Fiber via Ownit, vilken router? Technicolor TG799vac Xtream eller annan?

Permalänk
Medlem

Fiber via Ownit, vilken router? Technicolor TG799vac Xtream eller annan?

Tjena.

Har tänkt skaffa fiber via Ownit (100/100). De erbjuder att man kan köpa till denna router för 799 kr, men jag har ingen aning om den är bra. Har sett en del klagomål här men då är det i princip bara kunder som fått den via Bredbandsbolaget eller Telia. Skiljer det något där eller är det exakt samma router?

Det gäller min lägenhet (1:a) på 34 kvadrat som jag kommer bo själv i. Kommer köra IPTV och spela en del så vill ju gärna ha så bra ping som möjligt men räckvidden lär ju inte vara superviktigt lixom då det är en rätt liten lägenhet.

Så min fråga är, är denna router nåt att ha eller ska man satsa på någon annan? Hur står den sig mot andra routrar i samma prisklass och alternativen uppemot 1500-2000 kr?

Tack på förhand!

Permalänk
Sötast

Det är väldigt sällan (läs: aldrig) som jag skulle rekommendera en router som en ISP skickar ut med ett abonnemang.

Men (stort men) du önskar IP-tv samt låg ping. Bägge delar får du automatiskt med deras förkonfigurerade enhet. Eftersom du gillar låg ping så lär du knappast använda wifi-funktionen till annat än messenger på mobilen så ser ingen anledning till att lägga ut pengar på något extravagant.

Permalänk
Medlem

@cor3: nja beror på hur stabilt du vill ha det, alla allt i ett routrar har närmast alla samma problem, som är inte gjorda för stabilitet under lång tid. men visst kommer den fungera.
är det så att du som jag ogillar instabiliteten som dessa routrar brukar orsaka förr eller senare, skulle jag gått på unifi eller någon av ubiquiti andra routrar. annars har du ju alltid mikrotik, jag tycker dock personligen att unifi är stabilast. fördelen med mikrotik är att dom har billiga 10g routrar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cor3:

Tjena.

Har tänkt skaffa fiber via Ownit (100/100). De erbjuder att man kan köpa till denna router för 799 kr, men jag har ingen aning om den är bra. Har sett en del klagomål här men då är det i princip bara kunder som fått den via Bredbandsbolaget eller Telia. Skiljer det något där eller är det exakt samma router?

Det gäller min lägenhet (1:a) på 34 kvadrat som jag kommer bo själv i. Kommer köra IPTV och spela en del så vill ju gärna ha så bra ping som möjligt men räckvidden lär ju inte vara superviktigt lixom då det är en rätt liten lägenhet.

Så min fråga är, är denna router nåt att ha eller ska man satsa på någon annan? Hur står den sig mot andra routrar i samma prisklass och alternativen uppemot 1500-2000 kr?

Tack på förhand!

Xtream kommer att fungera alldeles utmärkt om du bor i en 1:a, och bara ska köra IP-TV+spel. Se dock till att kolla upp hur det fungerar när du säger upp abonnemanget. Telenor (gamla BBB) t.ex. bjuder inte på frakt tillbaka för sina routrar, vilket innebär att du får skicka det via företagspost själv (ca 250 kr).

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är väldigt sällan (läs: aldrig) som jag skulle rekommendera en router som en ISP skickar ut med ett abonnemang.

Men (stort men) du önskar IP-tv samt låg ping. Bägge delar får du automatiskt med deras förkonfigurerade enhet. Eftersom du gillar låg ping så lär du knappast använda wifi-funktionen till annat än messenger på mobilen så ser ingen anledning till att lägga ut pengar på något extravagant.

Nä precis. Messenger, Snapchat, Instagram, Twitter och eventuellt streama Twitch via Chromecast då ingen TV verkar ha nån Twitch-app längre.

Skrivet av Jink:

Xtream kommer att fungera alldeles utmärkt om du bor i en 1:a, och bara ska köra IP-TV+spel. Se dock till att kolla upp hur det fungerar när du säger upp abonnemanget. Telenor (gamla BBB) t.ex. bjuder inte på frakt tillbaka för sina routrar, vilket innebär att du får skicka det via företagspost själv (ca 250 kr).

Tack, ska kolla det!

Permalänk

@cor3: Kan börja med att säga jag jobbar på Ownit och jag brukar alltid säga att Technicolorn funkar. Varken mer eller mindre, den är okej. Enda fördelen med att köpa Technicolorn är att vi kan logga in i den och ändra inställningar och supportera den, men tror de flesta som hänger på Sweclockers kan logga in i routern och byta SSID eller kanal själva.. Du behöver heller inte den för att få IPTV att lira, kör du egen router så är det enda du behöver göra att tagga VLAN 501 i routern så ska det lira (förutsatt att du bor i stängt nät och inte bor i öppet nät där vi inte har IPTV alls). Så brukar egentligen alltid tipsa om att köpa egen router, framförallt om man är det allra minsta tekniskt kompetent.

Men om du köper Technicolorn så är det dock inga konstigheter, routern är din och du behöver inte skicka tillbaks den om du t.ex. byter ISP. Hoppas jag klarade upp lite frågetecken!

Permalänk
Medlem

Hej!

vår brf håller också på att ansluta sig till Ownit.

kan man köpa vilken router som helst och det fungerar? enda jag vill är att den ska vara enkel och ha stark signal, bor i lgh där det kan bli klen signal i vissa hörn.

ang tv, så klarar alla routers tv, har jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

Hej!

vår brf håller också på att ansluta sig till Ownit.

kan man köpa vilken router som helst och det fungerar? enda jag vill är att den ska vara enkel och ha stark signal, bor i lgh där det kan bli klen signal i vissa hörn.

ang tv, så klarar alla routers tv, har jag förstått det rätt?

Jag hade Ownit som ISP i min förra lägenhet och körde en egen router (Asus RT-AC66U) i fyra års tid utan ett enda problem.
Det enda jag behövde göra var att ställa in Ownits DNS-server i routergränssnittet för att det skulle lira.

Angående TV ska även det fungera utan problem, antingen med nätverkskabel från router till TV:n i fråga eller över Wi-Fi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jag hade Ownit som ISP i min förra lägenhet och körde en egen router (Asus RT-AC66U) i fyra års tid utan ett enda problem.
Det enda jag behövde göra var att ställa in Ownits DNS-server i routergränssnittet för att det skulle lira.

Angående TV ska även det fungera utan problem, antingen med nätverkskabel från router till TV:n i fråga eller över Wi-Fi.

okej, tack!

det där med dns grejset, klarar även en analfabet på nätverk det?

Permalänk
Skrivet av rumpino:

Hej!

vår brf håller också på att ansluta sig till Ownit.

kan man köpa vilken router som helst och det fungerar? enda jag vill är att den ska vara enkel och ha stark signal, bor i lgh där det kan bli klen signal i vissa hörn.

ang tv, så klarar alla routers tv, har jag förstått det rätt?

Om du ska ha TV (IPTV) via Ownit så behöver du tagga VLAN 501 för att få det fungera med egen router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

okej, tack!

det där med dns grejset, klarar även en analfabet på nätverk det?

Inga problem! Ja, det skulle jag vilja påstå. Se bilden nedan om du nu skaffar en Asus-router, då ser det ut såhär. "Connect to DNS Server automatically:", "Yes" fungerade inte för mig utan fick ta "No" och mata in Ownits DNS-server själv. Men det kanske fungerar med automatiska inställningar för dig.

Permalänk
Medlem