Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Renault gör det ordentligt när de bygger sina prestandavagnar! De byter ut en hel del och omarbetar bilarna. Från gungig fokus på komfort till mycket hårdare sättning med fokus på körglädje. Även Ford med sina ST-versioner menar allvar och Honda går den vägen också med Civic Type R.

Jämför vi detta tex VW med sin Golf GTI är det som natt och dag. De lyxar till inredningen lite och chippar upp motorn ett snäpp eller två (viktigt att GTI:n har några hästar mer än Cupra eller RS så de kan ta mer betalt) sen vipps! GTI klar varför folk köper GTI vet jag inte xD.

Syskonet Leon Cupra är samma bil men trots det är den vassare...och billigare. Bara det liksom. Dessutom finns ju Cupra R också. Vet inte om GTI:n har motsvarande behandling.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, fast Golf finns ju också som R med lite mer pulver, hårdare chassi och så. GTI är inte den riktiga busmodellen liksom. I tester verkar många gilla GTI just för att den inte är gjord för artonåringar med njurbälte utan att den faktiskt fungerar bra i vardagen också. Civic Type-R är praktisk på många sätt men på långkörningar eller dåliga vägar är den inte kul alls exempelvis. Seat (eller förlåt, Cupra) har inte riktigt samma kvalitetskänsla som VW eller samma förfining så självklart måste de vara billigare. Hade jag varit ute efter den typen av bil idag hade jag nog kollat ganska hårt på AMG A35 och snart finns väl nya BMW m135i att få tag i. Men har man familj så är det ju trevligt att Golfen finns som kombi också, vilket inte är helt vanligt i klassen.

Skrivet av DasIch:

Grodorna har ju alltid kunnat göra roliga och ibland lite udda bilar. Det är väl bara att de haft rykte om sig att vara endast snäppet pålitligare än Italienarna. Numera lär de väl hålla en bättre standard.

Detta roliga med Renault är att de oftast gör rätt tråkiga bilar. Sen är det något geni som, efter två flaskor vin och en Brie-tårta, kommer på en brilliant idé. Tänk exempelvis den där Clion med en mittmonterad V6;a. Helt genialt!

Vanliga Clios är ju hyfsat pensionärsmässiga. Sen kommer de med busvarianter gjorda för att köras som om man vore både huligan och biltjuv.

Jag vill också ha en Clio

Skickades från m.sweclockers.com

Clio Sport V6 var riktigt grym. Inget för vardagen alls, det blev varmt i kupén och ljudnivån var inte att leka med, men bra drag hade den. Det passerade ett antal sådana genom Volvos leveransplan när jag jobbade där och av någon anledning så tog alltid soppan slut på dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, fast Golf finns ju också som R med lite mer pulver, hårdare chassi och så. GTI är inte den riktiga busmodellen liksom. I tester verkar många gilla GTI just för att den inte är gjord för artonåringar med njurbälte utan att den faktiskt fungerar bra i vardagen också. Civic Type-R är praktisk på många sätt men på långkörningar eller dåliga vägar är den inte kul alls exempelvis. Seat (eller förlåt, Cupra) har inte riktigt samma kvalitetskänsla som VW eller samma förfining så självklart måste de vara billigare. Hade jag varit ute efter den typen av bil idag hade jag nog kollat ganska hårt på AMG A35 och snart finns väl nya BMW m135i att få tag i. Men har man familj så är det ju trevligt att Golfen finns som kombi också, vilket inte är helt vanligt i klassen.

Folk idag är ju dock så bekväma att de behöver fotmassage och Playstation, och gud förbjude om bilen har fungerande gaspedal (dvs direkt respons istället för 2 min inbyggt lagg).

Jag vet inte i vad mån det gäller Golf GTI, utan mer en reflektion kring moderna bilar och ”förare”.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Folk idag är ju dock så bekväma att de behöver fotmassage och Playstation, och gud förbjude om bilen har fungerande gaspedal (dvs direkt respons istället för 2 min inbyggt lagg).

Jag vet inte i vad mån det gäller Golf GTI, utan mer en reflektion kring moderna bilar och ”förare”.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag förstår så beror lagget mycket på lagkrav på utsläpp och liknande. Men elbilarna tar ju bort det så snart är det nog inget problem. Min bil har ett sportläge som i princip inte har något lagg, men det påverkar annat också så jag använder bara det vid väl valda tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad jag förstår så beror lagget mycket på lagkrav på utsläpp och liknande. Men elbilarna tar ju bort det så snart är det nog inget problem. Min bil har ett sportläge som i princip inte har något lagg, men det påverkar annat också så jag använder bara det vid väl valda tillfällen.

Det är nog snarare en fråga om komfort med tanke på att dumheterna började komma i och med elektroniska gaspedaler. Värre har det blivit med många bilar som kapar gasen om bromsen trycks ned samtidigt (inget du lider av till vardags direkt, men gör det helt omöjligt att vänsterbromsa vid hård körning). Det är ju inte miljökrav som ligger bakom det utan bara korkade biltillverkare.

Brukar ju vara just så att gasresponsen justerar till det bättre i sportläge, men sportläget kanske inte är vad man vill köra hela tiden. Jag hatar det när jag inte själv har kontroll, även om jag bara vardagskör. Om nåt oförutsett händer vill jag kunna manövrera snabbt. Ibland kan det innebära att stampa ned gasen för att häva en sladd (det har hänt mig). Då vill jag inte ha lagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zemlan:

Renault gör det ordentligt när de bygger sina prestandavagnar! De byter ut en hel del och omarbetar bilarna. Från gungig fokus på komfort till mycket hårdare sättning med fokus på körglädje. Även Ford med sina ST-versioner menar allvar och Honda går den vägen också med Civic Type R.

Jämför vi detta tex VW med sin Golf GTI är det som natt och dag. De lyxar till inredningen lite och chippar upp motorn ett snäpp eller två (viktigt att GTI:n har några hästar mer än Cupra eller RS så de kan ta mer betalt) sen vipps! GTI klar varför folk köper GTI vet jag inte xD.

Syskonet Leon Cupra är samma bil men trots det är den vassare...och billigare. Bara det liksom. Dessutom finns ju Cupra R också. Vet inte om GTI:n har motsvarande behandling.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag känner också det där, man känner varenda detalj i vägen och man kör med ett leende på läpparna hela tiden. En dag hade jag viljat köra på bana, men är förmodligen för feg för att riskera bilen på det sättet.

Det där med GTI förstår jag inte riktigt heller, kollade på Cupra men valet föll till slut på RS Trophyn ändå. Renaulten kändes mer prisvärd, i alla fall för det priset jag fick den för.

Skrivet av DasIch:

Grodorna har ju alltid kunnat göra roliga och ibland lite udda bilar. Det är väl bara att de haft rykte om sig att vara endast snäppet pålitligare än Italienarna. Numera lär de väl hålla en bättre standard.

Detta roliga med Renault är att de oftast gör rätt tråkiga bilar. Sen är det något geni som, efter två flaskor vin och en Brie-tårta, kommer på en brilliant idé. Tänk exempelvis den där Clion med en mittmonterad V6;a. Helt genialt!

Vanliga Clios är ju hyfsat pensionärsmässiga. Sen kommer de med busvarianter gjorda för att köras som om man vore både huligan och biltjuv.

Jag vill också ha en Clio

Skickades från m.sweclockers.com

Var tvungen att kolla upp det där med V6, fanns mycket YouTube på det. Underbart haha!

Finns två Clio RS Trophy på blocket, säger bara. Köp!!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon134512:

Ja jag känner också det där, man känner varenda detalj i vägen och man kör med ett leende på läpparna hela tiden. En dag hade jag viljat köra på bana, men är förmodligen för feg för att riskera bilen på det sättet.

Det där med GTI förstår jag inte riktigt heller, kollade på Cupra men valet föll till slut på RS Trophyn ändå. Renaulten kändes mer prisvärd, i alla fall för det priset jag fick den för.

Var tvungen att kolla upp det där med V6, fanns mycket YouTube på det. Underbart haha!

Finns två Clio RS Trophy på blocket, säger bara. Köp!!

Intressant, med tanke på att just Clio IV RS har fått skit av typ alla för att ha gått och blivit en mjukisbil. Just Trophy fick iofs en växellåda som inte växlar efter tidvatten, men habegäret från min sida är mycket ljummet efter att ha ägt en Megane III RS och nu Clio III RS. Det är för likt en Golf GTI i min bok.

Visst är det oftast Renault som ger mest pris/prestanda om man köper nästan nytt, men även Megane IV RS har gått lite åt samma hål med för många dörrar och gubbkomfort. Det har förvisso att göra med att det inte finns någon tredörrarskaross att tillgå i varken Clio- eller Megane-lineupen längre, men de har fångat lite av den gamla andan med Megane IV RS Trophy-R. Jag menar, femdörrarsbil utan baksäte med kolfiberfälgar som tillval, liksom. Synd bara att man lika gärna kan köpa en Alpine A110 för samma pengar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det är nog snarare en fråga om komfort med tanke på att dumheterna började komma i och med elektroniska gaspedaler. Värre har det blivit med många bilar som kapar gasen om bromsen trycks ned samtidigt (inget du lider av till vardags direkt, men gör det helt omöjligt att vänsterbromsa vid hård körning). Det är ju inte miljökrav som ligger bakom det utan bara korkade biltillverkare.

Brukar ju vara just så att gasresponsen justerar till det bättre i sportläge, men sportläget kanske inte är vad man vill köra hela tiden. Jag hatar det när jag inte själv har kontroll, även om jag bara vardagskör. Om nåt oförutsett händer vill jag kunna manövrera snabbt. Ibland kan det innebära att stampa ned gasen för att häva en sladd (det har hänt mig). Då vill jag inte ha lagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är ganska säker på att det har att göra med lagkrav. Inte på att gasresponsen ska vara långsam förstås men krav på avgasrening i alla lägen betyder att alla system som exempelvis bränslespridarna eller lambdasonden behöver lite tid att ställa om sig från låga varv och lite kraft till motsatsen. Att sportlägen och liknande hjälper har förstås att göra med att de inte testas i de lägena och då behöver man inte bry sig så mycket om utsläppen. Moderna automatlådor spär väl på detta ytterligare då deras mjukvara också är ganska fokuserad på utsläpp och förbrukning, vilket är svårare med manuella lådor. Men sportläge hjälper ju där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Kul med en till 300ZX i tråden, ser fin ut till skicket och väldigt skonad F&F vågen som drabbade många 300ZX

Permalänk
Medlem

Köpte en MINI R53 till frugan
Bytt koppling och servopump, samt storservice själv men fick bilen till kaffepengar, så kul bil!
Funderar på mindre kompressorhjul och ny programvara (sitter helsystem på den redan) så 210-220hk på veven lär inte va helt omöjligt att få ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJorNus:

Köpte en MINI R53 till frugan
Bytt koppling och servopump, samt storservice själv men fick bilen till kaffepengar, så kul bil!
Funderar på mindre kompressorhjul och ny programvara (sitter helsystem på den redan) så 210-220hk på veven lär inte va helt omöjligt att få ut.
https://i.imgur.com/I0jRYGu.jpg
https://i.imgur.com/6m0Mi2T.jpg

Lätt värt, se bara till att kopplingen klarar av vridet blir helt annan karaktär att köra bilen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Stannade till och knäppte några bilder igår kväll, tagna med mobilen, så kvaliten är sådär

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Haft den några månader nu, men har nog inte slängt in en bild.

Permalänk
Medlem

Mitt monster Inte bara bilen som trivs på bild

Stavfel.
Permalänk
Skrivet av Flutters:

Stannade till och knäppte några bilder igår kväll, tagna med mobilen, så kvaliten är sådär
https://i.imgur.com/YcTRqer.jpg
https://i.imgur.com/BoMRvrx.jpg

Manuell eller dct?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Manuell eller dct?

Manuell

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Infinity_90:

Kul med en till 300ZX i tråden, ser fin ut till skicket och väldigt skonad F&F vågen som drabbade många 300ZX

Haha ja, är nog inte så många kvar i landet nu som är relativt orörda Ska ge motorn en genomgång snart, dock inget trimmande utan bara underhåll/renovering

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Haha ja, är nog inte så många kvar i landet nu som är relativt orörda Ska ge motorn en genomgång snart, dock inget trimmande utan bara underhåll/renovering

Grymt! Tror dessa vagnar står inför en ganska snar värdeökning. Priserna i USA på fina exemplar har ökat med 250% har jag för mig det var(nått auktionsföretag som höll statistik).
Jag tänkte försöka köpa på mig en till innan dess då jag vill ha en för att trimma på och kanske köra lite små-stylat utseende. Ska gå att plocka ut strax runt 600 hk utan att öppna motorn eller byta turbos så tänkte sikta på att landa på 500 hk med original turbos, så har man kvar den tidiga turbo-spoolen

Kan passa på o slänga upp en bild på mitt senaste förvärv:

Subaru Legacy 3.0R Spec B
Fullutrustad med manuell låda, en av 9 st facelift Spec B i Sverige enligt car.info

Mysig motorljud i dom med boxer sexa o bra drag men tyvärr väldigt hög förbrukning också
https://www.youtube.com/watch?v=a2wCC4pH7W0&feature=youtu.be

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Kan passa på o slänga upp en bild på mitt senaste förvärv:

https://www1.garaget.org/archive/137/136928/418979/thumb_418979-3942730.jpg
Subaru Legacy 3.0R Spec B
Fullutrustad med manuell låda, en av 9 st facelift Spec B i Sverige enligt car.info

Mysig motorljud i dom med boxer sexa o bra drag men tyvärr väldigt hög förbrukning också
https://www.youtube.com/watch?v=a2wCC4pH7W0&feature=youtu.be

In med fler bilder för fan!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Satte på coilovers + buffade, polerade & konserverade lacken i veckan

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@Flygman: Oj vad fin, snyggt!

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Renault gör det ordentligt när de bygger sina prestandavagnar! De byter ut en hel del och omarbetar bilarna. Från gungig fokus på komfort till mycket hårdare sättning med fokus på körglädje. Även Ford med sina ST-versioner menar allvar och Honda går den vägen också med Civic Type R.

Jämför vi detta tex VW med sin Golf GTI är det som natt och dag. De lyxar till inredningen lite och chippar upp motorn ett snäpp eller två (viktigt att GTI:n har några hästar mer än Cupra eller RS så de kan ta mer betalt) sen vipps! GTI klar varför folk köper GTI vet jag inte xD.

Syskonet Leon Cupra är samma bil men trots det är den vassare...och billigare. Bara det liksom. Dessutom finns ju Cupra R också. Vet inte om GTI:n har motsvarande behandling.

Skickades från m.sweclockers.com

Syftar du på ren prestanda då? För rent driftmässigt ligger Renault väldigt bra till och gjort det en bra tid.

Sen har jag märkt att folk väldigt gärna jämför en 150k bil med en 300k av någon väldigt skev anledning.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

@Flygman: Oj vad fin, snyggt!

Tack!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Syftar du på ren prestanda då? För rent driftmässigt ligger Renault väldigt bra till och gjort det en bra tid.

Sen har jag märkt att folk väldigt gärna jämför en 150k bil med en 300k av någon väldigt skev anledning.

Ja, jo. Syftar på (sportig) prestanda. Deras bilar har inte ens ett uns sportighet i sig standard utan lite tänkta för komfort (inget fel med det). Men i RS utförande blir de riktigt kompetenta och roliga (går inte nödvändigtvis hand i hand alla gånger).

Att Renault håller bra osv tvivlar jag inte på. Utan syftade som sagt mer på att det är kul att se verkligen bygger om sina bilar när de är tänkta för bus och lek. Till skillnad från Golf GTI som är mellanmjölk rakt igenom även i GTI utförande.

De (Renault) är inte riktigt på samma nivå som Fords ST-versioner som jag utan tvekan satsat på om jag vill ha en "GTI" - typ av bil dock. Men de är inget dåligt köp trots det. ST blir ju lite vassare pga de offrar ytterligare lite komfort. Så det är ju en avvägning det där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Kan passa på o slänga upp en bild på mitt senaste förvärv:

https://www1.garaget.org/archive/137/136928/418979/thumb_418979-3942730.jpg
Subaru Legacy 3.0R Spec B
Fullutrustad med manuell låda, en av 9 st facelift Spec B i Sverige enligt car.info

Mysig motorljud i dom med boxer sexa o bra drag men tyvärr väldigt hög förbrukning också
https://www.youtube.com/watch?v=a2wCC4pH7W0&feature=youtu.be

Jag har en Subaru outback med h6 motorn. Den verkar vara välutrustad med glastak, automat, navi, skinninredning, cd-växlare osv. Vad är skillnaden mellan en vanlig 3.0 och en 3.0R spec b?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Uppgraderade bilen och sålde Atosen

Ny bil:
Volvo V60 D4, 2017 Automat
Tillverkad: 201607
Påställd: 201609
Mätarställning 61168 km

Skrivet av gothenburg:

Nytvättad

HYUNDAI ATOS 1.1 M5
Motoreffekt
46 kW (63 hk)
Max hastighet
147 km/h

https://i.imgur.com/pyYqm0l.jpg

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

2019 XC40 Inscription

Bananskal för skala

Visa signatur

i7 6700k| 16GB DDR4 | Asus STRIX GTX 1080ti OC | Intel 510 120gb + Corsair Force 3 120gb

Permalänk
Medlem

Nya SAABen med 11500 mil på mätaren. 2.0t Vector, ganska bra utrustad, Bose ljudsystem och kurvljus är två grejer som jag uppskattar mycket, likaså färgen!
Aero Griffin front och sänkningssats åker på till våren. Får se om man kanske letar efter en annan uppsättning fälgar också

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

https://i.imgur.com/Qmjw6n7.jpg

Nya SAABen med 11500 mil på mätaren. 2.0t Vector, ganska bra utrustad, Bose ljudsystem och kurvljus är två grejer som jag uppskattar mycket, likaså färgen!
Aero Griffin front och sänkningssats åker på till våren. Får se om man kanske letar efter en annan uppsättning fälgar också

Olivgrön? Fin!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

https://www.garaget.org/?car=417500

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Uppgraderade bilen och sålde Atosen

Ny bil:
Volvo V60 D4, 2017 Automat
Tillverkad: 201607
Påställd: 201609
Mätarställning 61168 km

https://i.imgur.com/FumYSep.jpg

Är det någon skillnad?