Tappar Wi-Fi-uppkoppling på min LG OLED55C7

Permalänk
Medlem

Tappar Wi-Fi-uppkoppling på min LG OLED55C7

Hej på er. Köpte en LG OLED55C7 i januari och allt var frid och fröjd tills den för några veckor sedan började tappa Wi-Fi-uppkopplingen till routern.

Första gången startade jag bara om tv:n så kom uppkopplingen tillbaka. Men den gick ner efter några dagar igen. Googlade och det verkar vara ett välkänt problem hos LG. Då fick jag fram att om man stängde av funktionen ”det date and time automatically” så ska det funka, så jag provade det. Och då kom kopplade den upp mot routern igen, tills idag. Tv:n vill inte koppla upp, den säger bara ”can’t establish connection to access point”.

Alla andra enheter i huset fungerar med Wi-Fi så tror inte det är fel på routern, men jag startade om den ändå - utan resultat. Googlade igen och man ska kunna sätta DNS på TVn till 8.8.8.8 (jag vet inte vad detta är) men när jag följer instruktionerna för detta så är den rutan grå på tv:n, jag kommer alltså inte åt inställningar att ändra DNS manuellt.

Rätt frustrerande, tv:n är inte ens ett år. Som sagt detta fel är jag inte ensam om men vad tror ni, ska jag lämna in den på garanti? Ringa LG? Eller vet någon hur man fixar detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dexdor:

Hej på er. Köpte en LG OLED55C7 i januari och allt var frid och fröjd tills den för några veckor sedan började tappa Wi-Fi-uppkopplingen till routern.

Första gången startade jag bara om tv:n så kom uppkopplingen tillbaka. Men den gick ner efter några dagar igen. Googlade och det verkar vara ett välkänt problem hos LG. Då fick jag fram att om man stängde av funktionen ”det date and time automatically” så ska det funka, så jag provade det. Och då kom kopplade den upp mot routern igen, tills idag. Tv:n vill inte koppla upp, den säger bara ”can’t establish connection to access point”.

Alla andra enheter i huset fungerar med Wi-Fi så tror inte det är fel på routern, men jag startade om den ändå - utan resultat. Googlade igen och man ska kunna sätta DNS på TVn till 8.8.8.8 (jag vet inte vad detta är) men när jag följer instruktionerna för detta så är den rutan grå på tv:n, jag kommer alltså inte åt inställningar att ändra DNS manuellt.

Rätt frustrerande, tv:n är inte ens ett år. Som sagt detta fel är jag inte ensam om men vad tror ni, ska jag lämna in den på garanti? Ringa LG? Eller vet någon hur man fixar detta?

Såg en liknande tråd här nedan, kanske kan hjälpa dig?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1512079-lg-tv-vill-int...

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Såg en liknande tråd här nedan, kanske kan hjälpa dig?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1512079-lg-tv-vill-int...

Hade ej sett den tråden, tack.

Ställde in routern på kanal 36 men TV:n ansluter inte ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dexdor:

Alla andra enheter i huset fungerar med Wi-Fi så tror inte det är fel på routern, men jag startade om den ändå - utan resultat. Googlade igen och man ska kunna sätta DNS på TVn till 8.8.8.8 (jag vet inte vad detta är) men när jag följer instruktionerna för detta så är den rutan grå på tv:n, jag kommer alltså inte åt inställningar att ändra DNS manuellt.

IP-numret 8.8.8.8 är en av Googles DNS-servrar som man kan använda istället för internetleverantörens, som man annars ska få automatiskt om man inte gör något. Man byter i så fall ut servern som svarar på vilket IP-nummer som t ex sweclockers.com har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dexdor:

Hade ej sett den tråden, tack.

Ställde in routern på kanal 36 men TV:n ansluter inte ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Testa några av dom andra kanalerna som han listar, kan vara att 36 inte funkar för dig, men 40 gör tex.

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Det funkade faktiskt när jag ändrade till 40. Men jag är misstänksam mot tv:n, kör bara appar på den för att få Netflix i 4k. Kanske borde skaffa en Apple 4k istället.

Tack återigen för hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com