Permalänk

avstängd dator stör telia iptv !!!

hallå !!
har en litet problem som upp stog för 1 vecka sedan fick då störningar när jag skulle titta på tvn (Telia via fiber) som pixlar, ljudet hackade och fördröjning innan bilden hoppade igång (ca 1 sec ) vid kanalbyte .
ibland är det bra ibland så är störningarna där oftas så går det bra att titta på tv programet men det är just vid kanalbyte som man ser/känner av störningarna men även ibland när man tittar på något program och det är alla kanaler (har stora kanalpaketet från Telia ).

har felsökt och kommit fram till att det är min dator som ger störningar när jag inte har datorn på ????
jätte konstigt tycker jag !!
stänger jag av datorn bara via windows så ser jag att den gula lampan vid närverks ingången på moderkortet fortfarande blinkar precis som den jobbar på fast jag stängt av datorn !!
slår jag av nätverks aggregatet så försvinner den blinkade gula lampa och störningarna slutar på tv.
lika om jag drar ut nätverks sladden ur fiber dosan (rajcoren)

vad kan jag göra ???
finns det någon inställning i bios ??

varför har det blivit så har kört samma set up länge inte gjort något
ELLER kan det vara fiberdosan (rajcoren) som skickar signaler så att mobo fortfarande känner av det och inte släpper taget ??

Med vänlig hälsning peter

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som ändrats men möjligt att du har någon wake up from lan aktivt och att bios eller så kollar updates, det bör isf gå att stänga av i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du kopplat, det låter ju som om datorn sitter direkt i tjänstefördelaren ?
MS har gjort en massa med nätverksfunktionerna och även ändrat vad "stäng av datorn" innebär och det strulade en massa för några år sedan men med modern hårdvara och uppdaterade drivrutiner och firmwares så brukar det inte bli problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Vet inte vad som ändrats men möjligt att du har någon wake up from lan aktivt och att bios eller så kollar updates, det bör isf gå att stänga av i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm ska kolla det imorgon skit knepigt inte haft några som helst problem förut

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur har du kopplat, det låter ju som om datorn sitter direkt i tjänstefördelaren ?
MS har gjort en massa med nätverksfunktionerna och även ändrat vad "stäng av datorn" innebär och det strulade en massa för några år sedan men med modern hårdvara och uppdaterade drivrutiner och firmwares så brukar det inte bli problem.

Japp den sitter direkt i fiberdosan(rejcoren) men så har den suttit sen vi flyttade in juni 2018 och inga som helst problem förut. Och den har olika portar så man ska koppla det så
BIOS och allt är uppdaterat
mysko?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hollowman71:

Japp den sitter direkt i fiberdosan(rejcoren) men så har den suttit sen vi flyttade in juni 2018 och inga som helst problem förut. Och den har olika portar så man ska koppla det så
BIOS och allt är uppdaterat
mysko?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kopplat in i rätt portar på tjänstefördelaren du är ansluten till det korekkta lanet för respektive tjänst ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du kopplat in i rätt portar på tjänstefördelaren du är ansluten till det korekkta lanet för respektive tjänst ?

Ja det tror jag!
det har ju fungerat hela tiden från att vi flyttade in Juni 2018 tills för en vecka sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Eller är det tjänstefördelaren som det blivit något knas med så att det kommunicerar(skickar signaler till mobo) med datorn fast den är avstängd och där med gör att det blir störningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan stänga av Wake on Lan och att nätkortet ska vara aktivt även när strömmen är avslagen.
Kolla manualen för din datortillverkare eller moderkortstillverkare så ser du hur du tar dig in i bios och kanske även var du stänger av detta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hollowman71:

Eller är det tjänstefördelaren som det blivit något knas med så att det kommunicerar(skickar signaler till mobo) med datorn fast den är avstängd och där med gör att det blir störningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du inte koppla in det på normalt vis genom routern och se vad som händer ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan du inte koppla in det på normalt vis genom routern och se vad som händer ?

Men jag har ju ingen router? Man ska ju bara sticka in nätverkskablarna från datorn iptv m.m direkt in i raycore

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hollowman71:

Men jag har ju ingen router? Man ska ju bara sticka in nätverkskablarna från datorn iptv m.m direkt in i raycore

Skickades från m.sweclockers.com

Det ingår en hos Telia "smarten" har du inte fått den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En router fungerar på så sätt att den skapar flera ipadresser för dig att använda lokalt.

Kör du IPTV plus PC direkt i tjänstefördelaren så blir det som att du skickar varannat paket med data från respektive tjänst då du enbart har en IP-adress från leverantören

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad snygg den där Raycore är jämfört med den jag fick installerad, nån CTS-box som ser ut att ha varit designad runt 1999. När de drog in Telia fiber här för ett år sedan och jag beställde bredband genom Telia så var det ju inte ens snack om att inte ha en router, även fast jag visste att det "gick" att koppla direkt in i dosan ute i hallen.

Jag ville ha iptv också till slut och tv-boxen kopplades in i routern. Routern skulle kopplas till bredbands-nätverkskabeluttaget ute i hallens fördelardosa och resten kan routern sköta. Jag har nog inte testat att stänga av min dator när jag tittat på TV och jag stänger aldrig av min dator.

Vet inte riktigt vad jag tillför i diskussionen, ville bara visa min avundsjuka för den snygga fördelarboxen där

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forzzell:

En router fungerar på så sätt att den skapar flera ipadresser för dig att använda lokalt.

Kör du IPTV plus PC direkt i tjänstefördelaren så blir det som att du skickar varannat paket med data från respektive tjänst då du enbart har en IP-adress från leverantören

Skickades från m.sweclockers.com

Tv och datatrafiken kommer ut på varsin port men tv går inte över internet så kopplar man in en dator till tvporten så kanske den får internet via lite omvägar (likt CGN) tvporten ger inget publikt ipnummer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det ingår en hos Telia "smarten" har du inte fått den ?

kom på att jag fick en router av Telia( netgearR6220) när vi bodde i lgh(för 1 1/2 år sen) och vi fick fiber.(trodde bara man hade den till att köra wi fi så jag kopplade inte in den när vi flyttade in i huset för den täckte inte huset helt med wi fi
jag hittade på den i garaget och kopplade in den och satte datorn i den och nu är det inga störningar ..

men det konstiga är att det fungerat förut hela tiden tills för 1 vecka sedan ????

så nu sitter tv direkt in i raycoren och datorn sitter i netgearen och inga störningar sen har jag ett accespunkt system "Deco" som sitter in direkt i raycoren

tack mrgaffe med flera för svaren och tipsen

Med vänlig hälsning peter

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Du kan stänga av Wake on Lan och att nätkortet ska vara aktivt även när strömmen är avslagen.
Kolla manualen för din datortillverkare eller moderkortstillverkare så ser du hur du tar dig in i bios och kanske även var du stänger av detta.

BIOS har jag hyfsad koll på men
Har kollat men verkar inte finnas något sånt på mitt mobo ett Asus Prime Z370-A
Men tack för tipset
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hollowman71:

kom på att jag fick en router av Telia( netgearR6220) när vi bodde i lgh(för 1 1/2 år sen) och vi fick fiber.(trodde bara man hade den till att köra wi fi så jag kopplade inte in den när vi flyttade in i huset för den täckte inte huset helt med wi fi
jag hittade på den i garaget och kopplade in den och satte datorn i den och nu är det inga störningar ..

men det konstiga är att det fungerat förut hela tiden tills för 1 vecka sedan ????

så nu sitter tv direkt in i raycoren och datorn sitter i netgearen och inga störningar sen har jag ett accespunkt system "Deco" som sitter in direkt i raycoren

tack mrgaffe med flera för svaren och tipsen

Med vänlig hälsning peter

Accesspunktsystem ? Har du koppla in flera accesspunkter direkt i tjänstefördelaren eller vad menar du ? Telia ger dig normalt 1 publik ip för data så närmast inkommande uttag (dataporten på tjänstefördelaren) behöver du koppla in en router och allt i ditt lan ska anslutas på routerns lansida för annars blir det adressproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Accesspunktsystem ? Har du koppla in flera accesspunkter direkt i tjänstefördelaren eller vad menar du ? Telia ger dig normalt 1 publik ip för data så närmast inkommande uttag (dataporten på tjänstefördelaren) behöver du koppla in en router och allt i ditt lan ska anslutas på routerns lansida för annars blir det adressproblem.

nu ska vi reda ut detta när jag fick störningar på iptv från Telia för 1 vecka sedan.
felet var datorn i avstängt läge störde på någotvis via nätverksuttaget så satt följande i raycoren(tjänstefördelaren)
setup 1
port 1 : Telias tv
port 2 : datorn
port 3 : deco m5 system (accespunkt för wifi)
allt har fungerat bra i 7 mån

nu när jag fått bort störningarna när datorn är avstäng sitter följade i raycoren(tjänstefördelaren)
setup 2
port 1: Telias tv
port2 : router netgear 6220
port3: deco 5 system (accespunkt för wifi)

och allt fungerar bra även wifi

men den stora fråga är ju fortfarande hur min dator som är avstängd kan störa tv vid setup 1 sen 1 vecka tillbaka när det funkat i 7 mån innan ??

Med vänlig hälsning peter

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hollowman71:

nu ska vi reda ut detta när jag fick störningar på iptv från Telia för 1 vecka sedan.
felet var datorn i avstängt läge störde på någotvis via nätverksuttaget så satt följande i raycoren(tjänstefördelaren)
setup 1
port 1 : Telias tv
port 2 : datorn
port 3 : deco m5 system (accespunkt för wifi)
allt har fungerat bra i 7 mån

nu när jag fått bort störningarna när datorn är avstäng sitter följade i raycoren(tjänstefördelaren)
setup 2
port 1: Telias tv
port2 : router netgear 6220
port3: deco 5 system (accespunkt för wifi)

och allt fungerar bra även wifi

men den stora fråga är ju fortfarande hur min dator som är avstängd kan störa tv vid setup 1 sen 1 vecka tillbaka när det funkat i 7 mån innan ??

Med vänlig hälsning peter

Det kan påverka i vilken ordning prylar startas i när man "kopplar fel" men du borde hur som helst fundera på din koppling för du exponerar klienterna direkt mot internet om du inte har en router som delar på wan och lan, man kopplar normalt sett bara in en server på det sättet pga säkerhetsriskerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan påverka i vilken ordning prylar startas i när man "kopplar fel" men du borde hur som helst fundera på din koppling för du exponerar klienterna direkt mot internet om du inte har en router som delar på wan och lan, man kopplar normalt sett bara in en server på det sättet pga säkerhetsriskerna.

Okej du menar att igentligen ska tv och decon sitta efter routern? Decon har Iofs ett eget säkerhetssystem därimot tv är ju rakt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Tvboxen (för iptv) ska sitta i tvporten på tjänstefördelaren, tvns internetanslutning ska sitta på routerns lansida liksom alla andra enheter som utgör ditt lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tvboxen (för iptv) ska sitta i tvporten på tjänstefördelaren, tvns internetanslutning ska sitta på routerns lansida liksom alla andra enheter som utgör ditt lan.

Så har inte jag kopplat och fick förklarat för mig från Telia, däremot så läste jag lite innan om koppling och tänkte att det då var lite dumt att de bara dragit en enkel nätverkskabel från "tjänstefördelaren" i hallen och in till vardagsrummet, där de satte ett nätverksuttag. För enligt vad jag läst mig till på nätet så var det just som du skrev, internet i en port och iptv i en annan port. Det hade betytt att jag blivit tvungen att antingen ha tv-boxen ute i hallen och en sketalång HDMI eller dra en till nätverkskabel vilket jag inte heller ville göra.

Men Telia sa att med routern Technicolor TG799vac Xtream (som de rekommenderade till deras fiber över 250 Mbit) skulle kopplas i uttaget som fanns i vardagsrummet och som i sin tur är kopplad i tjänstefördelarens LAN1-port (av fyra), datorer samt tv-boxen skulle sedan kopplas i routerns ethernet-portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Men Telia sa att med routern Technicolor TG799vac Xtream (som de rekommenderade till deras fiber över 250 Mbit) skulle kopplas i uttaget som fanns i vardagsrummet och som i sin tur är kopplad i tjänstefördelarens LAN1-port (av fyra), datorer samt tv-boxen skulle sedan kopplas i routerns ethernet-portar.

Så har jag kopplat i min lägenhet. Värt att notera är att jag bara har ett RJ-45 uttag för inkommande. Men Telias router sköter kopplingen med TV box och internet. Om du ska köra egen router och inte Telias så blir man tvungen att brygga telias router (lätta vägen) eller att konfigurera upp en port med Tagged 845 (IGMP Snooping enabled) (gäller t.ex. Unifi Security Gateway).

Men du ska kunna köra allt via Telia routern. Wifi, TV + dator. Om du inte vill använda Telia routerns WiFi så stänger du bara av det och kör på egen lösning.

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tintinj:

Så har inte jag kopplat och fick förklarat för mig från Telia, däremot så läste jag lite innan om koppling och tänkte att det då var lite dumt att de bara dragit en enkel nätverkskabel från "tjänstefördelaren" i hallen och in till vardagsrummet, där de satte ett nätverksuttag. För enligt vad jag läst mig till på nätet så var det just som du skrev, internet i en port och iptv i en annan port. Det hade betytt att jag blivit tvungen att antingen ha tv-boxen ute i hallen och en sketalång HDMI eller dra en till nätverkskabel vilket jag inte heller ville göra.

Men Telia sa att med routern Technicolor TG799vac Xtream (som de rekommenderade till deras fiber över 250 Mbit) skulle kopplas i uttaget som fanns i vardagsrummet och som i sin tur är kopplad i tjänstefördelarens LAN1-port (av fyra), datorer samt tv-boxen skulle sedan kopplas i routerns ethernet-portar.

Det är nog inte Telia som kopplat det så utan den tidigare boende. Man kan köra allt via en kabel för Telia levererar det ju också som en trunk och tjänstefördelaren separerar näten, Teliasmarten kan också dela Telias trunk men alla har ju inte Telia för alla tjänster utan du kan ju ha 3 olika företag inblandade, en nät, en data och en datatrafikleverantör och då kan det bli svårt att få till det om man inte kopplar helt rätt eller behärskar att konfa upp vlanen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog inte Telia som kopplat det så utan den tidigare boende. Man kan köra allt via en kabel för Telia levererar det ju också som en trunk och tjänstefördelaren separerar näten, Teliasmarten kan också dela Telias trunk men alla har ju inte Telia för alla tjänster utan du kan ju ha 3 olika företag inblandade, en nät, en data och en datatrafikleverantör och då kan det bli svårt att få till det om man inte kopplar helt rätt eller behärskar att konfa upp vlanen.

Här fanns inte fiber innan, inga andra uttag än Comhems klassiska "tre hål i väggen"
I början på förra året så installerade just Telia (eller rättare sagt någon inhyrd firma, inte Relacom som det brukar/brukade vara vid Telia-installationer förr) Telia Fiber (jag kom till deras intranät-hemsida om jag ville välja leverantörer) i huset, man kan ju självklart ha olika leverantörer av alla olika tjänster men jag valde Telia då jag alltid haft deras mobil-abb och trivs med deras kundsupport. Det kan möjligtvis vara så att jag om jag valt en annan iptv-leverantör skulle behöva koppla detta företags tv-box till annat uttag i fördelaren direkt för att få det att fungera men det var inget som någon sa något om.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju prova att ansluta datorn till en av puckarna i ditt meshsystem istället. Förslagsvis den som är ansluten till tjänstefördelaren.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du kan ju prova att ansluta datorn till en av puckarna i ditt meshsystem istället. Förslagsvis den som är ansluten till tjänstefördelaren.

joo det skulle jag men nu fungerar det utan störning på iptv när jag slagit av datorn som var problemet förut .
nu kör jag
setup 2
port 1: Telias tv kabel från reycoren ner till tvboxen
port2 : router netgear 6220 och där är datorn inkopplad
port3: deco 5 system (accespunkt för wifi)

tvns internet går med kabel från en av deco puckarna om jag vill använda netflix m.m