Extra tangenter vid tumme/space på tangentbord

Permalänk
Medlem

Extra tangenter vid tumme/space på tangentbord

Hej

Har länge funderat på om det skulle funka att klämma dit extra tangenter på mitt tangentbord (vid tummen) får att enkelt få knappar som man kan spamma utan att flytta fingrar från WASD och kunna hålla in fler kombinationer, typ som ctrl+ tangent för spells i WoW.

Sitter idag med ett qpad mk-50. Använde förut ett Razer Tartarus? och älskade alla knappar vid tummen men är så mycket skönare och smidigare med ett riktigt tangentbord. Har kollat lite på att köpa och bygga själv från grunden men osäker på hur man skulle gå till väga för att få någon extra knapp vid space. Skulle kunna funka att slakta ett litet numpad tangentbord och klämma in någon extra tangent vid space???

Någon som har någon bra idé?

Mvh Albert

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte svara på din fråga (jag vet inte, hoppas någon annan på forumet har svar på det ), men en tanke på en helt alternativ lösning på ditt problem skulle kunna vara att du istället skaffar en mus med en massa tumknappar, som t.ex. en Razer Naga. Då har du typ 12 st extra tumknappar, enda skillnaden är att de sitter på höger tumme, inte på vänster. (Jag förutsätter att du är använder musen med höger hand iom att du skriver att du kör med WASD)

När jag spelade WoW en gång i tiden (disc priest main) hade jag det uppsatt så, med en massa mouseover macros kopplade till dessa. Så kunde jag fokusera på förflytting med tangentbordsknapparna.

Det blir så klart inte en modifikation eller egen konstruktion då längre, men bara en tanke på hur du skulle kunna uppnå nästan samma sak på ett annat enklare sätt.

Permalänk
Medlem

@pv2b:
Tack för svar Har dock redan en sådan mus Har problem att nå de 3 bakre raderna (9 knappar) då musen är lite för liten för min hand. Tycker också att det är lite svårt att trycka in sidoknapparna utan att flytta musen någon mm. Det bästa vore om det gick att få någon extra knapp till vänster tumme på tangentbordet.

stavfel
Permalänk
Medlem

@Extol: Du kanske skulle kunna använda någonting i stil med ett ErgoDox, keyboardio eller liknande ergo-tangentbord. Tumklustret ger dig en hel del extra tangenter att trycka på, inte helt olikt en gamepad, se nedan:

Vad är det, lite mer specifikt, du gillar bättre med att använda ett vanligt tangentbord? Om ett delat ergotangentbord känns för extremt finns det väldigt många olika byggsatser du kan köpa och bygga något mer normalt utifrån. Till exempel tangentbord med delad mellanslagstangent, som även de ger dig tillgång till några extra tangenter för tummarna:

Permalänk
Medlem

@Khers:
Tack för svar hade inte alls tänkt på ergonomiska tangentbord. Det verkar ju som en smart och smidig lösning

Det jag gillar med ett vanligt tangentbord är att det finns många flera tangenter än på keypad, att man inte måste flytta händerna massor när man ska skriva och att det inte är dålig byggkvalite på ett vanligt tangentbord Samt att det tar för mer platts med keypad + tangentbord.

En färdig byggstts kanske är den bästa lösningen. Är det möjligt att modifiera tangenterna plasering på byggsats?

Permalänk
Medlem

@Extol: Det mesta går att lösa, kit brukar erbjuda flertalet olika konfigurationer, med vissa begränsningar. Om inte det passar går det alltid att ta sig längre ner i DIY-träsket och bygga tangentbordet själv från grunden, men det blir lite mer involverat än att köpa ett kit, som i sin tur är mer involverat än att köpa ett ergodox eller keyboardio, som i sin tur är mer involverat än att köpa ett vanligt tangentbord.

Permalänk
Medlem

@Khers: tack för svar 😊 mycket att tänka på nu. Fins en hel del färdiga tangentbord med många knappar vid tummen. Får se vad det blir för lösning