Möjlighet att köra en förlängning på 10m för Valve Index?

Permalänk
Medlem

Möjlighet att köra en förlängning på 10m för Valve Index?

Hej, jag undrade om någon här vet om det är möjligt ha en förlängning på 10m för displayport och usb 3.0 som Valve Index använder.

Jag har planer på att köpa headsetet ihop med en vän jag bor med och tanken var att kunna använda den i vardagsrummet. Problemet är att avståndet är rätt långt på runt 10m så det hade behövts en rätt rejäl förlängningskabel.
Är det ens möjligt eller kommer signalen vara för svag? Behövs det en repeater/finns det ens repeater för det? Ungefär vad kan det kosta?

Permalänk
Medlem

Idag har jag en Vive som jag förlängt 10m med usb och hdmi.
Jag har beställt och kommer även köra min Index med förlängning.
Det som jag märkte med Vive var att inte alla sladdar är lika, vissa typer fungerade helt enkelt inte.

Det som jag har idag är en aktiv hdmi-sladd på 10m och en 10m usb 2.0 förlängning.
Det finns en del information om vad för sladdar som funkar på r/vive. (Gäller Vive inte Index)

Jag antar att det blir liknande historia med att köra förlängning med Index.
Jag spanar efter 10m aktiv displayport och 10m usb 3.0.

Kommer dock nog testa vanlig/passiv displayport också då de är mycket billigare. Kommer nog köpa båda sladdarna och testa då de vanliga/passiva sladdarna inte fungerade på 10m för mig med hdmi/vive.

Deltaco DisplayPort - DisplayPort (with latches) 10m (passiv)
~250kr
(Tror jag ej kommer fungera)

StarTech Active DisplayPort - DisplayPort 10m
~1000kr (15m är typ 500kr från liontech)

Deltaco Prime Active USB A - USB A M-F 3.0 10m
~650kr

Totalt: 1200-1700kr

Permalänk
Medlem

@Borix: Tack så mycket för ditt svar!

Jag försökte kolla runt också men jag måste ha sökt helt fel för jag lyckades inte hitta det du har här.

Har du någon aning om var/hur man skall koppla in kablarna sen? Breakaway punkten på Vive är ju i en box som har lösa kablar både ut och in så det är inte allt för svårt att byta ut. Om vi nu säger att Index inte har möjligheten att byta ut kablarna in till breakaway lådan, skulle det gå att göra någon sorts hane-hona adapter för displayport eller kan det skapa problem?

Permalänk
Medlem

Usb:n är hane-hona så det bör inte vara något problem.
Hade inte tänkt på att Index verkar ha displayport direkt.

Kanske man måste kolla efter hane-hona för den också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar vara ganska dåligt med alternativ gällande hane-hona displayport 10m.
DeLock 21,6Gbps DisplayPort - DisplayPort M-F 10mprisjakt
Denna kommer jag nog testa i första hand.

Strömmen kopplar du i grendosa eller väggen där du har din Index.

Permalänk
Medlem

@Borix: Ah, så det är inte ens någon hub som tar hand om det... då blir det lite jobbigare ja.

Den kabeln du länkade är ju passiv så som du sa tidigare så kan det väll leda till lite problem? Hade det inte varit enklare/bättre om man använde något i stil med den här https://www.teknikdelar.se/datortillbehor/kablar-adaptrar/dis... .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladrason:

@Borix: Ah, så det är inte ens någon hub som tar hand om det... då blir det lite jobbigare ja.

Den kabeln du länkade är ju passiv så som du sa tidigare så kan det väll leda till lite problem? Hade det inte varit enklare/bättre om man använde något i stil med den här https://www.teknikdelar.se/datortillbehor/kablar-adaptrar/dis... .

Ja, passiv kan ge problem. Dock har displayport bättre hastighet(än HDMI) så då kanske man klara sig på 10m, men eftersom Index har högre upplösning och framför allt höger bildfrekvens så tvivlar jag.

En skarv som du länkade är helt klart värt att testa.
Kommer nog beställa lite av allt så jag kan testa och lämna tillbaka det som inte fungerar, bäst är ju ifall man hittar saker direkt i butik typ webhallen.
Hur som helst kommer det bli mycket meckande i slutet av Juni

Permalänk
Medlem

@Borix: Jo det kommer det allt bli

Om du kommer ihåg det så får du gärna höra av dig med resultatet när du vet eftersom jag kommer inte kunna köpa headsetet direkt utan först någon månad senare. Så om du redan har lyckats hitta en lösning så hade jag verkligen uppskattat att få veta hur du löste det.

Permalänk
Medlem

@Ladrason:
Update:
Har tyvärr inte gjort så mycket tester med förlängning. Då jag fick min Index så fungerade det inte först, hade tracking med ingen bild(var helt svart).
Detta var för att mitt R9 290x helt enkelt sakande stöd, lånande ett gtx 970 och det fungerade bra.
Dock 970 är bare-minimum för att använda index, antigen tar man en 0.4-0.5x scale-factor smäll i upplösning för att lira 120/144hz eller så lirar man 80/90hz med grafik nerdragen fast med bättre upplösning.

Har just nu datorn monterat i allrummet där jag har yta för VR så just nu har jag ingen förlängning.
Har inte aktivt letat men har inte heller sett så mycket om hur det går för folk att förlänga Index.

Kör just nu ett 1080ti och det är väldigt bra, skulle säga att man behöver något av 5700xt/2070 super/2080/1080ti för att få det mesta ur sin Index. Dock flaskar min CPU kanske hårt just nu, men det är framtidens problem

EDIT:
verkar finnas lite https://www.reddit.com/r/ValveIndex/comments/c97xug/working_3...

Permalänk
Medlem

@Borix: Tack för uppdateringen!

Jag skall ta och hålla koll på reddit också om det kommer upp något nytt i en snar framtid eller om det länken du skickade mig får någon uppdatering.

Jag kör själv ett 1080ti så jag hoppas att det borde räcka. Men hur är det för dig? Kan du köra i full upplösning och 100hz +?
Vad är det för CPU du har förresten? Jag har en 6700k så förhoppningsvis borde det räcka.

Permalänk
Medlem

@Ladrason:
Jag har en 3770k, fick typ 20-30% extra fps när jag överklockade den lite mer aggressivt.
Jag har kört 1.0 i upplösning och när det finns drar jag på lite extra saker. Kör 144hz, men ifall jag märker att det inte flyter så backar jag hellre till 120hz än att sänka upplösning.

Det går säkerligen att finlira då vissa titlar kör man nog hellre 90hz 1.4 scale tex. men det är smaksak.

Permalänk
Medlem

@Borix:
Oj, jag trodde inte det skulle vara en sån stor skillnad på bara lite överclockning.
Jag har själv en väldigt lätt överclockning på men jag kommer förmodligen pröva att pressa CPUn och GPUn lite mer i så fall när jag väll köpt headsetet.

Jag håller med dig om att det är värt att dra ner lite på frameraten, jag hoppas på att det i alla fall kommer gå bra att köra den i 120hz men om det nu är så att GPUn inte riktigt klarar sig så får väl vi vara glada över den större FOVn.

Permalänk
Medlem

@Ladrason:
Jag fick såpass mycket eftersom min CPU flaskade, det är mer att jag använder mer av mitt 1080ti nu än innan.
Tror att 6700k är mycket bättre och det är kanske till och med ditt 1080ti som kommer flaska.

Är sjukt nöjd med Index, bra bild, väldigt skönt ljud, bekvämt på huvudet.
Svärtan är helt klart sämre, men det är långt ifrån en deal-breaker för mig.

Permalänk
Medlem

@Borix:
Det är vad jag vill tro i alla fall. Nu kan inte jag säga att jag vet hur spel benchmarks och så översätts till VR men av vad jag såg så verkade inte 3770K och 6700K vara allt för långt ifrån varandra när de testades mot varandra. Det är vad som fick mig att undra. Sen om jag skall lyssna på vad https://pc-builds.com/calculator/Core_i7-6700K/GeForce_GTX_10... säger så är det också CPUn som ställer till det.

Men aja, det gör förmodligen inget ändå att kolla till överclockningarna lite mer för att se vad jag kan klämma ut.

Permalänk
Medlem