Permalänk
Medlem

Fläktposition

Hej! Det är så att jag nyligen införskaffade detta chassi https://www.inet.se/produkt/6910015/fractal-design-define-r5-... och nu ska jag placera fläktarna på ett opimalt sätt. Min fråga är följande: Enligt manualen för min cpu kylare, som för övrigt är en Corsair Hydro H75, så ska fläkten för radiatorn vara ett insug för bästa effekt, men eftersom att cpun sitter där den sitter så är det näst högst upp i chassit och enligt andra källor så ska det vara utblås högt upp och insug långt ner. Så min fråga är hur jag gör det bäst för att kyla datorn? Är det experimentering som gäller? Jag har just nu cpukylaren som utblås och då ligger tempen runt 35 vid vanlig användning och runt 55-60 när jag spelar.

Permalänk
Medlem

@Lochoz:
En populär lösning för all-in-one-kylare är att placera radiatorn i fronten på chassit och suga in kall luft. Om det av olika skäl inte är möjligt eller estetiskt skulle jag nog våga säga att det ändå inte gör så stor skillnad, några grader hit eller dit kanske.

Jag har en loop med två radiatorer, en som sitter i fronten och suger in luft, och en som sitter i toppen och blåser ut luft. Utöver det har jag två mindre fläktar som utför lite extra cirkulation. Gjorde lite mätningar i somras och om jag minns rätt så hade jag 25 C på luften som sögs in i chassit (precis innan radiatorn), ungefär 30-32 C inne i chassit (efter första radiatorn, blandat med cirkulationsluft som borde vara 25 C), samt 35 C på luften efter att ha blåsts ut ur radiator 2. Vattentemperaturen på den förmodligen kallaste punkten i loopen låg på 43 C tror jag, och systemet belastades till 500W från väggen.

Min tolkning av de resultaten är att radiator 2 gjorde ett något sämre jobb eftersom den inte lyckades värma luften lika mycket som radiator 1, men den hade ändå en respektabel effekt. Låt oss höfta lite och säg att effektfördelningen var 40% för rad 2 och 60% för rad 1. Om båda hade haft tillgång till "kall" (sommaren 2018...) luft så borde fördelningen ha varit 50/50.

I ditt fall så kommer luften inne i chassit inte att i förväg värmas upp av en annan radiator, möjligen av ett hett grafikkort om du har ett sånt som inte blåser ut varmluften baktill, plus lite extra värme av andra komponenter på moderkortet. Alltså kanske du får en situation som liknar radiator 2 i mitt fall. Om det bara är några grader varmare inne i chassit än utanför så är det bara att köra och placera radiatorn där du vill. Men rör det sig om 10-15 grader högre än rumstemperatur så är det nog läge att investera i-, eller öka hastigheten på systemets fläktar (och då kan du ändå placera radiatorn var du vill).

Det är mina två cent i alla fall. Ta och mät hur varm luften i chassit är, för skojs skull om inte annat. Med tanke på vilka temperaturer du har så är jag inte orolig oavsett vad.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Avstängd

@kirayatail:
Värmen ska ut från chassit inte in i det.
Radiatorn ska sitta i taket och blåsa ut.
Då skyfflar den lite av grafikkorts värmen med ut, ihop med fläkten där bak som blåser ut.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

En populär lösning för all-in-one-kylare är att placera radiatorn i fronten på chassit och suga in kall luft. Om det av olika skäl inte är möjligt eller estetiskt skulle jag nog våga säga att det ändå inte gör så stor skillnad, några grader hit eller dit kanske.

Skrivet av Mange43:

Värmen ska ut från chassit inte in i det.
Radiatorn ska sitta i taket och blåsa ut.
Då skyfflar den lite av grafikkorts värmen med ut, ihop med fläkten där bak som blåser ut.

Jag håller med båda två. Värme ska upp och ut och där av taket eller bakåt. Samtidigt finns det otaligt många Youtube filmer som visar och diskuterar skilnaderna, som i realiteten är väldigt små om inte obefintliga särskilt när vi pratar denna storleken på kylare.

@Lochoz
Hade tidigare en liknande setup som din och jag satte den som utblås. Skaffa ett par schysta fläktar som inblås och kunde då hålla ner varvaltet och ljudet Hoppas jag inte krånglade till det mer för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@kirayatail:
Värmen ska ut från chassit inte in i det.
Radiatorn ska sitta i taket och blåsa ut.
Då skyfflar den lite av grafikkorts värmen med ut, ihop med fläkten där bak som blåser ut.

Ja, alltså.. du har rätt i princip, men fundera på vad som är prioriterat här.
En av fördelarna med vattenkylning är ju att du kan flytta på värmeväxlaren, så att du som byggare styr vilken luft den ska interagera med. Är det viktigare att kylningen är så effektiv som möjligt för just processorn som enskild komponent, eller ska det vara demokratiskt "lika (illa) för alla" komponenter? För den som överklockar processorn och leker på gränsen av dess stabilitet torde svaret vara självklart i det här läget. Andra komponenter som VRM, diskar och minnen klarar sig säkert utmärkt under rådande konfiguration, men de där tre graderna kanske är skillnaden mellan en stabil och instabil processor.

Å andra sidan så köper jag ditt argument helt om bara processorn är vattenkyld och grafikkortet förlitar sig på så sval chassiluft som möjligt, och de enda inluft-fläktarna i systemet sitter på en varm radiator. Synnerligen Suboptimalt.

Men detta är bara debatt om en sketen marginal. För den som är orolig så förbättras båda lösningarna genom att bara öka det totala luftflödet i maskinen och se till att ha några fläktar som skyfflar in kall luft oavsett vad.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Jag hade jag satt den bak eller i toppen.
Du vill ju ha insug fram eftersom du har fläktfilter där.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@kirayatail:
Värmen ska ut från chassit inte in i det.
Radiatorn ska sitta i taket och blåsa ut.
Då skyfflar den lite av grafikkorts värmen med ut, ihop med fläkten där bak som blåser ut.

Skrivet av MFlower:

Jag håller med båda två. Värme ska upp och ut och där av taket eller bakåt. Samtidigt finns det otaligt många Youtube filmer som visar och diskuterar skilnaderna, som i realiteten är väldigt små om inte obefintliga särskilt när vi pratar denna storleken på kylare.

@Lochoz
Hade tidigare en liknande setup som din och jag satte den som utblås. Skaffa ett par schysta fläktar som inblås och kunde då hålla ner varvaltet och ljudet Hoppas jag inte krånglade till det mer för dig

Skrivet av kirayatail:

Ja, alltså.. du har rätt i princip, men fundera på vad som är prioriterat här.
En av fördelarna med vattenkylning är ju att du kan flytta på värmeväxlaren, så att du som byggare styr vilken luft den ska interagera med. Är det viktigare att kylningen är så effektiv som möjligt för just processorn som enskild komponent, eller ska det vara demokratiskt "lika (illa) för alla" komponenter? För den som överklockar processorn och leker på gränsen av dess stabilitet torde svaret vara självklart i det här läget. Andra komponenter som VRM, diskar och minnen klarar sig säkert utmärkt under rådande konfiguration, men de där tre graderna kanske är skillnaden mellan en stabil och instabil processor.

Å andra sidan så köper jag ditt argument helt om bara processorn är vattenkyld och grafikkortet förlitar sig på så sval chassiluft som möjligt, och de enda inluft-fläktarna i systemet sitter på en varm radiator. Synnerligen Suboptimalt.

Men detta är bara debatt om en sketen marginal. För den som är orolig så förbättras båda lösningarna genom att bara öka det totala luftflödet i maskinen och se till att ha några fläktar som skyfflar in kall luft oavsett vad.

Skrivet av Defender:

Jag hade jag satt den bak eller i toppen.
Du vill ju ha insug fram eftersom du har fläktfilter där.

Tack allesammans! Jag ska införskaffa bättre insugsfläktar och sen låta det va tror jag och se vad tempen ligger på. Jag tolkar det som att 60 grader inte är nån fara? Jag blev bara väldigt osäker och vill inte att det jag har köpt inte används rätt liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lochoz:

Jag tolkar det som att 60 grader inte är nån fara? Jag blev bara väldigt osäker och vill inte att det jag har köpt inte används rätt liksom

Om du fortfarande har en i5-7600K som du har skrivit i andra trådar, så har den en maximal temperatur på 100°C för själva chippet, så allt under det räknas ju som safe.