Bygga dator för att jobba med program som tex photoshop

Permalänk
Medlem

Bygga dator för att jobba med program som tex photoshop

Hej!

Jag har byggt ett antal datorer som varit menade för att spela spel men nu har jag som uppgift att bygga en dator som ska vara inriktad mot att jobba med photoshop och liknande program.

Min budget är 5000-10000kr.
Jag har chassi(tower) nätaggeggat(500w) och ssd(250gb)

Om någon skulle orka hjälpa mig skulle jag bli väldigt tacksam👍

Bonus fråga: Vid val av skärm, hur stor skillnad är det mellan 1080p och 1440p när det kommer till att jobba i photoshop? Är det värt de extra pengarna trotts att man har en tight budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANBM:

Hej!

Jag har byggt ett antal datorer som varit menade för att spela spel men nu har jag som uppgift att bygga en dator som ska vara inriktad mot att jobba med photoshop och liknande program.

Min budget är 5000-10000kr.
Jag har chassi(tower) nätaggeggat(500w) och ssd(250gb)

Om någon skulle orka hjälpa mig skulle jag bli väldigt tacksam👍

Bonus fråga: Vid val av skärm, hur stor skillnad är det mellan 1080p och 1440p när det kommer till att jobba i photoshop? Är det värt de extra pengarna trotts att man har en tight budget?

Egentligen funkar vilken mainstream-dator som helst, en i7 processor med åtminstone 4 cores och 8 threads, mycket RAM (åtminstone 32 GB) och kanske mekanisk lagringsdisk om du kommer ha mycket filer/foton/bilder.
Skärmen däremot skall du gå all in på. Det är den viktigaste komponenten i sammanhanget.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANBM:

Hej!

Jag har byggt ett antal datorer som varit menade för att spela spel men nu har jag som uppgift att bygga en dator som ska vara inriktad mot att jobba med photoshop och liknande program.

Min budget är 5000-10000kr.
Jag har chassi(tower) nätaggeggat(500w) och ssd(250gb)

Om någon skulle orka hjälpa mig skulle jag bli väldigt tacksam👍

Bonus fråga: Vid val av skärm, hur stor skillnad är det mellan 1080p och 1440p när det kommer till att jobba i photoshop? Är det värt de extra pengarna trotts att man har en tight budget?

Bygger du dator åt dig själv eller någon annan? Ska den användas för professionell produktion? I alla fall det du ska lägga pengarna på är en så bra skärm som möjligt. Gärna 4K om du kan få tag på en sådan inom rimlig budget. Photoshop gillar annars just Intel processorer och hög frekvens då programmet har en tendens att lägga mycket work load på enskilda trådar. Så skaffa en snabb i7 processor om du avser arbeta professionellt, gärna en som kan nå 4.8-5GHz single core. Om inte utan du ska använda det som privatperson och endast har det som hobby så är gängse rekommendation att köpa ett AMD Ryzen system som ger mest för pengarna. Med din tighta budget så frågan om det kanske vore bästa att köpa begagnat system och sedan satsa så mycket som möjligt på skärmen. Kanske försöka hitta ett gammalt i7 system med minst 16GB RAM minne och så en ny SSD disk på det. Köp sedan en skärm norr om 5000 Kr tex . Om det inte är ett alternativ så skulle jag rekommendera denna 27" 4K skärm för drygt 2600 KR: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4947192 Väldigt prisvärd. 4K 60Hz IPS panel som duger för de flesta. Dock med rätt kasst stativ som inte kan höjas och sänkas.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANBM:

Hej!

Jag har byggt ett antal datorer som varit menade för att spela spel men nu har jag som uppgift att bygga en dator som ska vara inriktad mot att jobba med photoshop och liknande program.

Min budget är 5000-10000kr.
Jag har chassi(tower) nätaggeggat(500w) och ssd(250gb)

Om någon skulle orka hjälpa mig skulle jag bli väldigt tacksam👍

Bonus fråga: Vid val av skärm, hur stor skillnad är det mellan 1080p och 1440p när det kommer till att jobba i photoshop? Är det värt de extra pengarna trotts att man har en tight budget?

Nr 1.
Bra skärm. Korrekt färgåtergivning är avgörande. Det skaparen ser på skärmen ska också uppfattas så på andra skärmar. Upplösning efter plånbok.

Nr 2. Bra processor. Minst Ryzen 2600. Helst 2700.

Nr 3. RAM 32gb 3000mhz CL15, billigt och borde räcka.

Nr 4. Ok grafikkort. 1660ti duger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Tack så mycket för all hjälp!

Detta är mitt förslag:
https://www.komplett.se/wishlist/shared/a49cc5f6-0948-4d83-9b...

