Modeller för prissättning och inköpskvantitet

Permalänk
Mattecoach

Modeller för prissättning och inköpskvantitet

Hej,

På min arbetsplats får vi ofta förfrågan på specialprodukter som vi köper in till kund. Prissättningen sker ofta genom "höftning" (vi tar ett pris som vi tycker är rimligt med tanke på hur "special" produkten är, vad vi har för kostnader osv.) vilket jag tycker är mycket trubbigt. Jag har därför kollat efter modeller för att göra detta mer matematiskt och kunna automatisera prissättningen.

En första modell som jag tyckte var lämplig är Newsboy-modellen https://en.wikipedia.org/wiki/Newsvendor_model
Den går egentligen ut på att man ska beräkna inköpsantal genom statistiskt underlag för tidigare försäljning, samt kostnader för ej sålda produkter och missad vinst vid högre efterfrågan. För vår del har vi ofta ett minsta inköpsantal, vilket jag tycker gör att man kan använda modellen för att sätta ett utpris. Mitt problem är ju då att vi inte har några värden för försäljningsantal, vi har bara en order och det "kanske" kommer fler.
Hur ska jag uppskatta medelvärde och standardavvikelse? Eller är modellen helt enkelt olämplig för ändamålet? Egentligen är ju inte försäljningen normalfördelad runt ett medelvärde utan snarare Poissonfördelad eller något liknande (var ett tag sen jag läste statistik).

Tack på förhand!

Mvh
Daniel