Sköna sulor till skyddsskor sökes

Permalänk
Medlem

Sköna sulor till skyddsskor sökes

Hallå!

Bär på jobbet och när man fixar i garaget arbetsskor/skyddsskor med stålhätta/genomtrampningsskydd och liknande. Dessa skor är inte direkt komfortabla utan rätt stela och med väldigt låg förmåga att ta upp stötar vilket gör att jag känner mig lite trött i fötterna ibland.

Har försökt hitta sulor som ska vara så sköna som möjligt för att kompensera lite, de bästa jag hittat än så länge är dessa
memory foam som går loss på 60:- och man får köpa nya var 6:e månad ungefär då de sjunker ihop över tiden.

Tänkte slänga ut en liten blänkare här och se om det finns nån som har tips på andra sulor som kan vara ännu bättre.

Skulle gärna ha ett par gel-sulor då de i min värld inte borde sjunka ihop på samma sätt men har inte kunnat hitta några som är tjocka nog, de jag hittat är bara några millimeter tjocka.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inga konkreta tips men du kanske ska fundera på om det är värt pengarna att få gjutna sulor för de skor du använder hos en ortoped? Det verkar gå loss på 2 papp i runda slängar men då får du något som garanterat passar dina fötter. Nu bär jag inte tungt i jobbet men jag har inget minne av att mina sjönk ihop och jag hade mina i många år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Hallå!

Bär på jobbet och när man fixar i garaget arbetsskor/skyddsskor med stålhätta/genomtrampningsskydd och liknande. Dessa skor är inte direkt komfortabla utan rätt stela och med väldigt låg förmåga att ta upp stötar vilket gör att jag känner mig lite trött i fötterna ibland.

Har försökt hitta sulor som ska vara så sköna som möjligt för att kompensera lite, de bästa jag hittat än så länge är dessa
memory foam som går loss på 60:- och man får köpa nya var 6:e månad ungefär då de sjunker ihop över tiden.

Tänkte slänga ut en liten blänkare här och se om det finns nån som har tips på andra sulor som kan vara ännu bättre.

Skulle gärna ha ett par gel-sulor då de i min värld inte borde sjunka ihop på samma sätt men har inte kunnat hitta några som är tjocka nog, de jag hittat är bara några millimeter tjocka.

Bara att fråga kläd och skor ansvarig på jobbet och säga att du behöver inlägg? Normalt får man runt 1800-2200 beroende på företag

Mvh

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Har du provat olika skor?

Tycker lätt det lönar sig o gå upp i de lite dyrare klasserna för att få skönare skor.

Har aldrig kört annat än orginalsulorna.

Men jag kanske har unika industrifötter - vem vet..

Märken jag köpt under åren är väl främst Jalas och Sievi.
Då ligger väl ett par skor för innomhusbruk lite under 2k ex moms, typ 1700, om jag inte är helt ute på cykelsemester.
Men står man upp på fötterna 9h per dag 5 dagar i veckan 47 veckor per år..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Hallå!

Bär på jobbet och när man fixar i garaget arbetsskor/skyddsskor med stålhätta/genomtrampningsskydd och liknande. Dessa skor är inte direkt komfortabla utan rätt stela och med väldigt låg förmåga att ta upp stötar vilket gör att jag känner mig lite trött i fötterna ibland.

Har försökt hitta sulor som ska vara så sköna som möjligt för att kompensera lite, de bästa jag hittat än så länge är dessa
memory foam som går loss på 60:- och man får köpa nya var 6:e månad ungefär då de sjunker ihop över tiden.

Tänkte slänga ut en liten blänkare här och se om det finns nån som har tips på andra sulor som kan vara ännu bättre.

Skulle gärna ha ett par gel-sulor då de i min värld inte borde sjunka ihop på samma sätt men har inte kunnat hitta några som är tjocka nog, de jag hittat är bara några millimeter tjocka.

Jag har också ett arbete där jag går runt i skyddsskor hela dagarna. Jag kör iläggssulor för att jag har höga fotvalv och behöver extra stöd.

Det jag tänker först när jag läser ditt inlägg är, varför har du skor som är stela och inte tar upp stötar? Om du känner så utan att ha någon extra sula så känns det spontant som att du har fel skor för dina fötter. Om arbetet kräver att du har skyddsskor på dig så kan du också kräva att du får andra skor om de du blivit tilldelad inte passar för just dig.

De som majoriteten på mitt jobb kör funkar inte ens lite för mig, fick ont redan efter en timme. Så fick åka förbi butiken där vi beställer skor ifrån och prova runt tills jag hittade och då valde jag ett par från Jalas som kändes som natt och dag från det billigare skräp jag hade fått tidigare.

Dessa kombinerat med en helt vanlig Jalas sula med stöd för höga fotvalv och jag är funkis att gå runt i dem även de långa arbetspassen jag har. Även om det är schyssta iläggssulor dock så måste de bytas ut med jämna mellanrum då de blir slitna. Det är inget konstigt.

Med andra ord, om du hittar ett par sköna sulor för 60 kr som behövs bytas 2 gånger per år ska du verkligen inte klaga! 120 kr per år för iläggssulor är småpengar. De jag har kostar mer än så per styck och jag byter också två gånger per år. Dock har jag fixat så jobbet står för det vilket du också säkerligen kan göra.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Ska leta runt lite och se om det kan finnas några extra inlägg som kan fungera vilket många rekommenderat!
Ska försöka ge lite feedback också:

Skrivet av Fakkahe:

Bara att fråga kläd och skor ansvarig på jobbet och säga att du behöver inlägg? Normalt får man runt 1800-2200 beroende på företag

Går som timmis så bidrag för iläggssulor kan jag nog se mig bland stjärnorna efter tyvärr. Jobbar både inom- samt utomhus och företagets policy är att timmisar inte ens får vinterkängor utan får pulsa runt i lågskorna året runt.
Inget som direkt stör mig dock så har inte heller slagit mig blodig för att få ett par men säger ju en del om hur givmilda de kan tänkas vara med inläggs-bidrag.
Det är inte heller så att jag går runt och lider, men fötterna kan kännas lite trötta ibland som sagt.

Skrivet av Karaff:

Har du provat olika skor?
Har aldrig kört annat än orginalsulorna.
Märken jag köpt under åren är väl främst Jalas och Sievi.

Jo nog har man haft lite olika skor under årens lopp, nuvarande är Sievi kan tilläggas.
Har dock aldrig varit i närheten av att ett par arbetsskor varit lika bekväma som ett par random joggingdojor.
Men det finns säkerligen bekvämare skor än de jag har, men det är de jag har som jag har att jobba med för tillfället så därav min jakt på the holy graal of sulor

Skrivet av PsyCor:

Det jag tänker först när jag läser ditt inlägg är, varför har du skor som är stela och inte tar upp stötar?

Med andra ord, om du hittar ett par sköna sulor för 60 kr som behövs bytas 2 gånger per år ska du verkligen inte klaga! 120 kr per år för iläggssulor är småpengar. De jag har kostar mer än så per styck och jag byter också två gånger per år. Dock har jag fixat så jobbet står för det vilket du också säkerligen kan göra.

Som sagt innan, har aldrig haft ett par arbetsskor på mig som i komfort och stötdämpning kan kännas lika komfortabla som ett par vanliga joggingskor.
Gissar att stålplattan för spikskyddet gör sitt, att gummit ska tåla diverse kemikalier, att de ska vara slitstarka, säkert nån form av flamskydd, osv osv tillsammans skapar en sko som inte direkt har komfort som främsta ledord. De jag har är bekväma att ha på sig, men absolut inte särskilt stötdämpande när man sätter i hälen och ljusår ifrån att själva skosulan flexar och böjs när man trampar ifrån jämfört med vanliga skor.

Sen var inte mitt inlägg nån form av beklagande offerkofta-inlägg utan jag frågade om tips på sköna mjuka sulor, att jag la ut texten lite och länkade till de jag använder nu var mer för att jag själv uppskattar trådstarter med lite mer substans än "Som rubriken säger, ge mig tips på sköna sulor för arbetsskor.".
120:- per år är självklart ingen ekonomisk belastning så det var inte heller för att sänka mina utgifter jag startade tråden...

Edit: Minns du vilken butik du testade dojor på? Tänkte jag kan ju alltid åka förbi nån sån och kolla hur de känns. Spontant gissar jag att Swedol och Granngården kan ha bra utbud.

Permalänk
Medlem

Jag tenderar att bekosta mina egna skyddskor så att jag kan få den komforten jag vill ha, så jag har ingen aning om inlägg & dyl.
Men har du kollat in t.ex. Scholl Gel-Active eller liknande?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk

Jag körde med Footlab Contour då jag hade ett jobb som krävde skyddsskor. Tyckte det blev en enorm skillnad med en rejäl sula i skorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Jag tenderar att bekosta mina egna skyddskor så att jag kan få den komforten jag vill ha, så jag har ingen aning om inlägg & dyl.
Men har du kollat in t.ex. Scholl Gel-Active eller liknande?

Ja jag har klämt och känt på några sådana modeller, finner dem dock alltid väldigt tunna under hälen.
Börjar luta åt att ett par helt nya, bättre, dojor kan vara det bästa alternativet så ska se om jag inte kan testa några olika imorgon och få lite input.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzerfister:

Tack för alla svar!
Ska leta runt lite och se om det kan finnas några extra inlägg som kan fungera vilket många rekommenderat!
Ska försöka ge lite feedback också:

Går som timmis så bidrag för iläggssulor kan jag nog se mig bland stjärnorna efter tyvärr. Jobbar både inom- samt utomhus och företagets policy är att timmisar inte ens får vinterkängor utan får pulsa runt i lågskorna året runt.
Inget som direkt stör mig dock så har inte heller slagit mig blodig för att få ett par men säger ju en del om hur givmilda de kan tänkas vara med inläggs-bidrag.
Det är inte heller så att jag går runt och lider, men fötterna kan kännas lite trötta ibland som sagt.

Jo nog har man haft lite olika skor under årens lopp, nuvarande är Sievi kan tilläggas.
Har dock aldrig varit i närheten av att ett par arbetsskor varit lika bekväma som ett par random joggingdojor.
Men det finns säkerligen bekvämare skor än de jag har, men det är de jag har som jag har att jobba med för tillfället så därav min jakt på the holy graal of sulor

Som sagt innan, har aldrig haft ett par arbetsskor på mig som i komfort och stötdämpning kan kännas lika komfortabla som ett par vanliga joggingskor.
Gissar att stålplattan för spikskyddet gör sitt, att gummit ska tåla diverse kemikalier, att de ska vara slitstarka, säkert nån form av flamskydd, osv osv tillsammans skapar en sko som inte direkt har komfort som främsta ledord. De jag har är bekväma att ha på sig, men absolut inte särskilt stötdämpande när man sätter i hälen och ljusår ifrån att själva skosulan flexar och böjs när man trampar ifrån jämfört med vanliga skor.

Sen var inte mitt inlägg nån form av beklagande offerkofta-inlägg utan jag frågade om tips på sköna mjuka sulor, att jag la ut texten lite och länkade till de jag använder nu var mer för att jag själv uppskattar trådstarter med lite mer substans än "Som rubriken säger, ge mig tips på sköna sulor för arbetsskor.".
120:- per år är självklart ingen ekonomisk belastning så det var inte heller för att sänka mina utgifter jag startade tråden...

Edit: Minns du vilken butik du testade dojor på? Tänkte jag kan ju alltid åka förbi nån sån och kolla hur de känns. Spontant gissar jag att Swedol och Granngården kan ha bra utbud.

https://www.sievi.com/products/safety-shoes/sievi-roller-xl-j...

Har dessa och är som att gå på moln, otroligt bra dämpning, composite skydd som inte väger mycket alls

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: mitt företag beställer från en liten lokal butik i kommunen men ja Swedol och de övriga stora butikerna har bra utbud och du borde verkligen åka och prova då det absolut finns skyddsskor som är supersköna.

Jag har Jalas som märke med komposit hätta och trampskydd. De går förstås inte att jämföra med några lättvikts löparskor men de ger ett bra stöd samtidigt som de är bekväma att ha på dig under 12 timmars arbetsdagar