Permalänk
Medlem

Laptop under 8000 kr

Hej kompisar. Jag skall köpa en ny laptop då min Lenovo G50-80 lagt ner verksamheten. Jag kan inte särskilt mycket och ni kan väldigt mycket så jag tänkte fråga om hjälp.
Laptopen kommer att användas till att surfa, plugga, och titta serier. Jag vill ha en så billig dator som möjligt som håller så länge som möjligt, där fokus ligger på livslängden. En dator för 7000 som håller 6 år är därmed bättre än en som kostar 4000 men bara håller 3 år. Tack.

Permalänk
Hedersmedlem

För en enkel billig surfdator av hög kvalitet hade jag faktiskt rekommenderat att köpa en rekonditionerad dator från Inregos Webbshop.

Inrego säljer alltså datorer som oftast är f.d. företagsdatorer (d.v.s. är av hög kvalitet), och är oftast i riktigt bra skick. Med full garanti. Bra för miljön också. Livslängden är kanske inte lika lång som en helt ny dator, men pris per år är klart lägre.

Jag har ingen koppling till Inrego annat än att det händer att vi på mitt jobb köper in datorer därigenom till kunder som vill ha något som är billigt men som fortfarande håller hög kvalitet, eller är sålda på en viss speciell modell från dåtiden.

För att kunna rekommendera något särskilt så är ju dock frågan:

- Hur stor skärm?
- Några särskilda krav utom office/webb?
- Spelar vikten någon roll?

Hade rekommenderat att, oavsett vad, köpa en dator med en SSD (inte hårddisk) och med Windows 10 (Windows 7 får inga säkerhetsuppdateringar längre snart)

Permalänk

Köpte precis en Lenovo T450S för samma ändamål på billigteknik.se och är nöjd hittills, har inte hunnit testa den så mycket än dock. Med klass B i skick så var det knappt några märken på den så vitt jag kan se.

Den har allt jag ville ha när jag sökte efter en ny dator, inklusive bra byggkvalitet:
Full-HD (1920x1080p) IPS-skärm 14" (hade helst haft en 15,6" egentligen, men men)
8 GB RAM-minne
256 GB SSD-hårddisk
http://www.billigteknik.se/begagnad-barbar-dator/23529-lenovo...

Lite trist bara att den är begagnad och endast 6 månaders garanti om man inte köper till, vilket jag inte gjorde. Men hittills imponerar den, startar snabbt, bra skärm, bra tangentbord, osv. Men har bara testat den en dag hittills. För samma pris får man inte en ny med samma kvalitet och innehåll... men självklart är det ju lite äldre komponenter vid detta laget, den släpptes väl för ~3-4 år sedan. I och med att den är begagnad kanske den inte kommer hålla superlänge heller...

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

@pv2b: @ToxicMonkey:

Hur är det med batteriet på begagnade laptops som dom säljer?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

@pv2b: @ToxicMonkey:

Hur är det med batteriet på begagnade laptops som dom säljer?

Kan återkomma om det, ska se om jag kan köra något batteritest i helgen, men initialt verkar det funka bra. Har inte hunnit använda den mer än korta stunder i någon dag hittills.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av panpo98:

@pv2b: @ToxicMonkey:

Hur är det med batteriet på begagnade laptops som dom säljer?

Varierande. Tenderar att funka OK, men Inrego garanterar själva i sina produktvillkor inte mer än 30 minuters batteritid, och då bara i 3 månader. Räkna med att behöva köpa nytt batteri i värsta fall.

Permalänk

@panpo98: Kan säga redan nu att datorn verkar ha ungefär ~4h i sig. Suttit och arbetat med den i 2h nu med max ljus och allt, och den har förbrukat ~50%. Läste tester ifrån år ~2015 och då klarade nya datorer av denna sort ungefär ~5h, så denna verkar ha ungefär 80% av sin ursprungliga kapacitet kvar. Kanske inte använder den på samma sätt dock.

4h räcker gott och väl för mig, då laddaren inte är så jobbig att ta med sig. Såg att någon länkade https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da... i en annan tråd, den verkar intressant tycker jag, för en tusenlapp mer. 10h batteritid enligt specs, dock vet jag inget om dess övriga kvalitet.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

Fantastiskt fint tips, ser ut som en bra hemsida och tycker allmänt om att köpa saker begagnat så kommer sannolikt att handla härifrån. Dock, jag tittar igenom datorerna under fliken "bärbara" och det är ju onekligen fina priser och vad som verkar vara fin kvalitet, men hur vet jag vilken av alla dessa jag skall välja? Det enda jag har att gå på är egentligen minst 14" skärm. Är ju för det mesta lenovo thinkpads och hp-datorer där, och jag kan med lite research sannolikt välja någon av dem, men hur väljer jag sedan vilken av alla hp-datorer/thinkpads? De verkar exceptionellt lika, spelar det någon större roll vilken jag väljer?

Permalänk

@Thewire: Personligen tycker jag att det är en riktig djungel och att det är svårt att se skillnad på många av dem.
Det enda sättet jag funnit som funkar är dels att lyssna på mer erfarna personer här på sweclockers (varifrån jag bl.a. ofta fått rådet om att köpa begagnade, refurbished Lenovo T-serie datorer)...
... och dels att läsa recensioner på https://www.notebookcheck.net/. De går igenom alla detaljer man behöver känna till, från skärm- & byggkvalitet till batteritid och prestanda.

Viktigaste tycker jag är att bestämma sig för det lägsta man nöjer sig med, min kravlista var:
Upplösning: Minst 1600x900, men har svårt för att nöja mig med mindre än 1920x1080. Skillnaden är rätt stor, imo.
Skärmstorlek: 14"-15,6"
RAM: Minst 6 GB, helst 8
OS: Windows 10
Processor: Duglig för surf, excel, enkla spel. Samma för grafikprocessorn.
Lagring: SSD, 256 GB helst, men kanske skulle klara sig med ~128 med lite alternativa lösningar.
Byggkvalitet: Så bra som möjligt.
Pris: 4-7k, viktigaste är värde/krona för mig.

Sedan checkar du av listan för varje alternativ, och sedan läser du recensioner. Jag tittade inte ens på datorer som bara hade 4 GB RAM eller låg upplösning t.ex, även om de verkade bra i övrigt.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

Tack allihopa, det blev till slut en Thinkpad T440s för ca 3000 från Inrego, det blir säkert fantastiskt bra.