Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det borde göra det då det står 3.1, men mig veterligen har ingen testat just den modellen här.

Själv safeade jag och beställde denna som är bekräftad att funka: https://www.amazon.com/gp/aw/d/B07Q81GD5G?ref=ppx_pt2_mob_b_p...
Lite dyrare och mycket längre frakttid, men skulle ändå beställa en annan sak från .com.

Tack för tipset, beställer en sådan jag med då för att vara på säkra sidan.
Vet du om den är testad på ett moderkort med USB 3.0?

Edit: Körde du med den officiella link-kabeln eller har du köpt någon kabel från amazon?

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Tack för tipset, beställer en sådan jag med då för att vara på säkra sidan.
Vet du om den är testad på ett moderkort med USB 3.0?

Edit: Körde du med den officiella link-kabeln eller har du köpt någon kabel från amazon?

Japp, det ska den vara. Jag har haft officiella Linkkabeln sedan början av månaden, får troligen hem adaptern på måndag så kan testa och återkomma då.
Har en 4670K på ett Z87 Pro, så 3.0-portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Japp, det ska den vara. Jag har haft officiella Linkkabeln sedan början av månaden, får troligen hem adaptern på måndag så kan testa och återkomma då.
Har en 4670K på ett Z87 Pro, så 3.0-portar.

Finemang, väntar lite till med adaptern då och ser fram emot din statusuppdatering. Tack!

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Om man inte har nå USB-C portar är det ju inget att göra åt men kommer headsetet att dräneras, stå still eller laddas om man har en adapter i mellan?
jag kör utan adapter och medans jag spelade idag så började jag med att headsetet var på ca 70% men när jag hade spelat färdigt såg jag att det var 100%.

Förlorar man nån överföringskapacitet med adapter? om tex Oculus gör nån uppdatering så man verkligen utnyttjar att kabeln är fiberoptisk eller har det enbart att göra med att den ska kunna ladda ?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om man inte har nå USB-C portar är det ju inget att göra åt men kommer headsetet att dräneras, stå still eller laddas om man har en adapter i mellan?
jag kör utan adapter och medans jag spelade idag så började jag med att headsetet var på ca 70% men när jag hade spelat färdigt såg jag att det var 100%.

Förlorar man nån överföringskapacitet med adapter? om tex Oculus gör nån uppdatering så man verkligen utnyttjar att kabeln är fiberoptisk eller har det enbart att göra med att den ska kunna ladda ?

Har förstått att den dräneras, fast inte lika fort som vanligt då det sker en begränsad laddning samtidigt. Ingen aning om hur nyttigt det är för batteriet, men yolo.

USB-standardens namnkonvention är rörig, men har förstått att USB 3.0 är samma sak som USB 3.1 Gen 1 vilket är 5Gbps medan Gen 2 är 10 Gbps (som Link-kabeln påstås stödja, även om hemsidan säger 5 Gbps). Däremot använder Link i dagsläget inte ens bandbredden hos Gen 1 fullt ut, så det finns fortfarande utrymme att ta av där.
Fiberoptiken har dock andra fördelar, kabeln blir lättare, flexiblare och kan göras lång utan active extenders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Finemang, väntar lite till med adaptern då och ser fram emot din statusuppdatering. Tack!

Ingen bra upplevelse för mig i alla fall, men det behöver ju inte betyda att det skulle vara samma för dig.

Verkade lovande först, kopplade in kabeln och blev direkt tillfrågad om jag ville aktivera Oculus Link, vilket jag gjorde. Därefter var det dock bara en svart bild, med Guardiangränser. Startade om Quest, kunde då få upp Rift storen och starta ett spel. Hade lite imma på ena linsen så tog av headsetet och gjorde rent, satte på mig headsetet och då hade bilden hängt sig.
Fick starta om igen men denna gången kom Link inte upp igen. Testade att byta till massa olika portar på datorn, byta orientering på adaptern (beroende på hur den är vänd så blir det antingen USB2 eller USB3, med denna adaptern ska Oculusloggan inte vara på samma sida som adapterns logga för att få USB3), starta om mer etc. etc. Vet inte vad som gjorde det, men till sist fungerade det igen.

Dock får jag frekvent "En USB-enhet kändes inte igen"-felmeddelande i Windows, med tillhörande irriterande USB disconnectljud. Och så blir jag utsparkad ur spelen.

