Första speldator till 10 åring. Kan jag ändra något i detta förslag?

Permalänk
Medlem

Första speldator till 10 åring. Kan jag ändra något i detta förslag?

Hej!

Som rubriken säger så har 10-åringen hemma sparat ihop till sin första dator. Han behöver absolut inget overkill men man vill ju alltid ha så bra som möjligt för pengarna.

Vad säger ni om följande förslag? Han har 8000 kr och en skärm som redan står hemma (pappa behöver en större skärm till mitt bygge). Till detta behöver han mus, tangetbord och hörlurar så vill helst inte gå över 7000 kr.

Stort tack på förhand till er som orkar ta en titt.

Permalänk
Avstängd

Vad vill han använda datorn till? Vilka spel? Streaming?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Hej, tycker det ser helt ok ut.
Ni kanske har en "vanlig" mekanisk 3,5 tums hårddisk hemma ni kan använda till att installera spel på? 240 gb som du har i paketet kommer snabbt bli full. Alternativet är väl att gå upp till en 500 gb ssd. Såg att inet har en 480 gb ssd för 699 kr

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Hej, tycker det ser helt ok ut.
Ni kanske har en "vanlig" mekanisk 3,5 tums hårddisk hemma ni kan använda till att installera spel på? 240 gb som du har i paketet kommer snabbt bli full. Alternativet är väl att gå upp till en 500 gb ssd. Såg att inet har en 480 gb ssd för 699 kr

Vet såklart inte hur mycket spel och så som OPs grabb spelar.
Men min grabb har en 256gb i sin burk och han har dom spelen han spelar utan att det ska gå någon nöd på disken (Fortnite, Rocket League, Minecraft och lite små indiespel).
Det är väl detta som 10-åringar spelar nuförtiden, och är det så att det inte skulle räcka till om ett år eller två, så är diskar en relativt billig uppgradering

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

Det är mest Roblox på plattan och Minecraft och Fortnite på xboxen som spelas i dagsläget. Så det är väl det som kommer spelas närmaste året iaf. Annars har jag en extern disk ligger till xboxen som inte används i dagsläget om det skulle knipa.

Permalänk

Eftersom du lagt till ett bra grafikkort, så rekommenderar jag att du istället väljer en Ryzen 5 2600 för ca 300 kr mer. Då får du en processor som passar bra till valt grafikkort samt övriga delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vad vill han använda datorn till? Vilka spel? Streaming?

Han vill nog streama lite spelande men antar att det blir ett kortvarigt nöje när han inser att man inte får 30 000 tittare så enkelt.

Permalänk
Medlem

@Nemlejh: Har ändrat din inköpslista med förslag på 3 annorlunda komponeneter.
Ändrade till 3600 Mhz minnen istället (Ryzen vinner på snabbare minnen (mer FPS i spel).
Ändrade moderkortet till ett som stödjer 3600 Mhz minnen.
Ändrade från SSD till M.2 3D Nand disk i samma storlek = mycket snabbare.

Som ovan skriver skulle jag nog också rekommendera att lägga till lite och köra på en Ryzen 5 2600.

Inköpslista:
https://komponentkoll.se/bygg/UkeYw/

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter_yb:

@Nemlejh: Har ändrat din inköpslista med förslag på 3 annorlunda komponeneter.
Ändrade till 3600 Mhz minnen istället (Ryzen vinner på snabbare minnen (mer FPS i spel).
Ändrade moderkortet till ett som stödjer 3600 Mhz minnen.
Ändrade från SSD till M.2 3D Nand disk i samma storlek = mycket snabbare.

Inköpslista:
https://komponentkoll.se/bygg/UkeYw/

Tack för tipset. Kollar på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemlejh:

Tack för tipset. Kollar på det!

Som sagts tidigare, satsa på processorn.
Välj en absolut Ryzen 2600 - två extra cores eller 8 extra trådar jämfört med 3200G
Minnet ger inte samma vinst eftersom du inte tänker använda IGP, men du kan säkert hitta 3200 Mhz lika billigt som utgångspaketet om du letar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Som sagts tidigare, satsa på processorn.
Välj en absolut Ryzen 2600 - två extra cores eller 8 extra trådar jämfört med 3200G
Minnet ger inte samma vinst eftersom du inte tänker använda IGP, men du kan säkert hitta 3200 Mhz lika billigt som utgångspaketet om du letar.

Tack så mycket för åsikten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Brukar dyka upp Ryzen 3600 cpuer ibland netonnets fyndhörna för 2000kr, det kan ju vara något också. Men se iaf till att minst köpa en Ryzen 2600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemlejh:

Tack så mycket för åsikten.

Skickades från m.sweclockers.com

Korrigera bygger la till en nvme disk och bytte lite annat som CPU etc tycker denna är mer balanserad personligen. Har även bytt minne till 3200 minnen dock överstiger ja budget med 300kr värt med mer minne och nvme tro mig.