Permalänk
Medlem

RGB vs YCBCR för HDR?

Jag har en Sony XE9305 som jag i princip endast använder till 4K-Remux-HDR.

Bör jag ställa in följande för att få mest korrekt bild?
Nvidia control panel: YCBR 4:2:2 8 bit
MadVR: PC Mode 0-255 (känns mest logiskt att ha TV 16-235 här, men Google tyckte annat?)
HDMI video range på TV: Limited

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Vad menar du med att remuxa? Jag antar att du vill titta på en 4k HDR videofil från datorn.
Grafikkortet renderar internt i rgb (även om det kan outputa ycbcr) och det är även vad Windows gör. Kolla post nr 2 i forumtråden om madvr här: https://forum.doom9.org/showthread.php?t=146228
Nvidia control panel: rgb 10-12bit (eftersom det är HDR) full range (dvs 0-255 vid 8 bit)
Madvr: full range
TV: full range
På så vis får du full range genom hela kedjan. Låt madvr göra konvertingen från videofilens limited range till full range, finns förklarat i tråden varför 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack, jag provar att köra på det då.

Kan dock endast välja RGB 8 bit på mitt 1050ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Tack, jag provar att köra på det då.

Kan dock endast välja RGB 8 bit på mitt 1050ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Gör så. 8-bit lär inte vara något jätteproblem då madvr's dithering gör sitt jobb mycket bra.

För mig blir bitdjup högre än 8 bara tillgängliga vid <=30Hz vid 4k pga HDMI 2.0.

Permalänk
Medlem

Vilket är den bästa inställningen utan HDR?

Permalänk
Medlem

Jag kör 8-bit med RGB på min X27 Predator, märker ingen skillnad mot 10-bit med 4:4:4 i Nvidia inställningarna.

Dock använder jag endast skärmen för spel i HDR och film i HDR, så ingen redigering.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag kör 8-bit med RGB på min X27 Predator, märker ingen skillnad mot 10-bit med 4:4:4 i Nvidia inställningarna.

Dock använder jag endast skärmen för spel i HDR och film i HDR, så ingen redigering.

Mvh

Ok. Varför blir det så mörkt när man slår på HDR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0t4l str3:

Vad menar du med att remuxa?..

En remuxad video håller samma kvalité som källan, utan förödande encoding.. Man har plockat ut videospår och de ljud och textspår som man vill ha från originalet och muxat ihop dem i en egen container. Samma kvalité som källan men mindre till storlek eftersom man plockat bort material man inte vill ha

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@socsoc: Bra fråga, i Windows 10 som jag använder kan man manuellt ändra ljusstyrkan för HDR läget för att få SDR att vara likvärdigt (för att få bort det mörka som du nämner). Jag har satt mitt på 62 / 100, blir perfekt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag svarade på den här frågan i ett annat sammanhang:

Videon om just AppleTV 4K. Men samma svar gäller överlag i alla situationer om inte situationen stipulerar andra villkor. Så för TS fråga hänger det på situationen där det för madVR brukar rekommenderas just RGB för att det är där algoritmer ska arbeta med optimalt resultat.

Permalänk
Medlem

Jag testat dessa inställningar.

Nvidia control panel: YCBR 4:2:2 12-bit PC Mode 0-255
MadVR: PC Mode 0-255

Är detta ovan bäst för HDR?

Testat: Nvidia control panel: RGB 8-bit

Jag ser ingen skillnad på dessa två ovan. Vilket är korrekt för bästa HDR bild?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av socsoc:

Vilket är korrekt för bästa HDR bild?

Den kombination som ger bäst resultat är den du ska välja. Vilket då är ett resultat av kombinationen av display och källa. Plus det som kan finnas däremellan.

Det är därför dessa inställningar finns. Hade det funnits en färdig lösning som alltid var bäst hade man inte behövt använda de här alternativen till att börja med.

För att avgöra bandbredd på färg kan det ofta vara svårt att se skillnad på vanliga filmer – vilket också säger en del om finputsningsnivån på de här alternativen. Jag använder mig av Spears&munsil testskivor med Chroma multiburst-testmönster när jag behöver avgöra vilka kombinationer som leder till optimalt resultat.

Här har du deras kommentarer och förklaringar runt testmönstren för Blu-rayutgåvan:
http://spearsandmunsil.com/portfolio-item/technical-notes-on-...

En bit ned finns Chroma Multiburst. Vid felaktig/sämre konvertering kommer färginformation försvinna, blekas eller få artefakter.