Under de korta stunder när det funkar så ser dock bildkvalitén inuti spelen märkbart bättre ut än vad jag minns det som från Rift CV1. Klanderfri tracking i till exempel Eleven Table Tennis också. Däremot tyckte jag mig märka en rätt tydlig kompression i Rift store, låter det vara osagt om det beror på mina anslutningsproblem eller om det bara är så just nu (märkte inte kompressionen i spelen jag testade på samma sätt). Och rent spontant, vilket jag egentligen redan visste när jag beställde kabeln (så jag vet inte varför jag gjorde det) så är det ett rejält nedköp att behöva köra med kabel igen. Dock funkar inte Virtual Desktop tillräckligt bra för mig med mina nätverksförhållanden.

Får fortsätta felsöka och antagligen kontakta supporten, i bästa fall är det ett mjukvarufel som kan lösas och i värsta fall så är datorn för sopig för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ingen bra upplevelse för mig i alla fall, men det behöver ju inte betyda att det skulle vara samma för dig.

Verkade lovande först, kopplade in kabeln och blev direkt tillfrågad om jag ville aktivera Oculus Link, vilket jag gjorde. Därefter var det dock bara en svart bild, med Guardiangränser. Startade om Quest, kunde då få upp Rift storen och starta ett spel. Hade lite imma på ena linsen så tog av headsetet och gjorde rent, satte på mig headsetet och då hade bilden hängt sig.
Fick starta om igen men denna gången kom Link inte upp igen. Testade att byta till massa olika portar på datorn, byta orientering på adaptern (beroende på hur den är vänd så blir det antingen USB2 eller USB3, med denna adaptern ska Oculusloggan inte vara på samma sida som adapterns logga för att få USB3), starta om mer etc. etc. Vet inte vad som gjorde det, men till sist fungerade det igen.

Dock får jag frekvent "En USB-enhet kändes inte igen"-felmeddelande i Windows, med tillhörande irriterande USB disconnectljud. Och så blir jag utsparkad ur spelen.

Under de korta stunder när det funkar så ser dock bildkvalitén inuti spelen märkbart bättre ut än vad jag minns det som från Rift CV1. Klanderfri tracking i till exempel Eleven Table Tennis också. Däremot tyckte jag mig märka en rätt tydlig kompression i Rift store, låter det vara osagt om det beror på mina anslutningsproblem eller om det bara är så just nu (märkte inte kompressionen i spelen jag testade på samma sätt). Och rent spontant, vilket jag egentligen redan visste när jag beställde kabeln (så jag vet inte varför jag gjorde det) så är det ett rejält nedköp att behöva köra med kabel igen. Dock funkar inte Virtual Desktop tillräckligt bra för mig med mina nätverksförhållanden.

Får fortsätta felsöka och antagligen kontakta supporten, i bästa fall är det ett mjukvarufel som kan lösas och i värsta fall så är datorn för sopig för detta.

Låter som väntat då... att det ska strula alltså
Jag beställde faktiskt Anker-kabeln som många andra rekommenderat:
https://www.amazon.co.uk/dp/B01MZIPYPY/
3m räcker gott och väl för mig då jag ändå bara tänkt spela elite dangerous (sittandes).
Recenserar den när jag fått den (dock först efter ~6e Februari då mitt quest kommer).

Vad har du kört med för grafikkort?

Håller tummarna för att du hittar en fungerande lösning!

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Låter som väntat då... att det ska strula alltså
Jag beställde faktiskt Anker-kabeln som många andra rekommenderat:
https://www.amazon.co.uk/dp/B01MZIPYPY/
3m räcker gott och väl för mig då jag ändå bara tänkt spela elite dangerous (sittandes).
Recenserar den när jag fått den (dock först efter ~6e Februari då mitt quest kommer).

Vad har du kört med för grafikkort?

Håller tummarna för att du hittar en fungerande lösning!

Kör med ett GTX1070, möjligt att ett Turingkort med VirtualLink hade funkat bättre.
Verkar som att vissa med mina problem har fått det att fungera genom att köra via en USB-hubb med extern strömförsörjning, men jag är lite avig till att köpa fler prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kör med ett GTX1070, möjligt att ett Turingkort med VirtualLink hade funkat bättre.
Verkar som att vissa med mina problem har fått det att fungera genom att köra via en USB-hubb med extern strömförsörjning, men jag är lite avig till att köpa fler prylar.

Förstår att det känns trist att köpa mer. Jag återkommer som sagt så fort jag bara kan när jag fått mina prylar så får du ta ett nytt beslut då kanske..

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk

Nu sitter jag och väntar på ytterligare en Link kabel för att se om man får ordning på allt. Party Link kabeln som även rekommenderas av Oculus själva finns nu som 5-meters kabel.

https://www.amazon.com/PartyLink-Oculus-Compatible-Transfer-C...

Den officiella var enligt mig skit och ingenting då den inte fungerar som utlovat. Den ligger nu nerpackad och inväntar retur.

Kör mest via Virtual Desktop och och använder i dagsläget en 1 meter lång kabel när jag bara sitter stationerad vid datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Nu sitter jag och väntar på ytterligare en Link kabel för att se om man får ordning på allt. Party Link kabeln som även rekommenderas av Oculus själva finns nu som 5-meters kabel.

https://www.amazon.com/PartyLink-Oculus-Compatible-Transfer-C...

Den officiella var enligt mig skit och ingenting då den inte fungerar som utlovat. Den ligger nu nerpackad och inväntar retur.

Kör mest via Virtual Desktop och och använder i dagsläget en 1 meter lång kabel när jag bara sitter stationerad vid datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Tråkigt att du inte fick det att funka med kabel.
Men vad får dig att tro att partylink kabel 5m kommer fungera bättre?
Den är precis som den officiella USB-C båda ändar?

För mig fungerar det helt perfekt med den officiella kabeln turligt nog.
Jag har dock en USB-C port på moderkortet så jag kan koppla direkt utan nån adapter imellan eller nått.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Tråkigt att du inte fick det att funka med kabel.
Men vad får dig att tro att partylink kabel 5m kommer fungera bättre?
Den är precis som den officiella USB-C båda ändar?

För mig fungerar det helt perfekt med den officiella kabeln turligt nog.
Jag har dock en USB-C port på moderkortet så jag kan koppla direkt utan nån adapter imellan eller nått.

Det som får mig att tro mer på tredjeparts kablarna är att jag i dag kör med en sådan i min Thunderboltport på bärbara och det fungerar utan problem. Den är dock bara 1 meter lång vilket blir problem om man vill spela ståendes. Oculus officiella kabel fungerar inte i Thunderbolt trots att den ska fungera i USB-C portar. Oculus själva medger att det är ett problem som de inte ens vet om de kommer att fixa o framtiden med hjälp av mjukvaruuppdatering. Jag förlitade mig på att Oculus egna kabel skulle vara av så god kvalitet att den skulle fungera i Thunderbolt, men så var alltså inte fallet. Thunderbolt stöder USB-C och alltså borde även Oculus egna kabel fungera utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Det som får mig att tro mer på tredjeparts kablarna är att jag i dag kör med en sådan i min Thunderboltport på bärbara och det fungerar utan problem. Den är dock bara 1 meter lång vilket blir problem om man vill spela ståendes. Oculus officiella kabel fungerar inte i Thunderbolt trots att den ska fungera i USB-C portar. Oculus själva medger att det är ett problem som de inte ens vet om de kommer att fixa o framtiden med hjälp av mjukvaruuppdatering. Jag förlitade mig på att Oculus egna kabel skulle vara av så god kvalitet att den skulle fungera i Thunderbolt, men så var alltså inte fallet. Thunderbolt stöder USB-C och alltså borde även Oculus egna kabel fungera utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi får hoppas.
skriv hur det går

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tror jag har löst mina problem nu, jag gick in i kontrollpanelen, energialternativ och sedan ändra avancerade inställningar. Under USB-inställningar så var "Inställning förvalbar frånkoppling" aktiverad. Inställningen används för att försätta enheter i viloläge. Jag inaktiverade denna och kopplade in kabeln igen, körde i typ 20 minuter i sträck nyss utan några problem alls.

Får väl testa vidare men det verkar lovande i alla fall.

Permalänk
Medlem

Har kört lite ytterligare nu. Kompressionen är märkbar för mig. Inte tillräckligt mycket för att man ska vilja skaffa ett andra headset, men tillräckligt för att jag ska lägga märke till det. Hoppas Carmack står fast vid sitt uttalande om att använda mer bandbredd över USB.
Får väl eventuellt testa detta också: https://forums.oculusvr.com/community/discussion/83561/oculus...

Latens är dock kanon, i alla avseenden utom att man kan se lite "color banding" och dyl. i vissa spel så känns det som att använda vilket VR headset som helst.

En annan sak jag noterade är att trots kanske en timmes totalt spelande så är headsetet på 100% laddning, vilket jag inte trodde var möjligt över en vanlig 3.0-port.

I helt övriga nyheter så är Audica nu tillgängligt i Quest store, crossbuy med Rift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Har kört lite ytterligare nu. Kompressionen är märkbar för mig. Inte tillräckligt mycket för att man ska vilja skaffa ett andra headset, men tillräckligt för att jag ska lägga märke till det. Hoppas Carmack står fast vid sitt uttalande om att använda mer bandbredd över USB.
Får väl eventuellt testa detta också: https://forums.oculusvr.com/community/discussion/83561/oculus...

Latens är dock kanon, i alla avseenden utom att man kan se lite "color banding" och dyl. i vissa spel så känns det som att använda vilket VR headset som helst.

En annan sak jag noterade är att trots kanske en timmes totalt spelande så är headsetet på 100% laddning, vilket jag inte trodde var möjligt över en vanlig 3.0-port.

I helt övriga nyheter så är Audica nu tillgängligt i Quest store, crossbuy med Rift.

https://www.youtube.com/watch?v=BYDbngMmOyo

Grattis, riktigt roligt att du fått det att fungera!

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Låter som väntat då... att det ska strula alltså
Jag beställde faktiskt Anker-kabeln som många andra rekommenderat:
https://www.amazon.co.uk/dp/B01MZIPYPY/
3m räcker gott och väl för mig då jag ändå bara tänkt spela elite dangerous (sittandes).
Recenserar den när jag fått den (dock först efter ~6e Februari då mitt quest kommer).

Vad har du kört med för grafikkort?

Håller tummarna för att du hittar en fungerande lösning!

Hör gärna av dig ang Elite upplevelsen, tänkte precis som dig använda kablen nästan uteslutande till sittande upplevelse.

Permalänk
Medlem

Nu har jag som sagt ingen Quest, men då jag fick ett par frågor om mina insatser till min Rift S... Så tänkte jag kasta upp en bild på hur det ser ut med insatserna i. De till Questen lär vara väldigt snarlika.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Version 13 av firmware rullas ut nu, bland annat:

Hand Tracking

When switching from Hand Tracking to using controllers, you can now more easily find your controllers by enabling Passthrough

We’ve added an option to enable automatic transitioning between hand tracking and controllers

We’ve added a new step to the Hand Tracking Tutorial that will allow you to practice scrolling with your hands

Remote rendering support for Unity has been added so developers can more easily build and test Hand Tracking apps through their PC

Improved Hand Tracking stability

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Version 13 av firmware rullas ut nu, bland annat:

Hand Tracking

When switching from Hand Tracking to using controllers, you can now more easily find your controllers by enabling Passthrough

We’ve added an option to enable automatic transitioning between hand tracking and controllers

We’ve added a new step to the Hand Tracking Tutorial that will allow you to practice scrolling with your hands

Remote rendering support for Unity has been added so developers can more easily build and test Hand Tracking apps through their PC

Improved Hand Tracking stability

Tjusigt! Då kanske jag snart slipper följande fåniga "problem":
Det vore väldigt smutt om man via headsetet kunde se vilken kontroll som var vänster och vilken som var höger. Kan inte hitta någon sådan inställning. Det visas bara när jag är utanför min "Guardian".

Permalänk
Medlem

Ok, så vilken Link kabel gäller nu, gärna någon som finns i Sverige.

Vad har jag för alternativ att köra trådlöst till datorn så länge?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Ok, så vilken Link kabel gäller nu, gärna någon som finns i Sverige.

Vad har jag för alternativ att köra trådlöst till datorn så länge?

Skickades från m.sweclockers.com

Officiella kör jag med.
Men då har jag inte behövt krångla med nå adaptrar då jag har USB-C på moderkortet så kan inte säga hur det är om man saknar det.
Jag fick kabel på ca 1vecka fast det stog från början skulle ta 3.
Trådlöst så tyckte jag virtual desktop fungerade bäst men inte lika bra som med kabel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Officiella kör jag med.
Men då har jag inte behövt krångla med nå adaptrar då jag har USB-C på moderkortet så kan inte säga hur det är om man saknar det.
Jag fick kabel på ca 1vecka fast det stog från början skulle ta 3.
Trådlöst så tyckte jag virtual desktop fungerade bäst men inte lika bra som med kabel.

Tänkte prova Virtual Desktop först, men på klipp jag kollat på så får man inte "full skärm" utan bara en datorskärm, kan man ändra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Tänkte prova Virtual Desktop först, men på klipp jag kollat på så får man inte "full skärm" utan bara en datorskärm, kan man ändra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte riktigt hur du menar men
Du köper Virtual desktop från Oculus store men installerar den via Side Quest då går det att köra SteamVR iaf

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Tänkte prova Virtual Desktop först, men på klipp jag kollat på så får man inte "full skärm" utan bara en datorskärm, kan man ändra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du bara via Oculus store så strömmar den ditt PC-skrivbord, detta kan den göra antingen på en bioduk, datorskärm eller vad du nu väljer. Oculus förbjöd streaming av VR att ingå i appen i affären, med hänvisning till att det skulle bli mycket klagomål på kvalitetsproblem, så lösningen är att köpa programmet i affären och sen lägga in det via SideQuest (googla om du inte har det eller vet hur man installerar det).

Sen går det att strömma både SteamVR och Oculus VR (jag kunde i alla fall köra via Oculus SDK i Epic Games store).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kör du bara via Oculus store så strömmar den ditt PC-skrivbord, detta kan den göra antingen på en bioduk, datorskärm eller vad du nu väljer. Oculus förbjöd streaming av VR att ingå i appen i affären, med hänvisning till att det skulle bli mycket klagomål på kvalitetsproblem, så lösningen är att köpa programmet i affären och sen lägga in det via SideQuest (googla om du inte har det eller vet hur man installerar det).

Sen går det att strömma både SteamVR och Oculus VR (jag kunde i alla fall köra via Oculus SDK i Epic Games store).

Jag kanske är bra korkad, men jag har köpt Virtual Desktop i Oculus store + Steam Store, men hittar ingenstans hur jag sideloadar programmet så jag kan köra Steam etc. Har questen kopplad till Sidequest

Kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Jag kanske är bra korkad, men jag har köpt Virtual Desktop i Oculus store + Steam Store, men hittar ingenstans hur jag sideloadar programmet så jag kan köra Steam etc. Har questen kopplad till Sidequest

Kan någon hjälpa mig?

Du behöver bara äga det i Quest store. Sen när du är inne i SideQuest ska det gå att hitta Virtual Desktop som ett program som går att installera. Du behöver också ladda ner en streamer på PC:n, här: https://www.vrdesktop.net/

Lyckas du ändå inte skulle jag kolla en tutorial på YouTube.

Permalänk
Medlem

En uppdatering. Nu har jag fått mitt quest. Först ville det inte fungera men upptäckte att questens programvara var V13 och den i PCn var V12. När jag körde deras beta PTC så uppdaterades även PCns programvara till en beta av V13, och då gick det som smort. Kör alltså PCn i signatur med anker-kabeln som jag länkat till ovan. Uppkopplingen fungerade klockrent. Det som tog tid var att få igång elite dangerous. Först försökte jag generera en nyckel hos dem, men den funktionen är dessvärre nere (bekräftat av frontier developments, men de jobbar på det). Dock behövde man inte denna speciella VR-version, utan det gick att aktivera HMD i Elite Dangerous direkt och då fungerade det.

Tycker elite dangerous fungerar fin-fint även med ett GTX970 och i7-6700K. Fantastiskt häftig känsla, och tycker bilden är rätt mycket skarpare än det vanliga "oculus classic" som jag provat med elite dangerous tidigare.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Skaffade Elite när CV1 kom ut men la ner det för att det var för obegripligt att spela. Hur kommer man igång som ny?

Permalänk
Medlem

Nu uppdaterades Oculus programvaran på min PC till V14, och återigen går det inte att spela med Link (matchar ej med V13 i Questen). Finns en tråd om det här:
https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/eziev6/oculus_l...

I princip bara att vänta tills den officiella V13 släpps då, för nu går det antingen bara att köra V12 (skarp) eller V14 (beta). Märkligt.

Hursomhelst, efter att ha kommit hem från jobbet idag drog jag igång beat saber (med questen trådlöst så att säga, utan link), som jag hört en del om. Tänkte först att sådant barnsligt spel ska jag inte hålla på med. Well... vad hände? Efter att ha provat demot så köpte jag spelet direkt och har spelat det 3 timmar i sträck nu. Ett av de roligaste spelen jag spelat på flera år.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]