AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Undrar mest om AMD eftersom de visat en 12c 5ghz för partners sandbaggar för att släppa en högre klockad version senare.
Körde över Intel som väntat

Var det verkligen en 12c/24t @ 5.0 GHz de visade upp? Har för mig att de endast pratade core count, medan frekvenserna spekulerades.

Skrivet av Dr. MASS:

@Icte: Hmmm...jag är nog ute och cyklar ändå. Det borde knappast bli 4500:- Ryzen 7 2700x hade samma launchpris som nu 3700x kommer att ha 329$. Kostade 2700x ca. 3500:- ut i butik i Sverige när den lanserades ? Visst dåligare krona nu, men borde inte gå över 4000:- som du sa.

Justja, 2700X släpptes för $329 också:

https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Någon som orkar räkna på inflationen?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Var det verkligen en 12c/24t @ 5.0 GHz de visade upp? Har för mig att de endast pratade core count, medan frekvenserna spekulerades.

Justja, 2700X släpptes för $329 också:

https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Någon som orkar räkna på inflationen?

Lägg på typ 7%. Inte dödligt farligt, ännu.
EDIT:
Mer 13,5%. Använde en dålig graf och var lite snabb. Rättad av @filbunke nedan. Och förutsätter av sammanhanget såklart att vi pratar kronans utveckling gentemot dollarn och inte inflation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Undrar mest om AMD eftersom de visat en 12c 5ghz för partners sandbaggar för att släppa en högre klockad version senare.
Körde över Intel som väntat

Menar du att de körde över Intel då eller nu?

För nu så gjorde de en Intel och en AMD på samma gång.
Intel: Här har ni 15% extra orestanda
AMD: Här har ni fler kärnor

AMD 2019: Här har ni 15% extra prestanda och lite fler kärnor

15% extra prestanda är lite höftat .. knappt 10% högre frekvens och osäkert hur förbättring i spel ser ut egentligen.

Skulle nog inte säga att de blev överkörda ... Men de hör åtminstone ett jävla tutande bakom sig.

Edit: Okej, det stog faktiskt hur de beter sig i spel. +22% i PUBG som mest. Det var inte illa, om det nu inte är i 4k med 20st 2080 Ti med flytande kväve och fullmåne. Svårt att ta sådana siffror på 100% allvar, men de ger en indikation.

Edit 2: Bra om man läser alla texter överallt ... "Again, on stage, the 3800X was shown running at the same 1080p framerate as the 9900K in a custom PUBG benchmark."

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Verkar trevligt, dock så gäller det att ha is i magen för antingen en eftersläntrande 16c (dyker väl isf upp lagom till Ice Lakes lansering) eller TR.

Har dom visat något som påvisar förbättrad heltalsprestanda eller är det bara cinebench och dylikt?

Var bara Cinebench, en 3D benchmark (minns inte namnet) samt en FPS-jämförelse i PUBG gentemot i9-9900K där FPS:en var väldigt jämlik, med en liten fördel till 3800X. Får nog fler tester framöver nu när det endast är ca 42 dagar kvar tills lansering, men grovt räknat på siffrorna så verkar det vara en ca 12-13% högre IPC gentemot Skylake. De visade även att de har en 15% högre IPC gentemot Zen 1 på denna nya plattform, men ja - återstår att se fler tester!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Kan nog hitta en värdig uppgradering från min 1600 iaf! Frågan är om det är värt att uppgradera min Asus ROG B350-F bräda även om den har uppdaterats med stöd för 3000-serien ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Kan nog hitta en värdig uppgradering från min 1600 iaf! Frågan är om det är värt att uppgradera min Asus ROG B350-F bräda även om den har uppdaterats med stöd för 3000-serien ?

Det beror nog på om du siktar högre än 8c ... eller kanske 12c fungerar. Beror lite på hur mångs watt som skall färdas genom moderkortet. Antagligen behöver du inte det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Ser ganska bra ut i den övre delen av uppsättningen i alla fall:

Skrivet av Anandtech:

The Ryzen 9 3900X will have a suggested e-tail price of $499, and it will come with a cooler (more details in the coming weeks). AMD compared this processor in its presentations to Intel’s 12-core HEDT processor, the Core i9-9920X, which has an MSRP of $1199 and doesn’t come with a cooler.

In this comparison, AMD provided Cinebench R20 performance data comparing the two processors (it should be noted that we can’t confirm these results at this time). AMD states that in single thread performance, the 3900X beats the 9920X by +14%, and also wins in multi-threaded performance by 6%, all while having a lower TDP (165W vs 105W).

Permalänk
Medlem

Sagt hela tiden att jag inte hoppaar på hype-tåget om 5GHz. 4.5GHz så hade jag ansett det som mycket lyckat. Och det verkar till och med vara 4.6GHz vi får se. Prestandamässigt verkar vi hålla jämna steg med 9000-serien så det är mest priset som bestämmer hur grym denna lansering kommer bli. Faktum är att om du klockar en i7 så märker man att prestandan du tjänar i spel osv inte stegar linjärt. Att pressa den och köra 5+GHz ger inte massor kontra 4.5GHz. Viist är det coolt att säga 5GHz, men det är långt ifrån det enda som spelar in.

3900X antar jag kommer kosta en del, men sammtidigt prestera br amycket bättre i den typ av workload som 12 kärnor används till än närmast prisade Intel. Men om den med två chipplets och 12 kärnor kan klocka till 4.6GHz så bör de lägre modellerna kunna överklockas till liknande hastigheter. Och lägg där till IPC förbättringar osv så verkar detta vara ett ritkigt trevligt steg från AMD senaste generation.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tur att denna tråd finns! Fick all info jag behövde på ett och samma ställe.

Får stå och stampa på dörren hos Webbis för att kunna lägga vantarna på en 3700X när det väl är dags. 3800-3900X blir lite för dyrt faktiskt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Otroligt mycket kraft för priset. Inget jag kommer att uppgradera till då mitt system funkar fint för mig idag och kommer funka fint de nästkommande 5+ åren. Men kul att AMD ännu en gång visar att dom är något att räkna med.

@redaktionen, varför ingen nyhet?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter att vakna upp till! Men vad tror ni överlag om 3600 och 3600x? Nu är ju inget officiellt gällande dessa än, men jag skulle i alla fall anta att de inte kan gå upp i samma mäng c/t som 3700x, vilket skulle innebära att de lämnar på 6c/12t, alltså samma som Zen+. Om det sen stämmer att 3600 hamnar på boost till 4,2 Ghz, och 3600X till 4,4 Ghz, så lär det väl innebära att 3600 borde prestera ungefär 10% bättre än 2600X baserat på förbättringen i IPC?

Det här är i sig en väldigt positiv sak, men jag blir aningen fundersam gällande bang for the buck med tanke på vad Zen+ säljs för i dagens läge. 2600 säljs ju för 129 euro, och 2600X för 169 euro, så på det sättet känns det som att 2600X för 169 euro är värdemässigt bättre än 3600 för 199 euro.

Eller vad tror ni?

Edit: Sen så leder ju lägre värmeutveckling till större överklockningsmöjligheter, så klart.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tur att denna tråd finns! Fick all info jag behövde på ett och samma ställe.

Får stå och stampa på dörren hos Webbis för att kunna lägga vantarna på en 3700X när det väl är dags. 3800-3900X blir lite för dyrt faktiskt

Ja jag funderar också på 3700X, även om jag egentligen skulle vilja ha 12c. Beror på hur pass väl dessa överklockar samt hur varma de blir för min del då en av dessa kommer att sitta i ett ganska litet chassi (Ghost S1 MKII).

Skrivet av Mirialia:

Otroligt mycket kraft för priset. Inget jag kommer att uppgradera till då mitt system funkar fint för mig idag och kommer funka fint de nästkommande 5+ åren. Men kul att AMD ännu en gång visar att dom är något att räkna med.

@redaktionen, varför ingen nyhet?

De är nog lite för upptagna med att vandra runt Computex med hakorna i golvet

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

15% IPC är ju rätt nice

15% kommer det från cinebench siffran? Har inte nya cinebench avx stöd? Dvs något vi visste skulle få ett rejält lyft, mycket eller nästan allt kan ju faktiskt komma därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Kan nog hitta en värdig uppgradering från min 1600 iaf! Frågan är om det är värt att uppgradera min Asus ROG B350-F bräda även om den har uppdaterats med stöd för 3000-serien ?

Ja herregud, sitter också på en sådan dyrgrip. 1600 utan x med lanseringspris på 219$. Jag har stirrat på 1800x, 2700x i ett halvår nu och väntat på Ryzen 3000 med 5 ghz 😂 Iom att de sa att man skall kunna köra AM4 brädorna i 4 generationer (4 år) eller hur det nu var så köpte jag en dyr bräda. Kommer att behålla brädan. Nästa byte av bräda får bli dyrt med DDR5 minnen om jag skall byta. 1600 blir förpassad till en snurrande server (hade varit trevligt om den vore en 1700 utan x istället, men men.)

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Det värsta med dessa processorerna är att man inte kan förboka dem redan nu.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Trevliga nyheter att vakna upp till! Men vad tror ni överlag om 3600 och 3600x? Nu är ju inget officiellt gällande dessa än, men jag skulle i alla fall anta att de inte kan gå upp i samma mäng c/t som 3700x, vilket skulle innebära att de lämnar på 6c/12t, alltså samma som Zen+. Om det sen stämmer att 3600 hamnar på boost till 4,2 Ghz, och 3600X till 4,4 Ghz, så lär det väl innebära att 3600 borde prestera ungefär 10% bättre än 2600X baserat på förbättringen i IPC?

Det här är i sig en väldigt positiv sak, men jag blir aningen fundersam gällande bang for the buck med tanke på vad Zen+ säljs för i dagens läge. 2600 säljs ju för 129 euro, och 2600X för 169 euro, så på det sättet känns det som att 2600X för 169 euro är värdemässigt bättre än 3600 för 199 euro.

Eller vad tror ni?

Edit: Sen så leder ju lägre värmeutveckling till större överklockningsmöjligheter, så klart.

Det som möjligen leder till bättre överrklockningspotential än förra generationen är att tillverkningsprocessen som används här är bättra lämpad för det. Den process de använda till gen 1 hade de i princip sugit ur allt från redan. Så det var inte direkt designen av chipen, utan processen som satte stop där. Men vi får se hur mycket de pressat ur dessa och hur mycket möjlig head room det kan finnas. Beror ju säkert mycket på hur bra yield de har och hur binningen ser ut.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

3700X: 8C/16T @ 4.4GHz boost 329 dollar.
3800X: 8C/16T @ 4.5GHz boost 399 dollar.
3900X: 12C/24T @ 4.6Ghz boost kostar 499 dollar. Mums.

Visade inte upp någon 16C, kanske kommer senare eller så blir 12C max, 105W TDP.

Släpps 7/7.

https://i.redd.it/ahllaovudo031.png

Kan vara så att de vill ha alla fulla 8 core chiplets till sina 8c/16t varianter i början. Sen när produktionen körts ett tag och fler 8c chiplets finns tillgängliga presenterar de en 16c/32t variant med två fulla 8c chiplets.

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 3xxx CPU:er på AMDs officiella hemsida:

https://www.amd.com/en/products/specifications/processors/117...

3600 och 3600X med 6c/12t confirmed.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Lägg på typ 7%. Inte dödligt farligt, ännu.

7%? På ungefär ett år? .... Inflationen mellan april 2018 och april 2019 är 2%. Men även USA har ju inflation, och den var i stort sätt samma mellan dessa månader.

Dock så har dollarn stärkts med 13,5% så skulle effekten av detta helt nå konsumenten, så om $329 var 3499 SEK då så skulle det vara 3975 SEK nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Precis som jag trodde så ger de inte bort de extra kärnorna gratis som vissa AMD fanboys här trodde de skulle göra. Det ser onekligen lovande ut däremot.

Vilken Intel 12c kan du köpa för $499?

Min teori var helt spot on. Jag sa att om de tar ett högre pris än vad 1800X kostade vid lansering så greedar de och är dumsnåla, men $499 känns helt rimligt, och tittar man på vad Intel's 12c kostar just nu så känns det fasiken som de just ger bort de extra kärnorna. Lägg därtill att detta är på mainstream. Intel har inte ens något rimligt de kan svara med alls vad gäller antalet kärnor så jo, jämför priset med 9900K, som är det närmaste Intel kommer, så blir det ju faktiskt som att, just det, de ger bort de extra kärnorna gratis.

Fanns ju de som pratade om att "AMD kommer självklart ta väldigt bra betalt för de extra kärnorna". Men jag stod på mig, och nu visade det sig att nej det gör de inte alls. $499 är inte ett pris som kommer få folk att välja färre kärnor, utan det är ett pris man har råd med, även om det bara är för att man vill ått de högre klocksen, så nej de greedar inte och nej de fragmenterar inte marknaden, jag var på pricken spot on med min förutsägelse

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man ska invänta 16c och se vd den får för klock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Frågan är om man ska invänta 16c och se vd den får för klock.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 9 3980X 16c/32t @ 4.7 GHz boost

Du läste det först här

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Kan vara så att de vill ha alla fulla 8 core chiplets till sin 8c/16t variant i början. Sen när produktionen körts ett tag och fler 8c chiplets finns tillgängliga presenterar de en 16c/32t variant med två fulla 8c chiplets.

Tror att det kanske är så att de binnar bästa exemplaren till sina 16c. Jag vet inte om de behöver ha två chiplets som är lika bra för dem eller om de kan ha ett som är super och ett som är ok. Och köra singlecore boost på den chipletten som är bäst. Och prioritera intensiva trådar till den chipletten. Men det du säger är också välfigt logiskt.

