Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@Masyve:

Låter som trettiårskris.
Frågan är hur man tacklar det.. Kanske göra något som är rejält utanför din comfortzone.
Säg upp dig och dra på långresa, typ...:) Indien?, Helt enkelt, skaffa perspektiv på livet

Jag har rest mycket själv, och det är helt klart annorlunda. Något man måste bli van med ordentligt. Det kan bli helt otroligt ensamt om man inte är beredd på vad som händer när man reser. Nu är det mer att jag glömt bort hur man reser med andra, känns inte rätt haha

Tänk igenom noga innan resan vad man vill uppnå. Är det för att fly vardagen så åk inte.
Är det för att man vill se världen och finna sig själv, bara åk! Men testa typ en långhelg i en storstad i europa först för att se om det är din grej att resa själv. Hitta bra hostel som har en trevlig gemensamhets-yta där man träffar folk

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@ISbit:

Där är jag tvärs emot. En weekend kan man givetvis prova men det är inte samma känsla som att kasta sig ut i det okända. Provbo i ett ghetto eller nåt. En helt galen upplevelse!

Det är där du kan ta chansen att växa lite som person. Lära känna allt som är utanför din comfortzone. båten till Åland... inte

Edit på det:
Har aldrig varit ensam på resor, det är vä där man har läge att umgås med människor som man inte måste träffa igen? Använd det..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@ISbit:

Där är jag tvärs emot. En weekend kan man givetvis prova men det är inte samma känsla som att kasta sig ut i det okända. Provbo i ett ghetto eller nåt. En helt galen upplevelse!

Det är där du kan ta chansen att växa lite som person. Lära känna allt som är utanför din comfortzone. båten till Åland... inte

Edit på det:
Har aldrig varit ensam på resor, det är vä där man har läge att umgås med människor som man inte måste träffa igen? Använd det..

Håller med dig. Självklart bör målet med en sån här plan vara att ta en längre resa.
Det jag menar är bara att om man inte mår på topp så kan det vara väldigt destruktivt att resa ensam, om man inte är beredd på det. Därav tips på en kortare prova-på-resa innan man gör det riktiga.

Det där med att umgås med människor man inte måste träffa igen är både så otroligt äkta och falskt på samma gång. Alla skiter i hur äkta det är, men det som är äkta är att det är riktiga människor som tillsammans gör sitt yttersta för att umgås så trevligt som möjligt. Hostels är najs

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av h3l1m4n:

Känner bara för att skriva av mig. då man är ledsen.
För en veckan sedan så bestämde sig min sambo och bättre hälft att det va nog.
Tydligen så va det inte livet hon hade förställt sig och ville göra en komplett reboot.
Detta efter 8 år ihop. Vi träffades som 18 åringar i gymnasiet. Första kärleken.

Inget illa emellan oss, bara växt ifrån varandra antar jag. Dock vart det inget jag lagt märke till.
Vi hade inte det dåligt, mellan oss hade vi ca 40-50k efter skatt varje månad, hade trevlig lägenhet och allt annat som man vill ha. Reste varje sommar. Köpte exakt vad vi ville ha utan att behöva liksom bry sig.

Men jag antar att om man träffas som ung, så ökar risken att växa ifrån varandra, då man inte riktigt vet vad man vill från första början.
Jag själv är en person som föredrar att leva och inte jobba, medans på senare tid så började hon jaga karriär och ansåg att jag va en sten i hennes liv som behövdes kapas.
Vi båda jobbar inom IT, jag som alltiallo supporttekniker på ett litet företag och hon som utvecklingskonsult på ett större företag.

Nu hade jag tur i oturen och hade tekniskt sätt en ledig lägenhet som bara väntade på mig, så hemlös blev jag inte.
Men känslan av att man vill gå hem hänger fortfarande väldigt tungt över en.

Jag vet inte iheller vad jag ska ha i mitt nya hem. Gardiner? Ska man ha sånt? allt Krimskrams som gjorde ett hem har jag ingen aning om.
Det roliga är att av alla mina saker (12 flyttkartonger) så är ca 6-8st fyllda med elektronik.
Jag äger i princip inget annat idagsläget.

Det jobbigaste är att man inte riktigt förstå vem man är längre.
Jag gick in på Ica och fattade inget, jag har handlar 1000 gånger förr, men aldrig bara till mig själv.
Jag vet inte vad jag äter, jag vet dock vad vi äter.
Så det blev korv med bröd. mycket korv....

Man har inte längre någon att störa med sina tråkiga vardagsberättelser som ingen egentligen bryr sig om och allt annat trams man höll på med när man va hemma.
Det gick från att vara en levande tillvaro till att bli helt tomt och ensamt.

Samt vad gör man med alla bilder man tagit ihop? Allt på FB? Ska man arkivera det? Radera det?
Jag vill ju egentligen att det ska ligga kvar, det är ju trotts allt en del av mitt liv. Men att se det gör mer ont än vad det ger lycka.

Detta må bli det jobbigaste man ska ta sig igenom i livet.
Men jag antar att det bara är att försöka hålla huvudet högt och blicka framåt ihop om att en ljus ska presenteras inom sin tid.

Som sagt, behövde bara skriva av mig. Det hjälper ibland.

Det jävliga är att andra halvan brukar kunna det där med "krims krams" och inreda.
Själv har jag inga blommor eller liknande i fönstren, det två ca 1½ år att få upp gardiner..

Det där med mat? Hur fan gör man sånt liksom, alltid andra halvan som tog hand om det med..

Mystiskt på nåt sätt...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av ISbit:

Håller med dig. Självklart bör målet med en sån här plan vara att ta en längre resa.
Det jag menar är bara att om man inte mår på topp så kan det vara väldigt destruktivt att resa ensam, om man inte är beredd på det. Därav tips på en kortare prova-på-resa innan man gör det riktiga.

Det där med att umgås med människor man inte måste träffa igen är både så otroligt äkta och falskt på samma gång. Alla skiter i hur äkta det är, men det som är äkta är att det är riktiga människor som tillsammans gör sitt yttersta för att umgås så trevligt som möjligt. Hostels är najs

Har som sagt startat resor själv men aldrig slutat med att man slår följe med någon några. En stor del av tjusningen faktiskt

Yes, hostels är bästa sättet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske dags att återgå till vad tråden handlar om. Finns nog en resetråd också

Permalänk
Medlem

Sökte ett nytt jobb innan jul här precis, och allting verkade gå utmärkt och de sa att jag var klippt och skuren för jobbet.

Hade en telefonintervju med den externa rekryteraren, som sa att allting verkade utmärkt och nästa steg var att denne skulle ta kontakt med chefen på företaget som sökte en anställd.

Nu har det gått över en vecka utan att jag hört någonting, och rekryteraren har slutat svara både på mail och telefon, får inte tag i denne över huvud taget.

Jag har full förståelse för att det kan vara fullt upp, eller något har hänt privat som flyttat dennes fokus någon annanstans, men det är inte svårt att bara skriva en rad om det och skicka så man slipper gå och vänta, blir djupt irriterad över nonchalansen.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Vet fortfarande inte om jag kommer att bli sjukskriven eller friskförklarad. Den nye psykiatern tog inte ställning till min arbetsförmåga i sitt utlåtande så nu är det upp till pensionsanstaltens läkare att ta ställning. Utlåtandet som jag haft möjlighet att ta del av är även väldigt tvetydigt så känns som det kan gå lite hur som helst. Vet inte om detta kommer att ta dagar eller veckor innan jag får ett beslut. Lever lite i ett tomrum just nu med en del ångest och oro som ständigt gnager.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vet fortfarande inte om jag kommer att bli sjukskriven eller friskförklarad. Den nye psykiatern tog inte ställning till min arbetsförmåga i sitt utlåtande så nu är det upp till pensionsanstaltens läkare att ta ställning. Utlåtandet som jag haft möjlighet att ta del av är även väldigt tvetydigt så känns som det kan gå lite hur som helst. Vet inte om detta kommer att ta dagar eller veckor innan jag får ett beslut. Lever lite i ett tomrum just nu med en del ångest och oro som ständigt gnager.

Har för mig att man ska få svar inom 4 månader vid ansökan om sjukersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Har för mig att man ska få svar inom 4 månader vid ansökan om sjukersättning.

Jag bor dock i Finland. Tidigare beslut har kommit inom några dagar eller några veckor så inte ska det väl ta så lång tid här. Får man i alla fall hoppas.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vet fortfarande inte om jag kommer att bli sjukskriven eller friskförklarad. Den nye psykiatern tog inte ställning till min arbetsförmåga i sitt utlåtande så nu är det upp till pensionsanstaltens läkare att ta ställning. Utlåtandet som jag haft möjlighet att ta del av är även väldigt tvetydigt så känns som det kan gå lite hur som helst. Vet inte om detta kommer att ta dagar eller veckor innan jag får ett beslut. Lever lite i ett tomrum just nu med en del ångest och oro som ständigt gnager.

Vad mer exakt är det som gör att du inte kan arbeta, alls, oavsett kategori? Nu, inte för 10 år sen eller på senaste tiden utan nu liksom. Har läst några av inläggen men inte riktigt fattat vad hela temat är annat än att du inte jobbat på väldigt länge och blivit nyprövad. Eller?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Vad mer exakt är det som gör att du inte kan arbeta, alls, oavsett kategori? Nu, inte för 10 år sen eller på senaste tiden utan nu liksom. Har läst några av inläggen men inte riktigt fattat vad hela temat är annat än att du inte jobbat på väldigt länge och blivit nyprövad. Eller?

Jag vet inte hur jag skulle klara av ett arbete då det är så länge sedan jag jobbat. Kanske det skulle gå bra eller så inte. Jag har i alla fall någon grad av koncentrationssvårigheter och dåligt minne enligt min egen uppskattning. Samt har svårt (dålig motivation) att hålla på med samma uppgift/arbete under mer än ett par timmar i sträck. Enligt pappren har jag: F23.3 Andra akuta vanföreställningssyndrom F33.9 Recidiverande depression ospecificerad. För F23.3 anses läget vara antingen remission eller resttillstånd. Har i alla fall varit deprimerad till någon grad de senaste 20 åren (förutom kanske ett par år) med skov när depressionen har varit värre. Största orsaken till mina depressioner har nog varit arbetslöshet. En sak som jag vet att jag inte klarar av längre är att vara arbetslös (var nära att ta kontakt för att bli inlagd på psyket för en vecka sedan då jag inte längre klarade av mig själv då jag inte visste om psykiatern överhuvudtaget skrivit något utlåtande). Det är totalt mörker och ser inget hopp överhuvudtaget att få ett avlönat jobb på egen hand någonsin mer i mitt liv. Orkar inte skriva jobbansökningar eller ta kontakt med arbetsgivare då det känns helt hopplöst efter att jag inte ens fått komma på arbetsprövning då jag verkligen försökt. Skulle i det läget inte vilja ha några sociala kontakter alls och bara försvinna. Ser bara två sannolika alternativ i mitt liv, antingen vara sjukskriven eller leva på socialbidrag. Man har ju inte ens rätt till arbetslöshetsersättning om man inte klarar av att söka jobb. Har även väldigt låg stresströskel, minsta besvikelse eller motgång kan få mig ur balans.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Får ingen ro i väntan på ett beslut efter att ha läst min nya psykiaters utlåtande. Hans grundinställning tycks vara att om man är tillräckligt psykiskt frisk för att ha körkort så är man tillräckligt psykiskt frisk för att arbeta heltid eller söka arbete. Och att man inte kan vara svårt deprimerad om man kan ha ögonkontakt och svara på frågor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Får ingen ro i väntan på ett beslut efter att ha läst min nya psykiaters utlåtande. Hans grundinställning tycks vara att om man är tillräckligt psykiskt frisk för att ha körkort så är man tillräckligt psykiskt frisk för att arbeta heltid eller söka arbete. Och att man inte kan vara svårt deprimerad om man kan ha ögonkontakt och svara på frågor.

Det kan lösa sig ändå!

På utredningar värderar de ens praktiska förmågor och skiter i hur de känns inuti, vårdvägens riktning för sånt här är bara exponering exponering exponering. Det är en rätt kallblodig process, men samtidigt måste den finnas för att filtrera bort skitsnack. Båda sakerna kan översättas till jobbfärdigheter, på min utredning fick jag typ skruva ihop en IKEA-pall, sortera lite kuvert i fack på en vägg med namn och stå på en stol i 30 sekunder. När jag fick ihop de grejerna och inte verkade helt dum i huvudet på lite frågeformulär/tester upplevde de att allting var helt ok för entry level skitjobb utan hänsyn till något annat än sysslan i sig. Skitsaker som att jag slog sönder händerna/fick adrenalin upp till öronen så fort jag hamnade utom 100 meter från en toalett var tydligen inte viktigt haha. Riktig cirkus det där.

Kognitiva attackvinklar på negativa spiraler brukar ha lite bättre resultat på vanor och beteenden. Jag själv fick peta i mig åtminstone 10-12 olika mediciner före jag insåg att det hjälpte fan inte utan gjorde bara misären mindre outhärdlig på bekostnad av annat. Men avstängd kommer man ingenstans heller som du säkert redan vet.

Sjukpensionär för depression utan praktiska konsekvenser lär du inte få bli, däremot kanske du kan söka inkomststöd/bidrag vad de nu har för upplägg i Finland och vända dig till psyket för ett längre upplägg KBT. Om det inte testats redan. Längre upplägg snackar jag inte om 2 månader utan det kan ta flera år och är en rätt ihärdig process. Men det fixade samtidigt att lyfta ut mig från 24/7-vård till självförsörjande egenföretagare på ett par år - så vad fan liksom? Om du inte har gått den vägen, testa. Det är rätt sjysst faktiskt, med lite tur kan man till och med garva åt sig själv på vägen ett par gånger och då känns allt mycket lättare.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Sur på AI. Allt ska ha AI nu (nya RGB). Såg en mobil för 2 500 kr med dubbel AI-kamera. Men vad fasiken...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Sur på AI. Allt ska ha AI nu (nya RGB). Såg en mobil för 2 500 kr med dubbel AI-kamera. Men vad fasiken...

https://i.imgur.com/XH9Vn0m.png

Är ett modeord atm

Permalänk
Medlem

@Masyve: Problemet för mig är att jag gett upp allt hopp om att det ska ordna sig med jobb och så. Den enda vägen tillbaka som jag ser är att någon ordnar med arbetsprövning och jobb åt mig. Osäkerheten med att vara egenföretagare tor jag inte att jag klarar av. Framtiden känns bara hopplös.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Första gången jag skriver här och känner att det verkligen behövs för att jag är så sjukt irriterad bara..

Var precis på Willys och handlade, stod en man (50 års åldern) i kön framför mig som köpte tomatpuré och krossade tomater (ekologiska), tomatpurén fick han 2 för 25:- eller vad det nu var och dem krossade tomaterna (ekologiska) går in för 41:-

Först börjar han att ifrågasätta henne ifall det inte skulle vara 3 för 25:- på den krossade tomaten också var på kassörskan säger att hon inte riktigt vet då det är nya priser för idag och skall ringa sin kollega för att kolla upp detta..

Samtidigt som hon gör detta börjar denna herren mer eller mindre skälla på den stackars kassörskan (som för övrigt är ny då jag aldrig har sett henne där förut och brukar handla där dagligen) att han skall ha detta för 25:- och att dem måste sälja det till de priset dom har satt ut.

Jag lite lugnt och stilla tar och kollar på Willys appen där jag ser klart och tydligt att det är 3 st krossade tomater för samtliga smaker (vitlök, örter etc) FÖRUTOM för Ekologiskt.

Då påpekar jag detta för kassörskan som fortfarande sitter i telefonen var på han börjar skälla på mig att det inte alls stod det där borta på skylten att det stod 3st för 25:- och att det är lag på att han skall få det för det priset, varpå jag säger att det med stor sannolikhet står "Gäller ej ekologiskt" detta vill idioten självklart inte förstå.

Han börjar då hoppa på mig om att han så klart handlar på så JÄVLA många olika ställen mer än mig och vet hur det fungerar.. Kassörska gör nu så att han för dem för 25:- istället och jag inser att det inte är någon mening att bråka med denna jävla tölpen och det tänkte nog resterande av kön på 20 personer.

Jag blev så jävla irriterad för detta så tog faktiskt och gick tillbaka till Willys för att säkerställa vad som stod på lappen i butiken och där stod det självklart... GÄLLER EJ EKOLOGISK!!!!!

Ber om ursäkt för wall of text hoppas att någon kanske läser igenom det.
Om du som stod och skrek som en jävla gasell inne på Willys Vegastaden så har jag endast en sak att önska dig
Att må alla dina hårddiskar för evigt alltid krascha!!!!!

Tack för att ni lyssnade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jensen.:

Första gången jag skriver här och känner att det verkligen behövs för att jag är så sjukt irriterad bara..

Var precis på Willys och handlade, stod en man (50 års åldern) i kön framför mig som köpte tomatpuré och krossade tomater (ekologiska), tomatpurén fick han 2 för 25:- eller vad det nu var och dem krossade tomaterna (ekologiska) går in för 41:-

Först börjar han att ifrågasätta henne ifall det inte skulle vara 3 för 25:- på den krossade tomaten också var på kassörskan säger att hon inte riktigt vet då det är nya priser för idag och skall ringa sin kollega för att kolla upp detta..

Samtidigt som hon gör detta börjar denna herren mer eller mindre skälla på den stackars kassörskan (som för övrigt är ny då jag aldrig har sett henne där förut och brukar handla där dagligen) att han skall ha detta för 25:- och att dem måste sälja det till de priset dom har satt ut.

Jag lite lugnt och stilla tar och kollar på Willys appen där jag ser klart och tydligt att det är 3 st krossade tomater för samtliga smaker (vitlök, örter etc) FÖRUTOM för Ekologiskt.

Då påpekar jag detta för kassörskan som fortfarande sitter i telefonen var på han börjar skälla på mig att det inte alls stod det där borta på skylten att det stod 3st för 25:- och att det är lag på att han skall få det för det priset, varpå jag säger att det med stor sannolikhet står "Gäller ej ekologiskt" detta vill idioten självklart inte förstå.

Han börjar då hoppa på mig om att han så klart handlar på så JÄVLA många olika ställen mer än mig och vet hur det fungerar.. Kassörska gör nu så att han för dem för 25:- istället och jag inser att det inte är någon mening att bråka med denna jävla tölpen och det tänkte nog resterande av kön på 20 personer.

Jag blev så jävla irriterad för detta så tog faktiskt och gick tillbaka till Willys för att säkerställa vad som stod på lappen i butiken och där stod det självklart... GÄLLER EJ EKOLOGISK!!!!!

Ber om ursäkt för wall of text hoppas att någon kanske läser igenom det.
Om du som stod och skrek som en jävla gasell inne på Willys Vegastaden så har jag endast en sak att önska dig
Att må alla dina hårddiskar för evigt alltid krascha!!!!!

Tack för att ni lyssnade.

Det som är så jobbigt är att sådana här idioter ofta får sin vilja fram då de skriker och gormar (eller åtminstone talar väldigt högt). Tyvärr märker de att det fungerar och då kör de bara på.

Permalänk
Medlem

Det har hänt en gång förut och nu hände det igen.
Utebliven lön.

Det brukar dock lösa sig med lite telefonsamtal så att jag får dubbelt månaden efter. Detta är extrapengar från ett extrajobb så jag klarar mig ändå men det är en aning frustrerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Får ingen ro i väntan på ett beslut efter att ha läst min nya psykiaters utlåtande. Hans grundinställning tycks vara att om man är tillräckligt psykiskt frisk för att ha körkort så är man tillräckligt psykiskt frisk för att arbeta heltid eller söka arbete. Och att man inte kan vara svårt deprimerad om man kan ha ögonkontakt och svara på frågor.

Äntligen fick jag ett beslut om min fortsatta sjukskrivning. Jag blev beviljad rehabiliteringsstöd (tidsbegränsad invalidpension) från 1.1 2019 till 31.5 2019. Tydligen är även någon form av rehabilitering under utredning. Enligt beslutet är jag tillräckligt arbetsoförmögen för att få rehabiliteringsstöd men inte tillräckligt arbetsoförmögen (enligt vad som beskrivits i utlåtandet) för att få invalidpension. Det positiva är att jag får lite andrum och inte aktivt behöver söka arbete vilket jag inte klarar av. Det negativa är att jag inte fick invalidpension vilket jag blev erbjuden redan för två år sedan. Få se vad det blir nu? Någon undersökning eller utredning vilket psykiatern föreslog i sitt utlåtande? Om jag behöver ett nytt utlåtande så kommer jag i alla fall inte gå till samma psykiater (som vände och vred mitt mentala mående till bra och gott trots att det var allt annat än det åtminstone andra gången jag träffade honom och som jag bara fick träffa via videolänk) utan i värsta fall gå till någon privat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Känner mig lite nervös, men utan eg anledning.

Satt och pratade med en bekant som nyss köpt en dator här om dagen, lite ang överklockning etc. Efter samtalet började jag fundera vad jag körde för klock egentligen?
Så gick in i bios. "Ah, juste, 4.5GHz känndes lagomt för... öhh, var det tre-fyra år sedan, mer?" Sedan ser jag temp i bios.....

Den var hög.

In i windows, öppna realtemp, starta ett program och pang över 100 grader!

Kylaren totalt igensatt av damm. Blåste ur allt damm ur datorn, rengjorde alla fläktar/filter. Satte ihop och startade datorn.

Öppnade realtemp och ett program igen:

Så nu sitter jag och hoppas att inet hinner få hit lite kylpasta innan min cpu smälter bort

PS. Delid med nån arctic silver mellan cpu och ihs. Har tydligen torkat som fan. Men hade väldigt bra temp's sist jag kollade... Ja för, uhm, flera år sedan.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Sur på AI. Allt ska ha AI nu (nya RGB). Såg en mobil för 2 500 kr med dubbel AI-kamera. Men vad fasiken...

https://i.imgur.com/XH9Vn0m.png

Har en "AI" kamera på min mobil. Det den gör är typ att den fattar vad du fotar (kommer ex upp en blommsymbol om du fotar blommor eller textsymbol om du fotar text osv) och ändrar till ett fotoläge som passar för just det. Går stänga av men tycker det är praktiskt. Sedan om man kan kalla det AI eller ej vet jag inte däremot.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kan raderas.

Tillägg.
Permalänk
Medlem

Jag börjar ledsna ur på bostadsmarknaden, jag har lyckats spara ihop kontantinsats trodde jag men nu stiger priserna i högre takt än vad jag hinner spara ihop, fina gårdar säljs till "folk" som ska ha det som investering/sommarställe. Sedan står husen tomma större delen av året, byarna dör ut. Själv får man nöja sig med att hyra en bostad, men det lär väl bli marknadsmässiga hyror så man får än mindre att leva på och än mindre möjlighet att spara ihop till ett hus.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Så jävla irriterad.
Klämde en sata kabel och nu är nya datorn död 😪

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Så jävla irriterad.
Klämde en sata kabel och nu är nya datorn död 😪

...huh? Kan du inte byta ut kabeln/sätta den i en annan port osv.? Vad hände?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Börjar bli fett trött på både min personliga dator och mina lärare i skolan!
Mjukvaran till mitt ljudkort vill inte fungera, det enda jag kan göra i programmet är att skapa profiler, ta bort dem och ändra RGBn på skiten.
Så fort datorn ska startas efter att strömmen varit avslagen måste den försöka 4 gånger innan den lyckas och den går igenom en väldig mängd felkoder såsom att minnet inte skulle vara installerat...
Chrome är skit! Om jag inte stänger alla flikar innan jag stänger chrome kommer de upp sen när jag starar igen, även om jag har ställt in att chrome ska öppnas med en ny sida. Jag uppdaterade och det gjorde bara saken värre!

I skolan har vi en lektion som tar upp hela dagen och på förmiddagen får vi i stort sett instruktioner att inte göra någonting och sedan på eftermiddagen får vi en och en halv timma att läsa på om ett ämne, skriva ett manus till en redovisning, göra en power point och sen kunna allt utantill... för tydligen är det konstigt att jag är manusbunden!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

...huh? Kan du inte byta ut kabeln/sätta den i en annan port osv.? Vad hände?

Satte i en ny hårddisk och klämde kabeln när jag stängde bakluckan.
Moderkortet är helt dött. Hoppas inget annat strök med.

Permalänk
Medlem

Fick hem ett brev med kreditavtal från Klarna att jag tydligen handlat på kredit hos dom, när jag handlat på Apotea för typ 100 kr. Gick in på Klarna och såg att det skapats ett konto för kreditköp, gick ju inte att ändra själv att betala av skiten direkt, då detta var av misstag - å vem fan vill ha detta lilla köp med en effektiv ränta på 30 % eller vad avtalet benämnde + nån avgift för varje månad man ej betala...
Har handlat med Klarna många gånger förut och alltid betalat direkt utan problem, vet inte om jag var trött när jag gjorde detta köp eller om det gjort så detta kredit-konto är förinställt eller något..

Därmed fick jag lov att kontakta supporten (som dock svarade direkt och fick snabb hjälp), så fick de lägga om skiten så jag kan betala direkt. Det var benämnt betala med ''konto'', som i min tolkning var att betala med mitt bankkonto. Även personen i supporten sa att han lämnat denna feedback att det bör ändras till typ ''Kreditköp'' istället för konto...

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |