Permalänk

För kort kabel. Förlängare? Switch?

Har googlat och dom flesta trådar har några år på nacken så vill ha färsk info då kraven ökat för hastigheterna ä snabbare osv.

Lite kort gjorde jag en snygg dold kabeldragning med 10m cat6 kabel. Å nog fasen så blev den 0.5-1m kort iaf.

Påverkas hastighet av en förlängare? Eller ä switch bättre? Förlängare ä ju enklast och billigast iaf. Orka int köpa å dra om allt.

En switch blir ju några hundra och hsr inte riktigt behov av det. Å vill int dras med en till källa som behöver ström. Poe enhet ä ju dyrare

Har 100mbit. Ps4. Iptv å dator på kabel i routern just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamblewhore:

Har googlat och dom flesta trådar har några år på nacken så vill ha färsk info då kraven ökat för hastigheterna ä snabbare osv.

Lite kort gjorde jag en snygg dold kabeldragning med 10m cat6 kabel. Å nog fasen så blev den 0.5-1m kort iaf.

Påverkas hastighet av en förlängare? Eller ä switch bättre? Förlängare ä ju enklast och billigast iaf. Orka int köpa å dra om allt.

En switch blir ju några hundra och hsr inte riktigt behov av det. Å vill int dras med en till källa som behöver ström. Poe enhet ä ju dyrare

Har 100mbit. Ps4. Iptv å dator på kabel i routern just nu

På en så kort kabel så är det inga problem med en skarv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rekommenderad längsta längd på tp-kablar är 90m, exklusive patchkablar i båda ändar. Kan man alltså hålla sig under 100meter är det bra annars så får man ha switchar mellan.
Så med andra ord, skarva du bara.

Permalänk
Medlem

Du kan skarva med nästan vilken kabel som helst och ändå få ut 1Gbit..

Har några cat5 (ej cat5e) hemma som är typ 6 meter och kör Gigabit utan bekymmer...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

har flera skarvar i min kabeldragning på ca 50m totalt och får samma hastighet direkt i routern som vid slutet.j

Skickades från m.sweclockers.com