Permalänk

PLEX / Hemmaserver - mITX

Hej!

Vad tror ni? Vill slänga in en hemmaserver i garderoben, främst för Plex 4k stream hemma i vardagsrummet men också för att kanske hosta molnlagring och lära mig mer om serverhosting och leka runt lite.

Enligt PLEX själva krävs 12000 PassMark score för en processor att transcoda 4K SDR (40Mbps, 8-bit HEVC). Enligt benchmark-listan HÄR glider Ryzen 5 1600 in på strax över 13k PassMark.

Hittade väldigt få mITX Ryzen moderkort, samtliga tre Inet säljer är häftiga och dyra "gaming" moderkort som dessutom inte stödjer RAID. Kan jag ta mig runt det här på något vis?

Kommer bygget vara dugligt till Plex? Finns det utrymmet för annat kul på den i framtiden eller behöver jag slänga fler lappar på det här?

Någon som har erfarenhet av Seagets Ironwolf diskar vs WD RED?

Trevlig kväll

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12266405

Permalänk
Medlem

alltså, allt handlar väl om vilka enheter du spelar upp på, har du enheter där du kan köra direct play så behövs knappt någon cpu kraft alls, jag kör appen XPlay på min TV i sign och den kör direct play på allt inkl 4K HDR osv, hade kunnat köra i princip vilken cpu som helst 10 år tillbaka, men det jag gjorde nyligen för att slippa den mekaniska disken i main datorn i sign var att få tag i en begagnad SFF PC från valfri tillverkare tex Dell/HP osv och tryck dit 12TB disken, övriga specs i5 4590, 8GB RAM, räcker och blir över då jag aldrig transcodar så jobbar inte cpu, men då får du skippa flera diskar och RAID, men sparar en del pengar.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

@Gilgamesh:

Är inte riktigt med på vad du menar med direct play, kan du förklara snabbt?

Kör för tillfället med en Nvidia shield vid tv'n som jag spelar upp filmer på men som har för lite lagringsutrymme, tanken är att jag vill ha en liten burk stående någon annanstans än i tv-rummet och streama filmer från. Tror du är med på vad jag menar

Permalänk
Medlem

@Birdperson:
Hej!

Om du vill ha billigt så finns det andra lösningar.
Har själv idag en Zyxel NAS540 med Red diskar i raid. Har via 3dje part lagt in så att jag får plex server på den.
Sedan kör jag direct stream av 4K HDR till min Nvidia shield utan problem. Så länge den inte behöver transcoda så går det fint.

Nu säger jag inte att du måste just detta, men det finns bra Synology nasar som kommer klara att fillagra och dela via SMB/DLNA/NFS till en mediaspelare.

Permalänk
Medlem

@Birdperson

https://support.plex.tv/articles/200250387-streaming-media-di...

kort sagt, filen spelas upp "AS IS" utan att CPU behöver användas.

har du en nvidia shield så behöver du inte lägga ut den summan på en plex burk, jag hade en nvidia shield som test och även den klarar direct play utan problem, men om en SSD och 3.5 HDD räcker så fungerar en någorlunda modern SFF PC som tidigare nämnt, annars något liknade fast med större chassi om du måste ha fler diskar.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

@Stidt-O:
@Gilgamesh:

Så det jag skulle kunna göra är att fixa en NAS/enklare PC och snarare vara noggrann med att ha filformat och bitrates som är kompatibla med Nvidia Shield så skulle 4k funka fint? Har jag fattat det rätt då? ¨

Tack för er rådgivning hörrni!

Permalänk
Medlem

@Birdperson: Precis! Se det mer som en NAS (Network attached storage), dvs en hårdisk där du hämtar data ifrån. Istället för att koppla den via usb i shielden, så går den via nätverket.
Så länge din mediaspelare kan spela upp filerna så går det bra. Tips: Kodi

Permalänk

@Stidt-O: Alright fan va bra. Då hade jag missuppfattat det här med transcoding och CPU-krav helt och hållet:) Mja jag tycker Plex erbjuder mycket bättre UI och användarvänlighet. Kodi bråkade nåt enormt med mig fast när Shielden va ny typ 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

@Stidt-O: Alright fan va bra. Då hade jag missuppfattat det här med transcoding och CPU-krav helt och hållet:) Mja jag tycker Plex erbjuder mycket bättre UI och användarvänlighet. Kodi bråkade nåt enormt med mig fast när Shielden va ny typ 2015

Exakt, du behöver bara cpu-kraften om du ska spela upp på något där kvaliten behöver offras för att enheten ska orka med. Eller att man sitter på en taskig 3G-uppkoppling och vill se senaste avsnittet på telefonen utan att offra så mycket surf.

