Vilken Ubuntu dis skall jag använda ?

Permalänk

Vilken Ubuntu dis skall jag använda ?

Tjo,

Tänkte slänga in en unbuntu dis på en extern hårddisk som jag skall köra från. Det jag tänker göra är surfa mesta dels och köpa och sälja aktier och krypto valutor. Vilken dis tycker ni jag skall köra av Ubuntu då ?

/Force

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Du behöver inte LTS (long time stable) för desktop så jag hade kört senaste, 19.04. Antingen kör du live-usb eller installerar på din disk.

Permalänk
Medlem

Vilken du vill? Spelar ingen roll...

Personligen hade jag valt 1904 för så nya paket som möjlighet och då med kde/plasma. För min morsa? Samma men 1904 så det bara rullar massa år.

By the way: Folk hatar på snaps, tycker dom funkar som fina fisken. Så även flatpak! Mjukvara får du lätt tag på oavsett.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag antar att du menar vilken smak (flavour) av ubuntu.
Jag kan varm rekommendera Lubuntu 19.04, resurssnål och snyggt med Qt.

Permalänk

En fråga till hur mycket användarinfo samlar Ubuntu in ? Är det lika som Microsoft, android IOS osv ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

En fråga till hur mycket användarinfo samlar Ubuntu in ? Är det lika som Microsoft, android IOS osv ?

De samlar in lite info om systemet ifall du väljer att tillåta det, se t.ex. denna artikel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av forcevision:

En fråga till hur mycket användarinfo samlar Ubuntu in ? Är det lika som Microsoft, android IOS osv ?

Jämfört med Microsoft är det i princip ingenting, och med Ubuntu har du givetvis själv kontroll över vad som skickas.

När du installerar Ubuntu blir du tillfrågad om du vill vara med i en "hardware survey".

Sedan har vi även "Debian Popularity Contest".

Vissa program som t.ex. Firefox har också möjlighet att skicka egen telemetri och kraschrapporter, givetvis valfritt så att användaren kan stänga av det. I Debian är telemetrin faktiskt bort-patchad från Firefox men i Ubuntu finns den precis som om du hade tagit hem Firefox direkt från Mozilla.

Permalänk
Medlem

Beror ju egentligen på hårdvaran, vill du köra ett lätt system så Xubuntu eller Lubuntu.
Annars vilket som helst skulle jag säga, det som du känner dig mest bekväm med.

Men senaste desktop-versionen i alla fall skulle jag i alla fall säga med tanke på dina ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Instämmer. Om det inte finns annat att ta hänsyn till, som inte framkommit.

Det är 18.04.3 som gäller, tror jag.

Själv kör jag Ubuntu Mate 19.04.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Linux och Android