Permalänk
Medlem

Bygga dator - 8000-11000 kr

Hej! Har en vän som vill bygga en ny dator och behöver hjälp. Har själv inte hållit mig uppdaterad om det senaste så undrar om någon kan komma med några goda råd. Han är ute efter en bra speldator som även klarar av andra arbeten såsom redigering. Budgeten ligger mellan 8000-11000 kr. Har ni några förslag?

Permalänk
Medlem

Frågan är vad han då menar med bra speldator?
Om han vill kunna maxxa alla spel i 1080 så räcker nog inte budgeten riktigt och skulle då vända mig till begagnat marknaden. Men ska kika så återkommer jag.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnituden:

Frågan är vad han då menar med bra speldator?
Om han vill kunna maxxa alla spel i 1080 så räcker nog inte budgeten riktigt och skulle då vända mig till begagnat marknaden. Men ska kika så återkommer jag.

Schysst! Ja, förstår det. Han spelar inte de mest krävande spelen direkt så har inte ett behov av max inställningar i alla spel. En överblick för vad han kan få för pengarna vore nice så kan budgeten kanske justeras i efterhand beroende på hur det ser ut

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Magnituden:

Frågan är vad han då menar med bra speldator?
Om han vill kunna maxxa alla spel i 1080 så räcker nog inte budgeten riktigt

Jodå, det räcker fint! Även om man skall ha det monterat och klart!
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13351389

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Ser ut som ett riktigt bra bygge! Chassit är såklart billigaste änden av alla alternativ, men bättre prestanda är svårt att klämma in

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Märkligt val av moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av LimeN 43:

Som även klarar av andra arbeten såsom redigering.

Vad för redigering? Foto? Video? 24MP eller 100MP? 1080p eller 4K? Vilka program? Adobe?

Skrivet av medbor:

Chassit är såklart billigaste änden av alla alternativ, men bättre prestanda är svårt att klämma in

Yes, medvetet, ger ju ingenting i prestanda och ser faktiskt okej ut.
Vill man ha tystare är Focus G prisvärt, men tog inte det då det är för himla dyrt hos just Inet.

Skrivet av Philip320:

Märkligt val av moderkort

Inte alls, ASUS B450-F som är prisvärt hos Komplett är mycket dyrare hos Inet.
Detta har nästan lika bra VRM som Tomahawk (bättre än ASUS Strix B450-F Gaming) och 2st M.2 till skillnad från Tomahawk.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vad för redigering? Foto? Video? 24MP eller 100MP? 1080p eller 4K? Vilka program? Adobe?
Yes, medvetet, ger ju ingenting i prestanda och ser faktiskt okej ut.
Vill man ha tystare är Focus G prisvärt, men tog inte det då det är för himla dyrt hos just Inet.
Inte alls, ASUS B450-F som är prisvärt hos Komplett är mycket dyrare hos Inet.
Detta har nästan lika bra VRM som Tomahawk (bättre än ASUS Strix B450-F Gaming) och 2st M.2 till skillnad från Tomahawk.
https://youtu.be/EqQcgwz1hYA

Det är inte rätt att säga att det är lika bra VRM som B450 Tomahawk MAX. Den är Marginellt bättre än Asus B450
Dessutom har den inte stöd för Ryzen 3000 out of the box (vilket iofs kanske inet löser) och sen så är moderkortet riktigt fult. Bryr man sig inte om detta så är det väl givetvis ett bra val

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Philip320:

Det är inte rätt att säga att det är lika bra VRM som B450 Tomahawk MAX. Den är Marginellt bättre än Asus B450
Dessutom har den inte stöd för Ryzen 3000 out of the box (vilket iofs kanske inet löser) och sen så är moderkortet riktigt fult. Bryr man sig inte om detta så är det väl givetvis ett bra val

Nästan lika bra skrev jag, vilket jag står fast vid. Tillräckligt bra om man inte skall överklocka väldigt mycket dessutom. Tror absolut inte att det är något problem med icke uppdaterade moderkort längre, men annars löser Inet det ja. Ser okej ut, svart och grått, lika snyggt/fult som MSI Tomahawk i mina ögon, men då har jag bara pluggat design i fem år än så länge ännu också.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Hedersmedlem

Vettigt bygge av @EricHjalmarsson!

Jag hade dock förmodligen stoppat in något Nvidia-kort i samma prisklass istället. Inte för att jag gillar Nvidia, men mest för att AMD har en del drivrutinsproblem med Navi de inte lyckats lösa på många månader.

Många som köper Radeon RX 5000-serien som till sist returnerar och byter till Nvidia p.g.a. dessa drivrutinsstrul, och Radeon-korten är inte tillräckligt billiga för att det ska vara värt potentialen för strul. Just nu i alla fall. (Sen funkar det ju också utan problem för många, men felfrekvensen är ju ovanligt hög.)

Om AMD fixar sina drivrutiner så kan ju situationen ändras. Det är ju antagligen inte dålig hårdvara på något sätt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av pv2b:

Jag hade dock förmodligen stoppat in något Nvidia-kort i samma prisklass istället.

Hade jag också gjort personligen.
Typ begagnat GTX 1080.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vettigt bygge av @EricHjalmarsson!

Jag hade dock förmodligen stoppat in något Nvidia-kort i samma prisklass istället. Inte för att jag gillar Nvidia, men mest för att AMD har en del drivrutinsproblem med Navi de inte lyckats lösa på många månader.

Många som köper Radeon RX 5000-serien som till sist returnerar och byter till Nvidia p.g.a. dessa drivrutinsstrul, och Radeon-korten är inte tillräckligt billiga för att det ska vara värt potentialen för strul. Just nu i alla fall. (Sen funkar det ju också utan problem för många, men felfrekvensen är ju ovanligt hög.)

Om AMD fixar sina drivrutiner så kan ju situationen ändras. Det är ju antagligen inte dålig hårdvara på något sätt.

Ja, typ som det RTX 2060 jag länkade ovan, hur är det fortfarande i lager?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gjort några små ändringar på Erics bygge. Om han kan sträcka sig till med 300 spänn till så skulle jag kört på en 1TB ssd.
Anledningen att jag byt ssd är att den som Eric hade inte är i lager.
PSU är nedsatt till 999 kr om man är medlem.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13351823

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

En bit över budget men detta tycker jag är en betydligt vettigare build. Grymma minnen, ordentligt med plats för spel. Framtidssäkrare moderkort.
https://www.inet.se/datorbygge/b1134876/gaming-1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

En bit över budget men detta tycker jag är en betydligt vettigare build. Grymma minnen, ordentligt med plats för spel. Framtidssäkrare moderkort.
https://www.inet.se/datorbygge/b1134876/gaming-1080phttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1134876/gaming-1080p

2000 över budget och sämre prestanda... nej inte i min smak.

Första rekommenderade bygget men med ett 2060 är mycket mer värt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mattias10:

Gjort några små ändringar på Erics bygge. Om han kan sträcka sig till med 300 spänn till så skulle jag kört på en 1TB ssd.
Anledningen att jag byt ssd är att den som Eric hade inte är i lager.
PSU är nedsatt till 999 kr om man är medlem.

Hade inte koll på PSU:n.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13351957

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

2000 över budget och sämre prestanda... nej inte i min smak.

Första rekommenderade bygget men med ett 2060 är mycket mer värt

Skickades från m.sweclockers.com

Hur blir det sämre prestanda? Likvärdig prestanda men avsevärt bättre funktion skulle jag påstå.

Permalänk
Medlem

Byt till 2060 eller 1660 super så har du min rekommendation (litar inte på amds drivrutiner, speciellt inte till någon som inte vill bygga själv)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hur blir det sämre prestanda? Likvärdig prestanda men avsevärt bättre funktion skulle jag påstå.

1660ti vs 5600xt? Njae inte riktigt va? Skiljer ju 15% enligt sweclockers tester

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

1660ti vs 5600xt? Njae inte riktigt va? Skiljer ju 15% enligt sweclockers tester

Skickades från m.sweclockers.com

Om man inte får dras med svartskärm och andra roliga problem med AMDs grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Om man inte får dras med svartskärm och andra roliga problem med AMDs grafikkort.

Håller med, men för 13000 borde det varit 2060 super i bygget, eller i alla fall 2060 i min smak, men nu var det prestandan som diskuterades av dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Tack! Tar och rekommenderar denna fast med rtx 2060 från net och net som T4kti rekomenderade- Såg ut som en shysst deal.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vad för redigering? Foto? Video? 24MP eller 100MP? 1080p eller 4K? Vilka program? Adobe?

Han använder adobe och då mest för att redigera bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller med, men för 13000 borde det varit 2060 super i bygget, eller i alla fall 2060 i min smak, men nu var det prestandan som diskuterades av dig

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag tycker CPU/MOBO/RAM är saker man ska slippa uppgradera, nya grafikkort kommer hela tiden med mer prestanda för pengarna. Att köra minnet synkront med Zen 2's IF visar sig ge ganska lite i medelfps men ökar de ack så viktiga min-fps.

Till detta så stöder moderkortet jag valt minnehastigheter lämpliga för Zen 2, medans det andra nämnda i denna tråden klarar max 3200MHz. Sen har vi WiFi och bluetooth, fler USB 3.1 gen 2 och garanterat bättre VRM om man senare skulle vilja köra en kraftfullare processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ja, jag tycker CPU/MOBO/RAM är saker man ska slippa uppgradera, nya grafikkort kommer hela tiden med mer prestanda för pengarna. Att köra minnet synkront med Zen 2's IF visar sig ge ganska lite i medelfps men ökar de ack så viktiga min-fps.

Alla tänker olika, inga problem där. Jag ser dock inte riktigt poängen med pcie4, och svårt att rekommendera det för ett budgetbygge men det är heller inget fel att du tycker det är viktigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla tänker olika, inga problem där. Jag ser dock inte riktigt poängen med pcie4, och svårt att rekommendera det för ett budgetbygge men det är heller inget fel att du tycker det är viktigt

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry, uppdaterade min post lite.PCIe 4 tror jag dock dröjer ett bra tag innan man kan dra nytta av i praktiken.