Ögonproblem med nya iPhone X?

Permalänk
Medlem

Ögonproblem med nya iPhone X?

Gjorde en tråd tidigare där jag behövde köpråd gällande iPhone X.

Men efter lite research hamnade jag på denna sida på Macrumors.

Verkar som att ett flertal har problem med ögonen vad gäller den nya OLED skärmen på iPhone.
Andra menar på att det är FaceID som ger de ögonproblem, eftersom den strålar ut massa IR ljus i ögonen som inte ögat kan se.

Ni som har den senaste iPhone, upplever ni något ögonrelaterat?

På Apples sida står följande (Gällande FaceID och hälsoeffekter):
"iPhone, iPad Pro och TrueDepth-kamerasystemet har testats noggrant och uppfyller internationella säkerhetsstandarder. TrueDepth-kamerasystemet är säkert att använda under normala användningsförhållanden."

Vad innebär "under normala användningsförhållanden"?

Permalänk

Det är förmodligen oled skärmen i x/xs som vissa inte är vana med. Har en iphone xr och har inget problem med faceid.

Permalänk
Medlem

@Sornerstedt: Skönt att höra.
Antar att det är så pass låg IR strålning att det inte har betydelse. Men man kan undra ifall det finns effekter under långvarig användning?

Pulse Width Modulation (PWM) verkar det heta som iPhone x/xs har problem med.

Permalänk
Medlem

Ta en annan kamera och filma framför facecid på din X så ser du hur mycket det lyser/blixtrar

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem

@jiimpan: Såg någon på YouTube som gjorde det. Endast små prickar som lyser till.

Permalänk
Medlem

Det är flimret från OLED-panelen som orsakar värken i ögonen, jag hade exakt samma problem när jag hade min XS (skickade tbx pga onödigt köp).

Det går att lösa genom lite trixande, ska länka till artikeln som visar hur man gör. Det handlar om att sänka/höja vitnivån, ljusstyrka och lite annat tjafs.

https://blog.elcomsoft.com/2018/03/iphone-x-eye-strain-how-to...

Varsågod!

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

@Sornerstedt: Skönt att höra.
Antar att det är så pass låg IR strålning att det inte har betydelse. Men man kan undra ifall det finns effekter under långvarig användning?

Pulse Width Modulation (PWM) verkar det heta som iPhone x/xs har problem med.

Nej, IR-strålning är knappast något ögonhot. Strålning med korta våglängder (UV-strålning) är däremot potentiellt ögonhot.

PWM är enligt mig mycket störande däremot, jag var tvungen att skänka bort en billig skärm pga detta. Det kan potentiellt orsaka migrän t.ex.

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Toppen. Låter som ett XR köp för min del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nej, IR-strålning är knappast något ögonhot. Strålning med korta våglängder (UV-strålning) är däremot potentiellt ögonhot.

PWM är enligt mig mycket störande däremot, jag var tvungen att skänka bort en billig skärm pga detta. Det kan potentiellt orsaka migrän t.ex.

Danne var hittar du info om migrän och skärmar? Jag har misstänkt skärmar som trigger till min auramigrän men inte hittat fog för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Gjorde en tråd tidigare där jag behövde köpråd gällande iPhone X.

Men efter lite research hamnade jag på denna sida på Macrumors.

Verkar som att ett flertal har problem med ögonen vad gäller den nya OLED skärmen på iPhone.
Andra menar på att det är FaceID som ger de ögonproblem, eftersom den strålar ut massa IR ljus i ögonen som inte ögat kan se.

Ni som har den senaste iPhone, upplever ni något ögonrelaterat?

På Apples sida står följande (Gällande FaceID och hälsoeffekter):
"iPhone, iPad Pro och TrueDepth-kamerasystemet har testats noggrant och uppfyller internationella säkerhetsstandarder. TrueDepth-kamerasystemet är säkert att använda under normala användningsförhållanden."

Vad innebär "under normala användningsförhållanden"?

IR strålning är värme, och det känner du ju väldigt enkelt på huden.
Ögonen blinkar lååååååångt innan du kan få en värmedos som kan skada
Du tänker nog på UV ljus som ögat inte reagerar på och är skadligt.

Får du ont i ögonen av att glo på en liten skärm så sluta att glo på en liten skärm

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt har iphone x pwm-flimmer till oled-panelen, vilket äldre lcd-diton inte har.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjornev:

Danne var hittar du info om migrän och skärmar? Jag har misstänkt skärmar som trigger till min auramigrän men inte hittat fog för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har bara egna upplevelser att hänvisa till. Jag drabbades av migrän och tyckte skärmen var jobbig att titta på när den inte var uppställd till full ljusstyrka. Vid det sistnämnda fallet var dock ljusstyrkan i sig irriterande. Jag kunde helt enkelt se flimmret vilket jag upplevde orsaken till att jag fick migrän. Så du får ta mina upplevelser helt ovetenskapligt!

Edit: Självklart har frekvensen som PWM arbetar i betydelse i sammanhanget. Ju lägre frekvens, desto lättare kan man se flimmret.

Permalänk
Medlem

Har haft min iphone x i över 8 månader hade en iphone 5s innan, har inte känt något annorlunda med ögonen även när jag ligger i mörkret sent på kvällarna och tittar netflix

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Vissa är känsliga för PWM helt enkelt medans andra som mig inte ens märker av det. Svårt att veta vilket läger man tillhör utan att ha testat den ett tag.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch