Integration av tjänster, AI och nya Android i fokus under Google I/O 2019

Permalänk
Melding Plague

Integration av tjänster, AI och nya Android i fokus under Google I/O 2019

Googles utvecklarmässa I/O fokuserar i år på säkerhet och integrering av olika tekniker direkt i sökresultaten. Därtill presenteras nyheter kring det mobila operativsystemet Android Q.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Ai är framtiden. Är man extremt duktig och vill bli något stort så är Ai något att satsa på. Nu finns det många nivåer på Ai jobb, men jag tänker på de som utvecklar vad allmänheten kallar för "människolikt Ai" och det kräver sin person för att vara ledande inom detta.
Även det andra var intressant som fler stöd för vikbara telefoner.
Focus läge gillar jag, jag vet inte hur ofta jag sitter i en turnering i ett spel på mobilen, jag är bland finalisterna och helt plötsligt dyker det upp en popupruta upp för någon vill ringa en, man trycker upptagen fort som tusan, svär över de 1-2 sekunderna man förlorade i det intensiva spelet och så ringer f-nskapet upp en igen. Och det är bara säga hejdå till ens fina titel i spelet.

Hade jag haft en lektelefon så hade jag testat betan direkt.

*edit*
Jag kanske låt lite väl nedlåtande. Men spelar man emot de allra bästa i ett spel i en turnering, där speltiden på en macth kanske är 2 minuter. Så är det väldigt problematisk med folk som ringer in mitt i de mest intensiva delarna i spelet. och jag ser fram emot att enkelt kunna blockera telefonsamtal då.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av anon159643:

Ai är framtiden. Är man extremt duktig och vill bli något stort så är Ai något att satsa på. Nu finns det många nivåer på Ai jobb, men jag tänker på de som utvecklar vad allmänheten kallar för "människolikt Ai" och det kräver sin person för att vara ledande inom detta.
Även det andra var intressant som fler stöd för vikbara telefoner.
Focus läge gillar jag, jag vet inte hur ofta jag sitter i en turnering i ett spel på mobilen, jag är bland finalisterna och helt plötsligt dyker det upp en popupruta upp för någon vill ringa en, man trycker upptagen fort som tusan, svär över de 1-2 sekunderna man förlorade i det intensiva spelet och så ringer f-nskapet upp en igen. Och det är bara säga hejdå till ens fina titel i spelet.

Hade jag haft en lektelefon så hade jag testat betan direkt.

*edit*
Jag kanske låt lite väl nedlåtande. Men spelar man emot de allra bästa i ett spel i en turnering, där speltiden på en macth kanske är 2 minuter. Så är det väldigt problematisk med folk som ringer in mitt i de mest intensiva delarna i spelet. och jag ser fram emot att enkelt kunna blockera telefonsamtal då.

Du kan väl redan sätta på Priority Notifications vilket bara släpper igenom det läget du väljer (Allt/Favoritmarkerade Kontakter och Alarm/Bara Alarm), så fanns det iallafall på båda mina förra Sony telefoner och min nuvarande Huawei

Edit: Detta kanske bara är för ljudet/vibrationen dock och inte pop-up:en, det tänkte jag inte på

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ai är framtiden.

Är det? Sa man inte samma sak om 3D-skrivare för 4-5 år sedan? "Branschen" vill alltid att något ska vara framtiden, det är inte samma sak som att det är framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är det? Sa man inte samma sak om 3D-skrivare för 4-5 år sedan? "Branschen" vill alltid att något ska vara framtiden, det är inte samma sak som att det är framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att 3D-skrivare inte är framtiden (eller i vissa fall nutiden)? AI, vad man nu än väljer att det begreppet ska innefatta, används mer och mer och har ännu större möjligheter till användning i framtiden. Visst, man kan ju kanske aldrig med 100% säkerhet säga att något är framtiden, men det finns starka tendenser som talar för att AI skulle kunna ha en allt större roll i våra liv om några år.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeonist:

Är det? Sa man inte samma sak om 3D-skrivare för 4-5 år sedan? "Branschen" vill alltid att något ska vara framtiden, det är inte samma sak som att det är framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Ai är ett samlingsnamn för artificiell intelligens, detta har redan börjas implementeras inom nästan alla områden och förändrar det mesta. Jag ser mitt påstående lite som påståendet år 1850 att elektricitet är framtiden. Där detta inte nödvändigtvis betyder att alla bilar direkt enbart kommer gå på bil utan något fossilt bränsle.

Så man kan diskutera hur snabbt Ai kommer att utvecklas och hur det kommer att implementeras, men såvida inget tillbaka gång sker i vårt samhälle så blir det bara mer och mer Ai i precis allt. Och många otekniska personer förväntar sig faktisk Ai i saker.
Jag vet inte hur många exempel jag kan dra på jag har sett personer hotat datorn och försökt samma sak om och om igen, där de tror att beroende på hur väl de pratar till datorn så kommer den bete sig annorlunda.

*edit*
En fördom jag har, ju mer oteknisk en person är, ju mer har jag upplevt dessa tro att teknisk utrustning bara ska fatta vad de ska göra. Så behovet och önskemålet av mer Ai är stort i det mesta. Ta bara en kamera, så vill folk att kameran själv ska förstå vilka inställningar som är de bästa. Kameran ska lista ut var skärpan ska finnas, hur mycket slutartid och annat beroende på vad otekniska personer fotograferar för typ av objekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ai är framtiden. Är man extremt duktig och vill bli något stort så är Ai något att satsa på. Nu finns det många nivåer på Ai jobb, men jag tänker på de som utvecklar vad allmänheten kallar för "människolikt Ai" och det kräver sin person för att vara ledande inom detta.
Även det andra var intressant som fler stöd för vikbara telefoner.
Focus läge gillar jag, jag vet inte hur ofta jag sitter i en turnering i ett spel på mobilen, jag är bland finalisterna och helt plötsligt dyker det upp en popupruta upp för någon vill ringa en, man trycker upptagen fort som tusan, svär över de 1-2 sekunderna man förlorade i det intensiva spelet och så ringer f-nskapet upp en igen. Och det är bara säga hejdå till ens fina titel i spelet.

Hade jag haft en lektelefon så hade jag testat betan direkt.

*edit*
Jag kanske låt lite väl nedlåtande. Men spelar man emot de allra bästa i ett spel i en turnering, där speltiden på en macth kanske är 2 minuter. Så är det väldigt problematisk med folk som ringer in mitt i de mest intensiva delarna i spelet. och jag ser fram emot att enkelt kunna blockera telefonsamtal då.

Vet inte vad du har för telefon, men jag vet att iPhone har haft funktionen ”stör ej” i flera år och jag vore förvånad om det inte fanns på typ android.
Då blockerar du alla inkommande samtal, kan lägga till betrodda/viktiga samtal som du vill släppa igenom osv. Eller bara sätta i flygplansläge och enbart aktivera wi-fi.
Hoppas att det löser ditt problem iaf 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Så du menar att 3D-skrivare inte är framtiden (eller i vissa fall nutiden)?

Det menar jag absolut. Läs om hur man pratade om 3D-skrivare för 4-5-6 år sedan, alla skulle ha en hemma, osv. osv.

Det kan inte ses som något annat än ett fiasko.

Skrivet av JoeBlack:

AI, vad man nu än väljer att det begreppet ska innefatta, används mer och mer och har ännu större möjligheter till användning i framtiden. Visst, man kan ju kanske aldrig med 100% säkerhet säga att något är framtiden, men det finns starka tendenser som talar för att AI skulle kunna ha en allt större roll i våra liv om några år.

Det är ju ett problem i sig att man helt har omvärderat vad begreppet AI betyder. Så man kallar saker för AI idag som man aldrig hade sett som AI för 5 år sedan.

Men om man håller fast vid den ursprungliga definitionen, så någon slags självlärande datorer, så kommer det aldrig komma. Sen kommer datorer och automatisering självklart påverka våra liv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ai är ett samlingsnamn för artificiell intelligens, detta har redan börjas implementeras inom nästan alla områden och förändrar det mesta.

Som sagt, man har helt omvärderat vad AI är, vad intelligens är. Och sen har man börjat använda den nya definitionen för att sälja prylar.

Vi kan inte ens skriva självkorrigerande kod, tills vi kan det, så tycker jag att allt som kallas AI får anses fejk. För om det vi har idag är AI, då har vi ju haft AI sen..ja sen 286orna kom åtminstone.

Skrivet av anon159643:

Jag vet inte hur många exempel jag kan dra på jag har sett personer hotat datorn och försökt samma sak om och om igen, där de tror att beroende på hur väl de pratar till datorn så kommer den bete sig annorlunda.

Här beskriver du ju bara hur korkad en dator är, och hur korkade människor kan vara. Jag kan inte se att något av det skulle vara bevis på AI?

Skrivet av anon159643:

Ta bara en kamera, så vill folk att kameran själv ska förstå vilka inställningar som är de bästa. Kameran ska lista ut var skärpan ska finnas, hur mycket slutartid och annat beroende på vad otekniska personer fotograferar för typ av objekt.

