Nytt hus - Placering utav accesspunkter?

Permalänk
Medlem

Nytt hus - Placering utav accesspunkter?

Hej på er!

Har nyligen flyttat till ett nytt hus på 136kvm (2plan). Jag har 2st accesspunkter (1st AP AC PRO och 1st AP AC LITE). Tänker att jag under kvällen skall takmontera dessa på ett vettigt sätt, men frågan är vart?

Hur hade ni gjort? Haft båda accesspunkterna på övre plan? en på varje plan? Ska man försöka separera dom, så APn på nedre plan är på ena sidan huset och APn på övervåningen på andra sidan?

Finns det nån best practice när det gäller placering utav accesspunkter?

Nedre plan har helt öppen planlösning (ett enda stort rum + badrum) och övre våningen återfinns alla sovrum + badrum i mitten.
Inneväggar är enkelgips + osb bakom.

Vore väldigt tacksam för lite inputs gällande detta

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Har en Unifi UAP-AC-LR på övervåning och en Pro på nedervåningen.
Det är takmonterade ungefär mitt i huset.
Kåken är ett sekelskiftes hus med c:a 90 m2 per plan.
Har ett SSID för allt och kör med HT40 resp VHT80.

På övervåning får jag 550 Mbit/s i samma rum som Unifi UAP-AC-LR. Som sämst får jag 350 Mbit/s.
På nedervåning är det sämsta 215 Mbit/s bakom en ganska stor skorsten.

Så sätt dom så mitt i huset och en på varje plan.
Börja med att sätta fast dem temporärt, trästötta eller nån som håller dem, och gå runt och se så att du får bra täckning.

Vill man täcka trädgård och annat är det bättre att skaffa en till och sätta utomhus, t.ex. en Ubiquiti Networks UniFi AP AC Mesh.

Använder iperf3 med -P 4 för att mäta farten. Servern är en HTPC som är sladd kopplad.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag bor själv inte i hus än men har ändå lite inputs.
Är din router en accesspunkt också? Eller kommer du bara få wifi från dessa unifi puckar?
Om den är det, så kanske du skulle ha en puck längst bort ifrån routern (som jag antar är på bottenvåningen).
Sen skulle jag sätta den andra pucken i ena hörnet av andra våningen och sen köpa en till puck, kanske en unifi Long Range, och sätta allra längst bort på andra våningen.
Mesha ihop allt och sen glömmer du det och bara njuter av bra wifi.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bor i tvåvåningshus med källare, har en ubiquiti AP i Hallen precis vid uppgången till trappen. har full mottagning i hela huset + källaren samt garaget som är 15 meter från AP:n.
AP:n sitter monterad på väggen ovanför hatthyllan.

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Min router är en Edgerouter Lite (utan WIFI) och sitter i Mediacentralen. Så accesspunkterna är enbart accesspunkter
Samtliga accesspunkter skall dras kabel till, så ingen mesh iof smidigt att slippa kabeldragning, men jag gillar kabel ja hehe.

@Prelatur: Också funderat på detta. Centrum av huset är ju alltid att rekomendera. Men det blir ju också betydligt mkt mer "MECK" när det skall borras genom väggar å annat. Alla rum hemma hos oss har nätverksuttag (förutom utrymmet ovanför trappan, dvs centrum av övervåningen). Kanske är värt det extra besväret för att få riktigt bra täckning. Annars hamnar ju accesspunkten i någon av de 4 rummet på övervåningen.

@Cadtekniker: Så du har din väggmonterad alltså? Vad har du för antennstyrka inställt? Vill minnas att mobiltelefoner har någonstans mellan 14-16dbm, få försöker begränsa mig till det, så inte APn "SKRIKER" högre än klienterna kan svara så att säga. Rätt eller fel, de vet i fan

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Finns nog många svar på denna fråga men såhär har jag gjort vilket säkert är helt overkill. Men har stabilt wifi.

Har en villa på 2 våningar på ca 141 kvadrat.

Vid huvudingången(entren i hallen) har jag en Unifi NanoHD i taket.
Våning 2 har jag en Unifi Long range AC
utomhus på kortsidan av fasaden har jag en unifi AP AC Mesh
Allt är ihopa meshat från Huvud AP i hallen(som är trådad). Har ca 40 trådlösa klienter. Allt fungerar smidigt.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

@KruXen: Har inte ändrat antennstyrkan från default men kan inte säga på rak arm vad den är
Ubiquiti UniFi Lite AC1300 Long Range

Permalänk
Medlem

@KruXen:
Inga problem med att sätta antennstyrkan till High.
Under Advanced kan man ställa in "Minimum RSSI". Om klienten har för dålig signal så kickas den.
Hos mig så är Transmit Power satt till High, Minimum RSSI -80 dBm

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Så sätt dom så mitt i huset och en på varje plan.
Börja med att sätta fast dem temporärt, trästötta eller nån som håller dem, och gå runt och se så att du får bra täckning.

Kolega gick också all in på UniFi men fick lägga till en AP till de två han började med för att bli nöjd.

Spelar ju roll hur ditt hus är byggt men för allt i världen prova innan du borrar i taket och drar kabel.
Det känns träligt men samtidigt så slipper du inse att AP:na sitter "fel" när du behöver lägga till en tredje för att det ska vara bra överalt.

Skriv gärna hur det gick till slut och om du behövde fler AP:s

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Kan även passa på att rekommendera dessa så slipper man borra i taket:slippa borra

Satt sånt på alla mina AP i taket, sitter som berget och går att plocka bort utan att skada taket. Så slipper man borrhål.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

@OceanK: Kanonbra tips, tack

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

@Gustav-P: Absolut, gjorde just det i gamla lägenheten, var lite snabb att montera upp i taket, men kom på sedan att dom satt helt fel :/ Huset är en fyrkantig låda med stora panoramafönster fram och bak. Sovrummen på övervåning och öppet på nedervåning. Tror jag vet hur jag skall göra. Blir nog installation till helgen. Just nu ligger dom löst på hyllor å annat hehe
Absolut, återkommer med hur det blir

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KruXen:

@kim_82: Kanonbra tips, tack

Jag använde två sådana saker för att sätta upp tavlor hos mor min, vilket resulterade i att hon flög upp ur sängen på natten när en av tavlorna ramlade ner, och sedan efter en dag likadant med den andra.

Vet att Kjell&Co har en tjep som har funkat bra för mig, dock har jag inte provat att sätta saker i taket.
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/kontorst...

/Gustav

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

@Gustav-P: mina har suttit i taket i ett år utan bekymmer. Har även haft uppe en tavla som väger ca 5kg med 4st såna, en i varje hörn av tavlan så att säga. Då dem som kan bära 7kg per st.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop