Permalänk
Medlem

Tele2 hade stora tekniska problem 31/1

Hej,

på natten och morgonen den 31/1 hade Tele2 och Comviq stora problem med sitt nät som ledde till att man exempelvis inte kunde ringa 112. Även vissa tågsträckor fick ställas in eftersom tågvärdarna inte kunde kommunicera. Tele2 själva hävdar att det var ett planerat driftsunderhåller.

Det som förbryllar mig är följande kommentar som går att läsa på Aftonbladet:

Citat:

Men det går alltid att ringa SOS Alarm.

– Om man tar ut sim-kortet går det att ringa 112, så det kan man göra om det inte funkar, säger Linn Eriksson.

Min fråga är hur kopplar en telefon utan simkort upp sig för att ringa 112 och vad hindrar nyfikna från att utnyttja tekniken för att exempelvis spionera eller stjäla data från telefonen?

Permalänk
Medlem

För det är så extremt lätt idag att ta ut SIM-kortet ur en telefon när man är på språng? HA HA!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MsSmith:

Hej,

på natten och morgonen den 31/1 hade Tele2 och Comviq stora problem med sitt nät som ledde till att man exempelvis inte kunde ringa 112. Även vissa tågsträckor fick ställas in eftersom tågvärdarna inte kunde kommunicera. Tele2 själva hävdar att det var ett planerat driftsunderhåller.

Det som förbryllar mig är följande kommentar som går att läsa på Aftonbladet:

Min fråga är hur kopplar en telefon utan simkort upp sig för att ringa 112 och vad hindrar nyfikna från att utnyttja tekniken för att exempelvis spionera eller stjäla data från telefonen?

Det finns ett internationellt regelverk om hur alla telefoner ska kunna ringa nödsamtal, telefonen och näten är helt öppna för den typ av samtal så man kan väl säga att det är hårdkodat i all mobiltelefoniutrustning efter tvingande internationella regler. en gräddfil som fungerar oavsett fabrikat och operatör, det enda som krävs är att du har nått nät som ger täckning så kommer samtalat att gå att ringa.

Det har även kommit krav på att bilar automatisk ska kunna larma vid olyckor, eCall https://en.wikipedia.org/wiki/ECall så alla nya bilar har gps och utrustning för mobiltelefoni inbyggt för att få säljas oavsett om det är några funktioner typ navigering som syns i kupen eller inte.

Jag märkte av problemen i går för jag blev inblandad med en backuprutin för att ta kontakt med personer som har trygghetslarm, det fick gå före de vanliga göromålen för pappren kan vänta men det är ju viktigt att ingen inte kan larma så alla skulle kontaktas och verifieras må bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Min fråga är hur kopplar en telefon utan simkort upp sig för att ringa 112 och vad hindrar nyfikna från att utnyttja tekniken för att exempelvis spionera eller stjäla data från telefonen?

Vad har simkortet för funktion? Tekniken för att ringa, sändare/mottagare, sitter redan i telefonen.

Allt brukar ha någon brist. Frågan är väl varför man ska kika på en sådan plats, när det finns betydligt mer saftiga byten att jaga. Är det hög sannolikhet att folk vill ha info från just dig? Då kanske en sådan approach kan vara intressant, för någon med sådana avsikter. Annars tror jag du kan strunta i det. Tror att det är intressantare att försöka hitta brister i mjukvara/hårdvara som säkerligen kommer ge dig något, snarare än möjligen.
Men vissa hackare är lite roliga i huvet och pysslar väl vanligen för nöje, så man ska aldrig säga aldrig. Weaponizing Your Pets: The War Kitteh and the Denial of Service Dog Finns rätt mycket kul att kika på bland "Defcon" konferenserna på youtube, också lärorikt om du nu är oroad för teknikens säkerhet.. (den är inte säker öht)

Edit: För att tydliggöra så tror jag inte ens du behöver bry dig om du är intressant att få info om/från. Gällande just den här potentiella sårbarheten. Finns bättre/smidigare metoder i så fall. Är nog bara myndigheter, som ändå kan kika, som skulle kunna intressera sig för den här typen av metoder. Det är i alla fall min gissning. Men vem vet. Vill du vara helt säker så kan du knappt ha teknik i din närhet. Så det gäller väl att se till vad som känns rimligt för dig att anpassa, om du känner behovet av det. Är ju inte helt åt skogen att ha någon låda för teffelånen under möten, exempelvis. Enkelt på alla sätt och vis. Är väl möjligen de du sitter i möten med som kan tycka att du är lite lustig