Spelar det roll vilken typ av router jag byter till? (Mobilt bredband)

Permalänk
Medlem

Spelar det roll vilken typ av router jag byter till? (Mobilt bredband)

Hej!
Jag har funderat på att byta router då den jag har nu är väldigt instabil då den måste startas om 1-3 gånger om dagen för att få internet till normalhastighet igen då det segas ner genom tiden. Jag har mobilt bredband från Tele2 och har därför en router därifrån.

Så min fråga är om det måste vara en specifik router som jag kan byta till då jag har Mobilt Bredband och inte Fiber/ADSL?
För när jag installerade min Tele2-router så satte man in ett chipp i routern som är där routern får internet ifrån. Till skillnad från när man har fiber då man brukar (tror jag) sätta in ethernet-sladden från routern i en patchad ethernet-ingång i väggen (ifall jag inte tar det fel nu?). Har alla routrar en ingång för en att sätta in sitt Tele2 chipp för mobilt bredband? Eller är jag låst till just Tele2-routrar?

Tack i förhand!

//Joel

Permalänk
Medlem

@Joste: Du är inte bunden till en Tele2 router men du är bunden till en 4G router, inte alla routers har möjlighet till detta.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Okej tack för svaret! Så det är alltså bara dem här jag kan välja mellan till exempel: https://www.komplett.se/category/10282/datorutrustning/natver... . Så jag kan inte ha på standard "Router"-kategorin?
(För att vara helt säker).

Permalänk
Medlem