Så, menar du att kameror idag har AI? (jag hoppas verkligen att det inte är det du säger)

Att vi vill ha, och kanske till och med behöver AI, är ju inget bevis på dess nuvarande eller framtida existens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeonist:

Det är ju ett problem i sig att man helt har omvärderat vad begreppet AI betyder. Så man kallar saker för AI idag som man aldrig hade sett som AI för 5 år sedan.

Men om man håller fast vid den ursprungliga definitionen, så någon slags självlärande datorer, så kommer det aldrig komma. Sen kommer datorer och automatisering självklart påverka våra liv.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ha en lång debatt om vad Ai är. Men grundläggande tolkning borde vara ett system som förbättrar sig själv ju mer data som den får till hands, där man som utvecklare inte alls vet vad slutresultatet blir. Detta finns och det utnyttjas idag av väldigt många.

Skrivet av Xeonist:

Vi kan inte ens skriva självkorrigerande kod, tills vi kan det, så tycker jag att allt som kallas AI får anses fejk. För om det vi har idag är AI, då har vi ju haft AI sen..ja sen 286orna kom åtminstone.

Väldigt många idag använder i arbetslivet lösningar som styrs genom algoritmer som har kommit fram genom en Ai.

Skrivet av Xeonist:

Att vi vill ha, och kanske till och med behöver AI, är ju inget bevis på dess nuvarande eller framtida existens.

https://consumer.huawei.com/en/press/media-coverage/2018/huaw... The impressive recognition capability is the result of Huawei's extensive training – in order to "teach" the processor to identify objects and distinguish one thing from another, Huawei had put the AI through over 10 million images when designing the SoC. It was a long, long laborious process.

Ja den kameran suger, men det är första versionen. Ser man på alla större mobiltillverkare, Apple, Samsung, Huwaie etc så är det stor fokus på Ai. För den som har väldigt gott om tid så kan den föra en semantisk och filosofisk fråga kring vad intelligens är och varför ens människan ska räknas ha detta. Denna tid har jag dock inte. Min poäng med mitt första inlägg var dock att den vanliga Ain som datorer nu börjar få är en attraktiv bransch.
Alltså fler och fler lösningar idag använder sig av tekniker som vissa kallar för Ai, genom denna Ai får de fram resultat som praktisk hade varit omöjligt att få fram utan dessa tekniker. Huruvida detta är en riktigt Artificiell intelligens eller ej ser jag som en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Man kan ha en lång debatt om vad Ai är. Men grundläggande tolkning borde vara ett system som förbättrar sig själv ju mer data som den får till hands, där man som utvecklare inte alls vet vad slutresultatet blir. Detta finns och det utnyttjas idag av väldigt många.

Jag håller inte med. Säg ett sådant system.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeonist:

Jag håller inte med. Säg ett sådant system.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag visade dig ovanför Huwaies kamera, som just genom att processera miljontals bilder själv kunde skapa algoritmer för att kunna identifiera olika objekt. Mindre exotisk är reglerstyrning idag som styr från ett system som har insamlat data och själv kommer fram till när, hur styrparametrar ska användas. Ta något sådant enkelt som temperaturstyrning i byggnader, där det finns hus idag som använder sig av Ai för att veta hur den ska styra för minsta energiåtgång. Där parametrar som vädret ute, antal personer inne i byggnaden etc påverkar.

Men för att ta ett synbart exempel så ser på detta super mario spel:
https://www.youtube.com/watch?v=qv6UVOQ0F44

Det jag påstår är att många idag använder sig av tekniker som vi kallar för Ai för at styra saker, där vi aldrig själva skulle kunna ha tid att knacka ihop dessa algoritmer. Man kan diskutera hur avancerade dessa tekniker bör vara för att få kallas för AI, men det var inte min poäng.
Jag har dessutom vare sig tid eller kunskap för en sådan diskussion, det finns flera på forumet som jobbar som Ai utvecklare och dessa är bättre lämpade för en sådan diskussion.

Liknelse: Alltså jag ser att det finns ett redskap som man kan slå in spikar i en väg med. Man kan diskutera huruvida detta redskap är en hammare eller ej. Men det jag påstår är att ett sådant redskap finns och många använder den.
Alltså min poäng är inte huruvida det är riktigt "intelligens eller ej".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är det? Sa man inte samma sak om 3D-skrivare för 4-5 år sedan? "Branschen" vill alltid att något ska vara framtiden, det är inte samma sak som att det är framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Additiv manufakturering kommer dröja innan det slår in ordentligt. Hypen som pågick var nog för att det blev populärt att skaffa egna skrivare hemma och media driver på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Som sagt, man har helt omvärderat vad AI är, vad intelligens är. Och sen har man börjat använda den nya definitionen för att sälja prylar.

Vi kan inte ens skriva självkorrigerande kod, tills vi kan det, så tycker jag att allt som kallas AI får anses fejk. För om det vi har idag är AI, då har vi ju haft AI sen..ja sen 286orna kom åtminstone.

Här beskriver du ju bara hur korkad en dator är, och hur korkade människor kan vara. Jag kan inte se att något av det skulle vara bevis på AI?

Så, menar du att kameror idag har AI? (jag hoppas verkligen att det inte är det du säger)

Att vi vill ha, och kanske till och med behöver AI, är ju inget bevis på dess nuvarande eller framtida existens.

Om det vi idag har kallas ai då har vi haft ai sedan?... ja, 2010 ungefär. Du behöver artificiella neuro nät, back propegation samt stora mängder data. Dessutom vill man gärna göra uträkningarna på grafikkortet så det går snabbare.

Och ja, vi har haft primitiva versioner av detta sedan åttiotalet, men först kring 2010 blev det tillräckligt bra.

Sen tar det ett par år för folk att fatta, ett par år för saker att byggas klart och ett par år för fler att hänga på. Då är det plötsligt 2016

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag visade dig ovanför Huwaies kamera, som just genom att processera miljontals bilder själv kunde skapa algoritmer för att kunna identifiera olika objekt.

Jag var osäker på om du faktiskt menade det som ett exempel på AI.

Men du sa:

Skrivet av anon159643:

Man kan ha en lång debatt om vad Ai är. Men grundläggande tolkning borde vara ett system som förbättrar sig själv ju mer data som den får till hands, där man som utvecklare inte alls vet vad slutresultatet blir. Detta finns och det utnyttjas idag av väldigt många.

Och det exempel på AI du ger gör ju ingenting själv. Ett annat exempel på det där är ju Teslas Vision/Autopilot, men det systemet gör heller ingenting själv.

Men om det där är AI, så har vi ju haft AI sen stavningskontroller infördes i Word/Word Perfect på..vad var det..90talet?
Det gör precis samma sak för text vad Huaweis AI påstås göra för bilder.

(jag säger påstås för jag blir alltid väldigt skeptisk när något påstås hända utan att man kan redogöra för vad som faktiskt händer, det finns inga exempel på bilder som faktiskt har förbättrats med AI, jag är precis lika skeptisk till Googles påstådda telefonsamtal, där det ju spekulerats i att det var fake, och man har pekat ut saker som var underligt med det samtalet som också tyder på att det var fejk)

Skrivet av anon159643:

Mindre exotisk är reglerstyrning idag som styr från ett system som har insamlat data och själv kommer fram till när, hur styrparametrar ska användas.

Och några sådana system finns ju inte, det finns inga system som själv kommer fram till när dom ska användas, och hur. Dom gör precis vad dom har blivit tillsagda, som datorer har gjort i alla tider.

Skrivet av anon159643:

Ta något sådant enkelt som temperaturstyrning i byggnader, där det finns hus idag som använder sig av Ai för att veta hur den ska styra för minsta energiåtgång. Där parametrar som vädret ute, antal personer inne i byggnaden etc påverkar.

Dom systemen gör ju också precis vad dom har blivit programmerade att göra, och du har helt gått ifrån din egen definition på att systemet ska förbättra sig själva, och resultatet ska vara något som utvecklarna inte visste vad det skulle bli.

Du blandar ihop det faktum att vi idag har system som tar in så många parametrar att slutprodukten blir (för en enskild individ) oförutsägbar, med att den inte skulle vara förutsägbar. Och att det skulle vara AI.

Så om vi har ett system som tar in 10.000parametrar så är slutprodukten (resultatet) omöjligt för en enskild människa att förutsäga, men resultatet är fortfarande 100% förutsägbart.
Samma sak kan ju sägas om ett Excel-ark med 100.000 fält, som autosummeras. Slutresultatet är omöjligt att förutsäga för en enskild individ, men det är ju ingen som har sagt om Excel att det är AI.

Skrivet av anon159643:

Det jag påstår är att många idag använder sig av tekniker som vi kallar för Ai för at styra saker, där vi aldrig själva skulle kunna ha tid att knacka ihop dessa algoritmer.

Jag hoppas du förstår hur fel du har här. Alla algoritmer, 100%, som används inom det du kallar AI har "knackats" av människor. Så uppenbarligen har vi tid.

Skrivet av anon159643:

Man kan diskutera hur avancerade dessa tekniker bör vara för att få kallas för AI, men det var inte min poäng.

Det blir ju isf. en diskussion om vad intelligens är. Om förmågan att följa uppsatta regler anses vara intelligens, då har vi ju haft AI sen den första datorn kom.

Skrivet av anon159643:

Liknelse: Alltså jag ser att det finns ett redskap som man kan slå in spikar i en väg med. Man kan diskutera huruvida detta redskap är en hammare eller ej. Men det jag påstår är att ett sådant redskap finns och många använder den.
Alltså min poäng är inte huruvida det är riktigt "intelligens eller ej".

Jag tycker ju att det blir väldigt konstig att diskutera AI (artificiell intelligens) och sen säga att man vill bortse från vad intelligens är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Additiv manufakturering kommer dröja innan det slår in ordentligt.

Det har vi ju haft i hundratals år, så det håller jag inte med om.

Skrivet av Nord93:

Hypen som pågick var nog för att det blev populärt att skaffa egna skrivare hemma och media driver på

Fast det blev ju aldrig populärt, det var det som var min poäng. Och media drevs såklart på av intressen som ville att det skulle bli populärt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeonist:

Jag var osäker på om du faktiskt menade det som ett exempel på AI.

Men du sa:

Och det exempel på AI du ger gör ju ingenting själv. Att annat exempel på det där är ju Teslas Vision/Autopilot, men det systemet gör heller ingenting själv.

Men om det där är AI, så har vi ju haft AI sen stavningskontroller infördes i Word/Word Perfect på..vad var det..90talet?
Det gör precis samma sak för text vad Huaweis AI påstås göra för bilder.

(jag säger påstås för jag blir alltid väldigt skeptisk när något påstås hända utan att man kan redogöra för vad som faktiskt händer, det finns inga exempel på bilder som faktiskt har förbättrats med AI, jag är precis lika skeptisk till Googles påstådda telefonsamtal, däre det ju spekulerats i att det var fake, och man har pekat ut saker som var underligt med det samtalet som också tyder på att det var fejk)

Och några sådana system finns ju inte, det finns inga system som själv kommer fram till när dom ska användas, och hur. Dom gör precis vad dom har blivit tillsagda, som datorer har gjort i alla tider.

Dom systemen gör ju också precis vad dom har blivit programmerade att göra, och du har helt gått ifrån din egen definition på att systemet ska förbättra sig själva, och resultatet ska vara något som utvecklarna inte visste vad det skulle bli.

Du blandar ihop det faktum att vi idag har system som tar in så många parametrar att slutprodukten blir oförutsägbar, med att den inte skulle vara förutsägbar, att det skulle vara AI.

Så om vi har ett system som tar in 10.000parametrar så är slutprodukten (resultatet) omöjligt för en enskild människa att förutsäga, men resultatet är fortfarande 100% förutsägbart.

Jag hoppas du förstår hur fel du har här. Alla, 100%, algoritmer som används inom det du kallar AI har "knackats" av människor. Så uppenbarligen har vi tid.

[/quote]

Det blir ju isf. en diskussion om vad intelligens är. Om förmågan att följa uppsatta regler anses vara intelligens, då har vi ju haft AI sen den första datorn kom.

Jag tycker ju att det blir väldigt konstig att diskutera AI (artificiell intelligens) och sen säga att man vill bortse från vad intelligens är.

Man kan ha en filosofisk debatt kring vad Ai är. Och har människan ens intelligens eller styrs vi bara av helt det av deterministiska beslut som beror på hur vår hjärna är konstruerad.
Detta kan vara en intressant diskussion för den som har tid, lust och kunskap. Jag saknar de alla med betoning på tid. Min poäng har aldrig varit att skapa en debatt kring vad Ai är, bara det att jag har påpekat att arbetsmarknaden för vad folk kallar för Ai är megastor då dessa löser problem som vi idag rent praktisk ej kan lösa på andra sätt.

När du skrev att Ain inte gör något själv, så har den ändrat parametrarna efter indata som den tidigare har analyserat. Det är i princip samma sätt som en människa fungerar. Man fattar beslut baserat på både tidigare inhämtat data och nu. Man kan som sagt argumentera för att människan genom detta agerande inte är intelligent.

Stavningskontroller förr var väldigt enkla. Folk kodade mer eller mindre funktioner som byter ur ord emot ett annat, sedan gick kontrollen och kollade i texten för att försöka lista ut böjningen av ordet.
Idag så bygger stavningskontroller på att översättningsprogrammen analyserar mängder av översättningar, ofta är det en evolutionsliknande process, där de låter olika versioner försöka. De versionerna som sedan klarar sig bäst muteras och ibland byter delar med andra och slutresultatet blir något som ingen egentligen har koll på.

Se det lite som evolutionen av husdjur. Det är ingen som riktigt har koll på hur nästa generation kommer se ut och bete sig, visst är människan där och styr och får det att gå åt olika håll.
Liknande sätt är mycket av det som idag kallas för Ai uppbyggt, ingen har riktigt koll på hur denna kommer bete sig i alla situationer och det är inte bara koda om någon kod. Vi får då ett system som på sätt och vis agerar på egen hand utanför vår kontroll.

Permalänk
Skrivet av Nord93:

Additiv manufakturering kommer dröja innan det slår in ordentligt. Hypen som pågick var nog för att det blev populärt att skaffa egna skrivare hemma och media driver på

Additiv tillverkning är ju ingen ny teknik heller, har funnits i industrin länge. Det som var nytt och häftigt var ju att gemene man kunde ha råd att ha en liten maskin hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necris:

Om det vi idag har kallas ai då har vi haft ai sedan?... ja, 2010 ungefär. Du behöver artificiella neuro nät, back propegation samt stora mängder data.

Stora mängder data är ju en intressant aspekt, för det är självklart en parameter för intelligens. Samtidigt, om jag satt här och krävde att du matade mig med data, så skulle du ju aldrig hävda att jag är intelligent.
Så att vi matar system med data är ju inget bevis på systemens intelligens.

Skrivet av necris:

Dessutom vill man gärna göra uträkningarna på grafikkortet så det går snabbare.

Det där är ju en teknisk fråga som är helt irrelevant. Är hastighet en förutsättning för intelligens? Om Einstein tog 1 år på sig att utveckla/forma relativitetsteorin istället för 1 månad, skulle det göra honom mindre intelligent?

Skrivet av necris:

Och ja, vi har haft primitiva versioner av detta sedan åttiotalet, men först kring 2010 blev det tillräckligt bra.

Okej, vad hände 2010? Hur mäter du den framgången, hur definierar du "bra"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av poseidon84:

Additiv tillverkning är ju ingen ny teknik heller, har funnits i industrin länge. Det som var nytt och häftigt var ju att gemene man kunde ha råd att ha en liten maskin hemma.

Inte bara i industrin. Pyramiderna får väl anses vara additiv tillverkning (eller finns det storleksbegränsningar i den definitionen?).

Gjutning får anses vara additiv tillverkning. Glas får anses vara additiv tillverkning.

Sen vet jag inte om det var så häftigt att alla kunde ha råd att ha en maskin hemma. Det är inte speciellt praktiskt, människor vill inte tillverka alla möjliga saker hemma. Inte ens om hållbarheten var identisk, eller om tillverkningsprocessen var omedelbar, så vill vi det.

Alltså, om processen var att jag sa till min Lenovo Smart Assistant "Hey Google, make me a new key", så skulle ju svaret vara "You´re out of printer filament" och likaväl som att jag går till Hobbex och köper nytt, så kan jag gå till någon som gör en ny nyckel.

Och den faktiska processen är ju att jag ska ta fram en 3D-modell av min nyckel, det tar någon timma, jag ska skriva ut den och det tar ett par timmar, hållbarheten är sämre, och jag måste fortfarande köpa filament.
Så det där att alla ska tillverka sina egna saker är ju att gå tillbaka 200 år i tiden, och att bortse från alla framsteg med specialisering vi har gjort i (väst)världen sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

När du skrev att Ain inte gör något själv, så har den ändrat parametrarna efter indata som den tidigare har analyserat.

Kan du ge ett exempel på ett system som har ändrat algoritmerna/parametrarna baserat på indata? Jag vill hävda att det inte existerar. Du beskriver ett system som programmerar sig självt.

Skrivet av anon159643:

De versionerna som sedan klarar sig bäst muteras och ibland byter delar med andra och slutresultatet blir något som ingen egentligen har koll på.

Fast det här är ju inte sant. Du får det att låta som Skynet. Att du inte har koll på det är ju inte samma sak som att ingen har koll på det.

Skrivet av anon159643:

Liknande sätt är mycket av det som idag kallas för Ai uppbyggt, ingen har riktigt koll på hur denna kommer bete sig i alla situationer och det är inte bara koda om någon kod. Vi får då ett system som på sätt och vis agerar på egen hand utanför vår kontroll.

Jag lovar, vi har koll på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeonist:

Kan du ge ett exempel på ett system som har ändrat algoritmerna/parametrarna baserat på indata? Jag vill hävda att det inte existerar. Du beskriver ett system som programmerar sig självt.

Fast det här är ju inte sant. Du får det att låta som Skynet. Att du inte har koll på det är ju inte samma sak som att ingen har koll på det.

Jag lovar, vi har koll på det.

Huwaies kamera, Mario spelet jag visade dig ovanför etc.
Det fungerar som evolutionen. Systemet gör några slumpvis ändringar, de versionerna som enligt vissa uppsatta regler klarar sig bäst går vidare och de muterar. Detta leder till att vi inte vet vad slutresultatet kommer bli. Självklart vet vi dock att Ai roboten i Mario inte kommer bli nästa skynet. Men vi vet i förhand inte exakt hur den kommer agera.

Jag ser detta som 2 diskussioner. Vad är intelligens? Varför kan man anse att människan, ens katt eller en mygga har något som kallas för intelligens? När man har avklarat detta så kan man fråga sig vad en Ai behöver ha för att uppnå samma mål.

Det jag diskuterar om är en teknik som man idag använder för att lösa visa problem, man brukar kalla denna teknik för Ai. Huruvida denna teknik borde få heta Ai är en annan diskussion, ofta grunnar sig denna i någon dogmatism.
Där personer inte alls på något sätt ställer samma intelligens krav på en människa som en robot. Förenklat en robot som ska klara olika saker för att få kallas intelligent, men de människor som inte klarar av samma problem, självklart räknas de som ett intelligent liv.

*edit*
De letar för fullt efter intelligent liv i rymden, säg att de skulle hitta något som de kallar för intelligent liv. Vilka krav skulle de då ha på denna? Är det högre eller lägre än vad en Ai behöver ha?

Permalänk
Medlem

AI finns inte. Idag är det enda som finns machine-learning och en stor kapacitet att samköra och lagra.

AI kan skapa något själv - idag är det smarta människor som väljer ut smarta matematiska formler som bearbetar stora mänger data, användbart ja, men AI, nej.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Detta leder till att vi inte vet vad slutresultatet kommer bli.

Självklart vet vi vad slutresultatet kommer bli. Och datorer är ju helt värdelösa om dom inte är förutsägbara.

Skrivet av anon159643:

Självklart vet vi dock att Ai roboten i Mario inte kommer bli nästa skynet. Men vi vet i förhand inte exakt hur den kommer agera.

Hur vet vi att den inte blir Skynet om vi inte vet hur den kommer agera?

Skrivet av anon159643:

Huruvida denna teknik borde få heta Ai är en annan diskussion, ofta grunnar sig denna i någon dogmatism.

Jag ser det inte som dogmatism, jag ser det som att ord faktiskt betyder något, och om vi inte har ett gemensamt språk, så har vi ingenting.

Och ur ett mer politiskt perspektiv så är det ju så att nästan alla som talar om AI har ett ekonomiskt intresse i det. Lex Fridman är ett sunt undantag som också har förmågan att problematisera ämnet.

Men i Sverige så vill ju nästan alla som pratar om AI såklart ha mer pengar från staten, när Elon Musk pratar om AI på Tesla Autonomy Day så försöker han ju sälja en nyemission i Tesla genom att prata om vilka enorma intäkter AI kommer innebära för Tesla, och när Sam Harris pratar om det så är det ju klassisk "fear-mongering" som ska sälja böcker och poddar.

Så, för att knyta ihop det, anledningen till att vi har börjat kalla det som för 5-10 år sedan kallades för databehandling för AI, är ju helt enkelt ekonomi.

Skrivet av anon159643:

De letar för fullt efter intelligent liv i rymden, säg att de skulle hitta något som de kallar för intelligent liv. Vilka krav skulle de då ha på denna? Är det högre eller lägre än vad en Ai behöver ha?

Människans syn på intelligens utgår såklart ifrån människan själv. Det har ju att göra med att vi anser oss vara höjden av utveckling. Så när vi letar efter intelligent liv så letar vi ju egentligen efter en spegelbild. Vi kommer därför aldrig att hitta intelligent liv i rymden.
Vi kommer heller aldrig att skapa artificiell intelligens.

Skrivet av Tea42BBS:

AI finns inte. Idag är det enda som finns machine-learning och en stor kapacitet att samköra och lagra.

AI kan skapa något själv - idag är det smarta människor som väljer ut smarta matematiska formler som bearbetar stora mänger data, användbart ja, men AI, nej.

Tack.

Permalänk
Medlem

Den här tråden demonstrerar vad som kallas för "AI-effekten". Oavsett hur avancerade saker en dator gör kommer AI alltid vara det som datorn inte kan göra - "det är inte riktig intelligens".

Semantiskt innebär dock AI ett program som kan imitera kognitiva funktioner. Just ordet "artificiell" implicerar att det inte behöver handla om riktig intelligens. Därutöver kan man även prata om smal AI respektive generell AI, där det senare är något vi fortfarande inte lyckats bygga.

Det faktum att ingen lyckats skapa en generell AI underminerar dock inte värdet av AI. Redan dagens metoder kan skapa stort värde och även om utvecklingen skulle stanna idag, skulle vi kunna fortsätta bygga applikationer på det vi redan har en bit in i framtiden.

Det finns mycket som pekar åt att AI kommer bli nästa stora teknologiska revolution. Om det sen betyder att vi får superintelligenta robotar eller om utvecklingen stannar innan det, återstår att se.

För övrigt är inte maskininlärning bara bakåtpropagering och neurala nätverk. Det finns även evolutionära algoritmer (som redan nämnts), inverterad deduktion, probalistisk inferens, kernel funktioner (support vector machines t.ex.). Maskininlärning är inte heller något nytt, det daterar väl bakåt till slutet av 50-talet.

Det finns också andra angreppsvinklar, exempelvis att simulera hjärnan. Senast jag kollade hade man lyckats kartlägga och simulera alla neuroner i hjärnan på någon slags mask, vilket sedan byggdes in i en liten robot som utan explicit kod för det kunde röra sig och runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Självklart vet vi vad slutresultatet kommer bli. Och datorer är ju helt värdelösa om dom inte är förutsägbara.

Hur vet vi att den inte blir Skynet om vi inte vet hur den kommer agera?

https://en.wikipedia.org/wiki/Evolved_antenna

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Senast jag kollade hade man lyckats kartlägga och simulera alla neuroner i hjärnan på någon slags mask, vilket sedan byggdes in i en liten robot som utan explicit kod för det kunde röra sig och runt.

Okej, vad var koden till för att göra då? Vad var det för språk? Vad kördes den på för hårdvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Okej, vad var koden till för att göra då? Vad var det för språk? Vad kördes den på för hårdvara?

Skickades från m.sweclockers.com

https://en.wikipedia.org/wiki/OpenWorm
https://www.youtube.com/watch?v=YWQnzylhgHc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Den här tråden demonstrerar vad som kallas för "AI-effekten". Oavsett hur avancerade saker en dator gör kommer AI alltid vara det som datorn inte kan göra - "det är inte riktig intelligens".

Jag håller inte med. Datorer gör vad dom alltid har gjort, det är ju "ni" som har dragit tillbaka gränsen för vad intelligens är.

Skrivet av DasIch:

Semantiskt innebär dock AI ett program som kan imitera kognitiva funktioner. Just ordet "artificiell" implicerar att det inte behöver handla om riktig intelligens. Därutöver kan man även prata om smal AI respektive generell AI, där det senare är något vi fortfarande inte lyckats bygga.

Det blir ju att dra semantiken till sin spets. En artificiell fotosyntes måste lik förbaskat var en fotosyntes. Kollar man på synonymer.se t.ex. så står det "artificiell intelligens datorprogram som efterliknar mänskligt tänkande". Du verkar nästan hävda att ordet "artificiell" ska negera betydelsen av intelligens.

Skrivet av DasIch:

Det faktum att ingen lyckats skapa en generell AI underminerar dock inte värdet av AI. Redan dagens metoder kan skapa stort värde och även om utvecklingen skulle stanna idag, skulle vi kunna fortsätta bygga applikationer på det vi redan har en bit in i framtiden.

För det första, jag förnekar inte att datorer skapar/innebär ett värde, trots att dom inte är intelligenta.

Sen finns ligger såklart gränsen någonstans mellan "generell" och "specifik" (eller vad man vill ange för motpol). Intelligens måste ju någonstans vara generell för att överhuvudtaget kallas intelligens. En människa som enbart kan utföra en repetitiv uppgift (enbart, utöver det är hen en "grönsak") skulle ju aldrig ses som intelligent.

Jag vet inte om det är så att vi är rädda för att när datorer ersätter oss i all större utsträckning, så måste vi tillskriva dom en slags intelligens eftersom det annars återspeglar på intelligensen hos den människa dom ersatt.

Skrivet av DasIch:

Det finns mycket som pekar åt att AI kommer bli nästa stora teknologiska revolution.

Det finns i så fall precis lika mycket som tyder på att det inte kommer bli det. Jag menar, det är ju inte första gången vi hör om något som ska revolutionera vår tillvaro.

Så, ett program som sänder elektriska signaler till en motor, ja det var revolutionerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så, för att knyta ihop det, anledningen till att vi har börjat kalla det som för 5-10 år sedan kallades för databehandling för AI, är ju helt enkelt ekonomi.

Det är snarare tvärtom. När AI tidigare varit överhypeat och misslyckats att leva upp till förväntningarna, har man börjat kalla det för andra saker för att inte skrämma iväg investerare. Det har lett till missuppfattningar om att AI varit dött, trots att forskning och utveckling pågått och AI nått allt fler applikationer.

Numera brukar det heta att maskininlärning bara är ett trendigt namn på statistik och databehandling. Jag undrar om samma kritik riktades mot SNARC (Stochastic Neural Analog Reinforcement Calculator) som byggdes 1951?