Permalänk
Avstängd

Vilfo vpn router problem!

Hej

Jag har lite problem med en Vilfo vpn router!

Jag kör IP tv på min Asus RT-AC66U idag och det fungerar utmärkt! Problemet är att när jag gör om routern till en Access punkt så slutar naturligtvis tv,n att fungera!
IP tv inställningar finns inte i Vilfo så jag kör nu Asus som primär router och Vilfon kopplad till port nr2 i Asus routern.
Allt verkar fungera förutom att jag inte kommer åt gränssnittet till Vilfon längre

Antar att jag måste portmappa för att komma åt vilfon men frågan är vilken port den kommunicerar via?

En annan mer störig grej är att i Vilfon så får man upp Devices som är kopplade till den routern, Den enheten jag vill skydda mest syns inte ens under devices vilket är helt sjukt när till och med min Asus router kan se den om jag kopplar in den till den.

Poängen försvinner om jag inte kan skydda min Unix server.

Rådet jag fått är som sagt att göra Asus routern till accesspunkt men det går inte så nu är den i routerläge som första router vilket min tv box kräver. Vad gör man?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Ingen som kan hjälpa mig?

Jag har kopplat in Vilfo som första router Wan i väggen - Wan porten i Vilfo routern.
I Vilfo routern har jag bypassat vägen till Asus routern och TV boxen vilket inte kopplas upp med VPN.

Frågan är hur jag ska konfigurera Asus routern då Telenors Skit tvtjänst kräver Multicasting!
Normalt kör jag Asus i Routerläge med Multicast aktiverat på LAN port 4 men det fungerar inte om jag gör följande....

Kopplar från Vilfo LANport till WANport på Asus routern.
Kopplar från Vilfo LANport till LANport på Asus routern.

Sen aktiverade jag Asus routern som accesspunkt ,Fungerade inte för då försvann alla inställningar för multicasting men frågan är om jag gör något fel?

Det jag inte förstår är varför det krävs Multicasting i routern men tv tjänsten fungerar likt förbannat om man kopplar in boxen direkt i uttaget?

Vet någon hur jag skall konfigurera Asus routern så tv,n fungerar? Tänker mest på hur man gör den till swich så den lirar med övriga nätverket?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Okej har fått IPTV att fungera genom att koppla WAN direkt till en Swich och därifrån till IPTV.
Sen Routerns WAN till LAN på Swichen. Får tydligen 5 IP,n men har bara ett uttag.

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk

Jag hade ett liknande problem där Vilfo routern var kopplad till WAN och körde AP-läge i min ASUS RT66U router. Wifi signalen kom och gick titt som tätt, hade flera enheter kopplade till ASUS till LAN porten och fick samma resultat där med. Tröttnade och testade då köra enbart med Vilfo routern då fungerade visserligen Wifi men enheterna som var kopplade till Vilfo till LAN portarna hade samma problem. Allt slutade med att jag lämnade tillbaka routern och köpte en ASUS RT86U - kör Merlin i den och får ut samma prestanda som Vilfo router - kan köra split tunneling etc.