Synpunkter på tänkt nätverk i hemmet

Permalänk
Medlem

Synpunkter på tänkt nätverk i hemmet

Jag ska bygga om nätverket och tänker mig att bygga såhär. Ser du någon "fallgrop" med det, något jag har missat ? Det kommer att vara 5 trådlösa sändare med AiMesh så jag hoppas VERKLIGEN att trådlösa anslutningen blir superbra i hela huset (1½ plans trähus).

Från en Asus RT-AC88U går det ut 8 nätverkskablar. 4 av dem når sina mottagare direkt. De 4 andra går in i var sin Asus Lyra-enhet (2 Mini och 2 Trio) och ut från dessa till switchar i 3 fall (och inget ut från den 4:e). Dessa switchar förser 2 olika TV-enheter med nätverk samt i 3:e fallet 3 "slutanvändare".

IDAG har jag haft en router med 4 utgångar där 2 har gått till switchar, 1 till en router till och på detta har det vart ett Strong Mesh-system. Det har funkat "sådär" och med ett och samma nätverk (istället för 3) så räknar jag med bättre WiFi. Och nu när jag bygger om tänkte jag också uppgradera vissa nätverkskablar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ha använt lyra som switch som du tänker göra.
Tror inte de ens har stöd för det.
Saxat från asus hemsida.
"RJ45 för 10/100/1000/Gigabits BaseT för WAN x 1, RJ45 för 10/100/1000/Gigabits BaseT för LAN x 1"
Dra kabeln till switchen som du ändå tänkte ha och därifrån till dina enheter istället.

Permalänk
Medlem

Jag kanske var otydlig, först in i Lyra´n och utgången på Lyra´n till en separat switch.

Men är det bättre att ha Lyra´n efter switchen istället ?

Permalänk
Medlem

Eftersom det verkar vara lite otydligt hur Lyran behandlar sina portar är det bättre att sätta switchen först och Lyran sen. Detta kommer alltid att fungera och ge fullfart.

Det kommer antagligen att funka lika bra om med Lyran först om det sitter switch hårdvara på portarna. Men det ju tänkas att de bara är mjukvaru bryggade och då blir det sämre.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W