Klona systemdisk till en ny dator? Vad är bäst/smidigast?

Permalänk

Klona systemdisk till en ny dator? Vad är bäst/smidigast?

Hej!
Jag har byggt en ny dator och vill klona min systemdisk (win 10) på den gamla datorn och få en exakt kopia av den på min nya dator så alla mina program, inställningar, filer förblir detsamma.
Vad är det bästa sättet och vilket program rekommenderar ni för ändamålet?
Jag har laddat ner gratisversionen av easeus todo backup men det verkar vara begränsad till fullversionen?
Finns det något annat program isåfall?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

DET funkar INTE om du inte byggt en exakt kopia av din gamla dator!

Alla drivrutiner är unika för en specifik hårdvara.

Idag är det enkelt att installera WIN10 och dom flesta drivrutiner blir OK.

Sedan får man ladda ner NYA installationsprogram för respektive program/APP.

Permalänk
Medlem

todo backup free funkar utmärkt att klona till större eller samma kapacitet, har använt det många ggr... om du klickar på complete Comparison så ser du
https://www.easeus.com/backup-software/tb-free.html
dom vill naturligtvis att du ska köpa en ”bättre” version men för att klona en disk med x antal partitioner är free utmärkt

om du kommer att behöva andra drivrutiner till grafikkortet tex nvidia till amd så avinstallera innan klon (vga läge), resten löser sig.. 9 fall av 10

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk

Att installera nya drivrutiner är ok. Det är mest alla program som jag vill slippa installera om egentligen.
Men när jag tittar på todo backup free så står det att transfer to a new pc ingår inte i gratisversionen. Men det är clone disk som jag ska titta på? Den funktionen?

Tack.

Permalänk
Medlem

Samsung clone verktyg funkar bra tycker jag. Har klonat annat än Samsung med den. Gick även att klona en 480GB SSD till en 250GB sålänge den inte använde mer plats än den mindre SSDn Har även provat Clonezilla. Jag skulle dock rekommendera ny installation om du ska ha den i en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon_Azzaro:

Hej!
Jag har byggt en ny dator och vill klona min systemdisk (win 10) på den gamla datorn och få en exakt kopia av den på min nya dator så alla mina program, inställningar, filer förblir detsamma.
Vad är det bästa sättet och vilket program rekommenderar ni för ändamålet?
Jag har laddat ner gratisversionen av easeus todo backup men det verkar vara begränsad till fullversionen?
Finns det något annat program isåfall?

Tack på förhand.

Vissa tillverkare som Samsung eller Intel tillhandahåller nedladdningsbar programvara för att klona till deras lagringsenheter. Annars kan i princip vilket gratis kloningsverktyg som helst fungera. Själv har jag använt Macrium framgångsrikt.

Det du ska tänka på är att Windows i sig kan bli avaktiveras beroende på vilket licens-version du har nu.
Vissa typer kan man knyta sitt Windows-ID och på så sätt aktivera på annan hårdvara.

Skrivet av roev:

DET funkar INTE om du inte byggt en exakt kopia av din gamla dator!

Alla drivrutiner är unika för en specifik hårdvara.

Idag är det enkelt att installera WIN10 och dom flesta drivrutiner blir OK.

Sedan får man ladda ner NYA installationsprogram för respektive program/APP.

Det fungerar i regel faktisk UTMÄRKT. Sedan Windows introducerade s k Class Drivers för de vanligast förekommande hårdvaran så har det inte varit ett problem. Class Drivers ersätter tillverkarens minidrivrutinerna per automatik. Ett par omstarter och man brukar varar redo att köra och kan i lugn och ro ladda ner dedikerade drivrutiner i efterhand.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

DET funkar INTE om du inte byggt en exakt kopia av din gamla dator!

Alla drivrutiner är unika för en specifik hårdvara.

Idag är det enkelt att installera WIN10 och dom flesta drivrutiner blir OK.

Sedan får man ladda ner NYA installationsprogram för respektive program/APP.

Win10 är iofs inte vad windows brukat vara.
Har flyttat diskar från de mest obskyra datorer från en dator till en annan och de startar fanimig jämt efter att få tänkt igenom situationen i en omstart eller två.

Tycker dock du ska ha en ny ren fin install istället även om det rent tekniskt fungerar fin fint.

Permalänk
Medlem

@Leon_Azzaro: japp klona på bara... och som sagt vid byte av grafik-drivers avinstallera först
allt annat löser sig, vid klon har du all mjukvara som innan (de flesta program bryr sig bara om du har köpt licens, miljön kvittar..)
om du har en sån usb-hårddiskkabinnett-pryl klonar du C till usb-disken, stänger datorn, stoppar i den nya disken & klart.
Easeus grejer är snabba & pålitliga

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk

Kan jag klona min nuvarande ssd och lägga det på en usb disk och sen koppla den till den nya datorn som har en Samsung Evo 970 1 TB och kopiera över den på något sätt? Behöver jag installera windows på den nya datorn först för detta?
Jag har köpt en licens för den nya datorn då min son ska få den gamla.
Ursäkta om det är dumma frågor men jag vill gärna göra det så lätt som möjligt för mig själv.

Permalänk
Medlem

@Leon_Azzaro: det smidigaste är om du kan starta den nya datorn från ssd:n tex. via usb sen installera todo free & klona från ssd:n till nvme:n... annars montera ssd:n i den nya burken & klona till nvme:n ta ut ssd:n och i bios ställ in 970:n som boot

beroende på windowslicensen kan du behöva en ny nyckel

vet inte hur du har det med usb-kabinnett men räkna själv ut minst antal steg...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Factorial112:

@Leon_Azzaro: det smidigaste är om du kan starta den nya datorn från ssd:n tex. via usb sen installera todo free & klona från ssd:n till nvme:n... annars montera ssd:n i den nya burken & klona till nvme:n ta ut ssd:n och i bios ställ in 970:n som boot

beroende på windowslicensen kan du behöva en ny nyckel

vet inte hur du har det med usb-kabinnett men räkna själv ut minst antal steg...

Hur menar du nu, hur gör man om man har sparat en full systemdisk via windows systemdisk funktion till en hårddisk

och du vill använda denna systemdisk till att installera windows på en annan ssd?

Permalänk
Medlem

@anon99565: nänä du klonar din disk med EaseUS Todo Backup Free... du kan klona den till precis vad du vill (så länge det får plats)
du ska inte använda windows verktyg, du skapar en exakt likadan kopia av C, en klon... detta sparar enormt mycket tid om man har en massa program installerat, annars kan man installera om helt & lägga till sina program själv

jag misstänker att TS ville slippa allt besvär med att få sitt windows som det var i den gamla burken, då klonar man...
verktygen med systemdisk osv. tror jag inte får med alla program

dessutom måste man väl först installera win för att använda återställ-från-kopia-grejen (vet inte om man skapar en bootbar avbild..)

när du klonat är allt klart direkt & du kan starta datorn från klonen..

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Factorial112:

@maxkill: nänä du klonar din disk med EaseUS Todo Backup Free... du kan klona den till precis vad du vill (så länge det får plats)
du ska inte använda windows verktyg, du skapar en exakt likadan kopia av C, en klon... detta sparar enormt mycket tid om man har en massa program installerat, annars kan man installera om helt & lägga till sina program själv

jag misstänker att TS ville slippa allt besvär med att få sitt windows som det var i den gamla burken, då klonar man...
verktygen med systemdisk osv. tror jag inte får med alla program

dessutom måste man väl först installera win för att använda återställ-från-kopia-grejen (vet inte om man skapar en bootbar avbild..)

när du klonat är allt klart direkt & du kan starta datorn från klonen..

Varför kan man inte använda windows create system image då?

Jag har gjort det och lagt det på en disk, och vill installera den på en annan disk än disken den ligger på

Permalänk
Medlem

@anon99565: klart man kan om det funkar med alla program osv...

men om du klonar, säg din C använder 80 GB i utrymme... klonar du skriver du 80 GB 1 gång till en disk som du sen kör ifrån

med win-backup får du skriva 80 GB till en temp-disk, sen skriva till din "nya" C, alltså 2ggr, samt att EaseUS är proffs på sånt här så det går mycket snabbare och ALLT kommer med (har aldrig använt windows just för att det tar lägre tid)

alla sätt som funkar är väl bra, poängen är klon är snabbare...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Factorial112:

@maxkill: klart man kan om det funkar med alla program osv...

men om du klonar, säg din C använder 80 GB i utrymme... klonar du skriver du 80 GB 1 gång till en disk som du sen kör ifrån

med win-backup får du skriva 80 GB till en temp-disk, sen skriva till din "nya" C, alltså 2ggr, samt att EaseUS är proffs på sånt här så det går mycket snabbare och ALLT kommer med (har aldrig använt windows just för att det tar lägre tid)

alla sätt som funkar är väl bra, poängen är klon är snabbare...

Okej cool jag har pmat dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon_Azzaro:

Hej!
Jag har byggt en ny dator och vill klona min systemdisk (win 10) på den gamla datorn och få en exakt kopia av den på min nya dator så alla mina program, inställningar, filer förblir detsamma.
Vad är det bästa sättet och vilket program rekommenderar ni för ändamålet?
Jag har laddat ner gratisversionen av easeus todo backup men det verkar vara begränsad till fullversionen?
Finns det något annat program isåfall?

Tack på förhand.

Finns två skolor här, de som säger att det funkar utmärkt att bara slänga in eller clona en disk till en ny dator, och de som säger att ny dator = ny installation av windows, jag tillhör de sistnämnda.

Ska nämnas att jag har försökt två, tre gånger att använda en gammal installation med Windows 7 och Windows 10 bara för att se om det gick, det har inte fungerar nån gång utan större eller mindre problem, vid de större problemen var det totalkört, vid de mindre massa error, dålig prestanda, samt datorn klagar på det ena och andra, och har alltid slutat med nyinstallation.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Finns två skolor här, de som säger att det funkar utmärkt att bara slänga in eller clona en disk till en ny dator, och de som säger att ny dator = ny installation av windows, jag tillhör de sistnämnda.

Ska nämnas att jag har försökt två, tre gånger att använda en gammal installation med Windows 7 och Windows 10 bara för att se om det gick, det har inte fungerar nån gång utan större eller mindre problem, vid de större problemen var det totalkört, vid de mindre massa error, dålig prestanda, samt datorn klagar på det ena och andra, och har alltid slutat med nyinstallation.

Så du tycker att jag ska bita i det sure äpplet och börja ominstallera alla program etc?

Permalänk
Medlem

@Leon_Azzaro: Du kan ju alltid testa med att clona först, går det så går det...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon_Azzaro:

Så du tycker att jag ska bita i det sure äpplet och börja ominstallera alla program etc?

Ny dator fin dator känsla bli åtminstone större om man installerar om Windows om man nu inte bryr sig om det andra ggustavsson skrev.

Oavsett hur många program, spel mm man har på datorn så är det bara några få man använder varje dag. Resten kan man vänta med tills den dagen man vill använda dom. Förbereder man sig i förväg blir det inte så jobbigt.

När allt sen ska in börja man med det som går snabbt. Fixar man tex webbläsaren tidigt har man något annat att göra medan det som tar längre tid fixas. Eller titta på TV, använda gamla datorn samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

@maxkill: klart man kan om det funkar med alla program osv...

alla sätt som funkar är väl bra, poängen är klon är snabbare...

Nu ha jag en C. som går på absolut sists versen, börjar tappa filer etc...20 min för uppstart etc...
I morse försvann hela Officepaketet..:D
Har kollat på min C: den innehåller både en UEFI-partition (?) på 100Mb, använd till 70%, ytterligare en 100Mb-partition som är tom och sen resterande är "arbetspartition"..
Disken måste bytas snarast så jag vill ha en exakt kopia av den gamla på en ny disk.
Därefter kan jag göra en återställning och reparera installationen. (Win7)
Alltid kul att veta att hårdvaran är ok innan man micklar med mjukvaran..

Prövat med Macriun, men det ville sig inte. Det skapade dock alla tre partitionerna på nya disken...

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle köpa en ny disk och göra en ny installation och inte kopiera ett skit.

De är så mycket skräpfiler som följer med och datorn blir så mycket kvickare med en ny fräsch installation, är lite som att sätta in en sprillans ny motor i en bil.

När jag uppgraderade till en M2 Pcie disk för ett drygt år sedan så gjorde jag en helt ny installation av Windows och sedan loggade jag in på mitt Microsoft konto och då får man tillbaka alla dokument och sånt man haft i sina mappar, sedan installerade jag om alla drivrutiner samt alla program som jag haft och efter att allt var klart så hade jag ca 40gb mer utrymme på min nya disk jämfört med min gamla disk som jag hade kvar i min dator, jag kunde jämföra direkt i Windows mellan min nya c disk och min gamla c disk som jag nu använder som d disk så en ny installation rensar bort mängder med skit från den gamla installationen man hade.