Permalänk
Medlem

Jag satsade på 32 GB hade tänkt köpa nytt grafikkort nästa serie och ha datorn i 2-3 år till om den håller kör 6700 k i 4.6

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Ballistix minnet är dessutom enkelt att klocka till cl16/3600mhz.

Finns inga garantier att du ens går över 3200. Många som haft problem med dessa minnen. Även CL16 varianten som går i 3200. Några recensioner/tester där de knappt når 3600 i hela +1.4v.

Buildzoid drog ett par ballistix i 3600 något i 1.4 - 1.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Finns inga garantier att du ens går över 3200. Många som haft problem med dessa minnen. Även CL16 varianten som går i 3200. Några recensioner/tester där de knappt når 3600 i hela +1.4v.

Buildzoid drog ett par ballistix i 3600 något i 1.4 - 1.5

Förstås inte. Det går dock inte att förbise att många kommer dit.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Va fan!
Jag gav dem uttryckliga order, trots detta sänker de till 16 GB!

Dom kanske vill kunna sälja några spel också. Många har inte ens råd med 32GB. Jag har 32GB DDR3 minnen som jag köpte av en tjej jag känner för 890 kr inklusive frakt och det märktes att Windows flöt på bättre

Och varför ska folk dra in spel i allt!! Finns väl annat viktigt man gör med datorn??

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Den här tråden och nyheten om att Star Wars Jedi Fallen kräver 32GB.

Luktar som om någon visste något före oss alla andra.

Kräver... rekommenderar!

Min officiela rekommendation skulle antagligen vara
t.ex. hw för att köra normalt hyfsat sen ta det x2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är ju för att ni inte använder er dator till mer än en sak i taget. Jag har ingen burk med mindre än 32GB ram längre och viloläge för två av dem är ca 45% använd minne (14,6GB). Ladda in ett spel ovanpå det så ligger jag och nosar runt 90-93% utan problem.

Hur stor andel av det är fil-cache? Windows drar definitivt inte 14 GB RAM i vila. Filcachens inverkan på Excel och spel är minimal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Skulle absolut inte gå under 32GB vid nybygge idag, slår regelbundet i taket på de 16GB jag har i nuvarande burk när jag spelar och har webbläsare osv öppet.
Men som med allt annat så beror det på hur man använder sin dator, för min del skulle det bara vara dumsnålt att inte köpa 32GB medan för någon annan så räcker 16GB hur långt som helst.

Vad betyder "slår i taket"? Stängs processer av? Kan du inte starta en flik till i webbläsaren? Eller togs en fil bort ur filcache som du senast använde för flera timmar sedan och aldrig kommer använda igen? Bara nyfiken på vad taket består av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TechGuru:

Hur stor andel av det är fil-cache? Windows drar definitivt inte 14 GB RAM i vila. Filcachens inverkan på spel är minimal.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu skall vi se, minne tex 3000 MT/s, dual rank ger 128 Mbit per överföring = 16 Byte per öveföring, så dessa minnen ger oss en läshastighet på 48 GB/s, hur snabb är en SSD?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Dom kanske vill kunna sälja några spel också. Många har inte ens råd med 32GB. Jag har 32GB DDR3 minnen som jag köpte av en tjej jag känner för 890 kr inklusive frakt och det märktes att Windows flöt på bättre

Och varför ska folk dra in spel i allt!! Finns väl annat viktigt man gör med datorn??

Tråden handlar om att man borde köpa 32GB till en speldator så det är självklart att man diskuterar spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Vad betyder "slår i taket"? Stängs processer av? Kan du inte starta en flik till i webbläsaren? Eller togs en fil bort ur filcache som du senast använde för flera timmar sedan och aldrig kommer använda igen? Bara nyfiken på vad taket består av.

Skickades från m.sweclockers.com

Med "slår i taket" menar jag att minnesförbrukningen når 16GB och växlingsfilen används flitigt. Stänger jag av växlingsfilen (som så många rekommenderar nu för tiden) så får jag varningar om att minnet håller på att ta slut med programkrasher som följd.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TiasE:

Med "slår i taket" menar jag att minnesförbrukningen når 16GB och växlingsfilen används flitigt. Stänger jag av växlingsfilen (som så många rekommenderar nu för tiden) så får jag varningar om att minnet håller på att ta slut med programkrasher som följd.

