Vill uppgradera min rig för att pressa ut lite extra FPS för Apex Legends, möjligt? (Budget ~8000:- )

Permalänk
Medlem

Vill uppgradera min rig för att pressa ut lite extra FPS för Apex Legends, möjligt? (Budget ~8000:- )

Tjenare! Är en tävlingsinriktad Apex Legends spelare, jag bryr mig endast om FPS och synlighet (kör därför spelet i 1080p och med lägsta grafik). Målet är att nå eller komma så nära som möjligt till stabil 144fps, men jag inser att detta antagligen inte är möjligt med min budget. Vill också inleda med att jag har riktigt dålig kunskap om hårdvara, och det som är uppenbart för er är antagligen inte det för mig

Just nu sitter jag på följande:

CPU: i5-2500k överklockad till 4.2GHz
GPU: GTX970 4GB (är väl 3.5GB egentligen)
500GB SSD
16GB Ram

Afterburner visar att jag snittar ungefär 110fps, men varierar mellan ~90 ~140 beroende på situation. Afterburner visar också en kontinuerlig GPU användning på 98% och CPU 100%.

Min fråga är väl egentligen: finns det någon poäng med att uppgradera här? Uppgraderar jag bara grafikkortet kommer processorn flaskhalsa och gäller även omvänt. Ska jag uppgradera både processor, grafikkort, och då även moderkort på en budget á la 8000:- så blir det väl knappt en förbättring? Söker tips o råd! Hur ska jag lösa detta dilemma?

Permalänk
Inaktiv

Skulle rekommendera dig att ta en till på begagnat marknaden på sweclockers, då kan du ta dig ganska långt på 8000 😊.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239600:

Skulle rekommendera dig att ta en till på begagnat marknaden på sweclockers, då kan du ta dig ganska långt på 8000 😊.

Bra tips! Jag vet inte exakt vad jag lekar efter, men ska absolut kolla runt. Kan man tänka sig att min nuvarande rig är värt någon tusenlapp? (2000, 2500? med hårddisk o ram o allt). Isåfall går ju min budget upp till 10000.

Permalänk
Medlem

@Mikrets: Kanske läge att knipa en R5 2600/X nu när folk kommer uppgradera? Ett nytt eller begagnat 2060 så har du en ganska kompetent burk!

Permalänk
Medlem

Försök att sälja din dator för ca 2,5-3,5k på blocket och så har du en budget på ca 11k. Sen så rekommenderar jag att du väntar tills 7/7 då släpper amd nya processorer som skulle kunna funka i den här prisklassen. För 11k har du en dator som du kommer kunna lira apex på konstant 144 fps på lägsta grafik inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

Försök att sälja din dator för ca 2,5-3,5k på blocket och så har du en budget på ca 11k. Sen så rekommenderar jag att du väntar tills 7/7 då släpper amd nya processorer som skulle kunna funka i den här prisklassen. För 11k har du en dator som du kommer kunna lira apex på konstant 144 fps på lägsta grafik inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Så först ska han sälja, sedan sitta och vänta utan dator tills saker kanske sker på marknaden och du garanterar sedan att han kommer kunna ligga i 144 konstant?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Mikrets: Du har bra balans på GPU och CPU idag, det som är tråkigt med det är att du måste uppgradera båda för att märka någon skillnad.
Vill du ändå ta det i steg skulle jag rekommendera dig o börja med Moderkort, CPU och RAM.
Vänta två dagar så ska nya AMD Ryzen CPUerna komma.
Vid senare tillfälle kan du sen uppgradera GPU.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Snabbt googlat verkar Apex föredra Intel och Nvidia RTX (2060 presterar bättre än 1080).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

Försök att sälja din dator för ca 2,5-3,5k på blocket och så har du en budget på ca 11k. Sen så rekommenderar jag att du väntar tills 7/7 då släpper amd nya processorer som skulle kunna funka i den här prisklassen. För 11k har du en dator som du kommer kunna lira apex på konstant 144 fps på lägsta grafik inställningar.

Som högst tror jag att jag kan få 2k för nuvarande datorn. 970 verkar gå för ungefär 1k och kan inte tänka mig att i5-2500k + 16gb ram + 500gb ssd går för mer än 1k det heller. Att då bygga en helt ny dator (GPU, CPU, Moderkort, RAM, Hårddisk och chassit) för 10k verkar ju inte särskilt hållbart för mitt ändamål.

Skrivet av Ferrat:

Så först ska han sälja, sedan sitta och vänta utan dator tills saker kanske sker på marknaden och du garanterar sedan att han kommer kunna ligga i 144 konstant?

Att sitta utan dator kommer inte bli ett problem, jag har pengar att lägga ut - så kan alltid köpa den nya före jag säljer min gamla.

Skrivet av Json_81:

Snabbt googlat verkar Apex föredra Intel och Nvidia RTX (2060 presterar bättre än 1080).

Har också läst något om detta. Om vi utgår från Intel och Nvidia RTX, samt att jag ökar min budget till ca 10k (lägg till ~2k från försäljning av gamla datorn = budget á la 12k) - vad är mest värt att köpa då? Även moderkort såklart Ska titta runt efter Intel och RTX på sweclockers marknad, men några tips om vad jag bör leta efter hade uppskattats enormt!

EDIT: Hittade denna RTX2080 på marknaden - bra grejer, bra pris? Vad letar jag efter när det kommer till CPU?

Permalänk
Medlem

Om du ska köra nvidia så räcker ett 2060 eller annars ett 2060 super för apex. Skaffa en ny Ryzen 3600 när den kmr! O nytt moderkort och RAM med minst 3200 MHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Om du uppgraderar kan du behålla chassi, nätagg och disk. Köper du nytt har du där en kostnad någonstans mellan 2500 och 3000, som du inte får tillbaks i samma utsträckning om du säljer dina gamla delar. Å andra sidan kanske det är svårare att kränga de gamla grejorna i "lösvikt".

GPU ~4000
CPU ~3000
Moderkort ~2000
RAM, 16 GB DDR4 3200 MHz ~1000

Blir nog svårt att komma under det

Permalänk
Medlem

Köp nya Ryzen 3600 + Navi 5700!
Kombinera det med 3200 MHz 16 GB eller helst 3600 MHz.
Du kan skaffa ett x470 moderkort, behöver inte skaffa nya x570 om du inte vill.

Absolut bästa setup du kan skaffa för minsta peng.
Navi presterar riktigt bra i Apex!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Denna kanske?
https://www.blocket.se/kalmar/Kraftfull_Gaming_Dator___Stream...

Verkar dock som det viktigaste är GPU, AMD verkar ha övertaget. Kanske ett nytt Navi 5700(XT) räcker.
Om inte får du panta ett gäng burkar så du har råd med;
https://www.webhallen.com/se/product/303901-ASUS-ROG-Strix-X5...

Prestandaanalys;
https://www.dsogaming.com/pc-performance-analyses/apex-legend...