Hjälp en n00b. Nas för spel etc?

Permalänk
Medlem

Hjälp en n00b. Nas för spel etc?

Har precis byggt 3 nya datorer till ungarna i julklapp på Ryzen 2600x mm, funkar prima!
Dock satte jag bara 500gb i varje dator och märker att platsen går ju snabbt åt när man lägger in lite spel osv.

Skulle en NAS funka att lagra spelen på? Har en WD historia på 4TB tror jag (den står bara som backup för företagets powerpoints just nu och behövs egentligen inte iom Icloud)
Jag kan montera varsin mapp i ungarnas datorer så åtkomsten funkar ju, då borde jag kunna installera där? Men hur blir det med läshastighet osv?

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det fungera sådär. Jag har kört några spel över min filserver. Men nästan alltid mindre spel (tänk dig rimworld och liknande). Prestandan är inte direkt bra skulle jag säga men min server är långt ifrån optimalt. Sedan är frågan hur vissa spel reagerar på det. Jag har haft spel som vägrar köras från en nätverksdisk. Och klagar på att filer ej kan hittas via den sökvägen mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Har precis byggt 3 nya datorer till ungarna i julklapp på Ryzen 2600x mm, funkar prima!
Dock satte jag bara 500gb i varje dator och märker att platsen går ju snabbt åt när man lägger in lite spel osv.

Skulle en NAS funka att lagra spelen på? Har en WD historia på 4TB tror jag (den står bara som backup för företagets powerpoints just nu och behövs egentligen inte iom Icloud)
Jag kan montera varsin mapp i ungarnas datorer så åtkomsten funkar ju, då borde jag kunna installera där? Men hur blir det med läshastighet osv?

Jag säger rakt av nej. Det blir för mycket IOPS för att det ska bli optimalt och hyfsat spelbart.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med tidigare talare, det här låter inte som att det kommer ge en speciellt tillfredställande upplevelse. Är nog bättre att köpa mekaniska diskar på någon TB om ungarna behöver mer lagring, alternativt att de får prioritera lite vilka spel de har installerade åt gången.

EDIT: Du kan ju dock mappa upp och styra över foton etc till NAS:en

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?