Vad tycker ni? Något som bör ändras?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Photoshop gillar annars just Intel processorer och hög frekvens då programmet har en tendens att lägga mycket work load på enskilda trådar. Så skaffa en snabb i7 processor om du avser arbeta professionellt, gärna en som kan nå 4.8-5GHz single core.

TS bör köpa en 3800X.

Citat:

Testing 22 different CPUs makes a bit of an overwhelming chart, but there are a few very clear conclusions we can pull from the results:

1. AMD Threadripper CPUs are not good for Photoshop.
2. Intel X-series CPUs are OK for Photoshop, but not an ideal choice for heavy Photoshop workflows since you can get more performance for less money with other CPU options.
3. Intel 9th Gen CPUs are great for Photoshop.
4. The new Ryzen 3rd generation CPUs are terrific for Photoshop.

We typically don't get too much into cost to performance since pricing is constantly in a state of flux, but there is no argument that the new Ryzen 5 and Ryzen 7 CPUs in particular are excellent for Photoshop. With current MSRP pricing, the AMD Ryzen 7 3800X is $100 cheaper than the Intel Core i9 9900K, yet performs almost exactly the same. At the lower end of the product stack, the Ryzen 5 3600 is $60 less than the Intel Core i5 9600K, but ended up being a small ~4% faster overall.

Something else we want to specifically point out is how large the performance gap is between the new Ryzen CPUs and the previous generation. The most direct comparison is between the Ryzen 7 2700X and the new Ryzen 7 3700X, where we saw a terrific 19% gain in performance. After years of seeing small 5-10% performance gains from one generation of CPUs to the next, this is very impressive feat and an indicator that AMD is definitely on the right track.

Permalänk
Skrivet av ANBM:

Vad tycker ni? Något som bör ändras?

Inte mer än att jag tycker du kan unna dig ett ljuddämpat Fractal Design chassie typ R5/R6 så det är tyst när du sitter länge.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANBM:

Hej igen!

Tack så mycket för all hjälp!

Detta är mitt förslag:
https://www.komplett.se/wishlist/shared/a49cc5f6-0948-4d83-9b...

Vad tycker ni? Något som bör ändras?

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta här...? Trodde din max-budget för dator plus skärm var 10K? Det där är ju 16K ju... Det förändrar bilden, ifall du har mer pengar att spendera...

Då skulle jag också rekommendera samma typ av processor som du valt tänk dock på att den mammabrädan du valt saknar stöd för BIOS Flashback funktionen (möjlighet att uppdatera BIOS från USB minne utan processor eller RAM installerat, räcker att man pluggar i 24 pins strömkontakt från nätagg och sedan köra på med uppgraderingen). Så det innebär att du inte kan uppdatera till senaste BIOS för att kunna köra senaste Ryzen processorerna utan att först få tag på en äldre processor tex Ryzen 2600 att använda för att uppdatera BIOS'et. MSI B450 Tomahawk Max är redan redo för senaste Ryzen så behöver inte uppdatera BIOS ens: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5164486 Sen så kan du spara in 800 Kr på att välja en 3700X istället, visserligen något långsammare men så pass lite långsammare att man nog inte märker det annat än i benchmarks. Själv tycker jag inte att närmast "osynlig" prestanda är värd 700Kr-800Kr. Vad gäller lagringsenheternaså är det idag mer prisvärt att satsa på 4TB vad gäller mekaniska diskar (finns en Seagate för under 1200 KR: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4316394 ) Samsung 970 PRO är förvisso en av de bästa NVME enheterna på marknaden men återigen så ger den extra prestanda som knappt är märkbar för normalanvändaren. Går att spara in pengar på att välja andra enheter och då skulle jag helst välja en på 1TB med tanke på hållbarheten och prisvärdheten. Finns denna Intel på 1TB som kostar 1200 Kr: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4906050 Då är det visserligen QLC NAND samt lägre maxhastighet än för Samsungen men för de allra flesta spelar det ingen roll i praktiken. Se denna video för en mycket bra genomgång av SSD'er som förklarar en hel del saker om detta:

Vad gäller grafikkortet så eftersom datorn inte ska användas för spel så är det ett onödigt dyrt val. Duger utmärkt till en editing rigg att köpa ett billigt RX570 eller liknande, kostar ungefär hälften.

Skrivet av filbunke:

TS bör köpa en 3800X.

Min rekommendation var mest anpassad efter TS budget om max 10K för dator plus skärm. Ett Ryzen 3800X paket med skärm går ju på minst 15K men nu har det visat sig att TS verkar ha den budgeten med tanke på det paket han satt ihop så nu blir det lite förvirrat...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Har du 16.000:- nu hade jag lagt mellanskillnaden på en bättre skärm. Du får en okej UHD skärm för runt 10.000:- även om det är i minsta laget kanske.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K