När det gäller OC så tror jag att det är som förra generationen. De är nästan så högt som de kan vara. Man kan nog OC:a de lägre (3600) mer än var man kommer att kunna göra med 3900X. Så, OC / krona lär som vanligt bli bäst på de lägre modellerna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min teori var helt spot on. Jag sa att om de tar ett högre pris än vad 1800X kostade vid lansering så greedar de och är dumsnåla, men $499 känns helt rimligt, och tittar man på vad Intel's 12c kostar just nu så känns det fasiken som de just ger bort de extra kärnorna. Lägg därtill att detta är på mainstream. Intel har inte ens något rimligt de kan svara med alls vad gäller antalet kärnor så jo, jämför priset med 9900K, som är det närmaste Intel kommer, så blir det ju faktiskt som att, just det, de ger bort de extra kärnorna gratis.

Jag är överraskad (och impad) att de tar 499 för sin 12c. Men det kanske också (bland annat) är därför de inte visar upp sin 16c just nu. För att den kanske kommer att ligga runt $599 och att alla skulle titta sig blinda på det priset och jämföra det med 499.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

7%? På ungefär ett år? .... Inflationen mellan april 2018 och april 2019 är 2%. Men även USA har ju inflation, och den var i stort sätt samma mellan dessa månader.

Dock så har dollarn stärkts med 13,5% så skulle effekten av detta helt nå konsumenten, så om $329 var 3499 SEK då så skulle det vara 3975 SEK nu.

Eftersom dollarkurs redan diskuterats så tog jag för givet att det var vad som avsågs med frågan. Inflationen är inte relevant i sammanhanget så jag tyckte mig förstå vad som avsågs.

Men ja, det är mer än 7%, googlade fram en otroligt klumpig graf (åtminstone på telefon) på ekonomifakta så blev lite fel där. Du har rätt om siffrorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ryzen 5 3xxx CPU:er på AMDs officiella hemsida:

https://www.amd.com/en/products/specifications/processors/117...

3600 och 3600X med 6c/12t confirmed.

95W TDP dock? Med färre kärnor.
65W för 3700X som har liknande frekvens i baseclock, men 2 extra kärnor.

Är 3600X 12nm eller är den sidan helt otillförlitlig?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag är överraskad (och impad) att de tar 499 för sin 12c. Men det kanske också (bland annat) är därför de inte visar upp sin 16c just nu. För att den kanske kommer att ligga runt $599 och att alla skulle titta sig blinda på det priset och jämföra det med 499.

För mig var det helt förväntat. Allt annat hade varit ren idioti av AMD.

Jag är inte säker på att det kommer en 16c på AM4. Dels känns det inte som det finns utrymme för det i namnchemat, och dels så ligger redan toppmodellen och pressar mot max TDP som AM4 är specad till, men det kan såklart vara så att de vaskar fram några riktiga golden samples som klarar 105W TDP även med 16c och extremt hög frekvens, men ja i så fall så lär de kosta så mycket att de blir ointressanta för alla utom typ samlare. Tror inte de släpper modeller som spränger 105W TDP. Tyvärr finns det allderles för många dåliga moderkort med mycket dålig dimensionerad VRM, så köper folk och blir sura när datorn inte startar pga VRM inte orkar. Jag tror inte AMD vill öppna den maskburken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

95W TDP dock? Med färre kärnor.
65W för 3700X som har liknande frekvens i baseclock, men 2 extra kärnor.

Är 3600X 12nm eller är den sidan helt otillförlitlig?

Ja, vem vet hur AMD och Intel räknar på TDP

Både 3600 och 3600X ska vara 7 nm, scrolla lite till höger:

TSMC 7nm FinFET

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Någon som har hört något om B550? B450 släpptes väl ca 3,5-4 månader efter X470 (mitten av april och början av augusti). Om X570 nu släpps i början av juli så skulle samma tidsspann innebära att B550 kommer i slutet av oktober ungefär.

Råkar nån ha koll på hur stor chansen är att man får uppdateringar för Zen 2 om man köper B450 från de bättre tillverkarna (kollar främst på MSI och Asrock)?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Någon som har hört något om B550? B450 släpptes väl ca 3,5-4 månader efter X470 (mitten av april och början av augusti). Om X570 nu släpps i början av juli så skulle samma tidsspann innebära att B550 kommer i slutet av oktober ungefär.

Råkar nån ha koll på hur stor chansen är att man får uppdateringar för Zen 2 om man köper B450 från de bättre tillverkarna (kollar främst på MSI och Asrock)?

En del tillverkare har börjat släppa listor med moderkort de släpper uppdateringar till.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P