Dax att uppgradera 5 år gammal burk.

Permalänk
Medlem

Dax att uppgradera 5 år gammal burk.

Min dator börjar bli lite till åren så det är dags att uppgradera. Detta är det jag tänk mig, är det nåt jag bör ändra på?
Spelar mycket Factorio där ram access och single core är viktigt

GPU kommer senare.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Min dator börjar bli lite till åren så det är dags att uppgradera. Detta är det jag tänk mig, är det nåt jag bör ändra på?
Spelar mycket Factorio där ram access och single core är viktigt
https://www.inet.se/kundvagn/bild/12489998
GPU kommer senare.

Har du någon viss budget du vill hålla och har du en ordentlig kylare? Tror också att en sweetspot är snarare 3200/CL14 än 3600/CL15 dock, kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Du ger väldigt lite info men får intrycket av att du kanske skulle klara dig på en 9600k? Gjorde ett paket här:

Permalänk

Ram speed viktigast sen cpu sen gpu för det spelet.
Typ nåt sådant men utan gpu då.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att du får ut mer av en CPU som kan boosta till 5GHz än några snordyra minnen.
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3872080&view=l

Ger utan någon som helst överklockning bättre prestanda. Minnena är med på moderkortets QVL, lägsta CAS latency i 1.2V som kör processorns minneskontrollers hastighet, dvs 2666MHz och är kompatibelt med alla fyra minnesslotsen förutsatt att Corsairs versionsnummer är minst 3.31.

Skiter du i värmeutveckling på RAM och vill komma ner i en CAS-Latency på 13 finns ett 2x16GB kit på 1.35 volt från Kingston som också är med på QVL:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4390381

[edit]Jag hade fel. Verkar som CAS-Latency/Frekvens är helt avgörande så om de minnen du valt finns med på QVL skulle jag ta dessa. Hursomhelst, CPU och SSD skulle jag ta mina val, mobo beroende på stödda ram-minnen, dock med Intels nätverkskretsar.[/edit]

[EDIT2]
Verkar som du gjort läxan med minnena de snabbaste frekvens/CAS man kan hitta på QVL och prisjakt. Går dock inte att köra fyra stickor av det minnet enligt ASUS.
[/EDIT]

Permalänk
Medlem

Ja det är ju access tiden som är det viktigaste med RAM minnena. Dvs CAS/frekvens: Dessas ligger ju på 4.16 ns vilket var det snabbaste jag hittade.

Sen cpu, anledning till att jag funderar på att välja 9700 över 9900 är för att single thread är mest relevant, och enligt vad jag läst ska det vara lättare att få högre frekvens på 9700.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

@Muumin: nej ingen direct budget, mest vad jag kan övertyga frugan om vad som är vettigt att spendera. 😉
Kylare är ju med i inköpslistan. Typ en nyare variant av samma som jag har idag.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

En annan relevant fråga: tror ni det är värt att köpa en 9700kf istället? Verkar ju vara samma chip men avsaknaden av igpu kanske leder till högre oc potential?

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop