Permalänk
Medlem

X4: Foundations

På fredag ska X4: Foundations släppas. Det verkar vara en fortsättning från X3 och inte på den tidigare släppta X: Rebirth.

Någon som är lika förväntansfull som jag?

Permalänk
Medlem

Jag som förbokade X Rebirth väntar med någon slags skräckblandad förväntan. Kommer icke köpa innan lite recensioner dykt upp.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Väntar som vanligt in recensioner. Finns noll anledning att köpa single player-spel dag 1.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Köpte spelet tillslut då användarrecensionerna var förvånansvärt bra jämfört med när Rebirth släpptes. En hel del småbuggar och balanseringsproblem, men Egosoft brukar vara bra på att patcha sånt. Det känns redan som spelet har ett enormt djup jämfört med andra "rymdspel" som trots att de funnits i flera år fortfarande bygger på fruktansvärt enformig och simplistisk spelmekanik (köp saker, sälj lite dyrare, köp ett större skepp, upprepa).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att X4 har åldrats väldigt bra. Definitivt värt att prova om man gillar rymdspel.

Här en bra video som förklarar grunderna i spelet och vad man kan förvänta sig

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Åh ja, om man har sneglat på detta ett tag är det aboslut dags att testa nu. Efter många stora uppdateringar är spelet väldigt bra nu i min mening

Permalänk
Medlem

Skrämmande mycket DLC för ett fem år gammalt spel som kostar 450 kr. Men det ser ju onekligen intressant ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Skrämmande mycket DLC för ett fem år gammalt spel som kostar 450 kr. Men det ser ju onekligen intressant ut.

4 st. expansioner, resten är soundtracks som man kan skippa. Varje DLC tillför också väldigt mycket till spelet. De har dock även släppt enormt många gratis uppdateringar som fixar buggar och lägger till funktioner (spelet är nu i version 6.0).

X-spelen har generellt väldigt lång livslängd. Det var 5 år mellan X Rebirth och X4, och det skulle inte förvåna mig om det dröjer mer än 1-2 år till innan vi hör något om ett eventuellt X5.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD