Ska jag roota? (Oneplus 7 Standard)

Permalänk

Ska jag roota? (Oneplus 7 Standard)

Jag fick en Oneplus 7 igår och jag undrar om det är värt att roota? Jag hade en telefon innan som jag rootade som det funkade på, sen f*cka jag upp något genom och installera TWRP eller något 2 gånger (kommer inte exakt ihåg) men iallafall, om jag skulle roota en gång till med min Oneplus 7, vilka risker finns det och försvinner garantin? Om jag gör allting korrekt, finns det något negativt med det då? Jag var inte lika försiktig med min förra mobil men om jag ser till att inte göra något fel på denna, borde jag göra det?

Edit: Jag har sett mycket om att det ska vara väldigt enkelt att roota, och att många uppmanar det. Men då står det mest om Oneplus 7 PRO. Jag har inte Pro.

Permalänk
Medlem

Varför vill du roota? Om du beslutar dig för att roota, använd dig av Magisk.
Har inte haft några problem med Magisk. Appar som brukar känna av root och skapar problem i vanliga fall har inte märkt av det hos mig. Helt perfekt

OnePlus är väl en av väldigt få tillverkare som inte "bryr" sig om du rootar, låser upp bootloadern osv, så du borde ha din garanti kvar.

Adblocking osv går att göra utan root med t.ex Blokada.

Permalänk

@m4gnify: Tack så mycket! Jag vill göra lite allt möjligt med rooten så det är svårt att säga en grej men det är mer än att blockera reklam

Edit: (Om du har snapchat) Hur funkar det, asså går det att logga in utan att unroota? Känner den av rooten? Det går ju och logga in först och sedan roota men jag undrar ifall jag skulle behöva logga ut/in, issåfall behöver man ju ta bort rooten temporärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeltrucken:

@m4gnify: Tack så mycket! Jag vill göra lite allt möjligt med rooten så det är svårt att säga en grej men det är mer än att blockera reklam

Edit: (Om du har snapchat) Hur funkar det, asså går det att logga in utan att unroota? Känner den av rooten? Det går ju och logga in först och sedan roota men jag undrar ifall jag skulle behöva logga ut/in, issåfall behöver man ju ta bort rooten temporärt.

Behövs inte bråkas med unroot osv med Magisk. Går helt perfekt att logga in på bl.a Snap.

Det enda jag har haft problem med än så länge är Wizard's Unite, och det vet jag inte om det beror på root eller något annat

Magisk har massa "addons" (moduler?) som går att installera via deras Magisk Manager, som förut kanske bara fanns med Xposed, så man slipper Xposed. Just Xposed var ju väldigt jobbigt att hålla på med t.ex Snapchat, då man var tvungen att temporärt stänga av det för att logga in, som med root förut.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Är du nöjd så finns det ju ingen anledning. Personligen klarar jag mig inte utan NoLimits:

https://forum.xda-developers.com/oneplus-7-pro/development/ma...

Permalänk

@m4gnify: Tack för informationen, skönt att snap funkar!

Permalänk

Volvo on call gnäller lite. Carpay går inte köra utan Magisk hide men det är ett lätt knapptryck. Youtube vanced är trevligt. Resurrection Remix OS eller Havoc OS likaså 😊 ViPER4Android är kul också.
klart du ska roota.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Varför vill du roota? Om du beslutar dig för att roota, använd dig av Magisk.
Har inte haft några problem med Magisk. Appar som brukar känna av root och skapar problem i vanliga fall har inte märkt av det hos mig. Helt perfekt

OnePlus är väl en av väldigt få tillverkare som inte "bryr" sig om du rootar, låser upp bootloadern osv, så du borde ha din garanti kvar.

Adblocking osv går att göra utan root med t.ex Blokada.

Man har garantin kvar oavsett vilket på grund av regler inom EU (läs mer här https://www.piana.eu/root/). Tycker själv knappt att man behöver root på oneplus telefoner då deras OS är såpass bra.

Skrivet av lindahl85:

Volvo on call gnäller lite. Carpay går inte köra utan Magisk hide men det är ett lätt knapptryck. Youtube vanced är trevligt. Resurrection Remix OS eller Havoc OS likaså 😊 ViPER4Android är kul också.
klart du ska roota.

Du behöver dock inte root för att använda Youtube vanced och dessutom finns NewPipe (https://newpipe.schabi.org/) som gör jobbet bättre! Visste inte att Resurrection fanns till Oneplus, en av mina favorit custom roms.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Volvo on call gnäller lite.

Jag har aldrig märkt något problem med Volvo on Call, vad gnäller den om för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AdAway, YouTube vanced, NoLimit + smurfkernel 👌 önskar jag klarade mig utan root ibland, men enda gången problem kan uppstå är om man ska gå över till custom roms vilket är värt det på min op6 då OOS insisterar att döda appar.. Tillockmed när dem körs (VLC till chromecast + baby monitor app jag har) använder bara instagram och twitter som sociala medier o h dessa är det ej något strul med

Permalänk
Skrivet av helvete:

Jag har aldrig märkt något problem med Volvo on Call, vad gnäller den om för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Att telefonen är rootad om man inte använder magisk hide.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Att telefonen är rootad om man inte använder magisk hide.

Huh. Har verkligen aldrig fått något knas med det och har aldrig haft voc i min hide-lista i någon av mina telefoner. Märkligt att det skiljer sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av helvete:

Huh. Har verkligen aldrig fått något knas med det och har aldrig haft voc i min hide-lista i någon av mina telefoner. Märkligt att det skiljer sig.

Jag vet inte om det dyker upp först när man byter rom kanske? Jag kör aldrig standard.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

@lindahl85, ah! Det där har jag nog visst fått förresten. Men då det bara var en varning klickade jag bara förbi de fem gångerna och glömde det sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Behövs inte bråkas med unroot osv med Magisk. Går helt perfekt att logga in på bl.a Snap.

Det enda jag har haft problem med än så länge är Wizard's Unite, och det vet jag inte om det beror på root eller något annat

Magisk har massa "addons" (moduler?) som går att installera via deras Magisk Manager, som förut kanske bara fanns med Xposed, så man slipper Xposed. Just Xposed var ju väldigt jobbigt att hålla på med t.ex Snapchat, då man var tvungen att temporärt stänga av det för att logga in, som med root förut.

Lycka till!

Wizard's Unite och allt annat för den delen fungerar om ni döljer dom i Magisk manager.
Välj magisk hide i menyn och bocka för den ni vill dölja.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.