Permalänk
Medlem

Hur kan detta vara möjligt?

Hej! har haft en Alienware laptop i många år, för ungefär 5 år sen lämnade jag in den på lagning då skärmen gav sig plötsligt, fick tillbaks den och han sa att moderkortet var paj o att de skulle kosta 4/5000 att laga så jag lade ner den i källaren. Nu 5 år senare så tänkte jag bara jag testar att starta den, verkar funka galant. ominstallerat den och fixat nytt windows, och inga problem hittils. Kan någon hjälpa mig förstå? haha.. dock funkar ej vissa knappar som gjorde det innan ( 5,6,space) så någon som vet något tips om det med så vore det dunder.

Permalänk
Medlem

@julle711: dom Alienware laptop jag plockat isär (15 och 17, minns inte modell nummer) så har tangentbordets kabel varit väldigt känslig, dvs den måste ligga helt perfekt och låset måste klämma ordentligt.
en fick jag ta lite ren sprit och tvätta kontakten och kabeln för att få bra kontakt.
Var mycket försiktig när du lyfter tangentbordet, är man inte det så drar man lätt sönder den.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Hmm okejokej tack för tipset, kanske kan vara det då. Får ta och kika lite försiktigt på det imorgon

Permalänk
Medlem

@aragon: Tjena igen! chattade med DELL kundservice och han skrev det att om det hade varit kabeln så hade ingen knapp alls funkat, några andra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av julle711:

@aragon: Tjena igen! chattade med DELL kundservice och han skrev det att om det hade varit kabeln så hade ingen knapp alls funkat, några andra tips?

Kan bara hålla med aragon där om inte dell har nån speciell kabel :/ Fast det brukar bli vissa delar av tangentbordet som slutar funka och kanske inte bara nån tangent när den inte har kontakt som den ska.

Permalänk
Medlem

@Program: Jaha okej vad fasiken, hittar ingen guide till hur man plockar bort tangentbordet på en sån modell jag har heller så vågar inte ge mig på det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av julle711:

@aragon: Tjena igen! chattade med DELL kundservice och han skrev det att om det hade varit kabeln så hade ingen knapp alls funkat, några andra tips?

Mannen på kundservice har bevisligen inte jobbat med reparationer av Bärbara/Laptops. Har bytt tangentbord, skärmar och moderkort på bärbara maskiner. Det är ett väldigt vanligt problem att några knappar slutar fungera men det är ofta ledningsbanorna som är dåliga som sitter innan kabeln. Användare är duktiga på att spilla kaffe....

Brukar bli att man får köpa nytt tangentbord.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Finns ju lite alienware datorer på ifixit men vill du inte skruva så använd ett externt tangentbord kanske?

Permalänk
Medlem

@Waste: Okej jag förstår, förlitar mig mer på er

Permalänk
Medlem

@Program: ja men tänkte inte använda datorn själv utan försökt sälja iväg den, så därför tänkte jag kan vara bättre o sälja iväg den fullt fungerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av julle711:

@aragon: Tjena igen! chattade med DELL kundservice och han skrev det att om det hade varit kabeln så hade ingen knapp alls funkat, några andra tips?

nej tyvärr, jag skulle nog ändå kollat så kabeln har bra kontakt, jag har själv varit med om att delar av tangentbord slutat fungera, sedan pillar man med kabeln så hoppar det igång igen. Men visst det är möjligt att det varit något annat och det varit en ren tur att det började fungera i samband med att jag pillade med den.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har samma erfarenhet med tangentbord på laptops, att om man fått in den det minsta lilla snett, så har vissa knappar slutat fungera.

Kabeln måste bottna helt i kontakten och ligga helt rakt in i. Gissar på att det är ZIF-sockets (Zero insertion force) och man lär sig helt enkelt känna när kabeln sitter rätt i

Sen är det tyvärr allt för ofta så med kundtjänstpersonal, att de inte har någon praktisk erfarenhet av produkterna de supportar. Vilket i min värld borde vara ett SKALL-krav att ha

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring