kritisk när siffrorna skevade för någon vecka sedan men det här är imponerande. Jag har här valt att lyfta tabellen och dess siffror och dölja det sammanfattande diagrammet; de visar ändå samma sak, och jag hoppas att det markerar siffrornas betydelse för kommande beslut.

Hur fick du tag på äldre dagar? Det är väl bara senaste dagens data som finns tillgängligt? Det är ju uppdateringar två-tre veckor tillbaka i tiden. Den här eftersläpningen gör att det alltid kommer se ut som att man befinner sig på en en avtagande kurva istället för en ökning. Man borde kanske ha en prognos-modell som visar ungefär hur det kommer se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Vill även peka på följande artikel som tyder på att jag hade rätt om att FMH var ute och för tidigt ute (igen) att annonsera att nya fall nu har planat ut :

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRKdel/region-stockholm-...

Även om jag har haft chansen och peka på saker och säga "i told you so" så har jag hittils inte gjort det, men jag känner att denna gång så måste jag göra det.

Men säger inte du att dom har fel mest hela tiden? Att du "får rätt" någon gång säger ingenting. Även en blind höna..

Permalänk
Medlem

Ändå fascinerande att vi nästan enbart snackar om Corona här trots att hela jäkla världsekonomin går rakt åt h-vete och att många av oss riskerar förlorar våra jobb, det är en katastrof som kommer svida också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Hur fick du tag på äldre dagar? Det är väl bara senaste dagens data som finns tillgängligt? Det är ju uppdateringar två-tre veckor tillbaka i tiden. Den här eftersläpningen gör att det alltid kommer se ut som att man befinner sig på en en avtagande kurva istället för en ökning. Man borde kanske ha en prognos-modell som visar ungefär hur det kommer se ut.

Data för äldre tid fick jag tack vare att jag sparat siffrorna i kalkylark, successivt.

Prognos framåt gav jag här, för Sverige och andra länder.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ändå fascinerande att vi nästan enbart snackar om Corona här trots att hela jäkla världsekonomin går rakt åt h-vete och att många av oss riskerar förlorar våra jobb, det är en katastrof som kommer svida också.

Just denna tråden handlar ju om corona så det kanske inte är så konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Just denna tråden handlar ju om corona så det kanske inte är så konstigt

Frågan är hur länge den här situationen kommer vara, hur länge vågar man ha världen i ett (delvis) power off läge?

Situation är så otroligt overklig, konstigt att man någonsin skulle få uppleva något liknande. Med tanke på hur relativt milda restriktionerna ändå är här i Sverige så måste det upplevas ännu mera udda i många andra länder.

Det är ju inte direkt så att ekonomin i Sverige får en stor kick av att våra restriktioner inte är lika hårda som i många andra länder. Sverige är ett litet land otroligt beroende av de större länderna och av världsekonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Det var inte riktigt menat så, men att tro att Stockholmare stannade hemma över påsk rent generellt är nog att tro för mycket.

Runt 18-20% färre fordon under skärtorsdagen än en vanlig torsdag.

Citat:

Skärtorsdagen är vanligtvis en intensiv resdag – men i år höll stockholmarna sig hemma. Trafiken i huvudstaden minskade med 18 procent jämfört med en vanlig torsdag. Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, säger att Folkhälsomyndighetens avrådan från resor "helt klart" spelade in.

– Gör man om 18 procent till fordon så blir det ganska många, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPGX0A/stockholmare-skip...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Data för äldre tid fick jag tack vare att jag sparat siffrorna i kalkylark, successivt.

Prognos framåt gav jag här, för Sverige och andra länder.

Jag också haha, från 31/1 har jag det mesta, det som inte stämmer i min är dödsfall, då dessa efterregistreras ibland.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Runt 18-20% färre fordon under skärtorsdagen än en vanlig torsdag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPGX0A/stockholmare-skip...

-18% låter tyvärr inte som så mycket imo, hade det varit upp mot -50, 60 70, 80% så skulle jag hålla med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

-18% låter tyvärr inte som så mycket imo, hade det varit upp mot -50, 60 70, 80% så skulle jag hålla med.

Skärtorsdagen, sannolikt en av de tyngst trafikerade torsdagarna under ett vanligt år. Den är alltså ned 18% från en vanlig torsdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

-18% låter tyvärr inte som så mycket imo, hade det varit upp mot -50, 60 70, 80% så skulle jag hålla med.

Om du läst artikeln står det att det gäller jämfört med NORMAL torsdag. Längre ned står följande:

Citat:

Resandet från Stockholmsregionen gick ner med 80 till 90 procent jämfört med samma helg förra året, visar siffror från mobiloperatören Telia.

Områden närmare Stockholm, som Uppsala, Katrineholm och Trosa, har även de sett en kraftig nedgång. Resandet från Stockholm till Uppsala minskade med 74 procent.
Påskresor till Östersund liksom Umeå minskade med 90 procent jämfört med samma period 2019.

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yonie:

Skärtorsdagen, sannolikt en av de tyngst trafikerade torsdagarna under ett vanligt år. Den är alltså ned 18% från en vanlig torsdag.

Det är bra, men det tyder även på att det var mycket folk i omlopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Det är bra, men det tyder även på att det var mycket folk i omlopp.

Nej, det var EXTREMT LITE trafik.

Likaså idag, ingen som helst trafik varken klockan 06:30 in mot stan eller 11:45 ut från stan.

Kändes som helt öde jämfört med hur det brukar vara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Det är bra, men det tyder även på att det var mycket folk i omlopp.

Fast...det är ju precis det det INTE tyder på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Fast...det är ju precis det det INTE tyder på.

18% mindre än en vanlig torsdag är fortfarande mycket folk i omlopp.

Permalänk
Medlem

Lite positiva nyheter; Färöarna har klarat sig bra hittills och har enbart en person inlagd på sjukhus och inga döda! Något som tillskrivs att dom lyckats testa ca 10% av sina invånare.

"A scientist who adapted his veterinary lab to test for disease among humans rather than salmon is being celebrated for helping the Faroe Islands avoid coronavirus deaths, where a larger proportion of the population has been tested than anywhere in the world."

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/08/vetinary-scient...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

18% mindre än en vanlig torsdag är fortfarande mycket folk i omlopp.

Ja, vill man enbart se det negativa så väljer man att göra det. 80-90% mindre trafik än föregående år är åtminstone i mina ögon häpnadsväckande.

Jag hoppas verkligen du kan ta dig ur din till synes nedåtgående spiral gällande åskådningen av samhället och situationen i allmänhet. Den hjälper varken dig eller någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nej, det var EXTREMT LITE trafik.

Likaså idag, ingen som helst trafik varken klockan 06:30 in mot stan eller 11:45 ut från stan.

Kändes som helt öde jämfört med hur det brukar vara.

Sedan räknas väl vanlig yrkestrafik in också, det var inte bara "Stockholmare som åker till Orust" på vägarna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

18% mindre än en vanlig torsdag är fortfarande mycket folk i omlopp.

Samtliga var nog på väg hem från jobbet bara + den vanliga yrkestrafiken.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Samtliga var nog på väg hem från jobbet bara + den vanliga yrkestrafiken.

På en röd dag? börjar likna pravda det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

På en röd dag? börjar likna pravda det här.

Skärtorsdagen är en vanlig arbetsdag.

Edit: I Norge är det en helgdag dock.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K