Märkligt hur länge detta dåliga råd om att stänga av växlingsfilen fått leva kvar.

  1. Växlingsfilen används enbart till att swappa ut allokerat och ändrat data, finns ingen swap börjar windows dumpa program och icke ändrat data i stället, du slipper inte swappning, det är bara andra saker som swappas.

  2. Har du minnesläckage fyller det ofta swapen i stället för arbetsminnet.

  3. Saker läggs inte på swapen innan ditt minne börjar ta slut.

  4. Swapen kan dock användas för reserverat minne som inte ändrats, reserverar ett program 1 GB och använder hälften, kan den halvan ligga i minnet, medan resterande oanvända delen reserveras på swappen, behövs ingen skrivning på disk för det.

Swapen funger lite som en slaskarea, den gör att minnet kan användas till något vettigt i stället för att ligga på en massa oanvändbart data.

Jag har 1 GB swap på systemdisken och 64 GB spritt på hårddiskarna.
Kommer givetvis inte i närheten av 64 GB, men vad för roll spelar 64 GB när man har diskar på runt 8 TB?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bygger man nytt nu så skulle jag helt gå på 32GB, men sitter man på 16GB så behöver man inte uppgradera än.
Själv köpte jag 16GB i våras, så fort priset gick under tusenlappen.
2x16GB fanns knappt då, ivf inte till rimligt pris, nu kostar 2x16GB mindre per GB än 2x8GB.

Även om DDR5 kommer redan 2020 (vilket jag inte tror, snarare 2021) så kommer inte tekniken vara mogen nog för att det ska vara värt att satsa på förrän ett år senare.

Anledningen att jag gick från DDR3 till DDR4 var att jag inte kunde rimligt få in mer än 4GB på mitt moderkort. Jag tror mycket väl DDR4 kan vara gångbart till 64GB för spel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tråden handlar om att man borde köpa 32GB till en speldator så det är självklart att man diskuterar spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Han skrev inget om speldator utan när man bygger nytt
Han nämnde dessa citaten också men inte att det skulle vara speldator
- "Varför då 32 GB?" säger någon, "jag skall bara spela och 16 räcker fint till dagens spel!"

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Han skrev inget om speldator utan när man bygger nytt
Han nämnde dessa citaten också men inte att det skulle vara speldator
- "Varför då 32 GB?" säger någon, "jag skall bara spela och 16 räcker fint till dagens spel!"

...."Hm, ja till dagens spel, har du tänkt kunna spela även om två år?"

Edit: Så har då jag förstått trådens innebörd eftersom att han drog just det exemplet. Men det är kanske öppet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

...."Hm, ja till dagens spel, har du tänkt kunna spela även om två år?"

Edit: Så har då jag förstått trådens innebörd eftersom att han drog just det exemplet. Men det är kanske öppet.

Det där får Ratatosk förklara själv tycker jag

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nu skall vi se, minne tex 3000 MT/s, dual rank ger 128 Mbit per överföring = 16 Byte per öveföring, så dessa minnen ger oss en läshastighet på 48 GB/s, hur snabb är en SSD?

Hur stor är en bana i ett spel? Säg 500 MB för att överdriva. Då tar det 5 sekunder med HDD och 1 sekund med SSD, nolltid med hela banan i RAM. Hur mycket är den sekunden värd för dig? Lägger hellre pengarna på GPU.

Det är dessutom mycket osannolikt att det du vill läsa redan finns i filcache. De hamnar i regel i cache efter att du läst dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Va fan!
Jag gav dem uttryckliga order, trots detta sänker de till 16 GB!

Inte så nu. Men som du säger så är de ju inte fel att sätta sig med 32GB minne. Nu vid lön så ligger 32GB RAM högst upp i listan. Sen om jag kommer ha nytta av de eller ej spelar ingen roll. Jag vill helt enkelt gardera mig.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Hur stor andel av det är fil-cache? Windows drar definitivt inte 14 GB RAM i vila. Filcachens inverkan på Excel och spel är minimal.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning, känns helt oväsentligt i sammanhanget. Det jag vet är att mina vanor får plats i RAM och det skulle säkerligen finnas anledning att ha mer än 32GB RAM också, om än inte i samma utsträckning som 8 eller 16GB RAM.

Så här ser det vart fall ut i idle

Permalänk
Hedersmedlem

Jag stoppade 2x8 GB i min dator när jag byggde den. Jag behövde dock köra en del labbar med OpenStack som krävde flera virtuella maskiner, och då blev RAM-minnet en begränsning.

Så nu sitter jag med 4x8 GB i min PC hemma, men efter att jag blev klar med mina OpenStack-labbar så har jag inte längre något behov av minnet jag köpte till. Det sitter mest och tar plats just nu.

Min poäng är att det går helt utmärkt att bygga en dator med 16 GB idag och sedan uppgradera till 32 GB när är dags. RAM-minne är superenkelt att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Min poäng är att det går helt utmärkt att bygga en dator med 16 GB idag och sedan uppgradera till 32 GB när är dags. RAM-minne är superenkelt att uppgradera.

Inte på mini-itx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Inte på mini-itx

Du kan ju bestycka ditt moderkort med endast 2 DIMM-slottar med endast en modul om det ska vara så. Spel påverkas inte jättemycket av Dual Channel vad jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ingen aning, känns helt oväsentligt i sammanhanget. Det jag vet är att mina vanor får plats i RAM och det skulle säkerligen finnas anledning att ha mer än 32GB RAM också, om än inte i samma utsträckning som 8 eller 16GB RAM.

Så här ser det vart fall ut i idle

https://i.imgur.com/vPhI2iv.png

Hade varit kul att se din flik "Processer", sorterad på "Minne". 14 GB allokerat utan något igång är suspekt. Med tonvis av program, servermjukvara, databasservrar och utvecklarsvit igång har jag 9,5 GB allokerat. Mest drar Firefox.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Hade varit kul att se din flik "Processer", sorterad på "Minne". 14 GB allokerat utan något igång är suspekt. Med tonvis av program, servermjukvara, databasservrar och utvecklarsvit igång har jag 9,5 GB allokerat. Mest drar Firefox.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, jag har själv dålig koll på vad saker betyder så here goes:

Kom på att det kanske inte är så smart att lägga upp en massa bilder rakt i forumet så alla måste se, vare sig de vill eller ej.

Här är således servern också

https://i.imgur.com/ensWvp2.png
https://i.imgur.com/SdBEbRv.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fanns inte på kartan att jag skulle rekommendera 32 GB när det kostade över 4000 kr.

Om du vill ha 32Gb b-die så får du räkna med runt 4k.

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem

Sitter tyvärr på 16GB efter 8 år av märkbart mer minne, men budgeten täckte inte mer när moderkortet dog och nytt behövde köpas. 16 räcker inte långt för mig, och har inte jort det de senaste 10 åren.

Blir nog att komplettera med ytterligare 32GB när tillfälle ges, 48 borde räcka ett par år till.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Märkligt hur länge detta dåliga råd om att stänga av växlingsfilen fått leva kvar.

Det här beror nog mest på fenomenet att folk ska skruva sönder sitt Windows och "fixa sakerna som Microsoft inte klarade", samt ignorera att det skett massiva förändringar i hur Windows fungerar sedan deras favorit-version, som oftast är 7:an.

Permalänk
Medlem

Har varit med om att program vägrar starta om det inte finns en växlingsfil

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har 32GB Ram nu. Någon bench man kan testa skillnaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Har 32GB Ram nu. Någon bench man kan testa skillnaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Din dator blir inte snabbare bara för att du dubblerar mängden minne. Däremot om du har satt i snabbare minnen kan du alltid skapa en RAM-disk och testa med exempelvis Crystal Disk Mark. För att du ska tjäna på mer, men lika snabbt minne, behöver du - som jag skrev tidigt i tråden - använda mer än 16GB RAM för att det ska löna sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Din dator blir inte snabbare bara för att du dubblerar mängden minne. Däremot om du har satt i snabbare minnen kan du alltid skapa en RAM-disk och testa med exempelvis Crystal Disk Mark. För att du ska tjäna på mer, men lika snabbt minne, behöver du - som jag skrev tidigt i tråden - använda mer än 16GB RAM för att det ska löna sig.

Det vet jag. Tänkte mer på att testa bandwidthen, inte snabbheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT