Permalänk

Multisportklocka vs smart klocka

Hej
Har nyss fått upp intresset för multisportklockor / smarta klockor. Jag googlar multisportklocka och hittar modeller som Garmin Forerunner 235 osv. Googlar Smart Watch och får upp klockor som Samsung Galaxy Watch 46 mm och Huawei Watch GT.

Vad är skillnaden mellan en multisportklocka och en Smart Watch ?
Kan ni rekommendera några märken ?

Mvh 4cyberspace

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem

Vad är ditt primära användningsområde? Träningsfunktioner eller smartfunktioner? Jag har en Huawei Watch GT och är jättenöjd med den. Den mäter mina steg, puls samt sömn. Sedan använder jag träningsfunktionerna som räcker för mig som har det bara för kul. Har haft en Polar Vantage M tidigare som var en mycket bättre träningsklocka men jag tyckte att Huaweiklockan var mycket snyggare och den räcker för mig gällande funktionerna. Den verkar även stämma bra överens med Polarklockan gällande puls- och distansmätning m.m.

Sen finns det ju smartare klockor om det är andra funktioner man behöver. Är det t.ex viktigt att kunna spela Spotify via klockan? Skicka meddelanden? Är du beredd att ladda klockan varje dag i princip?

T. ex Huaweiklockan brukar finnas på Tradera för drygt 1000-lappen har jag för mig. Välkommen in i träsket;)

Permalänk
Medlem

Med en smartklocka kan du göra mer, men då måste du ladda den nästan lika ofta som mobilen. Du kan göra flera saker som du normalt skulle behöva ta upp mobilen för.

Sportklockor/liknande är mer att betrakta som avancerade klockor med div funktioner för att mäta olika saker. Du har t ex alarm, timer, tidtagning, pulsmätare, stegräknare, sömnmätare, avståndsmätare m m.

Jag fick en Watch GT (sportklocka) och har nu använt den i några månader, den fyller sin funktion väl om man är medveten om vilka begränsningar den har jämfört med smartklockor. Håller väl runt 2v på en laddning.

Båda sorterna kräver mobil för att t ex läsa av sömngrafer och rörelsekartor m m.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Garmin FR235 är främst en klocka för löpträning, finns även förprogrammerat för cykling och "annat". Ska du bara löpträna så fungerar den utmärkt.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

Jag o frugan har nu i 2 månader haft varsin Samsung Galaxy watch. Jag 46mm modellen hon 42mm.
Riktigt nöjda med dom båda 2, mäter allt som man kan tänka sig. Finnas appar hur mycket som helst.
Använt den mest för träningsfunktionerna, som fungerat riktigt bra i gymmet iaf. Inte provat någon runtracker ännu. Den känner av vad du gör och t.om. räknar reps för dig
Behändigt att kunna snabbt svara på samtal och meddelanden också.

Beställde en massa annorlunda armband från kina också, men dom har inte kommit ännu.
Dock är orginal silikonbandet riktigt bekvämt.

Min 46mm behöver laddas efter 3 dagar, laddningen tar ungefär 2h.
Så inte behöver dom laddas lika ofta som mobilen som någon påstod...

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)