Ska du främst använda det hemma så se till att enheterna du ska spela upp filmen på klarar av formaten, då är du i mål. Med det sagt tycker jag man ska satsa på något som iaf klarar att omvandla 2st 1080p filmer iaf. Man ska inte vara dumsnål heller.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

@Aeqvist: Plex fungerar bra också. Tänk dock på att du måste ha en Plex media server "running" någonstans. Antingen på din pc, eller i Nasen. Kontra att bara dela mapparna som du kan göra i Kodi.
Sen behöver du ställa i inställningarna i plex att det ska vara Quality Maximum för att Cpun där media servern ligger inte ska behöva transcoda.

Permalänk

Tänk också på att ofta (eller alltid, någon som vet??) när man vill ha subtitles (som inte är hårdkodade i filmen) så måste plex transcoda, även om både bild och ljud annars skulle gått att spela direkt (direct play).

Om du ska spendera lite pengar så kan du kolla på möjligheten att använda grafikkort i din build. Troligen är Nvidias Quadro-kort eller RTX-kort det bästa. Det finns tester där personer lyckas spela upp många fler filer samtidigt än med bara en cpu. Dock verkar streams i testet inte vara 4k HDR.. Men den vägen kan vara något att utforska!

Men som sagt så behövs kraften till att transcoda. Det krävs inte alls lika mycket till direct stream eller direct play. Jag har tex. testat direkt play med en 4k HDR 10-bit HEVC 50Mbps samtidigt som min syster och min bror kollade varsin 1080p, 30Mbps direkt play.

*Edit
Min plex: i5 7400, 8GB RAM, 3x3TB

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem

Alltså om det framförallt är på Shielden du ska spela upp på så skulle jag rekommendera dig att kolla på Kodi igen, senaste betan (tillgänglig via play store) stöder dessutom korrekt framerate-uppdatering.

Är du fortfarande inne på Plex så vet du förhoppningsvis att du kan köra Plex Media Server på Shielden och att den i sin tur hämtar från en nätverksutdelning.

Samma här dock med undertext som inte är i SRT-format och liknande, kräver tung transcoding på CPUn, i övriga fall har du ofta GPU-accellerering att luta dig tillbaka på:
https://support.plex.tv/articles/221099648-limitations-when-r...
https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-...

CPU vs GPU med undertext
Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Datorn i sign i5 8600T klarar 4-5 transcodes (hw) 4k till 12 Mbps 1080p innan den inte orkar längre och det börjar buffra. Dock gäller att om texter är i pgs så klarar transcodern bara använda 1 kärna och då kan det bli jobbigare.
HDR -> SDR tone mapping fungerar inte (vad jag vet)
Jag kör alltid direct play till min htpc eftersom det inte direkt finns några kompabilitetsproblem med olika format då.

Tips: köp en htpc och en medioker server.. Då kan du spela upp vad du vill med direct play och du kan dessutom spela på den.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Använd dig utav en CPU som mäktar med Intel Sync, då kan du köra HW encoding/decoding, även från Windows. Kräver Plex pass, men så värt det. I princip 0% CPU användning. Även vid 4K HVEC 10bit. Jag har en i5 7600k, klarar det utan några som helst bekymmer. Tilläggas skall, att min PC mäktar utan problem med i princip obefintlig mängd hw transcodes. Om något bottleneckar så är det din lina i det läget.

Och för att rätta en tidigare talare, nej, det stämmer inte att Plex ofta eller alltid behöver transcoda när någon kör subs. Det behövs däremot nästan alltid när du använder PGS subs som ofta finns medföljande på blu-ray rips. Det löser du enkelt genom att remuxa filmen, ta bort PGS subsen och lägg till en egen srt-sub. Tar max 10-15 min för en 25gb fil.

Permalänk
Medlem

HDR->SDR tone map som nämndes ovan går att lösa med efterbehandling i senaste releasen av Kodi. Det ska dock inte va ett problem då du kommer köra direct play. Transcodern får inte med HDR vid 4K

Edit. Satsa hellre på en server än en NAS. Du kommer vilja göra mer när du installerat Plex En i5 7600k räcker gott om du vill ha möjlighet till flera streams samtidigt.